Кінастудыя «Беларусьфільм» прапанавала другую карціну Аляксандры Бутар «Салодкае развітанне Веры» з Нэле Савічанкай-Кліменэ, Паўлам Харланчуком і Юозасам Будрайцісам у галоўных ролях. Зусім нядаўна ў сталіцы адбылася прэм'ера дэбютнага фільма Аляксандры — сіквела савецкай стужкі «Белыя росы. Вяртанне», што запомніўся гледачам яркасцю, дынамічнасцю і эпізадычнай роляй Мікалая Карачанцава. Вось ужо другая карціна рэжысёра, дарэчы, знятая па ўласным сцэнарыі, гатова для прагляду. Кажуць, прататыпам галоўнай гераіні фільма стала бабуля аўтара. Прыгожыя «глянцавыя» кадры, ідэальны антураж з шаўковай бялізнай, рамантыка і ўзрушальная музыка — усё ёсць. Мастацтва дзе?
У сферы асабістых інтарэсаў рэжысёра аказалася жыццё жанчыны, якая паступова старэе. Вера (у выкананні літоўскай актрысы Нэле Савічанкі-Кліменэ) — былая сцюардэса, развітваецца з працай у дзень свайго 55-годдзя. Віншуе яе з пачаткам новага жыцця і капітан авіялайнера (літовец Юозас Будрайціс), як аказалася, яе пажыццёвы палюбоўнік, які абяцае прыйсці вечарам, «як звычайна». «Як звычайна» доўжыцца гадамі, шматлікімі лістамі, абяцаннямі. А ў гэты вечар перад ультыматумам «застацца назаўсёды, ці назаўсёды сысці» герой Будрайціса сыходзіць, пасля чаго Вера ад пакуты разрывае падушку і раскідвае пёры па сваёй утульнай кватэры. Наўмысна прыгожы, занадта драматычны эпізод. На наступны дзень яна выклікае агента з бюро рытуальных паслуг (Павел Харланчук), каб забяспечыць сабе годнае пахаванне, маўляў, няма каму больш пра яе паклапаціцца. Так, святочнае пажаданне шчаслівага новага жыцця ад былога палюбоўніка здзяйсняецца дзякуючы рамантычнаму трыццацігадоваму мужчыну. Хто з кім застанецца, зразумела яшчэ з першага кроку героя Харланчука па кватэры сцюардэсы. Таму не будзе спойлерам, калі я скажу, што скончылася гэта каханнем дзвюх адзінокіх, рамантычных, быццам незвычайных асоб. Тады, пры адсутнасці інтрыгі, нечаканых паваротаў, псіхалагічнага даследавання, філасофскіх высноў варта звярнуць увагу на тое, як зроблена кіно.
Журналісты і крытыкі разгорнута пісалі пра першы фільм Аляксандры Бутар «Белыя росы. Вяртанне». Рэжысёру варта было б узяць на заметку некаторыя слушныя заўвагі, перайманне старых памылак — справа няўдзячная. У двух фільмах з рознымі сцэнарыстамі прасочваецца пэўны сюжэтны почырк. Абедзве карціны быццам жыццесцвярджальныя, з фальшыва прыгожым хэпі-эндам (у першай — з агнём, у другой — з дажджом), змадэляваная рэальнасць — прывабная, але выглядае раздражняльна ненатуральнай, што ўвесь час адцягвае ўвагу ад дзеяння фільма.
І галоўныя характарыстыкі — невыносная заштампаванасць, хранічная непераканаўчасць і спрошчаны погляд на жыццё. Складвацца ўражанне, што аўтар жыве ў кіношнай і літаратурнай рэальнасці, прычым з ненайлепшым выбарам кіно і літаратуры.
Хочацца звярнуць увагу на першыя эпізоды, таму што праз іх відаць сістэма працы над сюжэтам. Пачынаецца фільм смела, мадэрнова, для беларускай кінематаграфіі незвычайна — сцэнай у ложку. Такое рашэнне, на думку некаторых, не найлепшае, але разам з гэтым з задавальненнем прадчуваеш нешта неардынарнае. На жаль, за нетыповасцю павольна цягнецца шаблонны сюжэт. Шэраг першых кадраў закліканы даць некаторае разуменне героя Юозаса Будрайціса — капітана, які збягае ў той момант, калі «каханай» жанчыне становіцца дрэнна і прыязджае «хуткая». Збягае з фразай «ты ж ведаеш, я не магу» (маўляў, жанаты). Незразумела і нелагічна, чаму не можа: не рызыкуе сустрэць сваю ціхую жонку ў бальніцы, а прадставіцца можна суседам. Гэтае «не магу» відавочна перанята з іншых меладрам (здаецца, крыніцы натхнення аўтара), але ў тых сюжэтах фраза мела сэнс, бо звычайна вымаўлялася публічнымі асобамі, якіх падпільноўвалі папарацы. Наш капітан авіялайнера проста «не можа». Праз гэтыя даволі шматслоўныя эпізоды прасочваецца павярхоўнасць, неабдуманасць і муза класу В. Назваць гэта недапрацаванасцю немагчыма, таму што падобнае перайманне — аснова фільма.
Яшчэ адна дэталь увасобілася ў абедзвюх карцінах — дзіўная любоў да фарсіравання падзей. У «Белых росах» два героі без прэлюдый правялі ноч разам, і тут агент са сваёй калегай раптам прачынаюцца побач. А праз некалькі хвілін дзеяння фільма дзяўчына ўжо выходзіць з яго хаты з чамаданам, маўляў, кідае яго.
Наступная рыса — неапраўданыя рамантызм і драматызм. Паглядзіце, як герой Паўла Харланчука падчас выбару месца магілы кажа «Затое тут бачна, як узыходзіць сонца...». Ці Вера ў пакуце ад раставання з каханым ходзіць па дарозе, рызыкуючы трапіць пад машыну...
Для творцы ў гэтым выпадку галоўным было — узнавіць глянцавы, старанна адрэтушаваны свет сваіх фантазій. У ім усё ідэальна спалучаецца: людзі «сустракаюцца—улюбляюцца—жэняцца», выпадковасці здараюцца на кожным кроку, пёры і дождж пад рукой у самы зручны момант. Узнікае пытанне: дзе ў фільме жанру «псіхалагічная драма», уласна кажучы, псіхалагізм? Яшчэ на стадыі вытворчасці меркавалася, што кінастужка даследуе ўнутраны свет жанчыны за пяцьдзясят — праект з прэтэнзіяй. А дзейнічае гераіня даволі проста, без падаплёк і глыбінных матываў. У 55 гадоў нарэшце паставіла палюбоўніку ўльтыматум, закахалася ў агента бюро рытуальных паслуг, «паслала» свайго капітана словамі «я больш цябе не кахаю», расчаравалася — у адчаі прапанавала пажаніцца даўняму паклонніку, адмовілася ад свайго грандыёзнага плана пахавання, прыйшла на месца памятнай сустрэчы з маладым агентам. Пасля чаго — «энд», «хэпі».
Некаторыя выказваюць недавер, як, маўляў, малады аўтар здымае кінакарціну пра пачуцці 55-гадовай жанчыны. У гэтым выпадку такі імпэт я гатовая абараніць. Рэжысёр мае права з дапамогай мастацтва даследаваць навакольны свет праз свой асабісты светапогляд, інтэлект. На сваім жыццёвым вопыце далёка не паедзеш. Але даравальныя такога кшталту адносіны са сваім сцэнарыем у двух выпадках. Першы, як ужо казалася, — даследаванне. Другі — абсалютная яму супрацьлегласць, калі ў фільме няма ні пошуку, ні аналізу, ні спробы спасціжэння, толькі фабула, перададзеная ў падагнаных пад прыгажосць кадрах.
Карціна «Салодкае развітанне Веры» не выклікае пачуцця дысанансу: зняць яе — тое ж самае, што пераказаць сябру здарэнне з агульнымі знаёмымі.
Так стваралася чарговая адзінка беларускага кіно, з якой сапраўды хутка развітаешся, таму што не ўражвае, не вучыць, не запамінаецца.
Ірэна КАЦЯЛОВІЧ
Летась зафіксавана зніжэнне колькасці выпадкаў гібелі на вытворчасці.
Карэспандэнты «Звязды» пабачылі, як праходзяць рэпетыцыі.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.