Вы тут

Вечар перад Вадохрышчам. Яшчэ раз пра важныя дробязі


Хрышчэнскую ваду я ўжо каторы год набіраю не на Вадохрышча, а напярэдадні позна вечарам. Для нас з пляменніцай, якая жыве недалёка, гэта ўжо ператварылася ў своеасаблівы прыемны рытуал па знаёмым сцэнарыі. Гадзін у дзесяць вечара мы сустракаемся на прыпынку каля майго дома і павольна, нават крыху ўрачыста ідзём да царквы. Пад зорным марозным небам, пад мяцеліцай або нават некалькі разоў пад халодным ліўнем — за гэтыя гады бывала ўсяляк. Ідзём па прыцішанай асветленай вуліцы, амаль бязлюднай, да храма, што здалёк паблісквае купаламі. Ваду належыць набіраць не ў самой царкве — у спецыяльным памяшканні з вялікай колькасцю кранікаў, з якіх яна, асвечаная, і ліецца. У нас вельмі густанаселены раён, і так прыдумалі, каб людзі не стаялі доўга на холадзе ў чарзе.


Фота: БелТА

Увечары, лічы, амаль уночы, усё выглядае чароўным і таямнічым. Трымцяць у паўцёмным памяшканні свечкі — для іх спецыяльна ставяць падсвечнікі з пяском, ціхенька журчыць вада, ціха размаўляюць людзі, не спяшаючыся сыходзіць. Гэты вечар перад Вадохрышчам, праведзены нават не ў храме, напаўняецца нават больш сакральным сэнсам, чым урачыстыя вечары перад вялікімі святамі непасрэдна ў царкве. Адчуваеш сябе гэткім першым хрысціянінам, якому пашчасціла прычыніцца да вялікага цуду. Не спяшаешся выходзіць на холад з гэтага дзівоснага месца, якое ўдзень будзе выглядаць зусім празаічна. А выходзячы ўрэшце, адчуваеш незвычаную лёгкасць і ўздым — ці то ад таго, што глынуў той святой вады, ці то проста ад заспакоенасці, што вось і сёлета, дзякуй Богу, атрымалася традыцыю не парушыць, значыць, усё цэлы год будзе добра. Ёсць у гэтым нашым штогадовым паходзе, у павольным шпацыры, у цёплай гарбаце, якую п’ём пасля на маёй кухні з чым-небудзь салодзенькім (ужо позна, але ў гэты вечар можна), штосьці такое трывала-пастаяннае, што і трымае, за што і чапляешся ў гэтым шалёным свеце, які, здаецца, яшчэ крыху — і абрынецца ў чорную дзірку.

Так, чапляешся менавіта за такія вось важныя, незаўважныя іншым, дробязі, мацуешся на іх, як на самым трывалым падмурку. Пачынаеш разумець старэйшых — бабулю, маму, якія шмат перажылі, якія бачылі вайну і галечу, якія мудра вучылі: «Шануй тое, што маеш». Успамінаеш сябе, маладзейшага, калі на гэту навуку пагардліва фыркаў: маўляў, не хачу тое, што маю, — хачу іншага, нават не задумваючыся, што гэта «іншае» не значыць «лепшае». А яны толькі паглядалі на цябе з любоўю і жалем, скрушліва ўздыхалі: дай табе Божа, каб не вельмі балюча было, калі зразумееш…

Хтосьці з маладзейшых ці са старэйшых рамантыкаў скажа: маўляў, мяшчанская філасофія — клапаціцца аб уласным душэўным спакоі і дабрабыце. Але ж ні для кога не сакрэт, што шчаслівае ўстойлівае грамадства, моцная краіна — гэта найперш спакойныя людзі, якія жывуць у дабрабыце. Канешне, можна, начытаўшыся навін у сацыяльных сетках, пачаць ціха вар’яцець, разважаючы аб — ні больш ні менш — незайздросным лёсе чалавецтва, прымяраць усё на сябе. Можна пачаць ненавідзець людзей, якія вакол, толькі таму, што ўсё не па-твойму (як павінна быць «па-твойму», ты і не ведаеш зусім, але якая розніца?). Можна ад усяго гэтага хадзіць з каменным выразам на твары (а людзі будуць думаць, што ты пахаваў кагосьці з блізкіх, і глядзець на цябе са спачуваннем). Можна не заўважаць, як утульна ў доме пасля сцюжы на вуліцы, як смачна пахне кава і хлебныя тосты, як ласціцца аб далонь гадаванец, як усміхаецца ці выдае «мудрыя думкі» сямігадовая дачка... Канешне, гэта ўсё дробязі, што яны значаць у параўнанні з тым... няважна з чым, але з чымсьці глабальным, што цябе займае больш…

І толькі калі прыцісне, па-сапраўднаму, калі стане табе асабіста балюча, скрушна, страшна — тады і бяжыш-спяшаешся ў свой цёплы дом, дзе смачна пахне хлеб і дзе цябе чакаюць. (Калі ёсць каму яшчэ чакаць, калі ў пагоні за прывідным «лепшым» ты не застаўся адзін). І толькі тады ўсведамляеш: добра, што ёсць куды ісці, добра, што можна спакойна схадзіць позна вечарам у храм, а пасля піць гарбату з пірожнымі, а на гадзінніку ўжо палова дванаццатай, і няхай яе, тую фігуру, бо гэта ж так смачна і хораша. А на канапе соладка спіць, згарнуўшыся ў клубок, кошка, а за акном ціха падае снег (ці свецяць зоры, ці лютуе завея, ці нават ліе халодны дождж — якая розніца?). І гэта не здаецца ўжо дробязямі і мяшчанствам, і «Шануй тое, што маеш» — ужо не пустыя, а самыя важныя словы.

Свет, які звар’яцеў, няхай вар’яцее далей. А ў нас — Вадохрышча. Прыгожае зімовае свята, калі Усявышні дае нам магчымасць разам з тварам абмыць святой вадой душу.

Алена ЛЯЎКОВІЧ

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.