Праблемы развіцця творчага патэнцыялу ў будучых педагогаў, досвед дзейнасці педагагічных класаў, лічбавыя выклікі, якія стаяць перад сістэмай адукацыі, адукацыйныя тэхналогіі ў кантэксце тэорыі пакаленняў, развіццё крэатыўнага мыслення, функцыянальнай адукаванасці і многія іншыя пытанні аказаліся ў цэнтры ўвагі ўдзельнікаў Міжнароднай навукова-практычнай канферэнцыі «Актуальныя напрамкі і перспектывы педагагічнай адукацыі», якая адбылася на пляцоўках Мінскага гарадскога інстытута развіцця адукацыі, 86-й сталічнай школы і 20-й мінскай гімназіі.
— Гэта мерапрыемства праходзіць пры падтрымцы Камітэта па адукацыі Мінгарвыканкама ўжо ў трэці раз, — паведаміла загадчыца кафедры кіравання і эканомікі адукацыі Мінскага гарадскога інстытута развіцця адукацыі Алена БЯЛЬНІЦКАЯ. — Правядзенне канферэнцыі ініцыявала кіраўніцтва мінскай сярэдняй школы № 86 імя Фамы Занько, дзе дзейнічаюць два педагагічныя класы. З кожным годам пляцоўка для прафесійных зносін педагогаў пашыраецца. Сёлета да дыскусіі далучыліся ўжо больш як 200 удзельнікаў з усёй краіны, а таксама з Расійскай Федэрацыі. Гэта не толькі вучоныя, педагогі—практыкі, але і навучэнцы педагагічных класаў, якія яшчэ стаяць на парозе прафесійнага выбару. Ім было прапанавана паразважаць на тэму «Мая будучая прафесія — настаўнік». Адна з секцый канферэнцыі менавіта так і называецца.
Трэба заўважыць, што яшчэ ў 2014 годзе Беларускі дзяржаўны педагагічны ўніверсітэт выступіў з ініцыятывай увядзення профільнай педагагічнай падрыхтоўкі ў 10–11-х класах устаноў агульнай сярэдняй адукацыі Беларусі. Гэта ідэя знайшла падтрымку на дзяржаўным узроўні, ва ўстановах адукацыі, у школьнікаў і іх бацькоў. З 2015/2016 навучальнага года першыя педагагічныя класы і групы былі адкрыты ва ўсіх рэгіёнах Беларусі. Дынаміка адкрыцця педкласаў аптымістычна: 2015/2016 навучальны год — 102 класа і каля 1500 старшакласнікаў, а ў мінулым 2022/2023 навучальным годзе — 756 педкласаў і больш за 6700 навучэнцаў. У сталіцы ў педкласах навучаюцца 1700 старшакласнікаў.
Спецыяльна для педкласаўцаў была распрацавана праграма факультатыных заняткаў «Уводзіны ў педагагічную прафесію», якая ўключае чатыры модулі: два педагагічныя і два псіхалагічныя. Тыя, хто хацелі б стаць настаўнікамі, пагружаюцца ў сваю будучую прафесію цягам двух апошніх гадоў навучання ў школе, даведваюцца, хто такі — сучасны настаўнік і якія патрабаванні да яго прад’яўляюцца.
Факультатыў, які вывучаюць вучні педкласаў, не дэмаверсія педагогікі і псіхалогіі, якія яны будуць вывучаць ужо ва ўніверсітэце. Гэта найперш магчымасць праверыць правільнасць свайго выбару, пераканацца ў сваіх здольнасцях і схільнасцях яшчэ падчас першых педагагічных спроб, здзейсненых у школе. Трэба своечасова ставіць перад сабой пытанні: «ці магу я? ці хачу я?» і шчыра на іх адказваць, бо педагогіка — гэта прызванне. І ў педагогіцы непатрэбныя выпадковыя людзі…
Штогод каля трэці абітурыентаў, якія скончылі педагагічныя класы, атрымліваюць рэкамендацыі педсаветаў устаноў агульнай сярэдняй адукацыі і паступаюць у ВНУ на педагагічныя спецыяльнасці.
Між іншым, летась з 27 выпускнікоў педагагічнага класа ў сталічнай школе № 86 на спецыяльнасці, звязаныя з педагагічнай дзейнасцю, паступілі 15 чалавек. У бягучым годзе — 10 чалавек з 23.
— Канешне, мы зацікаўленыя ў тым, каб расла колькасць ахвотных стаць педагогамі, каб ў школы прыходзіла змена, але гэта нельга рабіць у загадным парадку, — падзяліўся сваімі думкамі дырэктар мінскай сярэдняй школы № 86 Аляксей СРЭБНЯК. — Здараецца, што дзеці, якія навучаліся ў педкласах, вяртаюцца да паступлення на педспецыяльнасці не адразу, а крыху пазней, калі ўжо нельга скарыстацца дадзенымі выпускнікам педкласаў льготамі. Але прызванне бярэ сваё…
Алена Бяльніцкая ўпэўнена, што выпускнікі школы, якія выбіраюць шлях настаўніцтва, — найлепшая рэклама гэтай прафесіі для тых, хто яшчэ навучаецца ў педагагічных класах. Яны разбіваюць стэрэатыпы аб непрэстыжнасці прафесіі настаўніка, бо яны — паспяховыя, актыўныя, крэатыўныя, творчыя, ініцыятыўныя. І дзецям у фармаце «роўны — роўнаму» прасцей задаць ім свае пытанні і атрымаць адказы. Прафесія настаўніка не дазваляе стаяць на месцы — навучэнцы педагагічных класаў гэта ўжо зразумелі. Быць настаўнікам — адна з найскладанейшых задач, і добра, калі ў старшакласнікаў яшчэ ў школе ёсць магчымасць праверыць правільнасць свайго выбару…
Падчас канферэнцыі дзве выпускніцы сярэдняй школы № 86 Мінска — цяпер ужо студэнткі Беларускага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта Надзея Падабед і Ангеліна Матрунёнак — прадставілі фрагменты сваіх урокаў. Дарэчы, гэта ўстанова адукацыі з’яўляецца таксама арганізатарам раённага фестывалю педагагічных проб, мэта якога — пазнаёміць будучых педагогаў з іх патэнцыяльнымі работадаўцамі. Хтосьці з навучэнцаў педкласаў можа прыглянуцца дырэктарам школ яшчэ на гэтым этапе і атрымаць мэтавае накіраванне. А ў замацаванні педагагічных кадраў сталіца сёння асабліва зацікаўленая. Матывацыя да прафесі — гэта, напэўна, самае важнае...
Надзея НІКАЛАЕВА
Фота Лізаветы ГОЛАД
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.