Вы тут

Жыццёвы шлях Анатоля Вялюгіна


Сярод слынных беларускіх паэтаў адно з першых месцаў займае Анатоль Вялюгін. Не ўганараваны званнем народнага, ён не быў абдзелены ўзнагародамі: лаўрэат Дзяржаўнай прэміі БССР і Літаратурнай прэміі імя Янкі Купалы, заслужаны дзеяч культуры Беларусі. Вядомы і як дзіцячы пісьменнік, кінасцэнарыст, перакладчык. Аднак і званне было. Хоць і не афіцыйнае, але якое шмат значыць. Адзінае не толькі ў Беларусі — адмірал паэзіі. Канешне, паэзіі. Гэтак яго з пашанай называлі многія, каму даў пуцёўку ў літаратуру. А сённяшнія лімаўцы могуць ганарыцца тым, што ў 1945–1946 гадах працаваў у газеце.


Палымянец у пятнаццаць гадоў

Родам ён з вёскі Машканы Багушэўскага, а цяпер Сенненскага раёна. Паэзіяй захапіўся рана, але спачатку пісаў для сябе. А з нататкамі і замалёўкамі выступаў у часопісе «Іскры Ільіча», газетах «Піянер Беларусі» і «Віцебскі рабочы». За актыўную дзейнасць стаў дэлегатам Усебеларускага з’езда дзяткараў. Вучыўся на рабфаку ў Віцебску, на літаратурным факультэце Мінскага педагагічнага інстытута. У рэспубліканскім друку дэбютаваў у газеце «Піянер Беларусі». А ў 15 гадоў верш «Матчына песня», напісаны як калыханка, быў змешчаны ў часопісе «Полымя рэвалюцыі» (1938, здвоены нумар 7–8):

Спі, засні, мой голуб яснавокі,

замаргалі зоранькі над хатай.

У асоках завадзей глыбокіх

жоўтыя паснулі качаняты.

 

За сялом у нас не змераць вокам

і лугі арцельныя, і нівы.

Дрэмлюць пушчы ў тысячу валокаў,

салаўіныя сады ў налівах.

У творы відавочна тое, што ў далейшым і вызначыла адметнасць яго паэзіі. Уладзімір Гніламёдаў перакананы: «Прадметнасць, рэчыўнасць мастацкага вобраза — у рэчышчы беларускай нацыянальнай традыцыі. Аднак вялюгінскі верш не толькі вобразна-канкрэтны, але яшчэ і вельмі музычны, што падкрэслівае яго сувязь з традыцыйным мастац¬кім ладам беларускай паэзіі».

Вучобу спалучаў з працай у газетах «Звязда», «Чырвоная змена», «Піянер Беларусі». Дзякуючы галоўнаму рэдактару часопіса «Полымя рэвалюцыі» Міхасю Лынькову, які і надрукаваў «Малітву маці», сустрэўся з расійскімі пісьменнікамі Валянцінам Катаевым і Уладзімірам Лугаўскім. Так успамінаў пра гэта: «Калі масквічы адвіталіся, я следам спусціўся з трэцяга паверха, выйшаў з імі на людную вуліцу. Лугаўской азірнуўся, спыніўся, добрым басам сказаў ва ўпор:

— Пішаце вершы?..»

Прапанаваў што-небудзь прачытаць. Анатоль Вялюгін выбраў верш «След мастака».

Выйшаў верасень у туман

Краіна знаходзілася пад уражаннем паходу Чырвонай арміі ў Заходнюю Беларусь. З-за гэтага і прыехалі маскоўскія літаратары. Дагэтуль Анатоль Сяпанавіч пабываў у Вільні, Гродне, Баранавічах, Беластоку. Напісаў верш пра мастака з народа, якому пан даў «сацыяльны» заказ: «Малюй маю красу і скарбы». Ды сапраўднае мастацтва па прымусе, як вядома, не ствараецца. Князевы памагатыя «у гулкай зале // хлапца са свечкамі шукалі». Але старанні іх засталіся марнымі — знік хлапчына, быццам і не было яго: «[...] на мармуры — рабіны, // лясоў халодныя пажары, / ляцяць над імі — дымам — хмары... // — Глядзіце, мокры след ля сосен! // Мастак уцёк туды... у восень».

Верасень 1939-га падказаў А. Вялюгіну і такі надзіва непаўторны вобраз:

У пілотцы

са скаткай

з лесу Верасень выйшаў

у дасветны туман...

(«***Пакідалі магнаты...»)

Госці засталіся ад верша ў захапленні. Асабліва Лугаўской: «— Ого! — Лугаўской зноў спыніўся. — Трэба ў Маскву. — І ўжо зусім па-дружбацку, калі я скончыў: — Прыязджай да нас у Маскву».

Анатоль Вялюгін падаў дакументы ў Літаратурны інстытут імя А. М. Горкага, але спазніўся. Стаў вольным слухачом сцэнарнага факультэта Усесаюзнага інстытута кінематаграфіі. Сярод выкладчыкаў быў і Аляксандр Даўжэнка. Ён не з’яўляўся «адміралам паэзіі», а быў, па сведчанні Анатоля Сцяпанавіча, «вялікім паэтам кіно». Гэта найперш дзякуючы яму Анатоль Вялюгін стаў адным са знакавых беларускіх кінасцэнарыстаў. Па яго сцэнарыях на кінастудыі «Беларусьфільм» і на «Тэлефільме» зня¬та каля 50 дакументальных стужак, сярод якіх амаль трэць поўнаметражных: «Генерал Пушча» (адзначана ў 1968 годзе Дзяржаўнай прэміяй БССР), «Агонь», «А зязюля кукавала», «Дарога без прывалу», «Балада аб мужнасці», «Навальнічная далеч памяці» і іншыя. Па сцэнарыях пастаўлены таксама двухсерыйны мастацкі тэлефільм «Рэха ў пушчы» і мастацкі «Глядзіце на траву».

У суаўтарстве з Ціханам Хрэннікавым

Вялікая Айчынная вайна заспела яго ў Мінску. З цяжкасцю дабраўся пехам да раз’езду Лычкоўскага — гэта на чыгуначным перагоне Багушэўскі — Віцебск, дзе працаваў бацька. З ім апынуўся ў Вязьме, пасля на Урале. З верасня 1941 года вучыўся ў Свярдлоўскім педагагічным інстытуце. Давёў да ладу вершы, задуманых у дарозе:

Смерць сінягубая стыне

У пыльнай пятлі дарог.

Злосным фугасным жалезам

скошаны дзедаў крыжы.

«Фокер» гарбаты над лесам,

як марсіянін, кружыў.

(«Бежанцы»)

«Марсіянін» над лесам — прысутнасць Бога вайны. Адштурхоўваючыся ад канкрэтных рэалій, сягаў у мінулае. Увачавідкі бачыш, як уцякалі людзі ад фашысцкай арды.

Прызваны ў войска, стаў курсантам Лугінскай авіяцыйнай школы. І, як ні дзіўна, яе песняром. Неяк завітаў кампазітар Ціхан Хрэннікаў, які прыехаў да сям’і. Прапанаваў яму адзін са сваіх вершаў, а ў выніку «ён напісаў... песню авіяцыйнай школы. Яна штодня выходзіла з шырокіх варот на вуліцы горада, калышучы гарластыя калоны курсантаў».

Развітаўшыся са школай, пайшоў на Сталінградскі фронт. Трапіў у самае пекла вайны. Пра гэта яго верш «***Жыцця майго і смерці пераправы...».

У канцы мая 1945 года вярнуўся ў Мінск. Калі быў адноўлены выхад «ЛіМа», працаваў літсупрацоўнікам. У наступным годзе прынялі ў Саюз пісьменнікаў Беларусі. Па прапанове галоўнага рэдактара часопіса «Полымя» Петруся Броўкі стаў рэдактарам аддзела паэзіі, які ўзначальваў да 1984 года.

Пехацінец — безхацінец

У 1947-м выйшла яго першая кніга «Салют у Мінску». Пісаў не так і шмат. І ў гады творчай маладосці, і стаўшы прызнаным майстрам. Як бы адразу працаваў на «выбранае». Бо ведаў спосаб Праметэя. Аўтарства яго належыць іспанцу Леону Феліпе — настаўніку і паплечніку Федэрыка Гарсія Лоркі. «Спосабам Праметэя» хацеў назваць і сваю кнігу літаратурнакрытычных артыкулаў і публіцыстыкі, якая, на жаль, засталася недапісанай.

Леон Феліпе быў перакананы: «Заўсёды быў адзін і той спосаб ствараць вершы — спосаб Праметэя... Паэт — не той, хто спрытна забаўляецца маленькімі слоўнымі метафарамі, але той, каго абуджаны праметэяў дух ставіць пачынальнікам вялікіх метафар — сацыяльных чалавечых, гістарычных, міжзорных... Такая мая прафесія — чуць патаемнае біццё сэрцаў людзей, народаў і зор. Зрэшты, не. Гэта — не прафесія. Гэта — шчасце...»

Які зборнік Анатоля Вялюгіна ні возьмеш — першы «Салют у Мінску» (1947) ці наступныя — «Негарэльская арка» (1949), «На зоры займае» (1958), «Насцеж» (1960), «Верасовы ўзятак» (1974) і іншыя, абавязкова знаходзіш вершы, якія здзіўляюць невычэрпнымі магчымасцямі паэтычнага слова. З басаногага маленства вытокі аднаго з найлепшых яго вершаў «Спелы бор», напісанага ў 1959 годзе:

З усіх сабораў ёсць сабор,

дзе згодзен я маліцца,

у спелым леце, спелы бор,

звіняць твае званіцы.

......................

Стаяць палкі баравікоў;

дрыжыць басок чмяліны.

Глыбокі мох, на лісцях кроў

мядзведжае маліны.

Напісанае Анатолем Сцяпанавічам заўсёды натуральнае. Малюнак, часам пазбаўлены знешняга эфекту, убірае ў сябе саму жыццёвую плоць. Пачынаючы з твораў пасляваеннага часу, у якіх мінулае яшчэ не забылася, але ўжо відавочны і новыя, мірныя рэаліі. Як у вершы «***Сумна пахне палын...»: «Дзесь ліхтарык блішчыць, // Хтось у цемры // шукае дарогу. // Пехацінец ідзе, // бесхацінец брыдзе // ад вакзала ў паўночным спакоі». Пехацінец — бесхацінец... Такое можа нарадзіцца толькі з перажытага, выпакутаванага. І неабавязкова самім, але і братам, сябрам, знаёмым.

І подых атамнай эры

А душа сягала ўвысь, ёй было цесна на зямлі. У гэтым сваім памкненні яна нараджала дзіўныя асацыяцыі, што спалучалі ў сабе канкрэтнасць паэтычнага малюнка з жывапіснай пластычнасцю:

Полымна весніцца верасам

сіняя заціш палян.

Спёкай напоўнены конаўкі,

мёдам дрымотным — збаны.

Бамбардзіруюць антонаўкі

ў сонных садах буданы.

(«На лясным бальшаку»)

Паэтам Анатоль Сцяпанавіч заставаўся і тады, калі пісаў і творы, якія некаторым падаюцца з «палітычнай афарбоўкай». Як паэма «Вецер з Волгі», якая некалі мела вялікі рэзананс. Аповед пра маленства і юнацтва Уладзіміра Леніна — таксама частка нашай гісторыі. Важна, што твор напісаны па-майстэрску. Асабліва гэта тычыцца лірычных адступленняў: «Схаваўся снег у засень, // дзе шумна ля вакон, // абняўся з вязам ясень, // з таполяй — тонкі клён. // Чакаюць церпяліва, // пасталі ля варот. // Няўжо з такіх шумлівых // збіваюць эшафот?»

У адборы напісанага, магчыма, быў нярэдка і завельмі строгі. Таму і запазнілася чарговая кніга «Заклён на скрутны вір», якая стала апошняй (паэт адышоў у вечнасць 24 лістапада 1994 года, а зборнік выйшаў у канцы 1995-га). Ды калі б выйшла раней, была б не такой, бо важкую нагрузку нясуць і вершы, датаваныя, у прыватнасці, 1994 годам.
Прага жыцця найперш прысутнічае ў радках, што сталі да «Заклёну на скрутны вір» эпіграфам:

Шумі, свяці, мой ясны ясень.

Жыццё люляла і ламала.

Я паўтару цяпер, як вязень:

жыцця ў жыцці мне мала. Мала!

А жыццё віруе і ў творах традыцыйнага кшталту — аб прыродзе і чалавеку, аб дні сённяшнім. Але нязменна прысутнічае і рэтраспекцыя. З шэрагу падобных твораў верш «Вясна трывогі нашай», напісаны адразу пасля чарнобыльскай катастрофы. Умоўна кажучы, ён і на чарнобыльскую, а можа, правільней — антычарнобыльскую тэму. Важны стрыжнявы момант — часавае змяшчэнне:

Першы гром, дрымотны і далёкі,

як з нябыту рык старога тура.

Хоць ніхто з нас рыку яго не чуў, як не чуў яго і Анатоль Вялюгін, вядома, гэтае няведанне ўзмацняе метафару. Прысутнічае загадкавасць, без якой сапраўднай паэзіі таксама не бывае. Ды і параўнанне па іншай прычыне. Туры, як вядома, зніклі па віне людзей. Цяпер жа чалавек замахнуўся на ўсё... чалавецтва:

Восень, восень...

Мы з табой адчулі

цяжкі подых атамнае эры.

Ды ўменне радавацца жыццю не пакідала паэта. Праходзіла скруха, і зноў ярчэй свяціла сонца, з’яўляліся аптымістычныя, жыццесцвярджальныя вершы.

* * *

У аўтабіяграфіі прызнаваўся: «Паэзія — гэта далёкія вятрыстыя шляхі, вечная шчаслівая дарога. Паэзія не любіць сытага жыцця і спакою. Паэзія адразу памірае ў абывацельскім катэджы і чыноўніцкім кабінеце. Яна патрабуе, каб ёй падуласны творца добра ведаў радаслоўную Яе Вялікасці, інакш ён будзе адкрываць даўно адкрытыя амерыкі. А таго творцу, які хоць і верна служыў ёй, але на нейкі час са строгага паста сышоў і здрадзіў, яна карае страшнай карай забыцця». Чаго патрабаваў ад іншых, таго прытрымліваўся сам. Гэта таксама заслугоўвае павагі. Яго да месца згадаць і ў сувязі са 100-годдзем з дня нараджэння Анатоля Сцяпанавіча.

Алесь МАРЦІНОВІЧ

Анатоль Вялюгін. Фота з фондаў Дзяржаўнага музея гісторыі беларускай літаратуры

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.