Вы тут

Вялікі тэатр адкрыў сезон операй «Дзікае паляванне караля Стаха»


Верасень пачаўся, а гэта значыць, што тэатры зноў працуюць ва ўсю моц. Стартуюць чарговыя тэатральныя сезоны: гледачоў чакаюць прэм'еры і любімыя пастаноўкі. Мы ўжо пісалі пра Вялікі тэатр Беларусі, які анансаваў шмат цікавых спектакляў, а таксама выступленні замежных артыстаў. Як і абяцалася, новы, 89-ы, тэатральны сезон у Вялікім пачаўся операй «Дзікае паляванне караля Стаха».


Нягледзячы на тое, што мы трапілі на пастаноўку на другі дзень, вольных месцаў у зале не было — прыйшлося глядзець і слухаць оперу стоячы. Але гэта і добра, бо поўная зала сведчыць аб зацікаўленасці гледачоў, да таго ж менавіта беларускамоўнай операй. Забягаючы наперад, адзначым, што мова ў «Дзікім паляванні караля Стаха» гучыць неверагодна! Сумна прызнаваць, але опер на роднай мове не надта шмат.

Калі казаць дакладней, прэм'ера пастаноўкі адбылася 11 і 12 ліпеня гэтага года. А гісторыя оперы пачалася значна раней, калі ў сярэдзіне 1980-х беларускі кампазітар Уладзімір Солтан паказаў некалькі музычных фрагментаў дырыжору Яраславу Вашчаку. Амаль праз год сумеснай працы опера была створана. Некаторыя фрагменты «Дзікага палявання караля Стаха» прагучалі ў лютым 1989 года ў Клубе сяброў оперы. Сама прэм'ера адбылася крыху пазней, 6 красавіка таго ж года. Але ёсць і сумныя дэталі: Вашчак не дажыў да прэм'еры ўсяго месяц, музыку Солтана значна скарацілі. І ўсё ж «Дзікае паляванне караля Стаха» жыве і па сёння. Гледзячы на сёлетнія пастаноўкі, жыве добра.

Але вернемся ў сучаснасць: запоўненая глядзельная зала, са сцэны гучыць беларуская мова. Чым жа яшчэ адметная сёлетняя пастаноўка? Ценямі. На працягу ўсёй оперы цень — адзін з асноўных сімвалаў, які адлюстроўвае настрой. Зразумела, што і «Дзікае паляванне караля Стаха» Караткевіча, і аднайменны фільм Валерыя Рубінчыка — гэта містычная гісторыя, напоўненая трывогай і схаваным, прыцішаным жахам, які вось-вось вырвецца вонкі. Відаць, падчас стварэння пастаноўкі і вырашылі, што цень паслужыць добрым інструментам, які дапаможа перадаць тую самую трывогу. Атрымалася. Сілуэты птушак, дрэў, маланак ды абстрактных фігур не даюць героям забыцца аб тым, што іх жыццё ў небяспецы.

З таксама цікавых сцэнаграфічных рашэнняў можна адзначыць прывідных коннікаў. Яны вісяць над зямлёй гэта не візуальная падманка. Сапраўды, аб'ёмныя фігуры імчаць над сцэнай. Мы глядзелі оперу з балкона, і нават адтуль прывіды коннікаў выглядаюць рэалістычна.

Пасля прачытання арыгінала, а таксама прагляду фільма складана не параўноўваць: хоць гэта і розныя формы творчасці, але ўсё ж несвядома шукаеш паралелі. Уласна мне падалося, што колеры оперы вельмі падобныя да каларыстыкі фільма Рубінчыка. Асабліва на пачатку: панаванне сіне-шэрых адценняў і імглістасць Палесся. Таксама цікава было гадаць, да якога мастацкага кірунку адносяцца дэкарацыі. Ці то да позняга рамантызму, ці то да готыкі. Канешне ж, тут можна разважаць лагічна. І калі дзея адбываецца ў канцы ХІХ стагоддзя, то, напэўна, павінны панаваць прэрафаэліты, якія апявалі натуральную, рамантычную, шэкспіраўскую прыгажосць. Мне ўсё ж такі падаецца, што і дэкарацыі, і касцюмы артыстаў уяўляюць сабой сумесь розных напрамкаў. Але ёсць рэчы, гледзячы на якія не трэба гадаць: у сцэнаграфіі выкарыстоўваліся колеры і матывы слуцкіх паясоў. А ў касцюмах артыстаў здзейснілі прыём рэканструкцыі: некаторыя прынты адсылаюць да беларускіх абразоў XV—XVІ стагоддзяў.

Безумоўна, сцэнаграфія даволі моцна паглыбляе нас у атмасферу таямнічнасці і неспадзяванасці дзікага палявання. Але ў оперы ёсць яшчэ адзін важны элемент, без якога нічога не атрымалася б. Гэта музыка: то ціхая, далікатная, то рэзкая, абрывістая, а ў кульмінацыйныя моманты — гучная і надрывістая. Трэба падзякаваць дырыжору-пастаноўшчыку Андрэю Іванову. А вось са сцэн, якія найбольш запомніліся, хацелася б адзначыць баль у гонар дня нараджэння юнай паненкі Надзеі Яноўскай. На свята завітвае і пан Рыгор Дубатоўк (апякун Надзеі), і Андрэй Беларэцкі, і Алесь Варона. За некалькі хвілін артысты адлюстроўваюць амаль усе чалавечыя іпастасі. Гледачоў кідаюць з пампезнай бальнай залы ў халодны, пыльны пакой: адбываецца сварка паміж Беларэцкім і Варонам. Прыгожая сцэна з пункту гледжання і акцёрскага майстэрства, і стылістычнага выканання.

У вераснёўскай афішы тэатра опера «Дзікае паляванне караля Стаха» больш не пазначана. Але супрацоўнікі не раз прызнавалі, што пастаноўка, у параўнанні з іншымі, ідзе даволі рэдка. І кожны раз мае вялікі поспех. Таму раім адсочваць навіны Вялікага тэатра Беларусі і хутчэй набываць квіткі на оперу: дзея, якая разгортваецца на сцэне, насамрэч незвычайная. Больш за тое, заўсёды цікава паглядзець на знаёмую гісторыю ў іншым выкананні. А пакуль чакаем вяртання караля Стаха, можна звярнуцца да любімага Караткевіча.

Арына КАРПОВІЧ

Фота Міхаіла НЕСЦЕРАВА

Загаловак у газеце: Пры поўнай зале

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.