Вы тут

800 паштовак за 30 гадоў — выдатная калекцыя Славяны Шамякінай


Дацэнт кафедры тэарэтычнага і славянскага літаратуразнаўства БДУ, кандыдат філалагічных навук, літаратуразнаўца, міфолаг, фалькларыст Славяна Шамякіна вось ужо больш за 30 гадоў калекцыянуе навагоднія, калядныя і калядныя паштоўкі. Сёння іх у яе ўжо каля 800. Большая частка — савецкія (выдадзеныя ў Маскве) і беларускія. Але ёсць і з Украіны, Польшчы, Літвы, Балгарыі, Францыі, Германіі, Італіі, ЗША і некаторых іншых краін.



Родам з дзяцінства

— Заўсёды вельмі любіла Новы год і ўсё, што з ім звязана: упрыгожванне ёлкі і дома, калядныя варожбы, падарункі, — дзеліцца Славяна Вячаславаўна. — А захапленне філакартыяй пачалося гадоў у сем. Памятаю, напярэдадні Новага года мы разглядалі паштоўкі з віншаваннямі, якія прыйшлі ад сваякоў і знаёмых, і я сказала: «Яны вельмі прыгожыя, іх шкада выкідваць». Тады мама (Таццяна Іванаўна Шамякіна — прафесар БДУ, доктар філалагічных навук. — заўв. аўтара) патлумачыла сутнасць калекцыянавання. І я тут жа вырашыла: выдатная думка, буду збіраць навагоднія паштоўкі. З тых часоў захапляюся філакартыяй. Шкада, што ў нашы дні зусім перарвалася традыцыя дасылаць віншавальныя паштоўкі па звычайнай пошце. На мой погляд, атрымліваць іх значна прыемней, чым электронныя файлы.

Навагоднія, калядныя і на Нараджэнне Хрыстова

Па словах Славяны Шамякінай, паштоўкі, звязаныя з зімовымі святамі, можна падзяліць на навагоднія, калядныя і на Нараджэнне Хрыстова.

У навагодніх — чыста «свецкі» змест. Як вядома, у СССР быў перыяд, калі на некаторы час забаранілі святкаваць Каляды, Нараджэнне Хрыстова і нават Новы год. Аднак пазней, мабыць, зразумеўшы, што цяга да калектыўных абрадавых дзеянняў — у прыродзе чалавека і невынішчальная, вырашылі вярнуць Новы год, але без сувязі з рэлігіяй. Пацешна, што пры гэтым часткова на аснове старой, часткова зноўку сфармавалася сучасная навагодняя міфалагічная вобразнасць. Так, вобраз Дзеда Мароза ўзыходзіць, у прыватнасці, да такіх старажытных славянскіх міфалагічных персанажаў, як Марозка, Зюзя, Карачун, іншых духаў або божастваў — увасабленням зімы, якія маглі быць як добрымі, так і жорсткімі ў адносінах да людзей. Сучасны Дзед Мароз — добры дзядуля, які раздае падарункі, — толькі часткова супадае з імі. Як і Снягурка, якая ў традыцыйнай народнай культуры не з’яўляецца ўнучкай Дзеда Мароза. У народных казках яна — ажывелая ледзяная скульптура, якую зляпілі бяздзетныя дзед і баба (дадзены фальклорны сюжэт намаляваны на паштоўцы мастака В. Блінова).


Жывёлы на навагодніх паштоўках маюць сувязь з абрадам калядавання: як вядома, у час яго правядзення ўдзельнікі пераапранаюцца ў касцюмы казы, мядзведзя, пеўня і інш. А вось вобраз хлопчыка — персаніфікаванага Новага года — чыста савецкага паходжання: яго можна сустрэць на паштоўцы мастака У. Зарубіна, дзе ён правадырнічае цэлай кампаніяй снегавікоў, таксама тыповых герояў навагодніх паштовак.

На навагодніх паштоўках часта малююць розную навагоднюю атрыбутыку: упрыгожаныя елкі або елачныя шары, гірлянды, падарункі, пачастункі і напоі, бенгальскія агні, а таксама тое, што звязана з зімой — сняжынкі, занесеныя снегам домікі.

На калядных паштоўках звычайна малююць атрыбуты народнага міфалагізаванага свята Каляды, які адзначаўся старажытнымі славянамі ў дзень зімовага сонцастаяння і быў прысвечаны, у першую чаргу, Сонцу і ўрадлівасці. Адпаведна, на падобных паштоўках малююць сам абрад калядавання і яго ўдзельнікаў у касцюмах жывёл. Таксама, да прыкладу, могуць быць намаляваныя традыцыйныя народныя калядныя стравы: каша куцця, бліны і аладкі (гэтыя стравы сімвалізуюць як раз урадлівасць і Сонца) з надпісамі накшталт «З Калядкамі — добрымі святкамі, блінамі ды аладкамі!»

Паштоўкі на Нараджэнне Хрыстова непасрэдна звязана менавіта з хрысціянскім рэлігійным святам. На іх традыцыйна адлюстроўваюцца розныя біблейскія сцэны, звязаныя з нараджэннем Хрыста ў яслях сярод жывёл, паднашэннем яму дароў валхвамі. Таксама могуць быць намаляваныя анёлы і храмы (напрыклад, малюнак Барысаглебскай царквы ў Гродна).

Самыя дарагія і любімыя

— Самая незвычайная паштоўка ў маёй калекцыі — гэта, бадай, праца мастака Д. Дзянісава 1964 года, на якой нейкія турысты або геолагі святкуюць Новы год падчас паходу ў лес — ніколі больш не сустракала падобнага сюжэту), — адзначае Славяна Шамякіна. — Сустракаюцца сярод навагодніх паштовак вельмі нестандартныя пераасэнсаванні тыповых персанажаў. Так, калі звычайна Дзед Мароз і Снягурка едуць дарыць падарункі на санках, запрэжаных тройкай коней, як, напрыклад, у мастака П. Чарнышова (у мастака А. Тарасова ляцяць на НЛА, а ў К. Андрыянава — на дыване-самалёце).

Ёсць паштоўкі, на якіх навагоднія персанажы занятыя даволі незвычайнымі справамі: напрыклад, у мастака Ю. Ясюкевіча Дзед Мароз ловіць Залатую рыбку (каб яна дапамагала яму выконваць жаданні дзяцей?) На савецкіх паштоўках часцей за ўсё адлюстроўваўся Маскоўскі Крэмль, Спаская вежа з гадзінамі-курантамі, аднак існуе беларуская паштоўка, дзе намаляваны абеліск на плошчы Перамогі ў Мінску. Даволі рэдкія сюжэты на навагодніх паштоўках — выявы сцэн застолля або танцаў дарослых людзей. У Швейцарыі была выпушчаная паштоўка, на якой у якасці навагодняга сюжэту выкарыстаная карціна М. Шагала. Самыя старыя паштоўкі, якія ў мяне ёсць — 1954 і 1956 гадоў. Верагодна, самая дарагая з набытых мной паштовак — калядная з выявай анёла і эфектам «глыбіні»: малюнак на ёй змяняецца пад рознымі кутамі зроку.

Вельмі прыгожымі лічу паштоўкі мастака К. Андрыянава ў стылістыцы палехскага роспісу, самыя мілыя і сімпатычныя — мастака У. Зарубіна з выявамі розных казачных персанажаў і звяроў. Адна з найбольш любімых з дзяцінства — з выявай Снягуркі ў незвычайным для яе зялёнай сукенцы мастачкі Юрасавай.

Пра што можа расказаць паштоўка?

Акрамя інфармацыі пра абрады, вобразы і атрыбуты Новага Года, Нараджэння Хрыстова і Каляд, падобныя паштоўкі могуць даць уяўленне пра тое, як мянялася мода, стылі ў мастацтве, культурная сітуацыя ў розныя гістарычныя перыяды. Так, паштоўкі 1950-х гадоў вельмі яркія, маляўнічыя, з разнастайнасцю сюжэтаў, іх змяняюць да канца гэтага дзесяцігоддзя і, асабліва, у 1960-я гады мінімалістычныя, даволі сумныя і аднастайныя. Сітуацыя пачынае змяняцца да лепшага з 1970-х гадоў. З’яўляюцца новыя сюжэты і віды паштовак — напрыклад, запрашэнні на ёлку. Цікава, што некаторыя паштоўкі маюць сувязь з канкрэтнымі знакавымі падзеямі тых часоў, калі іх выдавалі. Напрыклад, у мяне ёсць паштоўка 1961 года, прысвечаная першаму палёту чалавека ў космас, паштоўка 1976 года, прымеркаваная да будаўніцтва Байкала-Амурскай магістралі, 1978 гады — напярэдадні Маскоўскай Алімпіяды з выявай алімпійскага мішкі. Знаходзіць сваё адлюстраванне і імкненне СССР да навукова-тэхнічнага прагрэсу: на паштоўках 1980-х часта сустракаюцца робаты. З 1980-х гг. з’яўляецца нашмат больш паштовак з надпісамі на беларускай мове. У гэты ж час пачынаюць стварацца калядныя паштоўкі, а з 1990-х вяртаюцца і паштоўкі на Раство.

Вельмі моднымі сталі цяпер паштоўкі з гатовымі навагоднімі пажаданнямі і рознымі дадатковымі надпісамі. Хоць адна падобная была у У. Зарубіна ў 1986 годзе — з песняй «У лесе нарадзілася ялінка». З’явіліся паштоўкі незвычайных формаў — напрыклад, круглыя ​​ці такія, на якіх, акрамя выявы, ёсць яшчэ аб’ёмныя элементы: розныя стразы, стужачкі, асобна выразаныя дэталі з кардона і г. д. Новы выгляд паштовак, якіх не было ў савецкія часы, — з выявай жывёл года па ўсходнім календары. Яшчэ адно новаўвядзенне — паштоўкі-лісты Дзеду Марозу.

Вольга Паклонская

Фота з архіва Славяны Шамякінай

Друкуецца ў «Алесі»

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.