Вы тут

Міжнародныя педагагічныя чытанні — упершыню ў нашай краіне


«Які настаўнік скардзіцца на гіперактыўных дзяцей? Толькі гіперпасіўны... Гіперактыўным дзецям патрэбныя гіперактыўныя настаўнікі і гіперактыўныя бацькі. Таму мы проста абавязаны вырасціць у сабе настаўніка ХХІ стагоддзя, інакш затармозім дзяцей у іх развіцці», — гэта думка належыць ганароваму прэзідэнту Міжнароднага цэнтра гуманнай педагогікі, акадэміку Расійскай акадэміі адукацыі Шалве Аманашвілі. Упершыню ў нашай краіне на базе БДПУ прайшлі Міжнародныя педагагічныя чытанні, якія сабралі таленавітых педагогаў з Беларусі, Расіі, Украіны, Літвы, Латвіі, Эстоніі, Казахстана, Грузіі і Азербайджана.


Між іншым, гэта ўжо шаснаццаты падобны форум. Першыя Міжнародныя педагагічныя чытанні адбыліся ў 2002 годзе ў Маскве. Пазней яны неаднаразова праходзілі ў Расіі і Грузіі. Тэму для форуму «Палюбіце будучыню — крылы вырастуць» прапанаваў Шалва Аманашвілі. Ён жа і стаў вядучым чытанняў.

— Нельга дзяліць дзяцей на добрых і дрэнных, на разумных і неразумных. Гэта не дзіця адстае ў развіцці, а ты адстаў ад педагогікі. І будучыню ты не любіш, — дзяліўся думкамі з калегамі і студэнтамі Шалва Аманашвілі падчас свайго майстар-класа. — Трэба ганарыцца слабымі, якія дзякуючы табе сталі моцнымі. Каб ганарыцца таленавітымі, асаблівага розуму не трэба. Дзяцей трэба любіць, іх трэба натхняць! Ці можна ўявіць сабе школу без сэрца, школу, у якой настаўнік не гарыць як свечка? Нашы вучні — не камп'ютары, у якія можна закласці мегабайты ведаў і выпусціць іх у жыццё. Настаўнік не можа быць проста ўрокадаўцам. Маральнасць не выхоўваецца аднымі словамі...

«У кожнага дзіцяці з нараджэння ёсць свая місія. І яму патрэбна свабода. «Палюбіце будучыню — крылы вырастуць!» Палюбіць будучыню? Што гэта значыць? — разважаў Шалва Аманашвілі. — Якія крылы? І навошта яны нам? Што мы з імі будзем рабіць? А навошта нам дзеці без крылаў? Як яны змогуць змяніць свет да лепшага?»

Шалву Аманашвілі называюць настаўнікам ад Бога. Яго галоўная педагагічная ідэя — прыняцце любога вучня такім, які ён ёсць. Аманашвілі заклікае на першае месца ставіць выхаванне і сцвярджае, што дабрыня памнажаецца дабрынёй, шчырасць — шчырасцю, радасць — радасцю. Кожнаму педагогу ён дапамагае ўсвядоміць высокую місію сваёй прафесіі.

Рэктар Беларускага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта, прафесар Аляксандр Жук уручыў славутаму педагогу «педагагічны Оскар» — статуэтку, якая ўяўляе сабой копію скульптуры, прысвечанай першай настаўніцы. Яна была ўстаноўлена на ўваходзе ва ўніверсітэт напярэдадні святкавання векавога юбілею гэтай установы і ўжо паспела стаць славутасцю.

— «Педагагічным Оскарам» мы адзначаем нашых найлепшых студэнтаў і тых людзей, якія ўносяць істотны ўклад у развіццё педагагічнай адукацыі, — растлумачыў Аляксандр Жук. — Дэвіз БДПУ — «Будучыня пачынаецца тут», што вельмі блізка да тэмы педагагічных чытанняў. Мяркую, усе разумеюць, што на педагагічную адукацыю ў сучасных умовах ускладаецца асаблівая задача: ад таго, якога педагога мы падрыхтуем сёння, залежыць заўтра нашых краін. Але, акрамя ведаў і прафесійных уменняў, мы павінны закласці ў нашых выхаванцаў яшчэ і глыбокія маральныя арыенціры. Такія чалавечыя якасці, як міласэрнасць, дабрыня, цярплівасць, любоў да бліжняга, я лічу абавязковымі для будучых педагогаў, бо, перш чым выхоўваць і вучыць дзіця, яго трэба палюбіць.

Рэктар расказаў, што ў валанцёрскіх аб'яднаннях добраахвотна займаюцца каля 1300 студэнтаў педагагічнага ўніверсітэта. Валанцёрскай дзейнасці тут нададзены статус валанцёрскай практыкі, якая рэалізуецца для студэнтаў ужо з першага курса на базе розных устаноў: школ-інтэрнатаў, прытулкаў, цэнтраў рэабілітацыі і іншых.

— Актыўны ўдзел студэнтаў у валанцёрскай дзейнасці спрыяе фарміраванню ў іх не толькі прафесійных кампетэнцый, але і актыўнай грамадзянскай пазіцыі, развіццю духоўна-маральных і гуманістычных каштоўнасцяў, засваенню найважнейшага сацыяльнага досведу, — падкрэсліў Аляксандр Жук. — За актыўнае развіццё і папулярызацыю валанцёрскага руху сярод студэнцкай моладзі калектыў універсітэта быў адзначаны сёлета дзяржаўнай прэміяй Прэзідэнта «За духоўнае адраджэнне», якую мы перадалі Крывіцкаму спецыяльнаму лячэбна-выхаваўчаму прафесійна-тэхнічнаму вучылішчу закрытага тыпу.

— Мы ўсе цудоўна разумеем, што нельга нашпігаваць дзіця ведамі, якіх яму хопіць на ўсё жыццё, таму што аб'ём ведаў пастаянна павялічваецца. Але сфарміраваць асобу, грамадзяніна, сем'яніна школа можа і яна абавязана гэта рабіць, — лічыць намеснік міністра адукацыі Раіса СІДАРЭНКА. — Нельга раздзяліць навучанне і выхаванне. Не можа настаўнік проста прыйсці на ўрок і даваць сваім вучням толькі веды. На ўроку мае значэнне ўсё: інтанацыя настаўніка, яго ўсмешка, яго жаданне ўзаемадзейнічаць з вучнем. І выхоўвае зусім не лекцыя, а ўсяго адна, але сказаная своечасова, фраза. Сёння мы кажам пра тое, што кожны ўрок павінен праходзіць у атмасферы інтэлектуальных, маральных і эстэтычных хваляванняў, сутыкненняў розных пунктаў погляду і меркаванняў, пошуку праўды і магчымых шляхоў вырашэння праблемы. І няважна, які прадмет выкладае настаўнік: галоўнае — якія ўмовы ён стварае на сваіх уроках для гарманічнага выхавання асобы. Ідэі гуманнай педагогікі павінны быць закладзены ва ўсе нашы праграмы і нашы падручнікі.

Надзея НІКАЛАЕВА

nіkаlаеvа@zvіаzdа.bу

Загаловак у газеце: Ці вырастуць крылы ў вучняў?

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.