Вы тут

Сёння спаўняецца 105 гадоў з дня нараджэння беларускага паэта Кастуся Кірэенкі


Сёння спаўняецца 105 гадоў з дня нараджэння вядомага беларускага паэта, перакладчыка, заслужанага дзеяча культуры БССР, лаўрэата Дзяржаўнай прэміі БССР Кастуся Кірэенкі.


Кастусь Кірэенка

Колішнія «палымянскія» калідоры па вуліцы Захава, 19 у Мінску шмат чаго могуць прыгадаць. Для мяне ў пэўнай ступені «сваімі» яны сталі ў пачатку верасня 1972 года. Хоць гэта магло адбыцца і на некалькі месяцаў раней. Запрашэнне на працу ад галоўнага рэдактара часопіса «Полымя» Кастуся Кірэенкі атрымаў недзе ў канцы ліпеня. Нават прыязджаў са Слуцка, дзе на той час працаваў у рэдакцыі газеты «Шлях Ільіча». Сустракаўся з Кастусём Ціханавічам. Згадзіўся пераходзіць у «Полымя». Але па вяртанні ў Слуцк перадумаў. Усё ж меў месца ў інтэрнаце за сімвалічную плату ― тры рублі ў месяц. У сталіцы ж давялося б падшукваць кватэру. Ды і ў часопісе не тое, што ў газеце, часта не надрукуешся. Значыць, фінансавае становішча пагоршыцца. 

Аднак неўзабаве з’явілася чарговая прапанова, цяпер ужо ад галоўнага рэдактара штотыднёвіка «Літаратура і мастацтва» Хведара Жычкі. У абодвух выпадках паспрыяў гэтаму Алесь Масарэнка. Пазнаёміліся мы, калі я студэнтам праходзіў практыку ў газеце «Чырвоная змена», у якой ён тады ўзначальваў аддзел літаратуры. У «Полымі» ж Алесь Герасімавіч быў адказным сакратаром. Гэтым разам я адмаўляцца не стаў. Тым самым і вырашыўся ўвесь мой далейшы творчы лёс. 

Хоць працаваў у «ЛіМе», часта наведваўся і ў «Полымя». Як было не заходзіць туды, калі «палымянскі» калідор тады быў працягам «лімаўскага». Толькі пасярод гэтай «дарогі» знаходзілася яшчэ рэдакцыя часопіса «Беларусь», у якой таксама працавалі слынныя пісьменнікі. Аднак самыя знакамітыя ўсё ж былі ў «Полымі». Апроч Кастуся Кірэенкі — гэта Анатоль Вялюгін, Іван Пташнікаў, Барыс Сачанка, Іван Чыгрынаў... 

Кастусь Кірэенка, 1943 г.

Канешне, не з усімі адразу пазнаёміўся. Як і не да кожнага мог зайсці, каб пагаварыць. Кастусь Ціханавіч не з’яўляўся выключэннем. Затое крыху пазней адносіны з ім склаліся прыязныя. Ён не пакрыўдзіўся, што я не прерайшоў у «Полымя». Наадварот, яшчэ разы тры праноўваў. Калі я казаў пра гэта сябрам, не ўсе верылі. Усё ж многія ўспрымалі яго чалавекам з няпростым характарам. 

Дарэчы, не мне казаць: шмат пра каго, хто занадта патрабавальны, складваецца такое памылковае ўяўленне. Так было і з Кастусём Ціханавічам. Яго строгасць многія ўспрымалі прыдзірлівасцю. На самай жа справе ён быў душэўным чалавекам. За строгасцю, патрабавальнасцю хавалася яго дабрыня. Дастаткова было кінуць позірк на яго твар, і адчувалася, што густыя бровы не такія ўжо і насупленыя. У позірку — спагада, жаданне зразумець цябе, калі неабходна, то і дапамагчы, штосьці падказаць. 

У адным са сваіх вершаў, напісаных у 1982 годзе, ён прызнаваўся:

Зімою сцюжнай я прыйшоў у свет.

Ці не таму заўсёды цеплыні жадаю,

Ці не таму заўсёды цеплынёю шчасны,

Ці не таму заўсёды цеплыню люблю.

Нарадзіўся 12 снежня 1918 года ў вёсцы Гайшын цяперашняга Слаўгарадскага раёна. Гэтую цеплыню пранёс ён праз усё сваё жыццё. Праяўлялася яна ў адносінах да маці і жонкі, да дзяцей... Ды і да ўсіх, з кім сябраваў і каму давяраў. І, канешне, да роднай Беларусі. Гэтыя любоў і цеплыня да яе асабліва праявіліся ў «рыбацкай паэме» (так сам вызначыў жанр твора, напісанага прозай) «Вандроўнае шчасце». А, па-мойму, «рыбацкая паэма» магла называцца і інакш — «Цяпло Бацькаўшчыны», бо ў ёй шмат таго, што прамаўляе ўдзячны сын зямлі, якая ўзгадавала яго, звязана са стаўленнем да Радзімы. 

Інакш і не мог пісаць чалавек, які зведаў сапраўдную цану жыцця. Ваенны стралок танка, карэспандэнт армейскай газеты на Заходнім і 2-м Беларускім франтах... Гэта яго ваенная біяграфія. Водгулле яе гучыць у аўтабіяграфіі «Незабыўнае»: «Галоўнае, што пакінулі ў памяці грозныя гады вайны,— гэта тое, што на свае вочы ўбачыў, які гераічны, які самаахвярны, які верны і велікадушны наш савецкі чалавек! I на шляхах адступлення, дзе не дымам, а жальбою засцілаліся вочы, і на падмаскоўных палях, дзе быў удзельнікам і сведкам грандыёзнай бітвы, і на дарогах Беларусі і Польшчы ў дні іх вызвалення — усюды расла мая вера ў людзей, і з гэтай вераю рос і я сам».

Некаторыя ваенныя творы, а таксама напісаныя адразу пасля Перамогі, увайшлі ў яго першую кнігу «Ранак ідзе» (1945). За ёю выходзілі наступныя: «Пасля навальніцы», «Мая рэспубліка», «Маякі», «Родны свет», «Любоў і дружба», «Светлая хваля»... Перачытваючы іх, і сёння не можаш не радавацца аўтарскай бадзёрасці, аптымізму, нават, я б сказаў, маральнаму здароўю. Усё, што адбывалася, радавала яго, пра ўсё хацелася сказаць. 

У 50-я гады лірыка Кастуся Ціханавіча стала больш даверліва-адкрытай, пранікнёна-шчырай, набывала тыя рысы, якія пазней у кнігах «Слухайце ластавак», «Сіні вырай», «Надзея» і іншых сталі вызначальнымі. Ва ўсёй паўнаце «пацяпленне» ў творчасці адчулася ў «Кнізе ста песень», за якую атрымаў Дзяржаўную прэмію Беларусі імя Янкі Купалы. 

Іван Грамовіч, Пімен Панчанка, Павел Кавалёў, Кастусь Кірээенка сярод удзельнікаў V з’езда пісьменнікаў СССР. 1972 г.

Пайшоўшы на пенсію, а галоўным рэдактарам «Полымя» быў 14 гадоў, часта званіў мне ў «ЛіМ», дзе я працаваў. Зварот «Алесь Андрэевіч» крыху бянтэжыў. Гаварылася гэта, канешне, з непрыхаванай усмешкай, інтанацыя якой адчувалася і ў тэлефоннай размове. Ды і заўважалася як бы нейкая «вінаватасць». Маўляў, патрывожыў, а ў цябе справы, я ж ― чалавек вольны. Запрашаў, каб заходзіў да яго дамоў. Але «навязвацца» госцем, хай сабе і запрошаным, не хацелася. Разумеў, якая адлегласць паміж мною і ім. 

Адзін толькі раз да яго завітаў. Пра што гаварылі, запамятаў. Ніколі не меў (і па-сённяшні дзень не маю) звычкі весці дзённік. А што згадалі гэтую праклятую-распраклятую радыяцыю, помню. Яна накрыла і родныя мясціны Кастуся Ціханавіча. Згадаць яе была і іншая прычына. Неўзабаве яго жонка Лідзія Пятроўна накрыла стол, на якім з’явілася і тое, без чаго ў падобных выпадках не абысціся. Сярод закускі былі і грыбы:

— Не бойся, — запэўніў Кастусь Кірэенка. — Правераныя…

А я і не баяўся. Хіба можна не давярацца яму, яго жонцы? Ды і ўвогуле ад падобнага пачастунку ніколі не адмаўляюся. Гэта прытым, што збіраць грыбы не люблю. Адмовіўся я ад «фабрычнай», аддаўшы перавагу напою, настоенаму на розных прысожскіх травах і зёлках. Хораша гаварылася... Кірэенка толькі прыгубіў маленькую чарачку. Яго прыкладу паследавала і Лідзія Пятроўна.

Затое даволі часта сустракаліся з Кастусём Ціханавічам блізу будынка, у якім тады знаходзіліся «ЛіМ», «Полымя» і «Беларусь». На той час, як вядома, мала хто меў мабільнікі. Звычайна Кастусь Ціханавіч прагульваўся ад свайго дома па вуліцы Пуліхава, як любілі казаць, у андатравым раёне, да «іняза» — цяперашняга лінгвістычнага ўніверсітэта. Непадалёку ад яго стаяла некалькі тэлефонаў-аўтаматаў. З аднаго і «выходзіў» на мяне. 

Я з радасцю спяшаўся насустрач яму. Зразумела, заўсёды звяртаўся ― Кастусь Ціханавіч. Называць Ціханавічам язык не паварочваўся. А прытрымлівацца звароту «дзядзька Кастусь» ці «дзядзька Кірэенка», які быў гэтакі папулярны ў 20-30-я гады мінулага стагоддзя, не мог. Дый наўрад ці Кастусь Ціханавіч успрыняў бы яго ўсур’ёз.

Народны паэт Таджыкскай ССР Мірзо Турсун-задэ і беларускі пісьменнік Кастусь Кірэенка, 1965 г.

Пра што заўгодна гаварылі. Найчасцей пра справы літаратурныя. Пра калялітаратурныя — таксама. Абмінуць іх ніяк нельга было. Асабліва яны цікавілі яго. Адарваны ад звыклага асяродку, знаходзіўся як бы ў нейкай «ізаляцыі». І галоўным рэдактарам не так часта завітваў у Дом літаратара, наведваўся на мерапрыемствы, што праводзіліся ў ім. Тым больш на творчыя вечары. 

Што да літаратуры, дык за навінкамі сачыў увесь час. У нашай размове згадваў прачытаныя творы, дзяліўся ўражаннямі. Быў у курсе і часопісных публікацый. Заходзіла гаворка і пра канкрэтных пісьменнікаў. Думкі пра некаторых з іх у нас супадалі. Асабліва, калі гэта тычылася празмернага захвальвання асобных з іх. Прынамсі, аднаго паэта, а па сумяшчальніцтву і крытыка. Хоць, бадай, правільней, крытыка з патугамі на паэтычную геніяльнасць.

— Не звяртай на яго ўвагі, — сказаў Кастусь Ціханавіч. — Чым яшчэ займацца яму, калі не цябе «скубсці».

— А я і не звяртаю. 

Задумаўся, адчувалася, што разважае — гаварыць нешта ці прамаўчаць. Мне нават падумалася: «Нічога сабе, сакрэтнічаць уздумаў», а ён нечакана заявіў рэзка:

— Плагіятар ён!

Я і не ведаў, што сказаць. Канешне, я не з тых, хто ўспрымаў таго пісьменніка ледзь не геніем, але каб ён перапісваў чужыя творы?! Ды яшчэ такога знакамітага творцы, як Кастусь Кірэенка?! У гэта не хацелася верыць…

— Сумняваешся? — здагадаўся Кастусь Ціханавіч.

Я ўхіліўся ад прамога адказу:

— Можа, які-небудзь ваш верш яму настолькі запомніўся, што праз пэўны час успрыняў яго сваім?

— Алесь Андрэевіч, — ужо спакойна-роздумна прадоўжыў Кастусь Кірэенка. — Ды для іх (прамаўляючы «для іх» нават узмацніў голас, даючы зразумець, што ёсць крытыкі, якія прызнаюць толькі «сваіх») — для іх ні я, ні ты — ніхто.

— Але каб свядома перапісваць? — настойваў я на сваім.

— Гэта адзін з маіх ранніх вершаў, — толькі і сказаў Кастусь Ціханавіч.

Як ні ўгаворваў назваць гэты твор, адмовіўся. Калі ж я паабяцаў, што напішу ў «ЛіМ» «рэпліку», прывёўшы тэксты двух вершаў — яго і «геніяльнага паэта», каб чытач сам упэўніўся ў плагіятарстве, толькі кісла ўсміхнуўся:

— Навошта варочаць старое? 

А, можа, і сапраўды ― навошта? Прынамсі, так меркаваў Кастусь Ціханавіч. З-за яго вялікай чалавечнасці, сумленнасці. З жадання, хай гэта не прагучыць дзіўным, на зло адказваць... дабром. А і сапраўды — пакусаў цябе сабака, то хіба і табе яго кусаць?

Мне вельмі падабаецца верш Кастуся Ціханавіча «Вечар», напісаны ў 1981 годзе. Год напісання ўказваю невыпадкова. Ведаючы тагачасны ўзрост паэта, куды вастрэй успрымаеш тое, што было тады на душы ў яго лірычнага героя. Яно асабліва блізкім становіцца і табе самому, калі разумееш, як шмат засталося таго, што незваротна страчана, хай сабе і з важкімі набыткамі, і як мала на што можна яшчэ спадзявацца:

Дождж сціх, і запахла чаборам і доннікам.

Вяслуе ў задуме над рэчкай заход.

Далёкая песня...

Як мроя...

Пра конніка,

Што тут вось калісь ад’язджаў у паход.

Гукае дзяўчына зажурана:

— Косю...

З рукі абяцае вадой напаіць...

І голас... Знаёмы?.. Ці толькі здалося,

Што ў памяці ён

з дзён юнацтва стаіць?..

Нягучнае, думнае, добрае рэха

Нясе над залужжам нястоены жаль...

Вярнуцца заве... Хоць з тых дзён, як паехаў

Юнак,—

прамінула паўвека амаль.

Так соладка пахне ад берага доннікам,

І вечар праз хвілю

ўжо вочы самгне.

А песня не ціхне...

З тугою пра конніка...

Каго яна кліча?..

Няхай бы мяне...

У вершы «Вечар» нездарма чаборам і доннікам «запахла». У прыроду ўлюбёны, з прыродай знітаваны, Кастусь Кірэенка ўдыхаў у сябе ўсе яе пахі, як жыватворны водар. Надта падабаўся яму і чабор. Яшчэ ў 1954 годзе ён напісаў і верш, што так і назваў ― «Пах чабаровы», які стаў вядомай песняй, пакладзенай на музыку Уладзімірам Буднікам. Дарэчы, да яго творчасці ў розны час звярталіся Мікалай Аладаў, Уладзімір Алоўнікаў, Ігар Кузняцоў, Самуіл Палонскі, Юрый Семяняка і іншыя кампазітары. Але песня «Пах чабаровы» — найбольш папулярная. 

Бяру ў рукі адну з кніг, падораных Кастусём Ціханавічам, і быццам чую яго голас, услухоўваюся ў яго споведзь:

Я захварэў на пах лясных сутонняў —

З дымком слязы смалістай на карчах.

І гэтак, мусіць, нават і пры сконе

Зазіхаціць, засвеціцца ў вачах...

Пах лясных сутонняў — гэта і пах самога жыцця. Дый, калі можна так сказаць, пах сапраўднай паэзіі. Той паэзіі, дыханнем якой і напоўнены лепшыя творы Кастуся Кірэенкі. 

Да свайго 70-годдзя ён не дажыў ўсяго нейкія тры месяцы. Раптоўна памёр 15 верасня 1988 года. А паэзія жыве, як і ўсё лепшае, напісанае ім, дорачы шчодры чабаровы пах яго творчасці.

Алесь МАРЦІНОВІЧ

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.