Вы тут

Заслужаны артыст Беларусі Сяргей Чэкерэс: «Я не мудры, я жывы»


Заслужаны артыст Беларусі, вядучы майстар сцэны Нацыянальнага акадэмічнага тэатра імя Максіма Горкага Сяргей Чэкерэс у дзень юбілею і ў наступныя дні запар іграў з дзясятак спектакляў, у якіх бліскуча выступаў у яркіх ролях — разнапланавых, выразных, запамінальных. Так адзначыў свой 50-ы дзень нараджэння. Зрэшты, і ў іншы час ён шчыльна заняты ў рэпертуары. Калі ж казаць пра ўцягнутасць Чэкерэса ў жыццё тэатра, то яна ў яго, можна сказаць, абсалютная. Як мне здаецца, глыбокая, эмацыянальная, гарачая... Пра што, дарэчы, гавораць і яго калегі. Сяргей Чэкерэс цалкам пагружаны ў гэты асаблівы, містычны свет тэатральнага мастацтва, які існуе нібы ў іншым вымярэнні, адданы яму бязмерна. Сувязь з тэатрам у акцёра з гадамі, па-мойму, толькі мацнее, дазваляючы яму ўбачыць тое галоўнае, што, як выказаўся Антуан дэ Сэнт-Экзюперы ў «Маленькім прынцу», вачамі не ўбачыш. Харызма, уменне імправізаваць, унутраная свабода — гэта таксама ўсё пра яго, пра таленавітага акцёра, госця рэдакцыі часопіса «Belarus».


Сяргей Чэкерэс — Вільфор у спектаклі «Граф Монтэ-Крыста», злева ад яго Руслан Чарнецкі — у ролі Дантэса

Як вядома, харызматычнасць таго ці іншага акцёра, за якім замацаваўся статус «зоркі», падахвочвае заўзятых тэатралаў сачыць за тым, як гэтая зорка будзе свяціць і на прэм’ерным спектаклі, маўляў, ці не згасла. Купляючы білет у тэатр імя Максіма Горкага, прыхільнікі абавязкова спытаюць у касіра: «А ці іграе...?». Гэтае пытанне часта мае дачыненне да народных артыстаў Беларусі Вольгі Клебановіч, Аляксандра Ткачэнкі. Пытацца пачалі і пра Руслана Чарнецкага, якому нядаўна прысвоілі званне заслужанага артыста Беларусі. А што да Сяргея Чэкерэса, то ў сувязі з ім і зусім шквал пытанняў, маўляў, ці заняты гэты акцёр. Напрыклад, на спектакль «Граф Монтэ-Крыста» паводле Аляксандра Дзюма, дзе Сяргей у ролі пракурора Вільфора саліруе, глядач, як кажуць, валам валіць. Прычым білеты раскупляюцца пераважна моладдзю на некалькі месяцаў наперад. Зразумела, што ідуць і на твор Дзюма, і на рок-оперу, якую мастацкі кіраўнік Сяргей Кавальчык даўно марыў паставіць, і на героя Чарнецкага — Дантэса, а таксама на модныя рэп-батлы. Але, як сказалі мне ў касе тэатра, маладыя людзі, купляючы білеты, пыталіся не раз: ці спявае ў гэтым спектаклі Чэкерэс. І для іх было усё роўна, што яго Вільфор — умоўна кажучы, увасабленне «злой» сілы. Але добры! Заўважу, яшчэ і вакал магутны, і абаянне. А ў антракце на спектаклі «Граф Монтэ-Крыста» чула рэпліку гледачоў: «Як дзіўна, і чаму Чэкерэс не іграе Дантэса?». Таксама пасля прэм’еры «Сэлфі са склерозам» Аляксандра Валадарскага ў групе дам, якія выходзяць з залы, прагучала: «Шкада, што так мала было Чэкерэса...».

Вось такі ён, можна сказаць, народны ўлюбёнец. З ім і пагаварылі. Ды так склалася, што гутарка, якая вялася ў прыязнай танальнасці, раз-пораз набывала філасофскае адценне: такі ўжо мой візаві. Спадзяюся, і чытачу разважанні гэтага акцёра пададуцца цікавымі. Як і меркаванне пра яго Валянціны Ераньковай, заслужанага дзеяча мастацтваў Беларусі, рэжысёра-пастаноўшчыка, якая лічыць Сяргея сваім творчым сынам. У яе спектаклях Чэкерэс іграў ды іграе галоўныя ролі.

— Калі ён з’явіўся ў тэатры, то гучна, эмацыйна заявіў пра сваё жаданне спасцігаць прафесію. І гэта быў цуд! Незаспакоены, які прагне дасягненняў, перамог, адкрыццяў... Акцёр вялізнага маштабу, які вырас з хлопца ў дастойнага мужчыну, — кажа Валянціна Рыгораўна, падкрэсліваючы, што ў сёння Сяргей Чэкерэс — твар тэатра. Яна перакананая ў тым, што сваю галоўную ролю ён, чый творчы апагей яшчэ наперадзе, пакуль не адыграў.

У інтэрв’ю з Сяргеем Мікалаевічам гучала і яго меркаванні пра свае ролі, пра калег па тэатры і пра рэпетыцыі. Гаварылі таксама і пра тое, што ў нашым жыцці шануем, да чаго імкнемся... А яшчэ — пра радасць, якую мой суразмоўца лічыць асновай гэтага жыцця, бо «нічога іншага прыдумаць немагчыма». То можа чытаў пра індыйскага філосафа, пісьменніка, паэта Шры Аўрабінда Гхоша, які сказаў: «Тайна ў радасці. Як спазнаеш радасць, то спазнаеш тайну быцця».

Сяргей, якімі толькі прыемнымі слыху эпітэтамі па гэты час ні надзяляюць вас прыхільнікі Рускага тэатра ці ў сацсетках: прыгажун, спеўны голас, які чутны нават з глыбіні сцэны, прыемны тэмбр, выразная дыкцыя, энергічнасць, выправа і да таго падобнае, характэрнае для амплуа героя. А як бы вы самі пра сябе сказалі?

— Я так уладкаваны, што ўвесь час заняты тым, што спрабую фармуляваць усё, што датычыць майго жыцця. Мне гэта ў асалоду. Але да ўсяго, што адбываецца, стаўлюся з пункта гледжання рэальнага часу. З аднаго боку, усе гэтыя эпітэты маё чалавечае нутро прымае, і мне, вядома, прыемна, але, з іншага боку, з гадамі я зразумеў: словы нічога не значаць. Гэта такія пэўныя формы, якія лунаюць у паветры, але яны мала скажуць пра бягучы момант жыцця чалавека, пра яго самога. Натуральна, калі ты малады, кампліменты цябе ўражваюць... Але жыццё ідзе, і па меры яго руху твой спрыт меншае, стаўленне да сябе самога і да жыцця становіцца больш узважаным. І значэнне мае ўжо тое, што ты робіш. Але паўната адчування, эмоцыя ўзнікае толькі тады, калі ты ўсё ж чуеш гэтыя ж словы, якім ужо не давяраеш. Вось такі парадокс. Я пра нешта думаю, нешта раблю, але ў канчатковым выніку не ведаю, як буду ўздзейнічаць на аўдыторыю гледачоў, з якой сустрэнуся на спектаклі. І толькі калі погляд звонку, з залы, скажа мне аб тым, што ўзаемадзеянне адбылося, я ў гэты момант разумею, што мая спроба маналогу перайшла ў дыялог з гледачом. Хаця гэта ж таксама можа быць ілюзіяй. Але, тым не менш, гульня «акцёр-глядач» бясконцая.

Вы хочаце сказаць, што для вас вельмі важны шлях унутр сябе і наколькі тое, пра што вы думаеце, адчуваеце суадносіцца з тымі знешнімі пасыламі са свету, ад іншых людзей, у тым ліку і ад тэатральнай публікі?

— Я заняты ўласнай персонай, заняты спасціжэннем сябе. Можна яшчэ да гэтага ўнутранага працэсу прымяніць слова «ўсведамленне». Так, я назіральнік, пра што не раз казаў раней у інтэрв’ю. І для мяне гэта першарадна. Я не герой экшэна, у сутнасці сваёй марудлівы. Гэта мая аснова, спосаб майго існавання ў жыцці. Хоць знешне ствараю іншае ўражанне.

Якую са сваіх станоўчых якасцяў лічыце найбольш карыснай у жыцці?

— На сёння прыйшоў да разумення, што ўсе праблемы нашы — ад падзеленасці, гэта значыць, чалавека дзеляць на яго добрыя якасці і недахопы. Але гэтага рабіць не варта. Чалавек — істота цэльная. Калі ты будзеш сутыкаць адно з другім, так званае дрэннае з добрым, ты не прымеш сябе. Рассыплешся. Трэба браць адказнасць за тое, які ты. Калі адказнасць існуе, то і ў жыцці ты будзеш паступаць згодна з гэтым адчуваннем. Што я і стараюся рабіць. Але ў жыцці мы назіраем увесь час адну і тую ж з’яву: сутыкаюцца, умоўна кажучы, дзве сілы... Яны і ўзаемадзейнічаюць, у выніку чаго атрымліваецца... жыццё.

Вы маеце рацыю. Бо ў прыродзе, як кажуць навукоўцы, якія даследуць гэтыя працэсы, няма дрэнных ці добрых сіл. Ёсць сілы супрацьлеглыя: плюс і мінус, прыцягненне і адштурхванне, святло і цемра. Без іх немагчымае жыццё, няма метабалізму ўнутры жывых арганізмаў, абмену рэчываў, няма сувязі паміж элементарнымі часцінамі, паміж касмічнымі аб’ектамі ў Сусвеце... Немагчыма выкарыстоўваць толькі адну сілу без іншай — яны ёсць толькі ва ўзаемадзеянні. Так уладкована ўсё жыццё. Так і чалавек, як вы сказалі, істота цэльная. А як бы вы назвалі гэтыя сілы?

— Я іх назваць не магу. Гэта хутчэй абстрактная для мяне катэгорыя, проста згустак энергіі, які сутыкаецца з іншым згусткам. Гэта энергія, якой надзелены і чалавек: яго форма, пэўнае разуменне свету, яго думкі, пачуцці, мэты... У канчатковым выніку для мяне людзі дзеляцца на дзве катэгорыі. Адны лічаць, што для дасягнення мэты можна рабіць усё, а іншыя перакананыя, што чалавечае жыццё самакаштоўнае, гэта значыць, каштоўнае само па сабе, таму ніхто іншы не мае права на яго ўплываць.

«Талент Вольгі Міхайлаўны я змог ацаніць толькі праз гады. Цяпер, не адмаўляючы нікому ў развіцці і разуменні, мы, здаецца, знайшлі тыя агульныя кропкі, якія дазволілі нам узаемадзейнічаць, вобразна кажучы, на чыстым сметанковым масле. У тым ліку і ў «Сэлфі са склерозам». Веньямін Іонавіч Ясафаў — Сяргей Чэкерэс. Мая Міхайлаўна — народная артыстка Беларусі Вольга Клебановіч

Уменне безумоўна існаваць ва ўмоўных абставінах — жыць у іх паўнавартасна, ярка, пераканальна, да таго ж пераконваць гледача ў безумоўнасці ўмоўнага свету, увасобленага на сцэнічнай пляцоўцы, — гэта і ёсць асаблівасць, дар, уласцівы з людзей розных творчых прафесій толькі акцёру. Сяргею Чэкерэсу, па-мойму, гэта ўласціва. Асабіста для мяне яскравы прыклад — ваша работа ў адным з апошніх спектаклі «Месяц у вёсцы». Як вам давалася ваша роля Ракіціна?

— Мне гэтую ролю прапанавала Вольга Міхайлаўна Клебановіч, якая і паставіла гэты спектакль. Працуючы з матэрыялам і з Вольгай Міхайлаўнай, зразумеў, што сыграю свайго Ракіціна: мой жыццёвы досвед гэта дазваляе. Я ведаю дасканала прыроду пачуццяў гэтага чалавека, усё гэта пражыў і ў сваім жыцці. У мяне было поўнае адчуванне, як гэта бывае ў англійскіх фільмах, калі акцёр паднімаецца на падмосткі, то на яго накладваецца адказнасць нейкага лобнага месца, дзе схлусіць нельга. А калі ж і хлусіць, дык вельмі пераканальна. Чым і займаюся. Я павінен быў дастаць свае пачуцці, апрануць іх у маску персанажа і трансляваць (у двукоссі) пакуты гэтага чалавека. Вось такое ў яго каханне! Як я рэпецірую? Спачатку ўважліва слухаю рэжысёра. Мне важна зразумець, хто насупраць мяне, ці думае гэты чалавек больш за мяне, ці ведае больш... Калі бяру матэрыял, спачатку нічога не ведаю. У гэтым сэнсе я цнатлівы. Калі пачынаем размаўляць, ствараецца нейкае поле... Пажыўным матэрыялам для мяне з’яўляецца канфлікт. Узнікае мазгавы штурм, які спараджае ўнутраную інтэнсіўнасць. Увага абвастраецца і, дзякуючы гэтаму, адбываюцца тыя ці іншыя адкрыцці. Па-іншаму не бывае. Калі ты бестурботны, расслаблены, усё вельмі прыемна — з гэтага нічога добрага не атрымаецца. Ва ўсялякім разе, я так не ўмею. А таму гэта спараджае адпаведныя аспекты мяне як партнёра нязручнага: я часта пераходжу нейкую нябачную рысу. Для сябе вывеў формулу: калі мы ўдваіх працуем, паміж намі ёсць поле, якое называецца тэатрам, вось мы яго і апрацоўваем. І ў гэтым для мяне ўсё. Менавіта дзякуючы сутыкненню адбываецца выкрышталізоўванне сэнсу. А сэнс — яснасць! А яснасць — гэта прыгожа!

А вашаму Ракіціну падабаецца, што ён можа адмовіцца ад каханай і не ўступіць у барацьбу за яе? Але ж яму балюча…

— Безумоўна, балюча. Як жа яму падабацца можа тое, што даводзіцца адмаўляцца ад каханай жанчыны? Калі да прыезду настаўніка Бяляева ў маёнтак Іслаевых хоць нейкая надзея на развіццё адносін з Наталляй у Ракіціна была, то са з’яўленнем настаўніка яна сябе вычарпала. І Ракіцін адмовіцца ад Наталлі, не вернецца да яе. Гэта кропка. Фінал. У дачыненні да яго сітуацыі працытую вядомае з Амара Хаяма ў перакладзе на рускую мову: «Хоть и не ново,/ я напомню снова:/ Перед лицом и друга и врага,/ Ты — господин несказанного слова,/ А сказанного слова — ты слуга». Як толькі ты знайшоў нешта слоўна, я заўважаў не раз, твой мозг, пачынае табе ўжо дыктаваць умовы паводзін, ты становішся заложнікам табой сказанага. Калі Ракіцін сказаў, што з’едзе, то значыць з’едзе. Тым больш, што здарылася непапраўнае: Наталля закахана ў Бяляева. Але калі разабрацца, то што здарылася, уласна кажучы? Ну не склалася, і што? Так у жыцці ўладкавана, бывае. Але я думаю, праблемы няма, калі ты кахаеш. Праблема ўзнікае, калі не кахаеш, калі ў душы пустэча. Кожны чалавек баіцца пустэчы.

Мне здаецца, што ваш Ракіцін адчуваў да Наталлі і пачуццё безумоўнага кахання. Бо гэтае шчасце ў тым, каб проста кахаць, нічога наўзамен не патрабуючы.

— Адчуваў. Але гэта ўсяго толькі кароткія моманты. Мой Ракіцін — злы Ракіцін. І мне гэта падабаецца. Гэта пэўная ўздыбленасць сістэмы, якой з’яўляецца чалавек. Залішняя энергетыка знаходзіць выйсце ў злосці. Для мяне гэта нармальна. І тое, што мой Ракіцін злы, сведчыць пра тое, што ён жывы. Ён перажывае розныя пачуцці. Ён жа не анёл у плоці, не пастаральны, не той, хто ўсё прымае, не святы. Гэта была б зусім іншая гісторыя. Ён, паўтаруся, жывы. У фільме Рэнаты Літвінавай «Паўночны вецер» ёсць класная думка: «Я злы чалавек, але я твой чалавек». Ну крута ж! А безумоўнае каханне на зямлі — гэта мая мама і я, або я і мой бацька.

Раскажыце пра бацькоў. Якая самая мудрая думка, якую вы калі-небудзь чулі ад іх?

— Мабыць, тут важная не думка, а тыя адчуванні, якія перажываў я, маючы зносіны з бацькам і мамай. Мае бацькі, Мікалай Андрэевіч і Таццяна Рыгораўна, дзіўным чынам дапаўнялі адзін аднаго. Таты не стала, калі мне было 17 год. Ён быў у маіх вачах волатам. Дарыў мне адчуванні сілы, стабільнасці, апоры, абароненасці. У «Сэлфі са склерозам» я іграю, па сутнасці, свайго бацьку. Тата быў кіраўніком на найбуйнейшым металургічным камбінаце «Крыварожсталь». Ён меў на мяне вялікі ўплыў і быў беспярэчным аўтарытэтам. З ходу, напрыклад, мог рашыць задачы па трыганаметрыі. Калі я стаў старэйшы, то пачаў разумець, што вось такая безумоўная любоў, калі цябе прымаюць з усімі завіхрэннямі, увесь час нясуць на крыле, а калі прыязджаеш дадому, то табе проста цёпла і камфортна, — гэта велізарнае шчасце. З часам, знаходзячыся побач з мамай, я зразумеў, што мама — гэта любоў, якраз тая, таксама безумоўная... Мамы ўжо няма з намі больш за пяць гадоў. Калі і яна пайшла, я, хоць у мяне ёсць старэйшая сястра, зразумеў: я цяпер адзін. Святлана жыве ў Крывым Рогу, ва Украіне. Я там не быў гады тры…

Як вам працавалася з Вольгай Клебановіч як з рэжысёрам і як з партнёркай па спектаклях?

— З ёй мы пачыналі як партнёры ў спектаклі «Тата, тата, бедны тата, ты не вылезеш са шкапа...» Артура Копіта. І гэта было выдатна. Лёс нас злучыў у гэтай пастаноўцы, а потым мы працавалі ў розных камандах. Спачатку я не разумеў яе ўнутраных выбараў, было і так, што не пагаджаўся з тым, што яна робіць. А вось ужо цяпер на маім спелым вітку жыцця, калі мы сустрэліся ў «Хануме», калі цяпер іграем у спектаклі «Сэлфі са склерозам», а таксама, калі яна рэпеціравала з намі «Месяц у вёсцы» як рэжысёр — гэта якраз той выпадак, калі я магу ацаніць каласальны, унутраны, жыццёвы досвед Вольгі Міхайлаўны. Ён настолькі відавочны, што магу сказаць: ён усёабдымны, вялікі. У яе выдатна развітая інтуіцыя…

— У спектаклі «Сэлфі са склерозам» вы сыгралі ролю Веніяміна Іонавіча Ясафава. Што скажаце пра гэтую ролю, якая і мяне ў ліку іншых гледачоў уразіла на нядаўняй прэм’еры, ды так, што горла перахапіла? Здавалася б, камедыя, але ж ад вашай сцэны ў дыялогу з Вольгай Клебановіч плакаць хочацца…

— Я для сябе вельмі выразна ўсвядоміў, пра што там іграю. Быццам бы і простая чалавечая гісторыя, пра каханне ў мінулым, якое не здарылася, сцэнка маленькая. І мне было цяжка ўтрымацца, каб самому не заплакаць. Але гэта не сантыменты, а хутчэй унутранае адчуванне майго героя... Яно аб тым, што было б нядрэнна, каб паміж ім і Маяй Міхайлаўнай так было, але гэтага не было ў мінулым і так не будзе. А тут на сцэне ты ілюструеш тое, што немагчымае — яно ж магчыма! У сувязі з гэтым спектаклем прыгадваецца фільм «Прыгоды Бураціна». Я заўсёды плачу ў момант, калі ўсе шукаюць залаты ключык, а Бураціна ўвесь свеціцца і ззяе, маўляў, знайшоў! А вось ён, ключык! Вось і ў «Сэлфі са склерозам» мы знайшлі гэты ключык — сыгралі тое, чаго не чакаеш. Было прыемна ад маладых акцёраў нашага тэатра пачуць: гэта крута, крута! Потым увага на іншым спектаклі аслабляецца, і ты ідзеш на нейкі ўнутраны паўтор. І разумееш: а-а-а-а..., не-не, тое, што знайшоў мінулым разам, не працуе, нейкае хістанне адбываецца, а потым раптам зноў узнікае тая адзіная магчымая жвавасць, якая будзе працаваць на гэты сэнс. А яна складаецца з узаемнага жадання партнёраў. І сэнс можна дастаць толькі ва ўзаемадзеянні з тым, хто жадае данесці яго таксама інтэнсіўна, як і ты. У гэтым сутнасць партнёрства.

Дарэчы, талент Вольгі Міхайлаўны асабіста я, паўтаруся, змог ацаніць толькі праз гады. Цяпер, не адмаўляючы нікому ў развіцці і разуменні, мы, здаецца, знайшлі тыя агульныя кропкі, якія дазволілі нам узаемадзейнічаць, вобразна кажучы, на чыстым сметанковым масле. У тым ліку і ў «Сэлфі са склерозам».

Пра каго з акцёраў можаце сказаць, з якімі вам лёгка і цікава працаваць у спектаклях?

— Для мяне адказ відавочны. Гэта Вераніка Пляшкевіч. Мне з ёю сапраўды вельмі цікава. Наша супрацоўніцтва працягваецца. Хай не крыўдзяцца іншыя акцёры, але для мяне яна — найлепшы партнёр.

«Мне лёгка і цікава працаваць у спектаклях з Веранікай Пляшкевіч. Хай не крыўдзяцца іншыя акцёры, але для мяне яна — найлепшы партнёр». Сцэна са спектакля «Месяц у вёсцы». У ролі Ракіціна — Сяргей Чэкерэс. Наталля Іслаева — вядучы майстар сцэны Вераніка Пляшкевіч.

Як вы ставіцеся да крытыкі?

— Разумна. Бо я знаходжуся ўнутры матэрыялу, а крытыка гэта тое, што знадворку. Я слухаю, дзякуючы чаму мая ўвага павышаецца. А ці прыму я гэта — мой выбар. Бо што адбываецца на прэм’еры? Публіка ў зале, акцёры на сцэне. І, о жах! Убачылі заціснутага артыста, яшчэ не ўсвядомленыя сэнсы і гэтак далей... Паглядзелі, выйшлі з тэатра і панеслі свае меркаванні аб тым, што ўбачылі. І гэта гучыць як догма, як прысуд. А я не памёр, у мяне будзе наступны спектакль, і наступны... Я знаходжуся ў дынаміцы. Гэта галоўнае! А меркаванні — гэта ўжо мінулае.

Ваша праца з Валянцінай Ераньковай, здаецца, пачалася над спектаклем «Гісторыя кахання паласатага ката і сеньярыты Ластаўкі» Жоржы Амаду?

— Не, у гэтым спектаклі яна працягнулася. А пачалася з пастаноўкі «Тата, тата...». Вось тады мы групы крыві і зверылі. З таго часу я глыбока адданы гэтаму чалавеку, яе патэнцыялу. Валянціна Рыгораўна з тых рэжысёраў, у якіх ёсць свой свет. Нядаўна мы з ёй гутарылі, і я выказаў думку, што для мяне людзі дзеляцца на «канчатковых» і «бясконцых», дык вось яна — з «бясконцых».

Да Валянціны Ераньковай вы прыйшлі пасля спектакля «Гамлет», пастаўленага Барысам Луцэнкам, і Гамлета сыгралі ў 25 гадоў, можна сказаць зусім ужо гатовым артыстам…

— Гатовым? Гэта вельмі ўмоўна. Я, вядома ж, адчуваў, што не бяздарны, але ўнутранае разуменне падштурхоўвала мяне да здаўна вядомай прыказкі: век жыві, век вучыся.

Што падабалася вам у вашым Гамлеце і што не падабалася? Якім бы вы яго сыгралі з цяперашнім узроўнем усвядомленасці?

— Я добра памятаю ўнутраны пошук свайго героя. Калі мы паехалі ў Маскву на гастролі, я прачытаў у праграмцы, пра што Барыс Іванавіч Луцэнка паставіў спектакль. Я ж унутры сябе іграў дыяметральна супрацьлеглае. У маім свеце гэта была зусім іншая карціна. У «Гамлеце» гучалі словы з Эклезіяста: час раскідваць камяні, і час збіраць камяні... Я, як чалавек малады, будучы на тым этапе жыцця рэвалюцыянерам, казаў: так, выдатная мудрасць, так, а што мне цяпер рабіць?.. У гэтых словах для мяне як бы не было адказу. Але ўжо сёння разумею, што кожны з нас пройдзе абсалютна поўнае кола: калі ён раскідае камяні, і калі збярэ іх. А таму — «усяму свой час і час усякай рэчы пад небам...». Вось і адказ.

Аднойчы пачуў адказ скульптара Эрнста Невядомага на пытанне: што такое мудрасць? Мудрасць, сказаў ён, гэта погляд з труны. У дачыненні да сябе праз час сфармуляваў: я не мудры, я жывы.

Ці даводзіцца вам у жыцці апранаць маску непрыступнасці, калі сутыкаецеся з непрыемнымі людзьмі, якія замахваюцца на межы вашай тэрыторыі?

— Такое не здараецца, таму што я абазначаю межы сваёй тэрыторыі і даю чалавеку зразумець: ты іншы. Але для таго, каб суіснаваць мірна, мы не павінны заходзіць на тэрыторыі адно другога.

Добрае слова пра вас гавораць (не раз даводзілася чытаць і чуць) і крытыкі, і тэатральныя журналісты, і рэжысёры, з якімі вы працавалі ў Рускім, пачынаючы з 1997 года. Але давайце вернемся ў мінулае. Раскажыце, чым вас уразіў самы першы выхад на сцэну і што паслужыла штуршком для выбару прафесіі артыста? Гэта было ў юнацтве?

— Усё вельмі проста: я люблю танцаваць, і па гэты час танцую ў клубе. Выходзячы ў школе на дыскатэкі ў круг, разумеў: мне падабаецца, калі за мной назіраюць. У сувязі з тым, што ганарлівасць — мой любімы грэх (смяёмся), яшчэ тады я зразумеў: ад дабра дабра не шукаюць... Увага гледачоў — гэта жыватворная энергія, аснова, мой спосаб жыць. У гэтым і «праклён». Вядома, перыяд «зорнай» хваробы я перажыў тады, калі шмат іграў, усе ролі галоўныя, калі сябе апраўдваў: а хто, акрамя мяне, я дастойны і гэтак далей. Але потым сапраўды стаў гэта ўсё губляць. Моманты страт мяне выдатна ацверазілі. І нешта ўнутры сказала мне: Сярожачка, давай без місіі, сёння ёсць магчымасць — ты іграеш, заўтра яе няма — не іграеш. Так, гэта не трагедыя, але ігра на сцэне для мяне гэта кісларод, паветра, у чым не магу сабе адмовіць.

Ці лёгка вам быць сабой?

— Так, лёгка. Для мяне гэта — адзіна прымальная форма жыцця. Прычым без мімікрыі.

Як стаць незалежным ад людскога меркавання?

— Проста. Не залежаць (смяемся).

Сяргей Чэкерэс — адзін з тых нямногіх артыстаў, які ходзіць у іншыя тэатры на спектаклі і любіць оперу: так пра вас кажуць. Які досвед для сябе здабываеце? І чаму вам падабаецца опера?

— Так, нядаўна вось быў у Тэатры беларускай драматургіі, глядзеў два спектаклі. Нашто хаджу? Ды як усе нармальныя людзі — па ўражанні. Калі бачу дапытлівых маладых людзей, атрымліваю каласальнае задавальненне ад разумення: я не адзін такі, група крыві ў нас падобная. Так, і оперу вельмі люблю. Энергія чалавечага голасу мяне хвалюе. Гэта і радасць, і тыя асаблівыя эмоцыі, якія адчуеш толькі ў оперы.

Ці цяжка пераўвасабляцца ў персанажаў, якія вам абсалютна не падабаюцца? Ці такога не бывае? Самая складаная роля, якую даводзілася іграць — якая?

— Такое не здараецца. Што да роляў, то я вельмі складана рэпецірую. Для мяне любая роля — кот у мяшку. Вядома, я памятаю тэкст, эпізоды... Але вось да сутнасці дакопваюся не адразу. Прывяду прыклад з «Утаймаваннем свавольнай». Там іграю Петруча, які быў мне зусім незразумелы. Здаецца, ну чаго складанага... Памятаю, хадзіў у кафэ на Нямігу (цяпер яго ўжо няма), сядзеў там са сваім супам і ці ледзь не рыдаў над ім, разумеючы, што я пусты, нішто не адгукаецца ўва мне. А потым неяк стала зразумела: момант прыйшоў. Прычым, ключом да ролі паслужыла прычоска, нешта пстрыкнула ўнутры... І я сабе сказаў: вось і Петруча.

Што цяпер вы рэпеціруеце?

— Мефістафеля ў спектаклі «Фаўст. Здзелка з д’яблам». Ставіць малады рэжысёр Дэвід Разумаў. Прычым Аляксандр Пятровіч Палазкоў, мой сусед па грымёрцы, у нас Фаўст. Вось з ім мы і сячэмся. І ў грымёрцы дыскутуем. Палазкоў вельмі вялікі інтэлектуал, шмат чытае. У яго ёсць такія скрыжалі, на якія ён упэўнена абапіраецца. Я ж той, хто не чытае. Вось у кантэксце разбурэння гэтых скрыжаляў з ім і суісную (смяемся).

Ці хочаце вы ў сваім жыцці штосьці зменьваць?

— У мяне не пытаюцца. Усё і так зменьваецца.

Як ставіцеся да людзей, якія кажуць вам у твар тую праўду, якая, як ім падаецца, адзіна дакладная ў дачыненні да вас?

— Гэта ўжо іх справа — не мая. Усё залежыць ад таго, наколькі гэтыя людзі для мяне важныя.

Як думаеце: чаму нам так уласціва пакутаваць з любой, нават самай малаважнай нагоды?

— А што яшчэ рабіць? Для таго, каб усплыць, ада дна трэба ж адштурхнуцца. Да таго ж, не нацярпеўшыся, не зразумееш, што такое радасць.

Як вы ратуецеся ад непрыемнасцяў?

— Я не ратуюся, я іх пражываю.

Вядома, вы памятаеце евангельскае: будзьце як дзеці! Чаму, на ваш погляд, можна павучыцца ў дзяцей?

— Поўнасці, глыбіні адчуванняў.

Калі б вы мелі магчымасць сустрэцца з тым хлапчуком, якім былі ў дзіцячыя гады, то што б вы сабе сказалі ў гэтым выпадку?

— Першае, што прыйшло ў галаву: я цябе люблю.

Што параіце маладым акцёрам, якіх бяруць у трупу?

— Я нічога не буду раіць, я буду назіраць.

Пытанне пра ролі-мары не магу не задаць. Каго б хацелі сыграць?

— Я не мару — жыву ў рэальнасці. Калі ўдумацца, то з мінулага года я сыграў некалькі галоўных роляў. Ракіцін, Вільфор, Афанасій Іонавіч Ясафаў... І вось Мефістофель. А там — што будзе, тое будзе. Калі паглядзець на ўсё тое, што сыграна мною ў Рускім тэатры, то гэта вельмі вялікі працэнт роляў класічнага рэпертуару. Гэта значыць, там ёсць думкі, правераныя часам, а значыць, іх цікава выявіць, нешта зразумець і данесці гледачу. Што я рабіў і працягваю рабіць.

Гутарыла Валянціна ЖДАНОВІЧ

Фотаздымкі прадастаўлены тэатрам імя Максіма Горкага

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Якой павінна быць ежа для дзяцей: смачнай ці карыснай?

Якой павінна быць ежа для дзяцей: смачнай ці карыснай?

«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».

Энергетыка

Беларусь у лідарах па энергаэфектыўнасці

Беларусь у лідарах па энергаэфектыўнасці

А сярод краін ЕАЭС — на першым месцы.