Вы тут

Прэм’еры, гастролі і думкі пра новую беларускую оперу і балет


На адкрыццё сезона тэатр прапануе гледачам прэм’еры, якія былі прадстаўлены ў канцы мінулага сезона — балет на музыку Пятра Чайкоўскага «Спячая прыгажуння» у харэаграфіі Вялянціна Елізар’ева і опера Гаэтана Даніцэці «Любоўны напой» у пастаноўцы Ганны Маторнай. Але ад юбілейнага сезона заўсёды хочацца чакаць адметнасцяў, якія б радавалі і публіку, і артыстаў тэатра.


Фота Міхаіла Несцерава

Прэм’еры

— Юбілей — гэта перш за ўсё людзі, асобы ў гісторыі, — адзначыла генеральны дырэктар Вялікага тэатра Беларусі Кацярына Дулава. — І творы, якія абраныя для гэтага сезона як прэм’ерныя, маюць адметную гісторыю. Яны ёсць у афішы любога тэатра як найбольш запатрабаваныя. Так атрымалася, што ў 90-ты год працы Вялікага тэатра ў яго афішы з’явяцца любмыя пастаноўкі. Гаворка пра балет «Жызэль», які прадставіць галоўны белетмайстар тэатра Ігар Колб, і пра балет «Дон Кіхот» у пастаноўцы Валянціна Елізар’ева. Таксама будзе прэм’ера «Сівільскага цырульніка», якую мы збіраемся ажыццявіць з італьянскай групай пастаноўшчыкаў. Гэта творы, якія ўпрыгожваюць сусветныя афішы. І з’явіцца абсалютна новы спектакль, які дагэтуль не быў у нашай афішы, — «Гісторыя Кая і Герды» («Снежная каралева») кампазітара Сяргея Баневіча, казачная калядная опера ў пастаноўцы Ганны Маторнай. Прэм’еры юбілейнага года вельмі цёплыя, прыгожыя і традыцыйныя па сваёй сутнасці. 

Гастролі

Гэтая частка жыцця тэатра сёлета насычаныя: спачатку балетная трупа едзе на фестываль у Каралеўства Тайланд, а напрыканцы кастрычніка нашы спектаклі можна ўбачыць у афішы Вялікага тэатра Расіі. 

Фота Міхаіла Несцерава

— У Тайландзе мы паказвалі свае спектаклі неаднойчы, — адзначае мастацкі кіраўнік Вялікага тэатра Беларусі Вялянцін Елізар’еў. — Гэта самы вялікі азіяцкі фестываль оперы і балета, але гэтым разам у ім бярэ ўдзел толькі наша балетная трупа, нас запрасілі без оперы, бо сёлета фестываль больш балетны. Там падрыхтаваная публіка, нас звычайна добра сусткараюць. Пасля амаль адразу мы выязджаем у Маскву, будзем паказваць свае спектаклі на гістарычнай сцэне Вялікага тэатра Расіі. Гэта абменныя гастролі: у наступным годзе Вялікі тэатр Расіі прывязе свае спектаклі да нас. Нас запрасілі з операй «Дзікае паляванне караля Стаха» — гэта вельмі яркі касцюмаваны спектакль, які паставіла галоўны рэжысёр Вялікага тэатра Беларусі Ганна Маторная, і з балетам «Шчаўкунок» — вечны спектакль, які стала трымаецца ў нашым рэпертуары і карыстаецца любоўю гледачоў. А далей мы будзем займацца новымі пастаноўкамі. 

Праекты

Валянцін Елізар’еў збіраецца працаваць над балетам «Дон Кіхот» і ўдакладняе: гэта складана назваць новай пастаноўкай, бо харэограф ужо рабіў гэты спектакль. Вечная класіка, спектакль вясёлы, задорны, яго вельмі любіць і публіка, і трупа, але далёкі ад рамана Сервантэса, хоць там ёсць і Дон Кіхот, і Санча Панса. Елізар’еў крыху перарабіў сюжэт драматургічна, і пераасэнсаваў харэаграфічна — мы ўбачым гэтую гісторыю ў сакавіку ў новым мастацкім прачытанні. І, напэўна, з новым дырыжорам, якога ў тэатры ўжо вельмі чакаюць... Спектакль «Сівільскі цырульнік» запланаваны на канец сезона, над ім тэатр будзе працаваць з італьянскай пастановачнай групай. Бачылі маленькія фрагменты спектакля гэтых пастаноўшчыкаў, — яны падаліся даволі цікавымі кіраўнікам беларускага тэатра, акрамя таго, праца ідзе па рэкамендацыі выдатнага італьянскага дырыжора Рыкарда Муці. Мастацкі кіраўнік Вялікага тэатра Беларусі спядзяецца, што гэта будзе новая форба супрацоўніцтва з цікавымі замежнымі пастаноўшчыкамі — гэтая традыцыя была і будзе. 

— Пішацца новы беларускі балет, пішацца новая беларуская опера, але па тэрмінах не атрымліваецца ўкласціся з імі ў юбілейны сезон. Над творамі працуюць кампазітары Алег Хпадоска і Вячаслаў Кузняцоў. 

— У нашым рэпертуары ёсць творы нацыянальнай тэматыкі: балеты «Страсці», «Князь Вітаўт» і «Настасся», дзве оперы — «Сівая легенда» і «Дзікае паляванне караля Стаха», — падкрэслівае генеральны дырэктар Кацярына Дулава. — Адмыслова ладзілася нарада наконт твораў па нацыянальнай тэматыцы для Вялікага тэатра: што б мы хацелі ўвасобіць на сцэне? Такая задума ўжо ёсць — вялікая, сур’ёзная, сапраўдная. Гэта будзе опера, мне б хацелася, каб такі праект ажыццявіўся ў 2024 годзе, на 23 год спланаваць было б тэхнічна складана. Гэта абсалютна новы тэкст. Балетны сюжэт пакуль абмяркоўваецца, задумы могуць быць самыя нечаканыя. Тыя сцэнарныя прапановы, якія паступілі ў выглядзе сюжэтаў ад нашых дзеячаў літаратуры, мастацтва, гісторыі, філасофіі, — будуць прадметам абмеркавання на асобнай нарадзе. Таму што я прыйшла з пранановай: нам патрэбныя свой «Князь Ігар», свой «Іван Сусанін», «Барыс Гадуноў», «Хаваншчына»... Патрэбныя сюжэты, якія б прадстаўлялі нашу краіну, з сур’ёзнай музыкай, духоўна магутныя і заўважныя ў творчым жыцці тэатра. Прасцей было б узяць гісторыю, паглядзець, што было ў партфелі беларускай оперы і беларускага балета раней, пачынаючы з адкрыцця тэатра. Але разумеючы, што жыццё рухаецца наперад, нам хацелася б новых твораў. 

Ларыса ЦІМОШЫК

Прэв’ю: bolshoibelarus.by

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.