Вы тут

Валожынскі паясок “на назе”


У Ракаўскім цэнтры народнай творчасці аднаўляюць традыцыю ткацтва паясоў, характэрную для Валожынскага раёна. Элемент традыцыі занесены ў Дзяржаўны спіс нематэрыяльных гістарычна-культурных каштоўнасцяў Беларусі.


Хрысціна Лямбовіч з вучаніцай Дар'яй Дробыш паказваюць,  як нацягваюцца ніткі пры ткацтве

Аднаўляе традыцыю Хрысціна Лямбовіч, у мінулым дырэктарка цэнтра. Яна перадае ўменне дзецям, якія ­наведваюць яе гурток “Ткачыкі”. Выхаванцы Хрысціны Станіславаўны здольныя паказаць сваё ўменне турыстам: ­цэнтр уключаны ў турмаршруты Валожыншчыны. Беларусы замежжа – удзельнікі нядаўняй творчай стажыроўкі ў Рэспубліканскім цэнтры нацыянальных культур – таксама былі ў Ракаве, знаёміліся з адметным спосабам ткацтва.

Чаму менавіта валожынская традыцыя ткацтва паясоў трапіла ў згаданы Дзяржаўны спіс? Хрысціна Лямбовіч ­патлумачыла: “Па-першае, таму, што мы перанялі яе непасрэдна ад носьбіткі, уражэнкі Валожыншчыны Марыі Мікалаеўны Стасяловіч, якая апошнім часам жыла ў вёсцы Сакаўшчыне. (Дарэчы, у той вёсцы ёсць музей-пакой валожынскіх тканых паясоў). Па-другое, мы захавалі старадаўнюю тэхналогію ткацтва: як Марыя Мікалаеўна нас навучыла, так мы і тчом, не аблегчваючы сам працэс. Некаторыя майстрыхі яго спрашчаюць, а гэта парушэнне традыцыі. Да ўсяго, мы захавалі каларыстыку нітак і геаметрычны арнамент. І яшчэ мы зберагаем пераемнасць традыцыі, навучаем майстэрству ткацтва дзяцей”.

Маленькія ткачыхі нацягваюць ніткі з калена левай нагі на ступню правай нагі. “Дзеці садзяцца так, як тое было даўней, падкруціўшы адну нагу і выцягнуўшы другую. У такой нязручнай позе ткуць пояс. Ткацтва пояса “на назе” даўней было пашыранае, бо гэта ж магчымасць ствараць паясы нават у полі, на пашы – там, дзе побач аніводнага прадмета. Падобны пояс можна саткаць і на бярдзечцы, тады ніткі менш скочваюцца, але ж “на назе” ткаць больш незвычайна”, – гаворыць Хрысціна Станіславаўна.

Шырыня валожынскіх паясоў усяго каля 3 сантыметраў, іх канцы аздобленыя кароткімі ці доўгімі махрамі. Ніткі ў паясах рознакаляровыя: белыя, шэрыя, барвовыя, чорныя, зялёныя, жоўтыя, фіялетавыя ды іншыя. Раней былі ніткі з ільна й воўны, фарбавалі іх з дапамогай прыродных сродкаў. “Сёння выкарыстоўваем пакупныя ніткі. Выбіраем не зусім гладкія, крыху шарахаватыя, каб яны максімальна адпавядалі аўтэнтычным”, – дзеліцца нюансамі ткацтва майстрыха.

Хрысціна Станіславаўна расказвае гасцям, што беларусы ў мінулым насілі паясы штодзённа. Лічылася, што яны не толькі ўпрыгожваюць і падтрымліваюць адзенне, але і аберагаюць гаспадара ад злых духаў і нядобрых вачэй. Не падперазаўшыся, мужчына і хату не мог перайсці: гэта было непрыстойна. Казалі: “Ну што ты расперазаўся”, што азначала – паводзіш сябе непатрэбным чынам. Жанчыны звычайна насілі паясы пад сподам. Як толькі дзіцятка нараджалася, спавівалі яго пры дапамозе тых жа шырокіх паясоў-спавівачоў з ваўняных нітак, і неўмаўляці было цёпла. З паясамі спраўлялі розныя абрады, часта выкарыстоўвалі ў вясельным. У куфры нявесты павінна было ляжаць шмат паясоў: на заручыны, на адведзіны, на само вяселле... Калі дзяўчына давала згоду пайсці замуж, маці выносіла сватам бутэльку з зернем, абвязаную поясам. Нявеста дарыла паясы ўсім сватам і дружкам. Калі пасля вяселля прыходзіла яна жыць у хату мужа, то пакідала паясочкі ўсюды, каб новая хата і рэчы, што яе напаўняюць, прынялі новую жыхарку. За што б ні бралася – усюды клала пояс: ішла ў студню ваду браць – на студню, ішла печ паліць – на яе паясок, і падмятаючы хату абвязвала паяском венік. Паясамі акружала сябе паўсюль. Іх выкарыстоўвалі і ў жніўным абрадзе, і ў іншых. Паясок служыў чалавеку ад пачатку жыцця да канца: нябожчыка везлі хаваць таксама на поясе. Паколькі паясы прымяняліся ў шматлікіх абрадах, яны зніклі з ужытку даволі позна. Калі беларускія традыцыйныя касцюмы хутка замяніла моднае сучаснае ­адзенне, то паясамі прадаўжалі карыстацца аж да 60-х гадоў мінулага стагоддзя.

У цэнтры спачатку зацікавіліся валожынскім традыцыйным касцюмам, а ўжо потым паясамі. Спевакі, танцоры цэнтра выходзяць на сцэну ў строях, большасць з якіх пашыта рукамі Хрысціны Лямбовіч. Майстрыха ж умее і шыць: спачатку атрымала прафесію швачкі, а пасля заканчэння Універсітэта культуры і мастацтваў стала рэжысёрам. “Нашы творчыя калектывы павінны былі выглядаць адпаведна, бо іх артысты спяваюць шмат традыцыйных валожынскіх песень, – расказала Хрысціна Станіславаўна. – Нам перайшлі ад бабуль андарак, кашуля, вышываны фартух, але ж сабраць поўнасцю валожынскі традыцыйны строй было цяжка. Дапамаглі тое зрабіць фотаздымкі беларускіх сялян, зробленыя графам Бенедыктам Генрыхам Тышкевічам. Яны экспанаваліся ў Беларусі ўжо ў нашыя дні, а вярнуліся “дадому” з Францыі, куды граф з’ехаў пасля рэвалюцыі. Сялян  ён фатаграфаваў непадалёк ад Івянца, ва ўрочышчы Вялае, дзе ў 1890-х меў сядзібу. А як быў створаны мясцовы традыцыйны строй, мы заняліся аднаўленнем валожынскага пояса”.

Вучаніцы Хрысціны Лямбовіч – Юлія Літвінковіч і Дар’я Дробыш – летась удзельнічалі ў VIII свяце-конкурсе па ткацтве “Матчыны кросны” ў Старых Дарогах на Міншчыне, дзе паказвалі, як ткаць пояс “на назе”. Юлія Літвінковіч атрымала Гран-пры, а Дар’я Дробыш ушанавана дыпломам: як наймалодшая з удзельніц конкурса. Хрысціна Станіславаўна прызнаецца, што дзяцей не прымушае да ткацтва, ды і прымус тут не спрацуе: “Наадварот вучу: каб не спяшаліся, рабілі пакрышачку, бо скруціўшы ножку нялёгка ­сядзець. Акрамя гуртка па ткацтве, ёсць у цэнтры творчыя гурты: фальклорныя “Гасцінец” і “Чыжыкі”, дзіцячы “Вянок”, тэатральны гурток “Жаронцы” (якім я таксама кірую). А нашы выхаванцы і там, і там могуць быць занятыя. Таму дзеці самі зацікаўленыя ў тым, каб ­саткаць паясок для свайго сцэнічнага касцюма, і прымус тут не патрэбен. Далёка не кожны дарослы можа так ­ткаць і мае такія цярпенне ды ўседлівасць, як мае выхаванцы”. На думку майстрыхі, менавіта фальклорная, цёплая і душэўная атмасфера, якая пануе ў цэнтры, і выхоўвае добрых ткачых.

Ганна Лагун

Фота з асабістага архіва Хрысціны Лямбовіч

Нумар у фармаце PDF

Загаловак у газеце: Валожынскі паясок “на назе”

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.