Вы тут

Як удасканаліць урбаністычную прастору, каб яна стала больш экалагічнай, бяспечнай, камфортнай?


«Зялёны» горад — той, у якім лёгка дыхаць і зручна перамяшчацца ўсім: пешаходам, веласіпедыстам і кіроўцам. Як удасканаліць урбаністычную прастору, каб яна стала больш экалагічнай, бяспечнай, камфортнай? Разгледзім на двух прыкладах.


«Наезнае» міні-кальцо стварае на перакрыжаванні кругавы рух.

Праект «Зялёныя гарады» рэалізоўваецца ПРААН у партнёрстве з Мінпрыроды, мясцовымі органамі ўлады і грамадскімі арганізацыямі пры фінансавай падтрымцы Глабальнага экалагічнага фонду. Адна з актуальных задач, якую намагаюцца вырашыць удзельнікі праекта, — зніжэнне выкідаў вуглякіслага газу ў гарадах. Найбольшая доля ў забруджванні паветра прыходзіцца на транспарт. Памяншэнню аўтамабільных выкідаў спрыяюць аптымізацыя сістэмы дарожнага руху, папулярызацыя безматорных транспартных сродкаў і заахвочванне людзей да актыўнага, здаровага ладу жыцця.

Для рэалізацыі праекта былі абраны тры пілотныя гарады: Навагрудак, Полацк і Наваполацк. У Навагрудку работа засяродзілася галоўным чынам на павышэнні энергаэфектыўнасці аб'ектаў ЖКГ, а ў Полацку і Наваполацку — на развіцці ўстойлівай мабільнасці.

Калі гарадскі транспарт выйграе

— Удзельнікі праекта па ўзгадненні з Полацкім райвыканкамам памянялі схему арганізацыі дарожнага руху ў горадзе, — патлумачыў нацыянальны эксперт па мабільнасці і ўстойлівым транспарце Павел АСТАПЕНЯ. — Выдзелілі асобную паласу для грамадскага транспарту — першую ў Беларусі. І яна паказала эфектыўнасць, асабліва калі на рэканструкцыю закрылі адзін з двух полацкіх мастоў. Нават у гадзіны пік пасажырам аўтобусаў не давялося губляць час у заторах. Людзі хутка ацанілі гэтую зручнасць і сталі больш карыстацца грамадскім транспартам. Прыемны бонус для жыхароў Полацка і Наваполацка — усталяваныя на прыпынках сучасныя павільёны чакання.

Інавацыі ў дарожным руху

На цэнтральных вуліцах Полацка нанесена пластыкавая дарожная разметка. Тэрмін яе службы — 4-6 гадоў у адрозненне ад звыклай фарбавай, якая сціраецца за паўгода. На перакрыжаванні вуліц Камуністычнай і Пушкіна з'явілася першае ў нашай краіне «наезнае» міні-кальцо. Яго асноўнае прызначэнне — зніжэнне хуткасці транспартнага патоку ў канфліктных пунктах, а таксама змяншэнне колькасці гэтых пунктаў дзякуючы арганізацыі кругавога руху. Яшчэ адна інавацыя — падушкі хуткасці, якія вымушаюць запавольвацца легкавыя аўтамабілі з вузкай адлегласцю паміж коламі. Гарадскія ж аўтобусы мінаюць іх без непрыемнага для пасажыраў трасення. Канструктыўныя паўастраўкі бяспекі прадухіляюць паркоўку каля пешаходных пераходаў. Вылучаны спецыяльныя палосы для левага павароту, паколькі ён лічыцца найбольш небяспечным.

Раней кожны святлафор у Полацку працаваў паасобку. Штораз аўтамабілі спыняліся на чырвонае святло, а потым разганяліся. «Нашы інжынеры ўсталявалі модуль GPS, і цяпер усе святлафоры праз спадарожнік злучаны ў аўтаматызаваную сістэму кіравання дарожным рухам, — распавядае Павел Астапеня. — Такім чынам запушчана «Зялёная хваля»: на святлафорах паслядоўна запальваецца зялёнае святло. Калі кіроўца будзе рухацца з аптымальнай для горада хуткасцю 40—50 км у гадзіну, то з верагоднасцю 75 % ён праедзе без спынення ўсе магістральныя вуліцы. Рэжым «Зялёнай хвалі» ўведзены і ў Наваполацку».

Інфармаванне аўтамабілістаў пра змены ў дарожным руху вялося праз публікацыі на сайце Полацкага райвыканкама, у газеце «Полацкі веснік», афіцыйных інстаграм-каналах, сацсетках. Інспектары ДАІ давалі тлумачэнні кіроўцам.

— З часам стала відавочна, што мадэрнізацыя станоўча ўплывае на дарожны рух, — канстатуе старшы інспектар АДР аддзела ДАІ Полацкага РАУС Кацярына РАЖАНЕЦ. — Колькасць дарожна-транспартных здарэнняў у цэнтральнай частцы горада ў 2020 годзе зменшылася ўдвая ў параўнанні з 2019-м.

Што добра для веласіпедыстаў, тое карысна і пешаходам

Яшчэ адно новаўвядзенне ў Полацку — сетка веласіпедных дарожак на праезнай частцы, адасобленых дэлініятарамі. Яны дазваляюць веласіпедыстам хутка перамяшчацца, не ствараючы пагрозу для пешаходаў. У скверы ўсталяваны велапаркоўкі з лаўкамі, аснашчанымі сонечнымі панэлямі і раздымамі для падзарадкі мабільных прылад.

Удзельнікі праекта паклапаціліся і аб наваполацкіх аматарах ровараў. Пракладзеная праз парк веладарожка стала сапраўдным падарункам для месцічаў. Гарадскія ўлады паставілі ўздоўж яе спартыўныя трэнажоры, і цяпер яна прываблівае аматараў розных відаў актыўнага адпачынку. Плануецца працягнуць веладарожку да мяжы прыватнага сектара.

Расце колькасць велагаражоў у жылых таварыствах: у Наваполацку іх ужо каля дзясятка. Паставіць на захоўванне ровар можна бясплатна.

Аляксандр МЕДЗЕЛЬ, намеснік старшыні велаклуба «Вярста», адзначае:

— Усе веласіпедысты заўважылі змены да лепшага. Рух па новых велапалосах, веладарожках становіцца больш камфортным. Цяпер наша галоўная мара — веладарожка, якая злучыць Полацк з Наваполацкам.

Мінпрыроды, мясцовыя органы ўлады і прадстаўнікі грамадскасці маюць намер распаўсюджваць практыкі зялёнай гарадской мабільнасці на іншыя малыя гарады. Партнёрства ўсіх бакоў — адна з галоўных умоў устойлівасці пазітыўных вынікаў.

Святлана ІШЧАНКА

Фота аўтара

Загаловак у газеце: Зялёная мабільнасць для Полацка і Наваполацка

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.