Франц Бяганскі памятае апошняга гаспадара Нясвіжскага палаца
Франц Іосіфавіч Бяганскі з Нясвіжа шмат пабачыў за свае 83 гады. Але адзін выпадак на ўсё жыццё захаваўся ў яго памяці.
— Помню той дзень, як сёння. Пасля службы мы з маці выйшлі з касцёла, спыніліся якраз насупраць таго месца, дзе цяпер стаіць званіца. «Ксенжа едзе, ксенжа!» — захваляваліся вакол людзі. Сапраўды, хутка мы ўбачылі конны экіпаж: наперадзе фурман з лейцамі, побач з князем — давераная асоба. І раптам барадаты мужчына ў саматканым адзенні, лапцях падае на калені перад самай карэтай. У яго руках нейкая паперка. Кіроўца ледзьве паспеў спыніць вараных. Князь паслаў свайго памочніка даведацца, што хоча ад яго гэты чалавек. Той падышоў да селяніна, забраў напісанае і аддаў князю. Вяльможны прачытаў дый загадаў выдзеліць прасіцелю бясплатныя лесаматэрыялы. Аказалася, што ў яго падчас навальніцы згарэла хата, — узгадвае Франц Іосіфавіч. — Гэты ўчынак характарызуе магната як добрага, душэўнага чалавека, які клапаціўся пра сваіх падданых.
— А каго менавіта з князёў вы бачылі? — цікаўлюся ў свайго суразмоўцы.
— Гэта быў дзесьці 1938 год. Значыць, гэта быў апошні з Радзівілаў, — адказвае ён. (Леан Уладзіслаў Радзівіл, 17-ы ардынат Нясвіжскі і Клецкі. — Аўт.)
— У савецкія часы Радзівілаў называлі крывасмокамі, прыгнятальнікамі сялян. Якія ж гэта прыгнятальнікі, калі яны дапамагалі людзям? — уступае ў размову жонка Франца Іосіфавіча Соф'я Казіміраўна. — А раскажы яшчэ, як ты качак ганяў...
— Непадалёку ад касцёла раней прасціралася вялікае балота. Сярод яго знаходзіліся сажалка і астравок, — няспешна пачынае Франц Іосіфавіч. — У той час мы жылі на хутары. Аднойчы прыехалі на машыне вяльможныя паны — чалавек сем на чале з самім князем. Яны падзялілі нас, дзяцей, на дзве групкі, каб з супрацьлеглых бакоў падымалі ў паветра дзікіх качак. Мы палохаем птушак, тыя ўзлятаюць, паляўнічыя па іх страляюць, а сабакі носяць здабычу на бераг.
Перад пачаткам палявання госці загадалі дзецям: «Як пачуеце сігнал паляўнічага ражка, то кіруйцеся да нас». Кожнаму з памочнікаў яны выдалі па сем злотых. На той час гэта былі добрыя грошы. На іх можна было купіць тры пуды хлеба (1 пуд — 16 кілаграмаў). Можна ўявіць радасць хлопчыка, які прынёс такі важкі здабытак у сям'ю.
Радзівілы нікога з сялян не крыўдзілі, лічыць Франц Іосіфавіч і адначасова абгрунтоўвае сваё меркаванне. Князі мелі, можа, гектараў 500—600 зямлі, якую трэба было апрацоўваць, засяваць, збіраць ураджай. Вядома, слугі ў іх былі, але ж яны працавалі менавіта ў палацы — кухаркі, пакаёўкі, садоўнікі, фурманы. А вось нарыхтоўваць сена ды жаць жыта вяльможы наймалі людзей збоку. І тыя ахвотна пагаджаліся, бо можна было няблага зарабіць, як грашыма, так і прыдбаць кармы для хатняй жывёлы.
— Мы павінны былі скасіць траву, высушыць яе на сена ды скласці ў копы. Кожны чацвёрты нарыхтаваны стажок князь аддаваў работнікам. Прыедзе на поле пад вечар аканом, ды смяецца з хітрыкаў сялян: кожны для сябе імкнуўся добра ўтаптаць сена, каб было больш. Ён штодня вёў улік зробленага і разлічваўся з касцамі — 2,5 — 3 злотыя. Разам з тым, вельмі карпатліва правяраў якасць работ. Калі пракос крывы, паскубаны, то аддаваў нядбайнаму работніку грошы, але надалей адмаўляўся ад яго паслуг. Гэтак жа паступаў і са жнейкамі, калі пасля іх на ніве заставалася высокае, няроўнае іржышча, каласкі. Адпраўляў жанчыну дадому са словамі: «Каб пані больш не выходзіла ў поле».
Дом слугі Страуса
Сям'я Бяганскіх жыве амаль у самым цэнтры Нясвіжа на вуліцы Карла Маркса, 14. Гэты дом куплены ў 1958 годзе. А знакаміты будынак тым, што тут калісьці жыў чалавек, які служыў у князя Радзівіла.
— На жаль, не магу сказаць, якія абавязкі ён выконваў. Не ведаю і яго імені. Але добра запомніў, што яго прозвішча Страус, — гаворыць Франц Бяганскі. — Дом вялікі, плошчай 108 квадратных метраў. Адразу відаць, што будаваў яго гаспадар не абы-як. Дыхтоўна, на стагоддзі.
Сапраўды, пяць вялікіх пакояў, прасторная кухня, прыбудова. Новыя гаспадары перакрылі дах ды зрабілі капітальны рамонт. Дом зарэгістраваны ў 1890 годзе. Але ўзводзілі яго дзесяць гадоў. Так што, магчыма, яму і пад 150 гадоў.
— Аконныя рамы тут настолькі цвёрдыя, што цвіка не ўбіць, — дзеліцца Соф'я Казіміраўна. — А суседні дом, які цяпер значыцца пад нумарам 12, Страус пабудаваў для сваёй дачкі. У 1958 годзе яна з'ехала адсюль. Не магла вынесці пажылая жанчына здзекаў, кпінаў людскіх: маўляў, прыгнятальніца працоўных, тваё месца ў Сібіры. Якая ж яна прыгнятальніца, калі яе бацька пабудаваў два дамы за сваю капейку? Ён жа не краў, аддана служыў князю, за што меў і пашану, і матэрыяльную падзяку. Як расказвала былая суседка, мужчына прападаў на службе ад цямна да цямна.
Бацькоўскі «пачастунак»
Плаўна наша гутарка пераходзіць на іншыя жыццёвыя тэмы.
— Не прыгадваю, каб раней у вёсцы нехта дзверы зачыняў на замок. Уставяць шчэпку ці палку ў клямку — і пайшлі па сваіх справах. Не было ні крадзяжоў, ні грабяжоў. Давяралі людзі адно аднаму. А дзяцей з маленства прывучалі да працы. У нашай сям'і гадавалася пяць хлопцаў, і ў кожнага з іх быў абавязак па гаспадарцы: адзін кароў пасвіў, іншы — зелле для свіней ірваў, а нехта — у полі бацькам дапамагаў. Не выканаеш заданне — у нядзелю не пусцяць гуляць. З малых гадоў у будучых грамадзян выхоўвалі павагу да старэйшых. На ўсё жыццё запомніў, як мяне бацька пачаставаў лейцамі. І было за што: не павітаўся з чалавекам. Дык гэты дзядок, які жыў за два кіламетры ад нашага хутара, прыйшоў спецыяльна, каб расказаць пра гэта майму бацьку. А той якраз каня распрагаў на падворку дык і «перахрысціў» мяне тым, што трапіла пад руку.
Мой субяседнік згадвае з гэтай нагоды нядаўні выпадак. Заўважыў Франц Іосіфавіч, што за царквой, якая будуецца насупраць яго дома, дым ідзе. Думаў, што смецце будаўнікі падпалілі. Падышоў бліжэй, а там тры дзяўчыны кураць і распіваюць спіртное. Пасарамаціў мужчына школьніц. А адна ў адказ пачала брыдкасловіць ды пагражаць, што запомніць яе стары надоўга. І спраўдзіла ж свой намер: праз колькі дзён разбіла шыбы ў вокнах.
З роду Раманавых
Маці Франца Іосіфавіча родам з Санкт-Пецярбурга, яе дзявочае прозвішча — Раманава. Даводзілася сваячкай царскай сям'і. Служыла ў апошняга расійскага самадзержца Мікалая ІІ, мела вытанчаныя манеры, добра шыла. А яе муж быў ахоўнікам у імператара. Так яны і пазнаёміліся, пабраліся шлюбам. У 1915 годзе ў іх нарадзіўся першынец. У 1917-м, падчас рэвалюцыі, калі ў горадзе панавалі хаос і голад, бацька адправіў жонку з малым на радзіму сваіх бацькоў, на Нясвіжчыну. Але даехала яна туды з вялікай цяжкасцю, паколькі, паводле Брэсцкага міру, памянялася мяжа і на цягнік да Гарадзеі не прадавалі білеты. Пазней да сям'і далучыўся і бацька. З-за свайго сацыяльнага паходжання і роду заняткаў дарослыя разам з дзеткамі ў сталінскія часы ледзьве не аказаліся за Уралам, але выратаваў лёс...
— Мая свякроўка была цудоўнай, надзвычай спагадлівай жанчынай, — узгадвае Соф'я Казіміраўна. Як сама расказвала, яна нічога не разумела ў сялянскай працы. Але свёкар навучыў нявестку ўсяму: і жаць, і хлеб мясіць ды выпякаць. А яна яму плаціла ласкай і дабрынёй: і халоднай вады прымчыць на луг, дзе ён косіць, і сала кавалачак скрадзе ў кубельцы, каб не бачыла маці, ды таксама яму прынясе. У цяжкія часы выручала тое, што яна шыла на машынцы: каму сукенку, а каму — штаны.
Пасля прыезду да бацькоў мужа жанчына прыняла каталіцкую веру і пражыла ў згодзе з Богам і людзьмі 93 гады. Сын з нявесткай таксама не цураліся касцёла. У 1956 годзе, калі рэлігія была ў загане, маладыя Соф'я і Франц павянчаліся.
— Я тады працаваў на легкавой машыне, дык пасадзіў сваю нявесту і яшчэ адну пару маладзёнаў і прывёз у касцёл у пяць гадзін раніцы. Але, як кажуць, шыла ў мяшку не схаваеш. І гэта стала вядома начальству, ушчувалі, але ўсё абышлося толькі размовай. Сваіх двух сыноў таксама пахрысцілі ў касцёле.
— Мой тата, — працягвае Соф'я Казіміраўна, — угаварыў не аднаго кватаранта хрысціцца самому ці ахрысціць сваіх дзяцей. А пастаяльцаў у доме перабывала шмат: раней тут стаяла вайсковая часць. І ўсе яны толькі дзякавалі за добрыя парады і справу.
Калі Франц Іосіфавіч уступаў у КПСС, жанчына з гаркама партыі пацікавілася ў яго, ці ходзіць у касцёл, ці хрысціў сваіх дзяцей. Ён жа смела ў адказ: «А вы гэтага не робіце? Скажыце, чым адрозніваецца святая кніга ад статута партыі. І там, і тут прапісаны аднолькавыя ісціны: не ўкрадзі, не забі, любі свайго блізкага...».
Гэтаму Франц Іосіфавіч і Соф'я Казіміраўна вучылі сваіх дзяцей, а цяпер вучаць унукаў.
Таццяна ЛАЗОЎСКАЯ
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.