Сёлета сем веласіпедыстаў загінулі і амаль семдзесят пакалечыліся
Часам здаецца, што веласіпед з'яўляецца не транспартным сродкам, а інструментам для павышэння адрэналіну. У выніку палётаў па асфальце ўладальнікі веласіпедаў нярэдка па сваёй бестурботнасці становяцца ахвярамі аварый. Тым часам статыстыка ўжо сведчыць пра павелічэнне дарожных здарэнняў з непасрэдным удзелам веласіпедыстаў. Пра гэта ў інтэрв'ю «Звяздзе» паведаміла Ганна Банадык, старшы інспектар па асаблівых даручэннях упраўлення ДАІ Міністэрства ўнутраных спраў.
— Веларух у Беларусі становіцца ўсё больш папулярным, модным, — кажа спадарыня Ганна. — Яшчэ колькі гадоў таму на веласіпедах актыўна перамяшаліся лічаныя дзясяткі, а цяпер на іх пастаянна ездзяць тысячы беларусаў. Аднак нельга сказаць, што хаця б палова з іх азнаёмілася з правіламі дарожнага руху.
Па віне веласіпедыстаў сёлета, за першае паўгоддзе, здзейснены 72 дарожна-транспартныя здарэнні. А гэта на 12,5 працэнта больш за леташнія паказчыкі. Падобная праблема найбольш актуальная для Мінскай, Гродзенскай і Гомельскай абласцей. Ва ўсіх ДТЗ загінулі 7 веласіпедыстаў і паранены 66. Рэзкі ўсплеск дарожна-транспартных здарэнняў летась зафіксаны з чэрвеня да канца жніўня. Самым аварыйным месяцам летась і пазалетась быў ліпень. За гэты месяц у 2012 годзе загінулі 12 веласіпедыстаў, праз год — 11. Па статыстыцы найбольш небяспечным днём па колькасці ДТЗ для веласіпедыстаў з'яўляецца пятніца, а па цяжкасці наступстваў — субота. Найбольшая колькасць дарожна-транспартных здарэнняў з веласіпедыстамі здзяйсняецца ў светлы час сутак. За мінулы год такіх было 244.
— Напэўна, асобна стаіць праблема п'яных веласіпедыстаў...
— Але сёлета іх не так шмат. Калі раней п'яным быў ледзь не кожны другі «аварыйны» веласіпедыст, цяпер з 72 здарэнняў толькі 9 адбыліся з удзелам нецвярозых людзей.
— Гэта, безумоўна, радуе. Аднак аматары велашпацыраў часам таксама скардзяцца: напрыклад на недахоп адмысловых дарожак.
— Падобныя рэчы наўрад ці назавеш новаўвядзеннем. Веладарожкі навеяны часам, неабходнасцю. І ў гэтым пытанні мы пастаянна кантактуем з мясцовымі ўладамі. Літаральна ўвесь Мінск пакрыты веладарожкамі. Уздоўж дарог у іншых населеных пунктах таксама праходзяць велашляхі. Галоўнае — правільна развесці патокі веласіпедыстаў і вадзіцеляў, каб яны не перасякаліся на праезнай частцы. У такім разе веласіпедыст не будзе перашкаджаць кіроўцам аўтамабіляў і ствараць пагрозу для ўсіх удзельнікаў дарожнага руху.
— Вы неяк падкрэслілі, што людзі не ездзяць на веласіпедах, а менавіта «катаюцца».
— Так, бо робяць гэта вымушана ці дзеля ўласнага задавальнення. Пры гэтым адзінкі знаходзяць час на тое, каб прачытаць правілы. Між іншым, згодна з нашым заканадаўствам, дзеці да 14 гадоў без суправаджэння дарослага наогул не маюць права выязджаць на дарогу. Аднак дзеля таго, каб самастойна выехаць на праезную частку, неабходна ведаць элементарныя правілы дарожнага руху. То бок тыя, якімі кіруюцца вадзіцелі. Даросламу велааматару не перашкодзіла б таксама падумаць перад выездам: а ці здолее ён заарыентавацца ў складанай дарожнай сітуацыі? Асабліва трэба падкрэсліць тое, што павінен ведаць кожны веласіпедыст. Правілы дарожнага руху загадваюць рухацца менавіта па веладарожцы. А калі яе няма, ехаць трэба па абочыне, тратуары ці па пешаходнай дарожцы і не ствараць пры гэтым праблем для руху пешаходаў. Калі прыходзіцца ехаць непасрэдна па дарозе, нельга ад'язджаць далей за метр ад правага краю. Гэта павінна стаць аксіёмай.
У сваю чаргу мы ўсімі даступнымі спосабамі імкнемся праз друк, інтэрнэт расказваць пра гэтыя правілы. Што тычыцца велаакцый, у Мінску, напрыклад, пры непасрэднай падтрымцы кампаніі Velcom узнік праект velocіty, пад эгідай якога адбываецца таксама навучанне веласіпедыстаў. Яны здаюць залікі па тэорыі і па практыцы, а пасля атрымліваюць спецыяльныя пасведчанні. Гэта добрая магчымасць разбудзіць у людзях прававую свядомасць, нагадаць пра адказнасць, дарожныя пасткі, якія чакаюць веласіпедыстаў. Такія мерапрыемствы насамрэч дапамагаюць.
Тарас ШЧЫРЫ.
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.