Вы тут

Выступленне Наталлі Качанавай на закрыцці 11-й сесіі Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Беларусі сёмага склікання


Выступленне Старшыні Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь Качанавай Н.І. на заключным пасяджэнні Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь сёмага склікання


Паважаныя члены Савета Рэспублікі, запрошаныя!

Сёння знакавы дзень у нашай парламенцкай дзейнасці і асабіста для кожнага з нас. Мы падводзім вынікі адзінаццатай, заключнай сесіі і завяршаем работу Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь сёмага склікання.

Гэта быў асаблівы перыяд не толькі ў сучаснай гісторыі беларускай дзяржаўнасці, але і ў цэлым гісторыі развіцця чалавечай цывілізацыі, гісторыі свету. Гэты час змены геапалітычных эпох: змяркання аднапалярнай сістэмы міжнародных каардынат і фарміравання новага, больш справядлівага і збалансаванага шматпалярнага парадку, заснаванага на ўзаемнай павазе, даверы і супрацоўніцтве раўнапраўных незалежных дзяржаў.

У гэтых геапалітычных умовах у нас была асаблівая місія. Разам з дэпутатамі ўсіх узроўняў, рэспубліканскімі органамі кіравання, мясцовай вертыкаллю ўлады, грамадскімі аб’яднаннямі, навуковай і экспертна-аналітычнай супольнасцю, сродкамі масавай інфармацыі неабходна было непасрэдна займацца пытаннямі стратэгічнай важнасці, ад якіх непасрэдна залежыць далейшае мірнае бяспечнае і ўстойлівае развіццё Беларусі.

Час выбраў нас: тут і цяпер трэба было ствараць рэальнасць, у якой парламентарыі павінны быць магутнай грамадска-палітычнай сілай і адыгрываць важную ролю ў самых розных галінах.

Мы годна прайшлі гэты шлях. Высокую ацэнку нашай рабоце ў час сустрэчы з дэпутатамі Палаты прадстаўнікоў і членамі Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь сёмага склікання даў Прэзідэнт Рэспублікі Беларусь, шаноўны Аляксандр Рыгоравіч Лукашэнка. І гэта вельмі дарагога варта.

Дазвольце ад імя членаў Савета Рэспублікі і сябе асабіста выказаць словы шчырай удзячнасці кіраўніку дзяржавы за ўвагу да дзейнасці Савета Рэспублікі і ўсебаковую падтрымку парламенцкіх ініцыятыў.

Безумоўна, гэта падкрэслівае важнасць работы, якая праводзіцца парламентарыямі, і матывуе да поўнай самааддачы дзеля роднай краіны. Мы бязмерна ганарымся быць заўсёды і ва ўсім разам з нашым Прэзідэнтам.

Сімвалічна, што работа сёмага склікання завяршаецца ў год 30-годдзя Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь. За гэты час у нашай краіне былі сфарміраваны стабільныя палітычныя інстытуты, пабудавана сучасная эканоміка, выбудавана магутная сістэма сацыяльнай падтрымкі нашых грамадзян. Беларусь стала ўпэўненай у сабе суверэннай дзяржавай, якая развіваецца перш за ўсё на аснове інтарэсаў сваіх грамадзян, сваіх традыцый, сваёй гісторыі.

Паважаныя калегі!

Напярэдадні работы Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь сёмага склікання Прэзідэнтам была дакладна вызначана галоўная мэта прадстаўнічага і заканадаўчага органа Рэспублікі Беларусь:

Парламент павінен стаць цэнтрам прагрэсіўнай заканатворчасці, а для рэалізацыі гэтай мэты неабходна кіравацца двума правіламі.

Першае — прынятыя папраўкі і законы перш за ўсё павінны адлюстроўваць рэальныя патрэбы нашых грамадзян.

Другое — наступствы любых змяненняў у заканадаўстве павінны быць прааналізаваны і пралічаны на некалькі гадоў наперад, каб людзі разумелі, куды мы ідзём і чаго хочам.

У рэаліях, у якіх нам давялося працаваць, заканатворчасць перш за ўсё была накіравана на замацаванне дасягнутай якасці суверэнітэту беларускай дзяржавы. Парламентарыі працягнулі работу па ўдасканаленні нацыянальнай прававой сістэмы, умацаванні законнасці і правапарадку, захаванні сацыяльнай стабільнасці і грамадзянскай згоды.

Новым этапам дзяржаўна-прававога будаўніцтва стала ўнясенне змяненняў і дапаўненняў у Канстытуцыю Рэспублікі Беларусь. Члены Савета Рэспублікі ўваходзілі ў склад Канстытуцыйнай камісіі, рэдакцыйнай групы і рабочай групы па дапрацоўцы праекта абноўленага Асноўнага Закона, прымалі актыўны ўдзел у падрыхтоўцы прапаноў, правялі маштабную тлумачальную кампанію з насельніцтвам.

Намі ўнесена каля 100 прапаноў па праекце змяненняў і дапаўненняў у Канстытуцыю. З удзелам членаў Савета Рэспублікі прайшло каля 120 сустрэч з працоўнымі калектывамі, 80 дыялогавых і дыскусійных пляцовак. У нас працавала спецыяльна створаная грамадская прыёмная, у якую паступіла больш за 500 прапаноў па ўдасканаленні праекта.

Дазвольце ў чарговы раз выказаць усім вам, паважаныя калегі, словы ўдзячнасці за высокі прафесіяналізм, ініцыятыўнасць, зладжанасць пры выкананні такой важнай і адказнай задачы. Безумоўна, для кожнага з нас гэта вялікі гонар. Упэўнена, што гэта падзея стала адной з самых яркіх на жыццёвым шляху кожнага з нас і назаўжды захаваецца ў нашай памяці.

Прынятыя канстытуцыйныя навацыі ў частцы пераразмеркавання паўнамоцтваў паміж Прэзідэнтам, парламентам, урадам, мясцовымі органамі кіравання і самакіравання накіраваны на тое, каб усе галіны ўлады працавалі эфектыўна, у поўным аб’ёме выконвалі свае функцыі, самастойна прымалі рашэнні і адказвалі за іх рэалізацыю. Гэта залог таго, што наша краіна не проста выстаіць, але і будзе паспяхова развівацца.

У мэтах рэалізацыі канстытуцыйных палажэнняў праведзена сістэмная работа па карэкціроўцы нарматыўна-прававой базы. Усе 86 законаў, якія неабходна было прыняць згодна з планам па прывядзенні заканадаўства ў адпаведнасць са змяненнямі і дапаўненнямі Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь, прыняты. А ўсяго за перыяд сёмага склікання Саветам Рэспублікі разгледжаны і адобраны 366 законапраектаў, у тым ліку 146 — аб ратыфікацыі міжнародных дагавораў.

Прынятыя законы ахопліваюць розныя сферы грамадскіх адносін і прысвечаны пытанням забеспячэння нацыянальнай бяспекі і абароны суверэнітэту, дзяржаўнага будаўніцтва і мясцовага самакіравання, праваахоўнай дзейнасці, удасканаленню фінансава-эканамічнай сістэмы, росту інвестыцый, развіццю рэгіянальнага і міжнароднага супрацоўніцтва.

Зыходзячы з разумення, што ўмацаванне эканомікі — гэта мэтавая задача не толькі ўрада, мясцовых органаў улады і кіраўніцтва прадпрыемстваў, але і парламентарыяў, мы ў цесным узаемадзеянні з профільнымі дзяржаўнымі органамі аператыўна стваралі неабходныя прававыя ўмовы для забеспячэння ўстойлівага эканамічнага росту.

Прыняты шэраг законаў, нормы якіх арыентаваны на абарону нацыянальных інтарэсаў Рэспублікі Беларусь, што стала своечасовай і эфектыўнай мерай, якая дала магчымасць забяспечыць рытмічную работу прадпрыемстваў і ў выніку — садзейнічаць умацаванню эканамічнай бяспекі рэспублікі.

Пільная ўвага традыцыйна была ўдзелена законам, якія рэгламентуюць найбольш хвалюючыя большасць грамадзян сферы працы і заработнай платы, адукацыі, аховы здароўя, навукі, культуры, фізічнай культуры і спорту.

Адной з ключавых задач заканатворчасці заставалася забеспячэнне экалагічнага дабрабыту. Прынятыя навацыі накіраваны на тое, каб прыродныя рэсурсы паўнацэнна працавалі на развіццё эканомікі, гарантуючы высокія стандарты жыцця грамадзян.

У нашай нарматворчай дзейнасці ўдалося вытрымаць зададзеныя тэмпы і захаваць традыцыю народнай заканатворчасці. У многім дзякуючы нашым падыходам да работы над законапраектамі — пачынаючы з самых ранніх этапаў і істотна ўдасканаліўшы свой інструментарый.

У гэтай рабоце быў максімальна задзейнічаны патэнцыял экспертнага савета пры Савеце Рэспублікі, які служыць своеасаблівым фільтрам найважнейшых для краіны заканадаўчых рашэнняў на прадмет іх правільнасці, своечасовасці і перспектыўнасці. Усяго з чэрвеня 2021 года экспертным саветам разгледжана больш за 250 дакументаў. Без заўваг падтрымана толькі каля 30 працэнтаў з іх, што сведчыць аб самым дасканалым падыходзе экспертаў да пастаўленай задачы.

У мэтах фарміравання пазіцыі па найважнейшых пытаннях развіцця дзяржавы і грамадства, усебаковай падрыхтоўкі да разгляду Саветам Рэспублікі законапраектаў, разгляду актуальных аспектаў развіцця заканадаўства і выпрацоўкі прапаноў па яго далейшым удасканаленню пры Савеце Рэспублікі функцыянуе экспертна-кансультатыўны савет.

Праведзена сем яго пасяджэнняў, прысвечаных пытанням дзейнасці Наваполацкага нафтахімічнага кластара; падрыхтоўкі кадраў і развіцця вытворчасці з прыцягненнем малога і сярэдняга бізнэсу; падрыхтоўкі навуковых кадраў для ўстаноў вышэйшай адукацыі; удасканалення заканадаўства для стымулявання інвестыцый у праекты высокага тэхналагічнага ўкладу; функцыянавання фармацэўтычнай галіны нашай краіны; арганізацыі работы з адходамі; лёгкай прамысловасці ў Рэспубліцы Беларусь.

Уведзены новы фармат узаемадзеяння з выканаўчай уладай — правядзенне «ўрадавых гадзін», у ходзе якіх члены Савета Рэспублікі маглі задаць хвалюючыя пытанні кіраўнікам рэспубліканскіх органаў дзяржаўнага кіравання і іншых дзяржаўных арганізацый, падпарадкаваных ураду, па актуальных пытаннях сацыяльна-эканамічнага развіцця краіны.

У мэтах выяўлення грамадскай і экспертнай думкі станоўча зарэкамендавалі сябе рабочыя групы, якія праводзяцца пад эгідай парламента, нарады, дыялогавыя пляцоўкі, навукова-практычныя канферэнцыі, форумы, семінары, круглыя сталы.

Узмацненне ролі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь — прадстаўнічага і заканадаўчага органа краіны — і прымаемых ім законаў поўнасцю адпавядае духу часу і ажыццяўляецца ў агульным рэчышчы эвалюцыйнага развіцця беларускай дзяржаўнасці на сучасным этапе.

Праведзена сапраўды наймагутная заканатворчая праца, і я шчыра ўдзячная ўсім членам Савета Рэспублікі, членам экспертнага і экспертна-кансультатыўнага саветаў, запрошаным экспертам і ўсім, хто ўдзельнічаў у гэтай няпростай і такой цікавай працы.

Паважаныя ўдзельнікі паседжання!

Першачарговай задачай Савета Рэспублікі традыцыйна з’яўлялася забеспячэнне ўнутранай стабільнасці і дабрабыту нашых грамадзян: прадастаўленне сацыяльных гарантый, павышэнне рэальных даходаў насельніцтва, эфектыўная рэалізацыя дзяржаўных праектаў і, безумоўна, дасягненне нацыянальных прыярытэтаў развіцця, якія вызначаны шостым Усебеларускім народным сходам, штогадовымі пасланнямі кіраўніка дзяржавы беларускаму народу і парламенту, Праграмай сацыяльна-эканамічнага развіцця на бягучую пяцігодку, іншымі стратэгічнымі і праграмнымі дакументамі, якія дзейнічаюць у нашай краіне.

У сваёй рабоце мы арыентаваліся на максімальны вынік. Ставілі канкрэтныя задачы па вырашэнні праблем, з якімі да нас звяртаюцца людзі, адкрыта абмяркоўвалі самыя вострыя, самыя запатрабаваныя ў грамадстве тэмы, выпрацоўвалі меры па падтрымцы рэгіёна, у тым ліку праз удасканаленне заканадаўства ў выпадку такой неабходнасці. Гэта наш прафесійны абавязак і прамая палітычная адказнасць.

Як ужо неаднаразова падкрэслівалася, арыенцірам у нашай рабоце з насельніцтвам быў вызначаны паступовы пераход ад патэрналісцкай мадэлі да падтрымліваючай, калі дзяржава не проста бярэ на сябе вырашэнне ўсіх праблем чалавека, а стварае такія ўмовы, каб чалавек самастойна мог іх вырашаць. Пры гэтым устаноўлена, што дапамога сацыяльна неабароненым катэгорыям была і захоўваецца ў ліку прыярытэтаў нашай палітыкі, а Беларусь нязменна застаецца сацыяльнай дзяржавай і па праве можа быць прыкладам у адносінах да людзей.

Эфектыўнасць прынятых заканадаўчых актаў на практыцы, успрыманне іх нашымі грамадзянамі можна пазнаць толькі з непасрэднага і адкрытага камунікату з імі. Менавіта таму работа Савета Рэспублікі ажыццяўлялася пад дэвізам: «Няма пытанняў не нашых: усё, што хвалюе людзей, — гэта адказнасць членаў Савета Рэспублікі».

Мы заўсёды былі на сувязі з людзьмі, сачылі за своечасовасцю выплаты заработных плат, цэнамі на прадукты і жыццёва важныя тавары, іх асартыментам, функцыянаваннем сацыяльных аб’ектаў у рэгіёнах, даступнасцю і якасцю аказання медыцынскай дапамогі, фіксавалі праблемы і любыя спадзяванні грамадзян і галоўнае — стараліся вельмі аператыўна на іх рэагаваць.

Усяго за 2020–2023 гады членамі Савета Рэспублікі праведзена 1700 прамых тэлефонных ліній, 3200 асабістых прыёмаў грамадзян, разгледжана больш як 30 000 зваротаў грамадзян. Адбылося каля 8000 сустрэч з працоўнымі калектывамі, навучэнцамі, студэнтамі, у тым ліку на дыялогавых пляцоўках. Станоўча зарэкамендавалі сябе адзіныя дні асабістых прыёмаў грамадзян членамі Савета Рэспублікі, якія праводзіліся ў абласцях і Мінску.

У сувязі са значнай колькасцю зваротаў, якія паступілі ў Савет Рэспублікі, па пытаннях сацыяльнай адаптацыі і інтэграцыі дзяцей з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця, быў заснаваны адпаведны кансультатыўны савет. Яго мэтай з’яўляецца аказанне садзейнічання дзецям гэтай катэгорыі ў іх інтэграцыі ў грамадства шляхам стварэння ўмоў для незалежнага і актыўнага ладу жыцця, павышэння мабільнасці, магчымасці падтрымліваць сацыяльныя сувязі.

Адбылося пяць пасяджэнняў гэтага савета, падчас якіх разгледжаны пытанні медыцыны, адукацыі, сацыяльнай абароны, а таксама звароты сем’яў, якія выхоўваюць дзяцей з асаблівасцямі развіцця.

Наш кансультатыўны савет знаходзіўся ў пастаянным кантакце з бацькоўскай супольнасцю, мы падтрымліваем зваротную сувязь, і магу сказаць, што прынятыя рэкамендацыі атрымліваюць увасабленне ў практыку і вельмі пазітыўна ўспрымаюцца сем’ямі, якія выхоўваюць асаблівых дзетак. За кожным прынятым рашэннем — гісторыі канкрэтных сем’яў, якія атрымліваюць новыя рэальныя магчымасці, павышаюць якасць жыцця і знаходзяць упэўненасць у будучыні.

Шырокамаштабная работа з насельніцтвам, якая праводзіцца, дазваляла нам дакладна і своечасова вызначаць найбольш актуальныя для рэгіёнаў праблемы, бачыць агульныя тэндэнцыі развіцця і ў выніку выпрацоўваць узважаныя і абгрунтаваныя рашэнні. Пры гэтым многія звароты непасрэдна станавіліся прадметам абмеркавання пры падрыхтоўцы праектаў законаў і іншых нарматыўных прававых актаў.

Прыемна, што падыходы, якія ініцыююцца і практыкуюцца Саветам Рэспублікі, сёння паспяхова выкарыстоўваюцца дзяржаўнымі органамі кіравання і самакіравання, садзейнічаючы крышталізацыі асноўных прынцыпаў работы з насельніцтвам і фарміраванню сучасных айчынных стандартаў у гэтай галіне.

Напрыклад, як працяг практыкі Савета Рэспублікі па камунікацыі з насельніцтвам у г. Мінску ўведзены Адзіны дзень дэпутата.

Хачу шчыра падзякаваць маім калегам, членам Савета Рэспублікі, за вялікую праведзеную работу па разглядзе зваротаў грамадзян. Мноства вырашаных пытанняў, падзячных лістоў і станоўчых водгукаў — усё гэта сведчыць аб тым, што мы апраўдалі высокае званне народных прадстаўнікоў.

Мы ўдзячныя ўраду, міністэрствам і дзяржкамітэтам, старшыням абласных, рай- і гарвыканкамаў, саветам дэпутатаў, кіраўнікам дзяржаўных органаў, прадпрыемстваў і ўсім, хто разам з намі дапамагаў людзям, займаўся праблемамі, з якімі яны звярталіся ў Савет Рэспублікі.

Асаблівыя словы падзякі — членам кансультатыўнага савета, усім запрошаным на яго пасяджэнні за тое, што адгукнуліся на нашу ініцыятыву, за актыўны ўдзел у мерапрыемствах савета, за неабыякавасць.

Асаблівая ўвага Саветам Рэспублікі надавалася ўзаемадзеянню з моладдзю. Падчас шматлікіх сустрэч з навучэнцамі школ, гімназій і каледжаў мы ўбачылі: уяўленне аб тым, што ў асноўным маладыя людзі ўвесь час праводзяць у гаджэтах і замыкаюць сваё жыццё выключна рамкамі сацыяльных сетак, — гэта не больш за стэрэатып. Маладое пакаленне адчувае, чым жыве краіна, падзяляе нашыя галоўныя каштоўнасці, неабыякава ставіцца да лёсу Беларусі, яе будучыні, нашага суверэнітэту і нашай гісторыі.

Абсалютна слушным з’яўляецца прынятае ў 2020 годзе рашэнне аб стварэнні пры Нацыянальным сходзе Рэспублікі Беларусь Маладзёжнага савета (парламента). У яго першы склад увайшлі па 10 прадстаўнікоў ад кожнага рэгіёна і сталіцы. У 2022 годзе пачало работу другое скліканне Маладзёжнага савета, у аснову фарміравання складу якога быў закладзены прынцып прадстаўніцтва ад кожнага раёна і горада абласнога падпарадкавання, а таксама ад г. Мінска — зараз гэта 138 чалавек (па адным кандыдаце ад раёна і горада абласнога падпарадкавання, 10 чалавек ад сталіцы).

Члены Маладзёжнага савета рэгулярна запрашаюцца на мерапрыемствы Савета Рэспублікі, нашы маладыя калегі практычна заўсёды побач з намі. З тым, каб не проста навучыць іх працаваць у парламенце, а паказаць правільны прыклад служэння дзяржаве і народу — патрыятычнага служэння, у аснове якога з’яўляецца імкненне беларусаў заставацца вернымі выбранаму шляху пабудовы ўнікальнай беларускай мадэлі дзяржаўнасці.

Трэці год запар пад эгідай Савета Рэспублікі і Савета Федэрацыі праводзіцца маладзёжны культурна-адукацыйны праект «Цягнік Памяці», які пашырае сваю геаграфію і прырастае новымі ўдзельнікамі. Прадоўжана рэалізацыя такіх знакавых міжнародных дзіцячых праектаў, як форум «Дзеці Садружнасці» і прафарыентацыйная школа «За бяспеку!»

Важна памятаць, што маладое пакаленне не церпіць прымусу і няшчырасці. Таму наша работа была накіравана на тое, каб чуць голас моладзі, улічваць яе сацыяльныя запыты і ідэі, дапамагчы ўбачыць сябе ў агульнай стратэгіі развіцця нашай краіны. Рашэнню гэтай задачы ў тым ліку было прысвечана пашыранае выязное пасяджэнне Прэзідыума Савета Рэспублікі на тэму «Развіццё сістэмы прафесійнай адукацыі і павышэнне прэстыжу рабочых прафесій у кантэксце праекта Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адукацыі».

У мэтах выкарыстання практычнага вопыту папярэдніх скліканняў пры Прэзідыуме Савета Рэспублікі быў створаны савет старэйшын. У час праведзеных сустрэч мы абмяркоўвалі актуальныя пытанні развіцця нашай краіны. Мы выслухоўвалі нашых калег і рабілі ўсё, каб іх рэкамендацыі былі ўлічаны ў нашай рабоце.

У асаблівых умовах глабалізацыі сучаснага свету, калі няўхільна ўзрастае патэнцыял інфармацыйнай прасторы як інклюзіўнай пляцоўкі для камунікацыі з насельніцтвам, а медыярэсурсы служаць гнуткім інструментам прасоўвання інтарэсаў асобы, сацыяльных і прафесійных груп, краін, дзяржаўных аб’яднанняў і міжнародных арганізацый, важным складальнікам у рабоце парламентарыяў з’яўляецца іх актыўнасць.

У Савеце Рэспублікі работа ў гэтым напрамку была выбудавана сістэмна, на высокім прафесійным і арганізацыйным узроўні. Наша дзейнасць шырока асвятлялася ў рэспубліканскіх і рэгіянальных друкаваных, электронных медыях, на тэлебачанні і радыё.

Актыўна выкарыстоўваліся афіцыйныя інфармацыйныя рэсурсы верхняй палаты, члены Савета Рэспублікі вялі акаўнты ў сацыяльных сетках, што дазваляла, у прыватнасці, аператыўна даводзіць да грамадскасці сацыяльна значную інфармацыю, растлумачваць нормы прынятых законапраектаў, у тым ліку ў мэтах апярэджання зваротаў грамадзян па пытаннях, якія ўзнікаюць.

Аб сур’ёзных выніках інфармацыйнай работы красамоўна сведчаць лічбы: за перыяд з 2020 па 2023 год толькі на нашых афіцыйных рэсурсах колькасць публікацый павялічылася больш чым у пяць разоў (з 2700 да 14 100). Падобныя тэндэнцыі не засталіся незаўважанымі вядучымі экспертамі ў сферы дзейнасці сродкаў масавай інфармацыі, якія прызналі Савет Рэспублікі адной з самых медыйных пляцовак дзяржавы.

Паважаныя члены Савета Рэспублікі, запрошаныя!

У сучасных рэаліях, калі Беларусь знаходзіцца пад жорсткім ціскам выклікаў сучаснасці, калі пад ударам апынулася сама сутнасць нашай цывілізацыі, калі вырашаецца будучыня чалавецтва, яго лёс на шмат гадоў наперад, зусім няпроста захаваць сябе як суверэнную дзяржаву, як народ, як самастойную нацыю.

Гэта магчыма толькі з апорай на традыцыі, гісторыка-культурную і духоўную спадчыну, у тым ліку і сапраўдныя каштоўнасці веры. Духоўнасць з’яўляецца адным са слупоў закладзенага за шматвяковую гісторыю беларускай дзяржаўнасці падмурка, на якім наша Айчына трывала стаіць і сёння.

У такія лёсавызначальныя моманты мы традыцыйна звяртаемся да слаўнага мінулага беларускай дзяржавы, дасягненняў нашых вялікіх суайчыннікаў. Не будзе перабольшаннем сказаць, што ў геапалітычным, цывілізацыйным плане наша краіна ідзе сваёй дарогай, уласным шляхам, садзейнічаючы стварэнню мастоў міру і ўзаемаразумення. І ў гэтым — формула нашага поспеху і гарантыі нашай будучыні.

Менавіта гэта вызначыла парадак дня гісторыка-тэматычных мерапрыемстваў Савета Рэспублікі. У прыватнасці, круглых сталоў на тэму «Дзень народнага адзінства як сімвал кансалідацыі беларускага грамадства», «Беларусь — наш агульны дом: адзінства нацый і пакаленняў», выязнога семінара «Рэспубліка Беларусь: ад вытокаў да сучаснасці (гістарычны шлях дзяржаўнага будаўніцтва)», Міжнароднай парламенцкай канферэнцыі «Гістарычная памяць: Вялікая перамога, здабытая адзінствам».

Члены Савета Рэспублікі прымалі актыўны ўдзел у святочных мерапрыемствах да Дня народнага адзінства, Дня Перамогі, Дня Незалежнасці, Дня Дзяржаўнага флага, Дзяржаўнага герба і Дзяржаўнага гімна Рэспублікі Беларусь. Мы выступілі сярод арганізатараў праекта па будаўніцтве рэспубліканскага цэнтра патрыятычнага выхавання моладзі на базе Кобрынскага ўмацавання Брэсцкай крэпасці. Разам з навучэнцамі Мінскага сувораўскага вучылішча, кадэтамі Міністэрства ўнутраных спраў праводзілі мітынгі-рэквіемы на мемарыяльным комплексе «Масюкоўшчына», які патрануецца Саветам Рэспублікі.

Наша задача складалася ў тым, каб зразумець, як урокі мінулага могуць дапамагчы нам сёння, калі ў свеце адбываюцца тэктанічныя зрухі, адчувальныя не толькі на ўзроўні дзяржаў, але і ў кожнай сям’і, душы кожнага асобнага чалавека.

Мы цэнім магчымасць дыялогу з нашым паважаным духавенствам, з якім у Савета Рэспублікі склаліся шматгадовыя сяброўскія і дзелавыя адносіны. І найперш хачу шчыра падзякаваць яго Высокапраасвяшчэнству мітрапаліту Мінскаму і Заслаўскаму, Патрыяршаму Экзарху ўсяе Беларусі Веніяміну, святарам Беларускай праваслаўнай царквы за сумесную працу.

Савет Рэспублікі і Беларускую праваслаўную царкву нязменна аб’ядноўвае наша імкненне заўсёды быць там, дзе цяжка, заўсёды з людзьмі, якія трапілі ў бяду. Нашы сумесныя намаганні накіраваны ў першую чаргу на клопат аб чалавеку і дапамогу маючым патрэбу, захаванне сямейных і традыцыйных каштоўнасцей, духоўна-маральнае выхаванне грамадства, умацаванне ідэйных асноў беларускай дзяржаўнасці.

Клопат аб чалавеку стаў лейтматывам выязнога пашыранага пасяджэння Прэзідыума Савета Рэспублікі на тэму «Грамадска-дзяржаўнае партнёрства ў вырашэнні праблем п’янства і алкагалізму», круглага стала «Чысціня слова — чысціня душы», «Размовы аб важным: шчаслівая сям’я — моцная дзяржава», якая дала старт мерапрыемствам да Дня маці і Тыдню бацькоўскай любові. І, безумоўна, — нядаўняга выязнога пасяджэння Прэзідыума Савета Рэспублікі «Грамадска-дзяржаўнае партнёрства ў захаванні духоўна-маральных каштоўнасцей сучаснага грамадства».

Сацыяльны дабрабыт, здароўе нацыі, пераемнасць пакаленняў, пытанні бацькоўства і дзяцінства, статус сям’і — адна з ключавых сфер супрацоўніцтва з Рэспубліканскім навукова-практычным цэнтрам дзіцячай анкалогіі, гематалогіі і імуналогіі, у якім па нашай ініцыятыве была створана апякунскі савет з патрануемым Сацыяльна-педагагічным цэнтрам з прытулкам Ленінскага раёна г. Мінска, а таксама з грамадскімі аб’яднаннямі, у тым ліку з дапамогай заснаваных у Савеце Рэспублікі пярвічных арганізацый прафсаюза, «Белай Русі», Беларускага саюза жанчын, Беларускага рэспубліканскага саюза моладзі.
Пераканана, што ў супрацоўніцтве свецкай улады, духавенства, інстытутаў грамадзянскай супольнасці крыецца вялізная сіла Беларусі. Гэта ўзаемаразуменне і ўзаемапавагу мы павінны шанаваць і берагчы. Бо на працягу ўсёй гісторыі яно дапамагала забяспечыць па-сапраўднаму ўсёабдымнае і гарманічнае развіццё нашай Радзімы.

Дзякую членам Савета Рэспублікі, прадстаўнікам сістэмы адукацыі, навукі, культуры, аховы здароўя, працы і сацыяльнай абароны, рэлігійных канфесій, грамадскіх аб’яднанняў, сродкаў масавай інфармацыі, сілавых структур і ўсім неабыякавым да гісторыі Беларусі, забеспячэння яе сапраўднага дабрабыту і светлай будучыні за плённую сумесную працу. у гэтым, ужо традыцыйным для нас, фармаце.

Паважаныя калегі!

Сярод прыярытэтных задач, якія стаяць і перад парламентарыямі сёмага склікання, — фарміраванне эфектыўнай рэгіянальнай палітыкі і ўзмацненне ролі органаў мясцовага кіравання і самакіравання ў забеспячэнні комплекснага сацыяльна-эканамічнага развіцця рэгіёнаў. Гэта адзін з ключавых напрамкаў, вызначаных шостым Усебеларускім народным сходам, і даручэнне Прэзідэнта.

У той рэальнасці, у якой мы жывем сёння, калі часта стандартныя метады вырашэння праблемных пытанняў не падыходзяць і трэба аператыўна прымаць рашэнні, асабліва важна ўзаемадзеянне заканадаўчай і выканаўчай улады, рэспубліканскіх і мясцовых органаў дзяржаўнага кіравання, важна наша кансалідаваная работа.

Сапраўды, шматлікія разгледжаныя Саветам Рэспублікі пытанні знаходзіліся на стыку эканомікі, сацыяльнай сферы і рэгіянальнай палітыкі. І неабходна было ўтрымліваць баланс, які забяспечвае нашы ключавыя прынцыпы — справядлівасць, адказнасць дзяржавы і клопат аб людзях. Гэта наглядна прадэманстравала работа Савета па ўзаемадзеянні органаў мясцовага самакіравання пры Савеце Рэспублікі.

За перыяд сёмага склікання праведзена восем яго пасяджэнняў, большасць з якіх — з выездам у розныя рэгіёны нашай краіны. Разгледжаны такія актуальныя тэмы, як устойлівае развіццё тэрыторый; стварэнне камфортных умоў для пражывання людзей; рэабілітацыі пацярпелых пры аварыі на Чарнобыльскай АЭС тэрыторый; уцягванне ў гаспадарчы абарот невыкарыстоўваемай маёмасці; павышэнне эканамічнага патэнцыялу рэгіёнаў; зямельна-маёмасныя адносіны і навядзенне парадку на зямлі; захаванне гістарычнай памяці; эфектыўнае выкарыстанне і ахова прыродных рэсурсаў.

Прынятыя рэкамендацыі спрашчаюць вырашэнне многіх надзённых праблем, надаюць імпульс развіццю ініцыятывы, даюць мясцовым органам улады дадатковыя інструменты ў рабоце з насельніцтвам.

Дзякую паважаным міністрам, кіраўнікам рэспубліканскіх органаў, старшыням выканаўчых камітэтаў, мясцовых саветаў дэпутатаў за сур’ёзныя, адказныя адносіны да арганізацыі і правядзення пасяджэнняў Савета, якія дазволілі нам разам сфарміраваць такі магутны інструмент выпрацоўкі эфектыўных падыходаў па рэалізацыі дзяржаўнай рэгіянальнай палітыкі, каардынацыі дзеянняў рэспубліканскага ўзроўню і рэгіёнаў. у самых розных сферах.

Валодаць інфармацыяй аб стане спраў у рэгіёнах, своечасова выяўляць «вузкія месцы» і выпрацоўваць канкрэтныя механізмы вырашэння існуючых праблем дазволіла пастаяннае цеснае ўзаемадзеянне з мясцовымі органамі ўлады. Гэта найбліжэйшы і зразумелы для грамадзян узровень улады, ад якога наўпрост залежыць якасць паўсядзённага жыцця ў нашых гарадах і сельскай мясцовасці.

У рамках выканання даручэння Прэзідэнта аб каардынацыйнай ролі Саветам Рэспублікі работы мясцовых Саветаў дэпутатаў мы стараліся зрабіць усё, каб іх магчымасці адпавядалі тым чаканням, якія на іх ускладалі людзі, каб яны працавалі дакладна, эфектыўна і з карысцю для насельніцтва. Па сутнасці, ажыццяўлялі метадычнае кіраўніцтва іх дзейнасцю.

Члены Савета Рэспублікі бралі ўдзел у сесіях саветаў дэпутатаў, пасяджэннях выканаўчых і распарадчых органаў, мерапрыемствах па розных напрамках развіцця рэгіёнаў. Новай формай супрацоўніцтва стала рэгулярнае запрашэнне службовых асоб з рэгіёнаў на пасяджэнні сесій, экспертных саветаў і іншыя мерапрыемствы Савета Рэспублікі, а таксама правядзенне выставак мясцовых саветаў дэпутатаў на нашай пляцоўцы.

Гэты фармат дазваляе мясцовым органам кіравання і самакіравання не толькі знаёміцца з заканадаўчай практыкай, але і ўдзельнічаць у гэтай працы і дзяліцца назапашаным вопытам.

У сваю чаргу мы мелі магчымасць атрымліваць прапановы з месцаў, якія ўлічваліся пры падрыхтоўцы законапраектаў.

Важнымі крытэрыямі ацэнкі эфектыўнасці работы ў гэтым напрамку з’яўляюцца аператыўнасць і рашучасць рэагавання на рэзанансныя праблемы, якія ўзнімаюцца ў рэгіёнах. Таму мы імкнуліся апярэджваць узрослы сацыяльны запыт да адкрытасці ўлады і ступені ўцягнутасці грамадзян у прыняцце рашэнняў, распаўсюджваючы пры гэтым паспяховы вопыт узаемадзеяння з асобным грамадзянінам на сацыяльныя і прафесійныя групы і грамадства ў цэлым.

Рабоце з насельніцтвам і ў рэгіёнах мы надавалі самую пільную ўвагу. Падзеі апошніх гадоў у Беларусі і за мяжой навучылі нас быць адзінымі, ніколі не забывацца на пройдзеныя выпрабаванні і берагчы ўсё тое добрае, што было дасягнута. Бо толькі так мы зможам захаваць уласную дзяржаўнасць і даць магчымасць наступным пакаленням беларусаў жыць у міры і згодзе на роднай зямлі.

Паважаныя члены Савета Рэспублікі! Паважаныя запрошаныя!

На жаль, сучасны свет усё глыбей апускаецца ў перманентны стан трывожнасці, турбулентнасці, татальнай нявызначанасці. Гэты працэс стаў заканамерным вынікам абвастрэння міждзяржаўных супярэчнасцей, расхіствання традыцыйных уяўленняў аб міжнародным праве і спроб падмяніць яго сумнеўнымі правіламі, якія прымяняюцца ў інтарэсах адной малой групы краін так званага калектыўнага Захаду. У міжнародных адносінах працягваецца выкарыстанне падвойных і нават трайных стандартаў, суверэнным дзяржавам укараняюцца чужыя ім мадэлі развіцця.

Беларусь заўсёды выступала супраць такой палітыкі. Мы зыходзім з прынцыпу адзінай і непадзельнай бяспекі на ўсёй прасторы Еўразіі, з асуджэннем ставімся да ўвядзення незаконных і нелегітымных санкцый. Першачарговая задача парламентарыяў у такіх умовах — выбудоўванне супрацоўніцтва, якое не залежала б ад волі пазарэгіянальных сіл.

Мы на справе пераканаліся, што ў Беларусі ў свеце шмат надзейных і добрых партнёраў, якія падзяляюць нашы погляды і гатовы да развіцця рэалнага, напоўненага канкрэтным зместам супрацоўніцтва ў самых розных сферах.

Сведчанне таму — 64 міжнародныя сустрэчы, якія адбыліся ў Савеце Рэспублікі, 17 візітаў замежных парламенцкіх дэлегацый. У сваю чаргу нашы прадстаўнікі прынялі ўдзел больш як у 100 міжнародных мерапрыемствах за мяжой. Праведзены сустрэчы з пасламі больш як 20 краін розных рэгіёнаў свету, і цікавасць дыпламатычных прадстаўнікоў да супрацоўніцтва з верхняй палатай беларускага Парламента прадаўжае няўхільна ўзрастаць.

Хоць шмат што ў свеце змяняецца, наш гістарычны выбар нязменны. Саюзнае будаўніцтва з брацкай Расіяй было, ёсць і застаецца галоўным стратэгічным напрамкам для нашай транспарэнтнай, адказнай, шматвектарнай знешняй палітыкі.

Падтрымліваецца цеснае сяброўскае супрацоўніцтва паміж заканадаўчымі органамі Беларусі і Расіі. Развіццю новых напрамкаў і форм узаемадзеяння садзейнічалі абмены візітамі парламенцкіх дэлегацый абедзвюх дзяржаў на ўзроўні кіраўнікоў палат парламентаў. Забяспечвалася рэалізацыя міжпарламенцкага пагаднення 2022 года.

Праведзена сур’ёзная работа, накіраваная на ўмацаванне Саюзнай дзяржавы і павышэнне аўтарытэту Парламенцкага сходу Саюза Беларусі і Расіі. У цэнтры ўвагі былі пытанні выканання Асноўных напрамкаў рэалізацыі палажэнняў Дагавора аб стварэнні Саюзнай дзяржавы на 2021-2023 гады і 28 саюзных галіновых праграм. Дарэчы, Нацыянальным сходам Рэспублікі Беларусь прыняты 24 законы. Наша агульная канчатковая мэта — няўхільнае павышэнне якасці жыцця беларусаў і расіян, дабрабыту дзвюх краін.

Важкі ўклад у агульны вынік па праве належыць форумам рэгіёнаў Беларусі і Расіі, якія штогод праводзяцца пад патранажам кіраўнікоў нашых дзяржаў. За перыяд нашай работы паспяхова адбыліся VII, VIII, IX і X форумы — і з кожным разам гэты фармат нарошчваў свой патэнцыял як па колькасці ўдзельнікаў, так і па колькасці і сумах падпісаных пагадненняў і кантрактаў, усё больш упэўнена пацвярджаючы свой асаблівы статус у інстытуцыйнай сістэме Саюзнага. дзяржавы.

Нам удалося ахапіць максімальна шырокае кола пытанняў, напоўніць канкрэтнымі рэкамендацыямі выніковыя дакументы, прыняцце якіх стала дадатковай дарожнай картай для далейшага ўмацавання сувязей паміж дзвюма дзяржавамі. Пагадненні паміж рэгіёнамі, гарадамі-пабрацімамі ўносяць значны ўклад у раскрыццё гандлёва-эканамічнага патэнцыялу і іншых сфер супрацоўніцтва. Для павышэння эфектыўнасці прынятых на форумах рашэнняў узмоцнены кантроль за іх выкананнем.

Разам з тым у міжрэгіянальным супрацоўніцтве захоўваецца вялікі нявыкарыстаны патэнцыял, сведчаннем чаго з’яўляецца растучая цікавасць суб’ектаў Расійскай Федэрацыі да пашырэння ўзаемадзеяння з абласцямі Беларусі. Рэалізацыі ўзаемных перспектыў будзе садзейнічаць чарговы форум у Віцебску, Полацку і Наваполацку, да якога ўжо актыўна ідзе падрыхтоўка.

Дзякую Адміністрацыю Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь, урад, міністэрствы, органы мясцовага кіравання і самакіравання, суб’екты гаспадарання за дапамогу ў арганізацыі і правядзенні гэтых важных міжнародных мерапрыемстваў. Дзякуй усім удзельнікам за вашыя ідэі і прапановы, за актыўную працу на палях Форума рэгіёнаў Беларусі і Расіі.

Кітай — наш ключавы гандлёва-інвестыцыйны партнёр па Азіяцкім кантыненце. У сувязі з гэтым прасоўванне рэалізацыі міждзяржаўных дамоўленасцей з Кітайскай Народнай Рэспублікай аб устанаўленні адносін усепагоднага і ўсебаковага стратэгічнага партнёрства — адзін з прыярытэтаў міжнароднай дзейнасці Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь сёмага склікання.

За гэты час супрацоўніцтва заканадаўчых органаў Беларусі і Кітая істотна ўзмацнілася і стала больш прадметным. Падпісана міжпарламенцкае пагадненне, у дадатак да рабочай групы створаны Камітэт высокага ўзроўню па супрацоўніцтве. Уведзена практыка сустрэч з кітайскімі калегамі на міжпарламенцкіх мерапрыемствах для каардынацыі пазіцый, анлайн-сустрэч у мэтах абмену вопытам парламенцкай дзейнасці.

Сістэмна выбудавана сумесная работа ў сферы гуманітарнага супрацоўніцтва. Пасля паспяховага правядзення першага семінара жанчын-парламентарыяў Беларусі і Кітая адбыўся круглы стол па пытаннях маладзёжнай палітыкі. Працягнулася каардынацыя актыўнага партнёрства жаночых рухаў дзвюх дзяржаў.

Мы паслядоўна рэалізоўвалі курс на паглыбленне інтэграцыйнага супрацоўніцтва з усімі краінамі Еўразійскай эканамічнай саюза, Садружнасці Незалежных Дзяржаў. Нас аб’ядноўвае агульнае слаўнае мінулае, агульныя перамогі, агульныя дасягненні. Мы выдатна разумеем адно аднаго, падзяляем адны і тыя ж ідэалы і каштоўнасці. І, вядома, нас звязваюць мільёны сямейных, сяброўскіх сувязяў паміж нашымі грамадзянамі, якія складаліся на працягу шматлікіх дзесяцігоддзяў. Гэта, безумоўна, дае апору для сапраўды прадуктыўных адкрытых узаемаадносін.

За мінулыя тры дзесяцігоддзі дыпламатычных адносін мы не толькі захавалі нашы сувязі, але і працягнулі ўмацоўваць іх у атмасферы сяброўства і добрасуседства. Сёння адносіны Беларусі з краінамі Еўразійскага рэгіёна маюць характар стратэгічнага партнёрства, важным элементам якога выступае міжпарламенцкае ўзаемадзеянне, заснаванае на прынцыпах павагі і раўнапраўя.

Супрацоўніцтва з парламентамі Рэспублікі Узбекістан і Кыргызскай Рэспублікі выйшла на якасна новы ўзровень. Адбыліся афіцыйныя візіты ў Мінск кіраўнікоў Сената Узбекістана і Парламента Кыргызстана, па выніках якіх падпісаны міжпарламенцкія пагадненні. Паспяхова праведзены першы беларуска-ўзбекскі жаночы бізнес-форум, які даў магчымасць нашым краінам адкрыць новыя гарызонты для практычнага ўзаемадзеяння не толькі ў галіне прадпрымальніцтва, але і па шырокім спектры двухбаковых адносін.

Прадоўжаны сістэмны дыялог высокага ўзроўню з Мілі Меджлісам Азербайджанскай Рэспублікі ў форме ўдзелу ў парламенцкіх мерапрыемствах, прапрацоўваецца афіцыйны візіт парламенцкай дэлегацыі Азербайджана ў нашу краіну. Праведзена 13-е пасяджэнне Міжпарламенцкай камісіі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь і Нацыянальнага Сходу Рэспублікі Арменія.

Былыя савецкія рэспублікі засталіся блізкімі партнёрамі, здолелі захаваць паразуменне і давер у многім дзякуючы дзейнасці Міжпарламенцкай асамблеі (МПА) дзяржаў — удзельніц СНД і Парламенцкай асамблеі (ПА) Арганізацыі Дагавора аб калектыўнай бяспецы. Поспех супрацоўніцтва на гэтых пляцоўках складаецца галоўным чынам у тым, што мы бачым агульныя мэты, агульныя арыенціры і паслядоўна, крок за крокам у духу ўзаемнай павагі, аб’ядноўваючы намаганні парламентаў і дзяржаў, ідзем да іх дасягнення.

Адна з найважнейшых задач гэтых структур — збліжэнне, гарманізацыя нацыянальных заканадаўстваў. Члены Савета Рэспублікі прымалі змястоўны ўдзел у распрацоўцы мадэльных прававых актаў і рэкамендацый, большая частка якіх знайшла адлюстраванне ў заканадаўствах краін-удзельніц. Вага нашага ўкладу ў агульны вынік — многія важныя законы ў дзяржавах Садружнасці заснаваны на адзіных прававых прынцыпах і канцэптуальна блізкія, што на справе садзейнічае ўмацаванню міждзяржаўнага ўзаемадзеяння па самых розных напрамках, развіццю інтэграцыі ў эканамічнай і гуманітарнай сферах.

Забяспечана высокае прадстаўніцтва Савета Рэспублікі ва ўсіх пасяджэннях Савета і пленарных пасяджэннях Асамблеі, буйных эканамічных і гуманітарных праектах, у тым ліку — у ІІІ Еўразійскім жаночым форуме, X Неўскім міжнародным экалагічным кангрэсе, двух міжнародных форумах «Садружнасць моды». Усяго члены Савета Рэспублікі прынялі ўдзел больш як у 30 міжнародных мерапрыемствах Асамблеі.

Асаблівай увагі патрабавалі выклікі ў сферы рэгіянальнай бяспекі. Размова ў першую чаргу ідзе аб комплекснай рабоце па процідзеянні міжнароднаму тэрарызму, экстрэмізму, гвалтоўнаму звяржэнню ўлады, спробам дзяржаўных пераваротаў. Нашы цесныя парламенцкія сувязі служылі добрай падтрымкай бяспекі як кожнай дзяржавы, так і рэгіёна ў цэлым, важным элементам купіравання магчымых новых пагроз. Мы прасоўвалі пазіцыю аб неабходнасці дзяржаў-членаў выступаць з ідэнтычных і ўзгодненых пазіцый, падтрымліваць адна адну ў міжнародных структурах і паслядоўна адстойваць агульныя інтарэсы ў мэтах павышэння палітычнай вагі асамблей.

Хачу адзначыць, што пры падрыхтоўцы прапаноў у праекты рашэнняў члены Савета Рэспублікі традыцыйна супрацоўнічалі з галіновымі органамі, вядучымі навуковымі цэнтрамі Беларусі, што садзейнічала забеспячэнню высокай якасці дакументаў, якія распрацоўваюцца. Глыбокая экспертная прапрацоўка пытанняў парадку дня МПА СНД і ПА АДКБ дазваляла больш цесна ўвязваць гэту работу з новымі выклікамі і задачамі, а набытыя тут кампетэнцыі — вылучаць ініцыятывы. Напрыклад, звязаныя з укараненнем новых форм работы Міжпарламенцкай Асамблеі Садружнасці — рабочай групы па пытаннях лёгкай прамысловасці, парламенцкіх слуханняў, экспертных саветаў высокага ўзроўню, аналітычных сесій, сумесных заяў і зваротаў да сусветнай грамадскасці.

Важным напрамкам нашай міжнароднай дзейнасці стаў удзел у маніторынгу выбарчых працэсаў у дзяржавах — членах АДКБ і СНД. У складзе міжнародных місій члены Савета Рэспублікі ажыццяўлялі назіранне за 10 электаральнымі кампаніямі: у Азербайджане, Арменіі, Казахстане, Расіі, Сербіі, Таджыкістане, Узбекістане. Праведзеная работа садзейнічала трываламу замацаванню за беларускім парламентам рэпутацыі інстанцыі, якая актыўна змагаецца з прымяненнем мноства стандартаў пры ацэнцы выбарчых працэсаў, выступае з аб’ектыўнымі, заснаванымі на дасканалым аналізе фактаў вывадамі, аказвае метадычную дапамогу ў арганізацыі выбарчых кампаній.

Вопыт назірання за выбарамі выявіў мэтазгоднасць выпрацоўкі і рэалізацыі стратэгіі па недапушчэнні ўмяшання звонку ва ўнутраныя справы на аснове агульнага бачання будучага глабальнага развіцця. Зыходзячы з гэтага, падчас міжнароднай навукова-практычнай канферэнцыі «Тэорыя і практыка выбарчага працэсу» Саветам Рэспублікі была вылучана ініцыятыва аб прававым замацаванні інстытута электаральнага суверэнітэту, а таксама аб заснаванні асаблівай міжнароднай інстанцыі па абароне нацыянальных выбарчых працэсаў.

Рэспубліка Беларусь выбудоўвае свае адносіны з усімі краінамі на прынцыпах адкрытага і раўнапраўнага дыялогу, выказвае зацікаўленасць у комплексным развіцці ўсіх дзяржаў, павышэнні ўзроўню ўсеагульнага дабрабыту і бяспекі. Асабліва хачу падкрэсліць, што мы ніколі не разглядалі і не разглядаем ніводны рэгіён, ні адну краіну ў якасці арэны для геапалітычнага проціборства, традыцыйна паважаем права дзяржаў на суверэннае развіццё.

Мы салідарна рухаемся наперад з тымі краінамі, якія працягваюць нам руку сяброўства і гатовыя супрацьстаяць глабалісцкай дыктатуры ўзмацненнем узаемнай кааперацыі і супрацоўніцтва на аснове адзіных ідэалагічных прынцыпаў і імкнення да больш збалансаванага справядлівага шматпалярнага светаўладкавання. У гэтым ключы прадоўжана работа па развіцці двухбаковых кантактаў з краінамі далёкай дугі — Азіі, Афрыкі і Лацінскай Амерыкі.

За апошнія гады сістэмна выбудавана ўзаемадзеянне парламентаў Беларусі і Кубы. Падпісана пагадненне аб міжпарламенцкім супрацоўніцтве, уведзены новы фармат сумеснай работы — Міжпарламенцкая камісія высокага ўзроўню. Інтэнсіфікавана двухбаковае ўзаемадзеянне з Венесуэлай, Іранам, Нікарагуа, Манголіяй, іншымі краінамі, якія праяўляюць высокую цікавасць да супрацоўніцтва з Рэспублікай Беларусь.

Значная дзейнасць ажыццяўлялася па пытаннях дасягнення Мэт устойлівага развіцця (МУР). Упершыню парламенцкая дэлегацыя Рэспублікі Беларусь прыняла ўдзел у Саміце Арганізацыі Аб’яднаных Нацый па МУР у Нью-Ёрку і ў Другім глабальным форуме міжпарламенцкага супрацоўніцтва ў рэалізацыі МУР у Ташкенце.

Мы настойліва даводзілі пазіцыю Беларусі аб непрымальнасці штучнага нагнятання знешнепалітычнай напружанасці, дэзінфармацыі, прымянення рычагоў эканамічнага націску, якія служаць трыгерам для развязвання кровапралітных узброеных канфліктаў. Інфармавалі аб міралюбівых аб’яднальных памкненнях нашай краіны і заклікалі далучыцца да ініцыятывы кіраўніка дзяржавы аб аднаўленні шырокага дыялогу аб міры і глабальнай бяспецы.

Члены Савета Рэспублікі паслядоўна выступалі за захаванне і развіццё патэнцыялу Міжпарламенцкага саюза (МПС) як пляцоўкі для садзейнічання наладжванню міждзяржаўнага дыялога і фарміравання канструктыўнага парадку дня ўзаемавыгаднага супрацоўніцтва. Нацыянальнай дэлегацыяй забяспечаны змястоўны ўдзел у пятай Сусветнай канферэнцыі спікераў парламентаў, двух самітах жанчын — спікераў МПС, пяці асамблеях МПС, яго тэматычных сесіях і анлайн-мерапрыемствах. Беларускія парламентарыі ўпершыню былі выбраны ў склад выбарных органаў Міжпарламенцкага саюза, наш прадстаўнік узначаліў геапалітычную групу «Еўразія» (Рачкоў С.А.).

Мы ўдзельнічалі ў мерапрыемствах Міжпарламенцкай асамблеі праваслаўя, Парламенцкай асамблеі Чарнаморскага эканамічнага супрацоўніцтва, Міжпарламенцкай асамблеі АСЕАН, Лацінаамерыканскага парламента. Упершыню была сфарміравана наша дэлегацыя для работы ў новай міжпарламенцкай структуры — Руху недалучэння.

Усё большую значнасць набывае эфектыўнае ўзаемадзеянне з БРІКС, Нарадай па мерах даверу ў Азіі, Афрыканскім саюзам. Ратыфікацыяй Мемарандума аб абавязацельствах Рэспублікі Беларусь у мэтах атрымання статусу дзяржавы — члена Шанхайскай арганізацыі супрацоўніцтва на завяршальную стадыю выведзены найважнейшы гістарычны працэс уступлення нашай краіны ў гэту арганізацыю.

Усяго за перыяд работы сёмага склікання па запрашэнні Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь нашу краіну з візітамі наведалі парламенцкія дэлегацыі В’етнама, Германіі, Інданезіі, Ірана, Казахстана, Кубы, Лаоса, Малдовы, Амана, Расіі і шэраг іншых. Беларускія парламентарыі наведалі больш як 20 краін, уключаючы Бахрэйн, Ізраіль, Інданезію, Іран, Іспанію, Камбоджу, Кубу, Панаму, Руанду, Турцыю, Францыю, дзяржавы Садружнасці.

Мы настойліва неслі ў сусветную супольнасць вобраз Беларусі як суверэннай, самадастатковай краіны, якая гатовая працягнуць людзям руку дапамогі, як бы ёй ні пагражалі і як бы на яе ні спрабавалі націснуць. Тлумачылі рэальную пазіцыю і, канечне, актыўна змагаліся за праўду, за справядлівасць, за гонар і годнасць беларускага народа, развенчваючы тыя міфы і фэйкі, якія распаўсюджваліся пра нашу краіну.

За перыяд сёмага склікання па ініцыятыве Савета Рэспублікі прынята 33 заявы і звароты да міжнароднай супольнасці, якія былі апублікаваны ў сродках масавай інфармацыі, накіраваны ў міжнародныя арганізацыі.

Асаблівы акцэнт — на крытычным рэагаванні адносна рэзалюцый Еўрапейскага парламента і Парламенцкай асамблеі Савета Еўропы.

У ходзе міжнародных візітаў, сустрэч, форумаў і пры любой магчымасці члены Савета Рэспублікі ўсюды падкрэслівалі, што кожная дзяржава мае права на незалежную палітыку, на прыняцце рашэнняў, зыходзячы з уласных інтарэсаў, на аснове досведу самастойнага культурнага, палітычнага і эканамічнага развіцця. І важна, каб гэты вопыт быў запатрабаваны, уносіў уклад у агульную справу па падтрыманні міру і стабільнасці.

Дзякую ўсім вам за актыўную працу на міжнародным трэку. Ад імя Савета Рэспублікі і сябе асабіста хачу выказаць словы глыбокай удзячнасці нашым стратэгічным партнёрам, усім замежным калегам, арганізатарам міжпарламенцкіх мерапрыемстваў за сардэчны прыём беларускіх дэлегацый, за плённае супрацоўніцтва, за імкненне да дасягнення ўсеагульнага міру і згоды. Сяброўства, узаемадапамога і падтрымка адкрываюць нашым краінам бязмежныя магчымасці для рэалізацыі ўсіх намечаных планаў у імя працвітання народаў нашых дзяржаў, на карысць усяго чалавецтва.

Паважаныя сябры!

Без усялякага сумнення, самае галоўнае дасягненне беларускага народа — гэта тое, што ў такія рэкордна кароткія па гістарычных мерках тэрміны мы змаглі пабудаваць сваю суверэнную, сапраўды народную дзяржаву. Краіну магчымасцяў для кожнага чалавека, для годнай сучаснасці і шчаслівай, бяспечнай і камфортнай будучыні. У гэтым ёсць заслуга і нас з вамі — тых, каму народ даверыў права прадстаўляць свае інтарэсы, прымаць рашэнні, вызначаць лёс Айчыны.

Завяршэнне паўнамоцтваў Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь сёмага склікання зусім не азначае заканчэнне нашай сумеснай работы. Упэўнена, мы працягнем падтрымліваць цесныя сувязі, будзем разам абмяркоўваць новыя задачы і вырашаць новыя пытанні. Працуючы кожны на сваім месцы, мы застаемся часткай вялікай беларускай парламенцкай сям’і, якая не ведае ні тэрытарыяльных, ні часовых межаў.

Яшчэ раз хачу падзякаваць усім вам і кожнаму з вас за высокі прафесіяналізм, выключную адданасць нашай краіне і беларускаму народу, за вашу грамадзянскую неабыякавасць.

Словы ўдзячнасці — Адміністрацыі Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь, ураду, міністэрствам і ведамствам, органам мясцовага кіравання і самакіравання, усім нашым замежным калегам, прадстаўнікам духавенства, грамадскіх аб’яднанняў, бізнесу, экспертнай супольнасці і сродкаў масавай інфармацыі, Сакратарыяту Савета Рэспублікі, які на працягу ўсяго гэтага перыяду забяспечваў нашу дзейнасць.

І, вядома, ад усіх нас — словы бязмернай падзякі і ўдзячнасці нашаму Прэзідэнту, шаноўнаму Аляксандру Рыгоравічу Лукашэнку.

Сардэчна віншую нашых калег з выбраннем у склад Нацыянальнага збору Рэспублікі Беларусь восьмага склікання. Усе мы — аднадумцы. Не тыя, хто думае аднолькава, а тыя, хто думае аб адным — аб нашай Беларусі, аб далейшым лёсе беларускай дзяржаўнасці. Няхай усе пачынанні нашага склікання прадоўжаць увасабляцца, прырастуць новымі стваральнымі ініцыятывамі і праектамі на карысць нашай краіны і беларускага народа.

Жадаю ўсім моцнага здароўя, поспехаў, дабрабыту і ўсяго самага найлепшага. А нашай любімай Беларусі — міру і дабра.

Дзякуй за ўвагу.

Прэв’ю: БелТА

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Уважлівасць і правілы бяспекі — галоўны фактар зніжэння вытворчага траўматызму

Уважлівасць і правілы бяспекі — галоўны фактар зніжэння вытворчага траўматызму

Летась зафіксавана зніжэнне колькасці выпадкаў гібелі на вытворчасці. 

Грамадства

Ад чаго залежыць бяспека атракцыёнаў?

Ад чаго залежыць бяспека атракцыёнаў?

З пачатку года атракцыёны праверылі 43 разы.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.