Краязнаўца Эдуард Навагонскі распавёў карэспандэнту «Звязды» малавядомы факт вайны. Аказваецца, браняпоезд, які быў у падначаленні Народнага камісарыята ўнутраных спраў, у перадваенныя гады дыслацыраваўся ў Оршы.
[caption id="attachment_70107" align="alignnone" width="600"] Браніраваны цягнік.[/caption]
Эдуард Эдуардавіч стараецца ўстанавіць імёны і прозвішчы членаў экіпажа таго браняпоезда. Пакуль вядомыя прозвішчы двух загінулых. Каб папоўніць спіс, краязнавец ужо накіраваў запыты ў Калужскую і Арлоўскую вобласці. Ёсць надзея на дапамогу ў гэтым супрацоўнікаў іншых архіваў; навукоўцаў, якія даследуюць тэму вайны; сваякоў зніклых без вестак, загінулых.
Барацьба бронепаяздоў з праціўнікам за рэдкім выпадкам пакуль так і застаецца пакрытай таямніцай. Мо яшчэ і таму, што ў большасці з іх лёс трагічны... Дарэчы, і кінафільмаў пра такія цягнікі не так ужо і шмат. Адзін з самых вядомых — «Наш браняпоезд», які ў 1988 годзе зняў вядомы беларускі кінарэжысёр, акцёр, прадзюсар Міхаіл Пташук.
— Паколькі захапляюся здыманнем дакументальнага кіно, маю намер стварыць фільм «Семдзесят шосты з сорак першага». Там будзе расказваецца пра тое, што ідзе ўсяго толькі другі дзень Вялікай Айчыннай, полчышчы танкаў Гудэрыяна рвуцца на ўсход, клінамі рассякаючы войскі Заходняй асобай ваеннай акругі Чырвонай Арміі. Іх мэта — Масква...
23 чэрвеня 1941 года ў
8 гадзін 45 хвілін начальнік Галоўнага ўпраўлення войскаў НКУС СССР генерал-маёр Аляксандр Іванавіч Гуляеў аддае загад выкарыстаць у барацьбе з ворагам бронепаязды... А на наступны дзень экіпажу навучальнага 76-га браняпоезда ставяць новую задачу. Трэба было адправіцца ў кірунку Маладзечна і ва ўзаемадзеянні з 9 дывізіяй НКУС па ахове чыгунак, штаб якой размяшчаўся ў Вільні, увайсці ў гэты горад і там арганізаваць абарону аб'ектаў. Але... У гэты час камандаванню 3-й дывізіі НКУС па ахове чыгунак, куды ўваходзіў і 76-ы полк, было толькі вядома, што 76-ы браняпоезд знаходзіцца недзе на захадзе ад Мінска. Сувязь з экіпажам была страчана, — расказвае краязнавец.
У першыя дні вайны ў падобным становішчы апынуліся дзесяць браніраваных цягнікоў дывізій унутраных войскаў НКУС па ахове чыгунак. Яны ў Беларусі аднымі з першых уступілі ў бітву з надыходзячымі гітлераўскімі дывізіямі групы «Цэнтр».
— Кожная дывізія НКУС па ахове чыгунак ад Далёкага Усходу да заходніх межаў СССР была ўкамплектавана і браніраваным цягніком. Паводле розных крыніц, у перадваенныя гады ў складзе браняпоезда быў паравоз, пакрыты бранёй, ад двух да чатырох мотаброневагонаў, браніраваны вагон-склад, а таксама вагон-майстэрня і кухня. Экіпаж налічваў каля 130 вайскоўцаў. На ўзбраенні было 4-8 кароткаствольных гармат узору 1902 года ці 1927-1932 гадоў калібру 7,62 міліметра з далёкасцю стральбы да 8 кіламетраў. А яшчэ браніраваныя цягнікі мелі станковыя кулямёты сістэм «Максім», «Дзегцяроў танкавы» і бельгійскі «Браўнінг», якія ўсталёўваліся ў спецыяльных амбразурах. Для супрацьпаветранай абароны таксама было да васьмі зенітных установак: кожная з чатырох сабраных разам «Максімаў», — расказвае нюансы Эдуард Эдуардавіч.
[caption id="attachment_70106" align="alignnone" width="600"] Помнік-макет ва Украіне.[/caption]
Цікава, што мотаброневагоны ўяўлялі сабой самаходныя чыгуначныя машыны. Апошнія маглі прымяняцца як у складзе браняпоезда, так і рухацца самастойна...
— Менавіта такі мотаброневагон, як мяркуецца, з
76-га браняпоезда, быў падбіты ў баі 27 чэрвеня 1941-га паміж Смалявічамі і Жодзіна...
Я звязаўся з расійскім гісторыкам і журналістам Раманам Нікіціным, які расказаў шмат падрабязнасцяў пра браніраваны цягнік, які ваяваў у Беларусі, — расказвае краязнавец.
Паколькі большасць архіўных фондаў НКУС да гэтага часу закрыты для масавага карыстання, энтузіясты здолелі аднавіць толькі некаторыя эпізоды з жыцця экіпажа навучальнага браняпоезда 76-га палка НКУС. Паводле расказаў старажылаў Оршы і краязнаўцаў, у перадваенныя гады ён дыслацыраваўся ў горадзе над Дняпром.
— Я зрабіў відэасюжэт пра чыгуначную станцыю Орша-Таварная (цяпер Орша-Заходняя), якая была ўтворана яшчэ ў дарэвалюцыйны час, і размясціў у інтэрнэце. Яго прагледзеў адзін з карыстальнікаў, які паведаміў, што, са слоў яго дзеда, у перадваенны час на чыгуначнай станцыі знаходзілася нейкая воінская часць НКУС. Канвойная або па ахове чыгунак... Вывучыўшы карту Генеральнага штаба Чырвонай арміі, выдадзеную ў 1938 годзе, у мяне і маіх аднадумцаў з'явілася здагадка, што ў лесе на гэтай станцыі маглі размяшчацца некаторыя падраздзяленні 76-га палка НКУС... Чаму? На той карце відаць, што ад асноўнага пуці ў раёне перадваеннай чыгуначнай бальніцы пракладзены яшчэ два. Адзін з іх вёў прыкладна да месца знаходжання машынна-трактарнай станцыі. А другі — на край лесу, дзе ў перадваенныя гады знаходзіўся гарадок вайсковай часці. Пра гэта расказаў жыхар Оршы, які добра памятае перадваенныя гады. Ці была пабудаваная для браніраванага цягніка гэтая другая чыгуначная ветка? — разважае Эдуард Эдуардавіч.
Аршанскі краязнавец Віктар Лютынскі знайшоў тэкст радыёграмы за 1942 год, якую адправіў Васіль Бойка, камбрыг партызанскай брыгады. У ёй паведамляецца, што ў лесе за ваенным гарадком 76-га палка НКУС знаходзіцца склад боепрыпасаў.
— Дакладна вядома, што ў перадваенны час у лесе на станцыі Орша-Заходняя быў ваенны гарадок некаторых структурных падраздзяленняў 76-га палка НКУС па ахове чыгунак. Але ці знаходзіўся тут і навучальны браняпоезд гэтага палка? — расказвае Віктар Лютынскі.
Канчаткова раскрыць тайну дапамог Віктар Баброў, які ў перадваенны час пражываў на станцыі Орша-Заходняя. Яму напярэдадні вайны было дзевяць гадоў. Ён бачыў, як на станцыі, дзе сёння размешчана бальніца, у вароты ваеннага гарадка заязджаў браніраваны паравоз, а наперадзе была платформа.
У выніку краязнаўцам удалося аднавіць падзеі. З Оршы на сваё першае баявое заданне ўжо на наступны дзень пасля пачатку вайны адправіўся экіпаж навучальнага браняпоезда 76-га палка НКУС. А 26 чэрвеня 1941 года побач са станцыяй Чырвоны Сцяг той цягнік прыняў першы бой. Экіпаж вывеў са строю 11 танкаў, бензінавы запраўшчык, тры кулямёты, збіты самалёт і знішчыў вялікую колькасць нямецкіх салдат. Менавіта за гэты бой камандзір браняпоезда капітан Кананенка і камісар Карасцялёў узнагароджаны ордэнам Чырвонага сцяга.
Потым браняпоезд змагаўся з ворагам пад Бранскам... Падчас аднаго з абстрэлаў з гармат цягніка было выпушчана каля 500 снарадаў! Калі штаб арміі, якому падпарадкоўваўся браняпоезд, трапіў у акружэнне, састаў загадалі знішчыць, а экіпажу прабівацца да сваіх.
На постсавецкай прасторы ёсць унікальны помнік браніраванаму цягніку часоў Другой сусветнай вайны. Гэта макет, усталяваны ва ўкраінскім горадзе Канеў...
Аляксандр ПУКШАНСКІ.
Орша — Віцебск.
З мастацтвам па жыцці.
Баявое ўзаемадзеянне найвышэйшага ўзроўню.
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».