Вы тут

Якія ўстановы грамадскага харчавання адкрываюцца сёння ў Беларусі?


Вечар у рэстаране ці абед ва ўтульной кавярні — самы просты (хоць і не заўсёды танны) спосаб атрымання «гармону задавальнення» — дафаміну. Пакаштаваць яркія стравы, пагутарыць з прыемнымі людзьмі, палепшыць настрой і акунуцца ў асаблівую атмасферу, «змяніць лакацыю» і «пераключыць увагу» — усё гэта дае нам добры рэстаран. Ключавое слова тут — «добры». Заўважым: «пафасны» або «дарагі» — зусім не сінонім гэтаму азначэнню. Каб усё склалася, патрэбныя і смак, і водар страў, і іх знешні выгляд, і агульная канцэпцыя ўстановы, і афармленне залы, і прафесійны персанал.


Сталовыя, кафэ, рэстараны

У Беларусі ёсць куды пайсці паабедаць або павячэраць: устаноў грамадскага харчавання хапае. Паводле звестак Белстата, забяспечанасць насельніцтва агульнадаступнымі месцамі ва ўстановах грамадскага харчавання на 1 студзеня бягучага года на тысячу чалавек па краіне склала 43,2 месцы пры нарматыве 42 месцы на тысячу чалавек. Нарматыў выконваецца ва ўсіх рэгіёнах, расказалі ў Міністэрстве антыманапольнага рэгулявання і гандлю, а ў сталіцы агульны ўзровень забяспечанасці месцамі ў рэстаранах, кавярнях, кафейнях і сталовых складае 56,9 месца на тысячу чалавек — то-бок практычна ў паўтара раза вышэй за норму. Прычым толькі сёлета прырост аб’ектаў грамадскага харчавання склаў 3,9%, або амаль тысячу ўстаноў: у Беларусі дадаткова з’явілася 22 000 «пасадачных месцаў».

Такім чынам, усяго ў краіне працуе (па стане на 1 лістапада) 25,9 тысячы аб’ектаў грамадскага харчавання, адзначыла начальнік аддзела метадалогіі ўпраўлення арганізацыі гандлю і грамадскага харчавання МАРГ Ірына Шпак. З іх большая частка — сталовыя (у тым ліку пры прадпрыемствах і ўстановах), іх каля 4,5 тысячы. На другім месцы — кавярні (3,4 тыс.) Далей (па меры памяншэння колькасці) ідуць міні-бары (каля 2,5 тыс.), бары (каля 1800), кафейні (прыкладна 1400), кафетэрыі (1387). І апошнімі ў гэтым спісе ідуць рэстараны — іх у краіне 778. Плюс каля 260 перасоўных аб’ектаў грамадскага харчавання — фудтракаў.

У топе — фаст-фуд

Ну, а прырастае галіна — і гэта маштабная тэндэнцыя, якая назіраецца ў сферы грамадскага харчавання ў апошнія некалькі гадоў, адзначаюць у МАРГ, — аб’ектамі хуткага абслугоўвання.

— Назіраецца пакупніцкі попыт на зручныя хуткія фарматы абслугоўвання: пачынаючы з 2019–2020-х гадоў (час каранавіруса) насельніцтва патрабуе паслуг па досыць таннай цане, хутка і пажадана з магчымасцю дастаўкі страў дадому, — адзначыла спецыяліст. — Адпаведна, найбольш актыўна развіваюцца аб’екты хуткага абслугоўвання: піцэрыі, блінныя, бургерныя, якія працуюць або з уласнымі таварнымі знакамі, або па франчайзінге.

Усяго ў краіне каля 119 тысяч месцаў менавіта ў такіх установах, толькі сёлета прырост склаў тры тысячы месцаў. Зрэшты, забягаючы наперад, скажам: здольныя сёння нашы суграмадзяне ацаніць і ўстановы не «хуткай», а «павольнай» ежы, для гурманаў, адзначаюць спецыялісты сферы грамадскага харчавання. Дарэчы, яшчэ адна тэндэнцыя, якая з’явілася некалькі гадоў таму на хвалі цікавасці да гастратурызму, — установы, якія спецыялізуюцца на беларускай кухні. Іх на сёння ў краіне 238: з менш ці больш аўтэнтычнымі рэцэптамі ў меню, тэматычным афармленнем інтэр’ера і беларускім каларытам. 

Фестываляў і дзён беларускай кухні за першае паўгоддзе 2024-га яны правялі вельмі шмат. Калі дакладна, то 199, паведамілі ў МАРГ.

Словам, канкурэнцыя ў сферы грамадскага харчавання вялікая, але спажыўцу гэта толькі на карысць — мноства фарматаў і канцэпцый пад розныя запыты. 

А вось установе харчавання ў такой сітуацыі важна знайсці сваё асаблівае месца сярод канкурэнтаў. Заўважым, што любы рэстаран (кавярня ці нават сталовая) — гэта не сцены, «фармат» і нават не «кухня». У першую чаргу гэта людзі, да якіх наведвальнікі хочуць ці не хочуць «прыходзіць у госці». Кадры, прафесіяналізм якіх і вызначае, ці вернецца ў гэтыя сцены госць, ці да спадобы яму фармат установы і ці захоча ён зноў каштаваць яе стравы.

Карміць будуць смачней?

Выдзяляцца за кошт яркага інтэр’ера, цэнавай палітыкі, цікавых акцый і смачнай кухні — відавочныя спосабы выгадна прадставіць установу на фоне канкурэнтаў. Але ёсць і яшчэ адзін шырока вядомы ў гэтай сферы шлях — удзел у прафесійных конкурсах і чэмпіянатах. Адзін з якіх — Міжнародны кулінарны кубак — 2024 — адбыўся ў Мінску ў дні правядзення выставы «Прадэкспа». І для кухара са стажам (а таксама для ўстановы, якую ён прадстаўляе), і для пачаткоўца гэта магчымасць расказаць аб сабе новай аўдыторыі, убачыць напрацоўкі калег і, магчыма, здабыць сярод гледачоў прыхільнікаў яго кулінарнага таленту.

Кубак-2024 меркаваў розныя фарматы і намінацыі. Канкурсанты ў рэжыме рэальнага часу пад поглядамі шматлікай аўдыторыі гледачоў гатавалі стравы з мяса, птушкі, рыбы, беларускую кухню, дэсерты. Прайшоў конкурс сярод шэфаў «Брыльянтавы каўпак», камандныя спаборніцтвы і «Чорная скрыня», дзе са спантаннага (невядомага канкурсантам да адкрыцця скрыні) набору прадуктаў у мінімальныя тэрміны трэба было прыгатаваць нешта не проста ядомае, а смачнае-карыснае, здзівіўшы суддзяў знаходлівасцю і крэатывам. Апроч батла шэфаў і су-шэфаў, спаборнічалі паміж сабой таксама студэнты і выпускнікі профільных навучальных устаноў.

— На Кулінарным кубку сёлета прыкметны значны рост майстэрства, — падзяліўся ўражаннем кіраўнік Гільдыі повараў і шэф-повараў Беларусі Аляксандр Чыкілеўскі. — Я маю на ўвазе не прафесіяналаў, якія заўсёды працуюць якасна, а навучэнцаў з вучылішчаў і каледжаў. Яны зрабілі вялікі крок наперад: ужываюць сучасныя тэхнікі, вынаходзяць новыя смакі, выкарыстоўваюць цікавыя афармленні на талерцы. Ёсць работы мацнейшыя ці слабейшыя, але дынаміка росту відавочная, і гэта выдатна.

— З чым звязаны гэты рост?

— Сёння дастаткова інфармацыі ў дапамогу і выкладчыкам, і навучэнцам, і маладым спецыялістам, якія хочуць развівацца ў прафесіі. Можна знайсці шмат цікавых страў, смакавых спалучэнняў. Калі я вучыўся, акрамя «Зборніка смачнай і карыснай ежы» і «Зборніка рэцэптур» інфармацыі практычна не было — далей можна было фантазіраваць. Цяпер і інфармацыі шмат, і фантазія практычна бязмежная. Галоўнае — ведаць меру, каб у выніку страва была ядомая... Выбіраюць, што гатаваць на конкурсе, удзельнікі самі, за пэўны час — 45 хвілін — яны павінны паказаць сваё майстэрства. Гатуюць канкурсанты ў рэжыме рэальнага часу, у боксах. Беручы ўдзел у конкурсе, лепш абраць некалькі намінацый. Я сам, калі ездзіў на кулінарныя конкурсы і алімпіяды, у тым ліку міжнародныя, выступаў як мінімум у чатырох намінацыях. Гэта велізарны вопыт: ты заходзіш у бокс без страху, ведаеш, што будзеш рабіць, — і спакойна робіш. А калі канкурсант выступае ўпершыню, заўсёды бачна, як ён хвалюецца: рукі трасуцца. Навічку не проста абстрагавацца ад гледачоў і суддзяў і засяродзіцца на страве.

«Шэф-штопар», «шэф-квактуха»...

— А ў цэлым, што адрознівае добрага повара ад, скажам так, не вельмі добрага?

— Добрага повара адрознівае наяўнасць густу: ён павінен разумець, куды, колькі і ў які момант дадаць солі, перцу... «Смакавікоў» цяпер мала — прафесіяналаў, здольных зразумець гэты баланс паміж перцам-соллю-цукрам, тымі ці іншымі спецыямі.

— Чаму?

— Наш смак сапсаваны рознага роду дабаўкамі. Сучасны чалавек з дзяцінства прывыкае да агрэсіўных хімічных смакаў... І яшчэ я заўважыў на конкурсах і чэмпіянатах: маладыя ўдзельнікі, і гэта іх вялікая памылка, не каштуюць страву, якую гатуюць. Хоць для гэтага ў боксах прадугледжаны спецыяльныя лыжкі, якія моладзь не выкарыстоўвае. Шэфы і кухары са стажам (дарослыя канкурсанты) каштуюць страву абавязкова, на розных этапах. А моладзь гэтага не робіць... Учора быў прэцэдэнт: адна страва аказалася перасоленай, у другой быў відавочны недахоп спецый.

— Вернемся да пытання аб добрым кухары...

— Прафесіянал умее дакладна выконваць на кухні распараджэнні шэфа, і ён заўсёды на пазітыве. Кухар з дрэнным настроем гатаваць не павінен, таму што ваш настрой перадаецца ў страву, якую вы падасце людзям. Ніякай містыкі тут няма. У старажытнасці на Усходзе кухары былі таксама і лекарамі, яны лячылі ежай.

— Але ж у жыцці бывае ўсякае, а на працу мы ходзім кожны дзень. Немагчыма быць у добрым настроі, як кажуць, 24 на 7. Што рабіць?

— Усміхацца і радавацца жыццю — часам напачатку нават намаганнем волі. Мы ж, кухары, гатуем ежу, а гэта — вялікая адказнасць. Зразумела, быць у добрым настроі не заўжды атрымліваецца. Тым не менш трэба імкнуцца.

— Ну, а добры шэф-повар — што гэта за прафесіянал?

— Гэта вельмі шматграннае паняцце. Шэфы бываюць розныя. Напрыклад, шэфы, якія любяць гатаваць, але ў іх блытаніна з паперамі. Ці тыя, хто засяроджваецца на кіравальных момантах, а кухняй у такога шэфа займаецца су-шэф. На прафесійным слэнгу ёсць шэфы-«штопары», «канібалы», «зоркі»... «Штопар» — гэта шэф, які арыентаваны на адкрыццё рэстарана, стварэнне брэнда і ідэальны менавіта ў гэтым. Ён адкрывае ўстанову, прадумвае канцэпцыю, клапоціцца аб прыцягненні наведвальнікаў. «Канібал» — гэта шэф-повар, якога можна назваць таксама «антыкрызісным менеджарам». Ён асабліва эфектыўны ва ўстановах, што прыйшлі ў заняпад: у яго атрымліваецца паднімаць іх «з руін». Такі шэф замяняе стары склад (нібыта «з’ядае» яго), выкідвае непатрэбнае, усё мяняе — і ўстанова становіцца прывабнай для гасцей. 

Стыль шэфа-«канібала» паказаны ў праграме «На нажах». Ёсць яшчэ шэф-«квактуха». Ён любіць менавіта сваю ўстанову, клапоціцца аб ёй і больш нічога не хоча адчыняць ці пашыраць. У яго ва ўстанове ўсё працуе (і ўсе працуюць) дакладна, але ён лічыць, што няма мяжы дасканаласці, — і гэтай дасканаласці сапраўды дасягае. І ёсць шэф-«зорка», які прасоўвае свой рэстаран за кошт уласнага таленту і харызмы: выбіраючы яго ўстанову, наведвальнікі прыходзяць «у госці» менавіта да яго. Прыходзяць на вячэру як на канцэрт любімага акцёра.

«У наведвальніка павінен быць выбар»

— Такім чынам, каб гатаваць ежу, кухару патрэбныя добры настрой і спакой. Але ж кулінарны конкурс (як і любое мерапрыемства, дзе ёсць момант спаборніцтва) — гэта стрэс...

— Удзел у конкурсах якраз і адточвае навык працаваць у стрэсавай сітуацыі. Для повара гэта важна. На кухні стрэс пачынаецца з 9 гадзін раніцы, і гэта нармальна. Але з гэтым стрэсам трэба ўмець спраўляцца. Акрамя таго, удзел у кулінарных конкурсах дазваляе трэніраваць «нагледжанасць», што таксама неабходна ў нашай прафесіі: якія тэхнікі выкарыстоўваюць калегі, як гатуюць і як падаюць? Сёння кулінарыя развіваецца вельмі хутка. Я 35 гадоў на кухні, але вучуся да гэтага часу, у тым ліку ў маладых кухараў. Новыя тэндэнцыі цяпер з’яўляюцца пастаянна, таму нават для вопытных повараў так важна ездзіць на прафесійныя конкурсы, вучыцца, глядзець.

— Але ці здольныя наведвальнікі ацаніць усе гэтыя вытанчаныя кулінарныя тэхнікі? Улічваючы існуючы ў грамадстве запыт на ўстановы хуткага харчавання...

— Вядома, здольныя! Сёння госць у беларускіх рэстаранах мяняецца. Людзі ездзяць па розных краінах, бываюць у розных установах, часам і з высокай кухняй. Яшчэ гадоў дзесяць таму можна было сказаць, што беларускія госці рэстаранаў і кавярань чагосьці не ведаюць. Цяпер наведвальнікі звяртаюць увагу і на смак, і на падачу. Госці ж 
таксама развіваюцца, і гэта выдатна, што мы — і кухары, і наведвальнікі — развіваем адзін аднаго. Дарэчы, нашы суграмадзяне дастаткова часта ходзяць не толькі ў піцэрыі і іншыя фаст-фуд-установы, але і ў рэстараны — вечарам у пятніцу, суботу і нядзелю ў Мінску і абласных цэнтрах не так проста без папярэдняй броні знайсці столік. Так што беларусаў цікавіць не толькі хуткае харчаванне.

— А якой цэнавай катэгорыі рэстаранаў і кавярань аддаюць перавагу наведвальнікі ў нашай краіне, па вашых назіраннях?

— Тут складана сказаць нешта агульнае. Я, напрыклад, калі сам хаджу ў рэстаран, хачу, каб цэны там былі не надта высокія. Але калі кухар выкарыстоўвае дарагія прадукты, кошт стравы апрыёры не можа быць нізкім. Вядома, цана будзе невысокая, калі каштоўнага прадукту ў страве пяць грамаў, але які тады ў гэтым сэнс? Сёння ў нашай краіне шмат рэстаранаў з сярэдняй цэнавой палітыкай, і гэта нядрэнна. Але павінна быць пэўная колькасць і дарагіх устаноў, і прастых, але ўтульных кафэ з добрай кухняй. У любога госця павінны быць выбар, магчымасць атрымаць задавальненне ад смачнай ежы і прыемнай атмасферы.

Аляксандра Анцэлевіч.

Выбар рэдакцыі

Палітыка

 «Якасць павінна стаць  рухавіком усіх працэсаў»

«Якасць павінна стаць рухавіком усіх працэсаў»

Зрабіўшы якасць неад’емнай часткай іміджу Беларусі як краіны, займацца ёй неабходна пастаянна і ва ўсіх напрамках.

Сацыяльная падтрымка

Падведзены вынікі акцый «Нашы дзеці» і «Ад усёй душы»

Падведзены вынікі акцый «Нашы дзеці» і «Ад усёй душы»

Сабраны мільёны рублёў, але самае галоўнае — увага і клопат