З 2016 года Рэспубліканскі цэнтр нацыянальных культур праводзіць творчыя стажыроўкі для беларусаў замежжа, калі на працягу тыдня яны знаёмяцца з культурай і традыцыямі, наведваюць рэгіёны і памятныя мясціны. За гэты час на такіх занятках пабывала каля 600 нашых суайчыннікаў з розных краін свету, у тым ліку з Аргенціны, дзе створана дзевяць беларускіх клубаў. Дарэчы, па ініцыятыве дыяспары ў аргенцінскім горадзе Берыса з’явілася вуліца з назвай «Рэспубліка Беларусь».
«Раней мы рабілі „смачны вінегрэцік“, калі ў праграме былі і песні, і танцы, і знаёмства з рамёствамі, а ў гэтым годзе вырашылі зрабіць стажыроўкі вузканакіраванымі, каб на іх займаліся менавіта тыя людзі, якія атрыманыя тут веды і навыкі змогуць перадаць у месцах свайго пражывання», — расказала дырэктар Рэспубліканскага цэнтра нацыянальных культур Вольга ЯКАБСОН.
Вясной па веды прыязджалі майстры дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, у верасні — вакалісты, а на лістапад прыпала стажыроўка для кіраўнікоў і ўдзельнікаў харэаграфічных калектываў. Аб тым, што такое дзяленне «па інтарэсах» спрацавала, сведчаць справаздачы, якія нашы суайчыннікі дасылаюць з розных краін свету. Яны дзеляцца тым, як праводзяць майстар-класы, уключаюць новыя песні ў рэпертуары сваіх калектываў, узнаўляюць абрадавыя элементы, паказваюць, што сабраны ў Беларусі матэрыял выкарыстоўваецца на занятках з дзецьмі...
Удзельнікі апошняй стажыроўкі таксама падзяліліся, што на творчых занятках атрымалі шмат ідэй, якія плануюць рэалізаваць у сваіх аб’яднаннях. Прынамсі, на харэаграфічныя заняткі прыехалі прадстаўнікі беларускай дыяспары з Італіі, Латвіі, Расіі, Казахстана і Эстоніі.
«Раней мы варыліся ў сваім катле, шукалі інфармацыю ў інтэрнэце, не хапала сапраўдных строяў», — расказала старшыня грамадскай арганізацыі «Беларуская мясцовая нацыянальна-культурная аўтаномія «Беларусы Таганрога», мастацкі кіраўнік узорных вакальна-харэаграфічных калектываў «Зорачкі» і «Ластаўкі» Эліна СТАРЫКАВА. Усё змянілася, калі прадстаўнікі арганізацыі наладзілі сувязі з Рэспубліканскім цэнтрам нацыянальных культур і пабывалі на творчых стажыроўках. Яны ўбачылі, як многа матэрыялу могуць атрымаць у Беларусі, і гэта іх нават натхніла на тое, каб адкрыць у сябе цэнтр нацыянальных культур і запусціць шэраг новых праектаў для дзяцей і дарослых, у тым ліку і этнатэатр «Берагіне», спектаклі, мюзіклы, развіваць супрацоўніцтва са школамі. Створаны вакальна-харэаграфічныя, харэаграфічныя калектывы, ансамбль народных шумавых інструментаў. А нядаўна беларусы Таганрога падзяліліся ўжо сваім вопытам з суайчыннікамі ў Старабельску, Белакуракіна, Мелітопалі і Валнавасе. Дапамагалі калегам са строямі, паказвалі, як рабіць абярэжныя лялькі, перадавалі фанаграмы, паказвалі харэаграфію, рабілі сумесныя спектаклі.
Беларусы Таганрога з задавальненнем прыязджаюць на розныя фестывалі ў Беларусь, прывозяць сюды выступаць дзяцей. І вельмі хвалююцца, што юныя артысты, як падрастуць, з’едуць зусім: дзеці кажуць, што хочуць паехаць вучыцца і перасяліцца ў Беларусь, дзе «жывуць самыя добрыя людзі». Эліна Старыкава заўважыла, што з яе горада багата хто ўжо пабываў у Беларусі, у рамках дзелавых, культурных паездак, і ў якасці турыстаў, і ўсе ад блакітнавокай краіны ў захапленні. «Я ганаруся сваёй радзімай, прыродай, добраўпарадкаваннем вуліц, маімі землякамі!» — падзялілася эмоцыямі жанчына.
Беларусы замежжа заўважаюць, што імкнуцца падаваць беларускую культуру якасна. Стажыроўкі даюць магчымасць у тым ліку пракансультавацца наконт рэпертуару, вызначыць, якія песні ці элементы танцаў сапраўдныя, а што наноснае. Заняткі праходзяць на базе арганізацый культуры, а таксама ўстаноў адукацыі, якія рыхтуюць спецыялістаў для гэтай галіны. Ні адна стажыроўка не абыходзіцца без майстар-класаў у Беларускім дзяржаўным універсітэце культуры. У праграме таксама заўсёды сустрэчы з вядучымі калектывамі. Дзве апошнія стажыроўкі пачыналіся майстар-класамі ў Нацыянальным акадэмічным Вялікім тэатры оперы і балета.
А яшчэ беларусы замежжа выязджаюць у рэгіёны, сустракаюцца з носьбітамі. Так, падчас харэаграфічнай стажыроўкі яны наведалі Ліду і Салігорск, а на Любаншчыне не толькі паўдзельнічалі ў майстар-класе па традыцыйных побытавых танцах, але і даведаліся пра тэхналогію і традыцыю выпякання хатняга хлеба ў вёсцы Жораўка, якая з’яўляецца элементам нематэрыяльнай культурнай спадчыны Рэспублікі Беларусь.
«Калі працуеш з беларускім танцам, хочацца чысціні ў выкананні, у музычных творах, у строях. Вядома, ёсць інтэрнэт, старыя кнігі, але нішто не заменіць чалавечых зносін і паглыблення ў культуру менавіта на месцы», — упэўнена Аліна УШАКОВА, харэограф дзіцячай групы Паўночна-Казахстанскага абласнога беларускага культурнага цэнтра «Радзіма» (горад Петрапаўлаўск). Яна мяркуе, што без ведання фальклору, прыкладнога мастацтва, музыкі немагчыма працаваць у народна-сцэнічным танцы: «Для мяне кожны крок танца, кожны рушнік, усё, што датычыцца фальклору, асабліва важна. Імкнуся кожнае слова ўвабраць, не прапусціць ніводнага руху, каб з гэтымі ведамі прыехаць і працаваць далей».
Сувязь з радзімай беларусы замежжа захоўваюць не толькі праз танцы, песні, якія яны працягваюць спяваць у тых краінах, куды іх закінуў лёс, перадаюць дзецям і ўнукам. Повязь з ёй і ў сямейных гісторыях, якія часта звязаны з рэчамі, якія належалі продкам. На мінулай стажыроўцы прадстаўнік дыяспары з Эстоніі сказаў, што перадаў у Беларускі дзяржаўны музей гісторыі Вялікай Айчыннай вайны бацькавы ўзнагароды: яны вярнуліся на радзіму бацькі. А на апошняй стажыроўцы старшыня некамерцыйнай арганізацыі «Цэнтр вучобы і развіцця EVA-Studіorum» Ніна Пээрна, якая прыехала з Таліна, расказала, што летась перадала многія рэчы сваіх бабулі і маці ў Жлобінскі этнаграфічны музей. Праўда, адзін з рарытэтаў, якім вельмі зацікавіліся музейшчыкі, пакуль яе сям’я вырашыла пакінуць сабе — гэта абраз, што ў гады вайны выратаваў жыццё яе бабулі, маме і цётцы, якія тады яшчэ былі маленькімі дзяўчынкамі. У вайну ў Жлобіне захопнікі вынішчалі яўрэяў, шукалі іх па дамах. Зайшлі і да яе родных. Нямецкі афіцэр тады закрычаў на бабулю: «Іуда. У цябе абраза дома няма». Жанчыне сказалі, што, калі на наступны дзень не будзе абраза, усю яе сям’ю расстраляюць. Але адкуль яго было ўзяць, калі ў савецкі час вялася барацьба з рэлігіяй? Уначы ў акенца іх хаты нехта ціхенька пастукаў.
Бабуля адчыніла дзверы і кінулася ў ногі нямецкаму салдату: «Пан, не забівай». А той працягнуў абраз, дастаў з-пад шыняля фота, на якім ён з жонкай і чатырма дзецьмі, і сказаў «Трэба жыць!» Можа, менавіта з-за гэтай сямейнай гісторыі Ніна Пээрна, калі бывае ў Беларусі, імкнецца наведаць музеі і месцы памяці, такія як Чырвоны Бераг, Ала. У сваёй жа арганізацыі яна, настаўніца па адукацыі, шмат увагі аддае заняткам з дзецьмі, а гэта песні, танцы, майстар-класы. На стажыроўках жанчына пазнаёмілася з беларусамі свету з розных краін, і яны ўжо праводзяць сумесныя праекты, напрыклад такія, як конкурсы чытальнікаў. Штогод яе арганізацыя адзначае юбілеі класікаў беларускай літаратуры, праводзіць літаратурна-паэтычныя і музычныя вечары.
У рамках стажыроўкі ў Нацыянальным акадэмічным тэатры імя Янкі Купалы прайшла дыялогавая пляцоўка з міністрам культуры Рэспублікі Беларусь Анатолем МАРКЕВІЧАМ і Упаўнаважаным па справах рэлігій і нацыянальнасцяў Аляксандрам РУМАКАМ.
«Сёння ўсё больш беларусаў замежжа адчуваюць патрэбу ўзгадаць імя сваё, і гэта нядзіўна, бо ў сучасным свеце Беларусь застаецца духоўнай крэпасцю, абараняе традыцыйныя каштоўнасці, з’яўляецца носьбітам веры і культуры», — заўважыў Анатоль Маркевіч і звярнуў увагу, што сёння важна паклапаціцца пра выхаванне моладзі. А каб яна не захаплялася субкультурамі, якія часта з’яўляюцца небяспечнымі, неабходна прапанаваць ёй здаровую альтэрнатыву: «Наш абавязак не пакідаць дзяцей на саміх сябе. Трэба вярнуцца да нашых вытокаў і традыцый, рабіць і паступаць так, як нашы дзядулі, бабулі, бацькі і настаўнікі, — выхоўваць. Добра, што ёсць на чым — на прыкладах з гераічнай айчыннай гісторыі, на духоўнай спадчыне беларускага народа і традыцыйных сямейных каштоўнасцях. Музей і аб’екты гістарычнай спадчыны становяцца натуральным асяроддзем для выхавання нашай моладзі».
Рэалізуецца праграма «Ўрокі ў музеі». Адроджаныя аб’екты спадчыны, такія як палацы Косава, Жылічы, Стары Замак у Гродна, становяцца месцамі правядзення баляў, фестываляў, свят з актыўным удзелам нашай моладзі.
У 2026 годзе з’явіцца новы будынак Нацыянальнага гістарычнага музея.
«Культура ў нашай краіне разглядаецца як стратэгічны рэсурс, які дазваляе ў эпоху глабалізацыі захаваць Беларусь як суверэнную дзяржаву. Таму яе падтрымка з’яўляецца інвестыцыяй у нацыянальную бяспеку, бо толькі чалавек, выхаваны ў традыцыях нацыянальнай культуры, можа стаць паўнавартасным грамадзянінам, патрыётам і абаронцам сваёй краіны», — заўважыў міністр.
Адным з кірункаў работы Упаўнаважанага па справах рэлігій і нацыянальнасцяў з’яўляецца ўзаемадзеянне з беларускай дыяспарай у розных краінах свету, падтрымка аб’яднанняў нашых суайчыннікаў. Апарат упаўнаважанага перадае калектывам суайчыннікаў строі, літаратуру, сувенірную прадукцыю. Беларусы ж замежжа дзеляцца сваімі здабыткамі, у тым ліку падчас асабістых сустрэч у апараце, а таксама дасылаюць фатаграфіі з мерапрыемстваў. У 2024 годзе ў апараце ўпаўнаважанага прайшлі сустрэчы з прадстаўнікамі аб’яднанняў беларусаў Расіі, Арменіі, Казахстана, Латвіі. «Беларусы, якія пражываюць за мяжой, — неад’емная частка нашага народа, бо вашы карані і сэрцы знаходзяцца тут», — заўважыў Аляксандр Румак і падзякаваў суайчыннікам за тое, што яны гатовы захоўваць і прымнажаць нашу культурную спадчыну нават удалечыні ад радзімы.
Алена ДЗЯДЗЮЛЯ, фота аўтара.
Пачалося датэрміновае галасаванне на выбарах Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь
Карэспандэнты «Звязды» высветлілі, як рыхтаваліся ўчасткі, як быў арганізаваны электаральны працэс непасрэдна ў рэгіёнах
Зрабіўшы якасць неад’емнай часткай іміджу Беларусі як краіны, займацца ёй неабходна пастаянна і ва ўсіх напрамках.