Вы тут

Як пазбегнуць школьнага стрэсу?


Пачатак навучальнага года напрамую датычыцца не толькі дзяцей і падлеткаў школьнага ўзросту, але і іх бацькоў. І для бацькоў часам уступленне іх дзіцяці ў чарговы (а тым больш першы) школьны год — няхай гэта будзе першаклашка або цалкам ужо, здавалася б, дарослы дзевяцікласнік — абарочваецца сапраўдным стрэсам. Значна большым, чым для самога школьніка. У псіхолагаў ёсць нават такі тэрмін — «сіндром 1 верасня», прычым гаворку тут яны вядуць не пра дзяцей, а пра дарослых…


Характарызуецца «сіндром» станам трывожнасці і стрэсу ў бацькоў (часцей у мам) дзяцей школьнага ўзросту, асабліва выяўлены ў мам першакласнікаў і вучняў выпускных класаў (9-га і 11-га). Трывожнасць нарастае пачынаючы з сярэдзіны жніўня (самы «гарачы» перыяд падрыхтоўкі да школы, калі закупляюцца школьныя прылады і «экіпіроўка»), дасягае піку ў апошнія летнія дні (калі ў школах праходзяць бацькоўскія сходы напярэдадні навучальнага года, а ў бацькоўскіх чатах абмяркоўваюць набыццё навучальных дапаможнікаў, платныя і бясплатныя гурткі і факультатывы і букеты класнаму кіраўніку на Дзень ведаў). Зрэшты, да канца верасня «сіндром» праходзіць сам сабой, а жыццё сям’і зноў уваходзіць у каляіну. І ўсё ж, каб зберагчы ўласныя нервы, варта «вынырнуць» са стрэсу як мага раней. А яшчэ лепш — наогул яго пазбегнуць. «А гэта магчыма?» — спытаеце вы. Магчыма, запэўнівае сямейны псіхолаг, гештальт-тэрапеўт Кацярына Гарэлышава.

«Адзнакі ў дзённіку дзіцяці — гэта не адзнакі вам «за бацькоўства»

— З прыходам 1 верасня новае жыццё пачынае ўся сям’я, — тлумачыць псіхолаг. — «Школьныя гады цудоўныя» спаўна пражываюць і бацькі школьніка. Калі дзяцей у сям’і некалькі — то некалькі разоў, ад першага званка да апошняга. Невыпадкова мамы і таты ў бацькоўскіх чатах 31 мая віншуюць адно аднаго з летнімі канікуламі, а 1 верасня — з Днём ведаў. Сям’я і школа — партнёры ў выхаванні дзіцяці. Але гэтыя зносіны апасродкаваныя, праз дзяцей, і часам паўплываць на тую ці іншую сітуацыю (якая датычыцца адзнак, узаемаадносін дзіцяці з настаўнікамі або аднакласнікамі) бацькі ў поўнай меры не могуць. Усведамленне гэтага факта спараджае трывожнасць і стрэс. Зразумела, даросламу чалавеку значна больш камфортна, калі вырашэнне той ці іншай важнай для яго сітуацыі залежыць у першую чаргу ад яго дзеянняў, а не ад дзеянняў іншага чалавека (у дадзеным выпадку — яго дзіцяці). Таму мая першая парада бацькам школьнікаў — дамовіцца з сабой і адмовіцца ад імкнення трымаць жыццё дзіцяці пад поўным і няўхільным кантролем.

Асабліва гэта важна для бацькоў дзяцей, якія падраслі. Як маці ці бацька, вы, вядома, павінны імкнуцца дапамагаць дзіцяці і з вучобай, і з яго станаўленнем як асобы. Падтрымка і пачуццё абароненасці ў бацькоўскай сям’і — неад’емная частка фарміравання здаровай псіхікі чалавека. Але ўсё ж добрая вучоба, як і ўзаемаадносіны з аднагодкамі (калі, вядома, гаворка не ідзе аб крайнасцях — булінгу, фізічным уздзеянні, іншых небяспечных сітуацыях), — сфера адказнасці школьніка. А бацькам варта ўсвядоміць, што школа — звычайны для кожнага і непазбежны ў жыцці кожнага этап, праз які праходзяць усе, і «адмяніць» яго нельга. І нараўне з мінусамі гэты этап мае нямала плюсаў. Успомніце свае школьныя гады — напэўна, станоўчых, добрых успамінаў у вас будзе больш, чым негатыўных.

— Звычайная прычына перажыванняў бацькоў на працягу навучальнага года — адзнакі ў дзённіку іх дзяцей...

— Бацькам важна разабрацца ў сабе і зразумець, чаму для іх настолькі важныя адзнакі дзіцяці. Вядома, добры атэстат шмат у чым вызначае магчымасці дзіцяці пры паступленні ў сярэднія і вышэйшыя навучальныя ўстановы. Але ж адзнакі ў дзённіку хвалююць бацькоў не толькі ў выпускных класах, калі яны сапраўды важныя, а пачынаючы з малодшага школьнага ўзросту. І вельмі часта — з прычыны таго, што бацькі ўспрымаюць іх як адзінкі... сабе. Гэта я «не змагла данесці веды, не дазаймалася з сынам/дачкой, не прымусіла вывучыць».

Вы не паверыце, колькі бацькоў жывуць з думкай «я дрэнная маці» ці «я дрэнны бацька», хоць аб’ектыўна гэта зусім не так. Адзнакі вашага дзіцяці — гэта не адзнакі асабіста вам «за бацькоўства». Больш за тое, значна важнейшыя за адзнакі ўсё ж рэальныя веды, якія атрымлівае ў школе ваша дзіця. І, вядома, важна пастарацца, каб няўдача на ўроку і дрэнная адзнака не спалучаліся для дзіцяці дома яшчэ і з негатыўнымі эмоцыямі — вельмі часта гэта можа прывесці да адваротнага выніку: няўпэўненасці ў сабе, стрэсу, зніжэння цікавасці да вучобы. Значна больш дзейсным будзе матываваць дзіця пры дапамозе даверлівай, добразычлівай гутаркі. І яшчэ — увядзіце правіла не «чырвонай», а «зялёнай ручкі»: яго апісваюць многія педагогі. Сутнасць у тым, што чырвонай ручкай падкрэсліваюцца памылкі, а зялёнай — тыя задачы, якія школьнік вырашыў правільна, і тыя практыкаванні, дзе ён не памыліўся. Мы любім факусіравацца на памылках і гадзінамі лаяць за іх дзіця. А вось хваліць за правільна выкананае заданне ці добрую адзнаку неяк забываем. Мімаходзь скажам: «Ну, добра, маладзец», і ўсё. Між тым факусіравацца больш прадукцыйна на поспехах у вучобе, а няўдачы і памылкі — прапрацоўваць, але не рабіць падставай для доўгага і нуднага адчытвання дзіцяці.

Характарызуецца «сіндром» станам трывожнасці і стрэсу ў бацькоў (часцей у мам) дзяцей школьнага ўзросту, асабліва выяўлены ў мам першакласнікаў і вучняў выпускных класаў (9-га і 11-га). Трывожнасць нарастае пачынаючы з сярэдзіны жніўня (самы «гарачы» перыяд падрыхтоўкі да школы, калі закупляюцца школьныя прылады і «экіпіроўка»), дасягае піку ў апошнія летнія дні (калі ў школах праходзяць бацькоўскія сходы напярэдадні навучальнага года, а ў бацькоўскіх чатах абмяркоўваюць набыццё навучальных дапаможнікаў, платныя і бясплатныя гурткі і факультатывы і букеты класнаму кіраўніку на Дзень ведаў). Зрэшты, да канца верасня «сіндром» праходзіць сам сабой, а жыццё сям’і зноў уваходзіць у каляіну. І ўсё ж, каб зберагчы ўласныя нервы, варта «вынырнуць» са стрэсу як мага раней. А яшчэ лепш — наогул яго пазбегнуць.

Асабліва варта, напэўна, звярнуцца да мам і тат тых школьнікаў, якіх у канцы навучальнага года чакаюць экзамены і паступленне ў сярэднія і вышэйшыя навучальныя ўстановы. Не палохайце сябе загадзя, што нешта «можа не атрымацца», не ўзвальвайце на сябе «празмерны груз адказнасці» і не трансліруйце ўсё гэта вашаму падлетку. Калі адчуваеце трывогу і вам здаецца, што не можаце сядзець склаўшы рукі, лепш распрацаваць разам з дзіцем прыкладны план работы на навучальны год і спакойна яго прытрымлівацца. Менавіта спакойны рух у вызначаным кірунку — залог поспеху. А трывога спараджае толькі стрэсы. Але тут важна выканаць дзве ўмовы. Па-першае, не кідайцеся складаць і рэалізоўваць такі план ужо ў першыя дні верасня, дайце школьніку «ўцягнуцца ў вучобу». І, па-другое (і гэта галоўнае), паспрабуйце ўлічыць яго пажаданні і інтарэсы. Не варта вырашаць за яго, куды ён будзе паступаць, спрабуючы рэалізаваць уласныя нявыкананыя мары, жаданні і амбіцыі. Бо гаворка ідзе пра яго, а не пра ваша жыццё.

«Не хвалюйцеся самі і не хвалюйце вашага школьніка»

— Якія яшчэ псіхалагічныя і арганізацыйныя памылкі звычайныя для бацькоў школьнікаў?

— Іх нямала. Гэта і ўстаноўка ў сям’і, калі поспехі ў вучобе пазіцыяніруюцца як галоўная ўмова любові і прыняцця. І фарміраванне стаўлення да школы як да пакарання («Не будзеш рабіць урокі — заўтра пойдзеш у школу!» — кажа бацька сыну, які знаходзіцца дома з ВРВІ). І завышаныя чаканні ў адносінах да поспехаў у вучобе і адзнак: нерэальныя мэты непазбежна выклічуць у школьніка пачуццё бездапаможнасці. Гэта і параўнанне дзіцяці з іншымі — не на яго карысць, зразумела (той самы праславуты «сын мамінай сяброўкі», у якога ўсё атрымліваецца). І спроба вырасціць генія, калі школьніка акрамя вучобы запісваюць у дзясятак секцый, студый і гурткоў, часта не ўлічваючы яго інтарэсы. Празмерны ўдзел бацькоў у школьным жыцці, як і поўная адсутнасць цікавасці да школы — абедзве крайнасці таксама не пажаданыя. Але самай галоўнай памылкай на дадзены момант я назвала б трансліраванне дзіцяці свайго хвалявання ў сувязі з набліжэннем старту новага навучальнага года. Старайцеся не хвалявацца самі, не хвалюйце вашага школьніка, і першыя два тыдні вучобы пройдуць спакойна і пазітыўна — і для яго, і для вас.

— А як бацькам дапамагчы дзіцяці адаптавацца да першых дзён новага навучальнага года пасля самых доўгіх за год канікулаў?

— Перш за ўсё — адкарэкціраваць рэжым дня. Выбудоўваць яго трэба было, вядома, яшчэ ў жніўні, але калі вы пра гэта не паклапаціліся, пачніце хаця б цяпер. Калі школьнік спіць менш за 9 гадзін, ён адчувае недахоп адпачынку, схільны да стрэсаў і часцей хварэе. Важна таксама правільна пабудаваць рэжым прыёму ежы. Вытрымлівайце гэты рэжым дня і ў будні, і ў выхадныя. Апроч станоўчага ўплыву на псіхалагічны стан дзіцяці і яго здароўе, гэта дысцыплінуе, а дысцыпліна — аснова эфектыўнага навучання. Не ўлівайцеся ў шалёны рытм непасрэдна з 1 верасня. Не трэба пачынаць адразу і вучобу, і гурткі-секцыі. Уваходзьце ў гэты рытм паступова. Да сярэдзіны або канца верасня дзіця адаптуецца да школьных нагрузак, а вы зможаце ацаніць, колькі часу ў яго застаецца на дадатковую адукацыю з улікам работы над дамашнім заданнем. Яшчэ адна парада: калі ў вас малодшы школьнік, то адводзіць у школу яго лепш тату, а сустракаць — маме. Тата настроіць на плённую працу і не дасць разнюніцца, а мама — забяспечыць цёплы сямейны мікраклімат, пакажа дзіцяці, што бацькі яго чакаюць і заўсёды яму рады. Гэты прынцып, дарэчы, працуе і для дзіцячага садка. І, нарэшце, паспрабуйце зрабіць вячэрнюю даверлівую размову сямейнай традыцыяй. Не «разбор палётаў», а менавіта размову па душах. Калі з малодшага школьнага ўзросту ваша дзіця прывыкне дзяліцца з вамі падзеямі, якія адбыліся за дзень, і сваімі эмоцыямі ў сувязі з гэтымі падзеямі, у падлеткавым узросце, хутчэй за ўсё, гэтую звычку захавае і не замкнецца ў сабе. А значыць, падлеткавы крызіс сына ці дачкі пройдзе для вас, як для бацькоў, значна лягчэй.

Аляксандра Анцэлевіч

Выбар рэдакцыі

Экалогія

Што кожны ахвотны можа зрабіць, каб палепшыць любімы горад?

Што кожны ахвотны можа зрабіць, каб палепшыць любімы горад?

Супрацоўнікі Мінпрыроды расказалі, якая карысць ад дрэў у горадзе.

Грамадства

Час рабіць запасы

Час рабіць запасы

Восень для спецыялістаў аграрнай галіны — час падводзіць вынікі, і сёлета яны годныя. 

Навука

Колькі ў Беларусі карысных выкапняў?

Колькі ў Беларусі карысных выкапняў?

У поўным аб’ёме задаволена патрэба краіны ў калійных і каменных солях, торфе, сапрапелі, будаўнічым камені, падземных водах.