Вы тут

Як пісалі пра жніво беларускія класікі


Ну вось незаўважна і надышоў апошні месяц лета. Гэта ў кагосьці яшчэ канікулы ды водпускі, а на вёсцы — самая гарачая пара. Гарачая яна незалежна ад надвор’я — жніво... Час збору ўраджаю.

Давайце паглядзім, як гэты час адлюстроўваўся на старонках твораў беларускіх літаратараў.


«І як прыгожа-слаўны бабкі! Якія ладныя іх шапкі!»

Зразумела, любую вясковую працу можна знайсці ў беларускай паэтычнай «энцыклапедыі сялянскага жыцця», то-бок паэме Якуба Коласа «Новая зямля». Класік добра ведаў, як здабываецца хлеб. Нават у сталым узросце, жывучы ў горадзе, каля свайго дома зладзіў участачак, на якім вырошчваў жыта ды праводзіў аграэксперыменты... А з дзяцінства засталіся ў яго памяці карціны жніва, асаблівая прыгажосць беларускіх жнеек, чые постаці мільгаюць у моры збожжа:

«Або калі над галавою

У жнейкі спрытнаю рукою

Пучок калоссяў мільгатнецца,

Апіша дужку, бы вясёлку,

Бы нейкай знічкі след пагаслы,

І борзда ляжа ў перавяслы,

Што распасцёрты на падолку, —

Дапраўды: ўзмахаў 

гэтых мгненне —

Адна любота, заглядзенне!»

Але вось скончана жніво, і паэт прапаноўвае чытачу разам палюбавацца на зжатае поле:

«У якія роўныя шнурочкі

Цяпер пакладзены снапочкі!

І як прыгожа-слаўны бабкі!

Якія ладныя іх шапкі!

І хоць яны ўсе адзінакі,

Але і выраз і адзнакі

У кожнай бабкі асабісты,

А наагул усе фарсісты...»

«Зашасталі глуха сярпы, як нажы...»

А вось у Янкі Купалы вобраз жнейкі дваісты. У 1911-м ён піша знакаміты верш: «Як сама царыца ў залатой кароне, йдзе яна ў вяночку паміж спелых гоняў... На грудзях шчаслівых каптанок ружовы, у руцэ сярпочак зублены, сталёвы...» Гэтая жнейка карануе песняй жніво і сама ўся як сонца... А вось у вершы «Жніво», напісаным годам раней, карціна зусім іншая, маркотная і нават злавесная, за радкамі адчуваецца туга паэта з-за таго, што не бачыць вынікаў сваёй працы:

«І жнеі сышліся. — 

Направа, налева

Кладучы ў снапы 

каласы-старажы,

Зашасталі глуха сярпы, як нажы,

Пад жніўныя вечна старыя напевы.

 

Спагадная, нудная песня плыве,

Губляючы ў пушчы свае пералівы,

У шэлестах белага коласу нівы.

 

Плыве гэта песня ка мне і заве,

І ў сэрцы звініць, як каса ў траве:

«Ты так жа, брат, сееш...

а дзе тваё жніва?»

«Хруп! Хруп! Хруп! І шамае жыта...»

Максім Гарэцкі ў абразку «Млявыя сненні» побытавыя карціны ўздымае да экзістэнцыяльнага роздуму. Сцэна жніва на ранішнім полі ператвараецца ў пакутлівыя развагі над такімі рознымі чалавечымі лёсамі:

«Шарпае пад лёгкімі лапцікамі колкае і яшчэ поўнае соку іржышча. Грубыя, туга звязаныя снапы разлягліся, як купцы, бавячы погляд. Не хочацца думаць, што там, на ўзгорачку, на пясочку, ёсць і рэдзенькае, жыдзенькае, дробненькае жытца з малюсенькімі каласінкамі. Сумна там... Затое ж тут, дзе яно буйнае, дзе яно густае, — надта хораша!..

А нечыя жнеі прыйшлі ўжо на пастаць — пад самы лес. Лётаюць па-над жытнім морам каласяныя жмені і хаваюцца ў ім. Уздоймецца галава ў белай намётцы, блісне на плячы гібінка сярпа, тонкія рукі круцяць вязьмо. І зрок задумана стаіць на дальнім ускраі паласы-шнурочка... „Відзіць маё вочка, што край недалёчка! Відзіць жа і другое, што яшчэ ганей двое!..“ Схавалася белая намётка, — узмятнулася чырвоная хустачка дзяўчыны... І дзве жмені, гнуткія, шумацяць, мятаюцца і мятаюцца.

Вуха з радасцю ловіць аднастайную музыку-ігранне сярпоў: хруп! хруп! хруп! І шамае жыта...»

«Чэзлыя, рэдкія бабкі нядружна ўставалі...»

У рамане Івана Мележа «Людзі на балоце» на полі падчас жніва віруюць нежартоўныя жарсці. Прыгажуня Ганна Чарнушка з бядняцкай сям’і рупна жне ды паглядае на каханага Васіля Дзятліка, чыя ніва таксама небагатая, а багацей Яўхім заглядаецца на Ганну... І хоць працуюць жыхары палескай вёскі Курані, не шкадуючы сіл, настрой журботны — неўрадлівая ў іх зямля, балоцістая…

«Поле жыло ўжо іншым настроем, ціхай, шчымлівай журбою. Журба гэтая ішла не толькі ад таго, што поле галела, што ў ім адчуваўся нядобры, пагібельны подых недалёкай восені... Чэзлыя, рэдкія бабкі, што нядружна ўставалі пад сумныя, падобныя на ціхае галошанне песні жанок-жней, былі як страшныя знакі марнасці, няспраўджанасці чалавечых надзей. Сіратлівыя бабкі гэтыя выглядам сваім як бы казалі: вось усё, на большае не спадзявайся, большага не будзе, гэта ўсё, чым магла адплаціць за працу няшчодрая на аддарункі тутэйшая зямля…

Спявала, дажынаючы паласу, і Ганна, якой час ад часу памагала, падгалошвала мачыха.

— Да перастаньце вы ўжэ, — не вытрываў нарэшце Чарнушка. — Усё роўна як на могілкі сабраліся везці!..»

«Мы цалавалі зерне, перш чым кінуць яго ў разоры...»

Паэт-франтавік Кастусь Кірэенка напісаў верш «Ураджай» у 1945 годзе. У ім малюецца першае пасляваеннае лета — час, калі яшчэ крывавяць успаміны пра вайну, але трэба аднаўляць панішчаную ворагам гаспадарку:

«Яшчэ нядаўна 

першай навальніцай

Было абмыта поле, на якім,

Каб выгнаць з краю 

лютых чужаніцаў,

Не раз мы падымаліся ў штыкі.

 

Яшчэ нядаўна песняй перамогі

Быў на зары абуджаны наш край,

А ўжо шумяць усходамі разлогі, —

Нясі нам шчасце, 

сёлетні ўраджай!..

 

Мы цалавалі зерне, 

перш чым кінуць

Яго ў разоры. Дружна, як на бой,

Выходзілі на працу золкам сінім,

Ўзбівалі глебу рупнаю рукой...

 

...І мы клянёмся, 

што не ўчуем стомы,

Не дасядзім на йгрышчах, 

недаспім!

Як серп вастрыць —

з маленства нам знаёма —

І жыта жаць пад сонцам залатым».

«Зберагчы збожжа, не даць яго ў нямецкія рукі»

А вось у рамане Міхася Лынькова «Векапомныя дні» жніво адбываецца падчас вайны, на акупаванай Беларусі…

«Быў той год ураджайны як ніколі. Жыты ў полі стаялі сцяной. Набіраліся сілы аўсы, ячмяні. На лугах такія выкінуліся травы, што хоць ты хавайся ў іх…

І ўся гэтая цвецень і багатая плоднасць зямлі не цешылі вока чалавека. Не ліпла рука да касы, да грабільна. Ды і мала было рук, а якія і былі, то менш за ўсё думалі аб касьбе, аб жніве...»

Але партызанскі камандзір Саколіч разумее, што хлеб неабходны для барацьбы з акупантамі, таму заклікае партызан дапамагчы сабраць ураджай. Яго апанент Свістун лічыць, што гэта не вартая справа — «зробім развёрстку, вось вам і хлеб». То-бок няхай сяляне дадуць. Саколіч пярэчыць:

«— Зрабіць развёрстку на гатовы хлеб — не хітрая справа. Гэта, выбачайце, і ўсякі дурань можа зрабіць. А вы памажыце народу мець ураджай, зберагчы збожжа, не даць яго ў нямецкія рукі.

— Вы, можа, загадаеце майму атраду яшчэ зямлю араць?

— Што ж, трэба будзе — і загадаем».

Зразумела, праўда на баку Саколіча, і партызанскае жніво адбываецца.

«Два сярпы зіхацяцца»

Паэма Петруся Броўкі «Хлеб» напісана ў жніўні 1946 года і таксама апавядае, як аднаўляюць людзі гаспадарку пасля нядаўняй ваеннай навалы. А на фоне таго, як жыта сеецца, як узыходзіць рунь, спеюць каласы і збіраецца ўраджай, разгортваецца каханне галоўных герояў, сейбіта і жнейкі. А ў фінальнай сцэне гуляюць разам і дажынкі, і вяселле.

«Выйшлі людзі на працу,

А між імі са спрытам

Два сярпы зіхацяцца,

Тых, што сеялі жыта.

 

Жыта іхнія вочы

Між усіх распазнала:

Гэта іх яно ўночы

Ад вятроў прыкрывала.

 

Колькі ў цемры глыбокай

Чула любых размовы

Ды схавала далёка

Іх таемныя словы.

 

Роўна, роўна радамі

На шырокай лагчыне

Усцілаюць снапамі

Поле сейбіт з дзяўчынай.

 

Між сабой размаўляюць,

Добра ім, як ніколі.

Ставяць бабкі і знаюць —

Тут з’яднала іх доля.

 

А як выйшлі дадому

Познім, змрочлівым часам,

Нізка полю жытному

Пакланіліся разам».

«І час завяршаць збор калосся на полі»

Для Максіма Танка ў вершы «Збор калосся», напісаным у 1985 годзе, жніво — сімвал падрахункаў, якія падводзіць чалавек напрыканцы жыцця, а калоссі — напісаныя творы. Танку было ўжо семдзесят тры, у яго радках гучаць сум і настальгія, а яшчэ — радасць кожнаму новаму дню, які дае магчымасць сабраць яшчэ трохі калоссяў, стварыць яшчэ штосьці.

«Хаця б не забыць, што

Даўно мінуў поўдзень

І час завяршаць

Збор калосся на полі.

 

Хаця б не забыць, што

Ноч не за гарамі,

І ўсім пажадаць

Добрага адпачынку.

Хаця б не забыць,

Калі заўтра пашчасціць

Убачыць світанне,

Падзякаваць сонцу,

 

Падзякаваць сонцу,

Што зноўку вярнула

Да любае працы —

Да збору калосся».

«Не жнец, а ніва — помню пра жніво...»

Алесь Разанаў у «Паэме жніва» прыпадабняе жніву плён чалавечага жыцця. Чалавек — не жнец, а ніва. Ён сам з сябе павінен выспеліць ураджай і расціць не куколле, а зерне, якое нагадуе іншых.

«Усё умеюць рукі, а душа... —

рыхтую да жніва душу:

ў бязлітаснай надзеі выспяляю

і ў скрусе загартоўваю зямной...

...Будзь прывітаны сёння і заўжды,

будзь прывітаны блізкі і далёкі,

паглядаў не стае — убачыць,

і сэрца не стае — адведаць,

але цягнуся да цябе надзеяй,

адвечнай несмяротнаю надзеяй:

будзь прывітаны, час жніва.

Народжаны ад хлеба, 

прагну хлеба —

пакуль жыву, 

хачу спасцігнуць сэнс

дыханнем кожным, 

кожнаю крывінкай,

і позіркам, і крокам, і людзьмі.

З нічога паўстаюць не для нічога,

а для жніва — 

ці выспелю ўраджай?!

Я меркаваў: калі настане час...

А неабходна наставаць самому,

не жнец, а ніва — помню пра жніво...»

«І там снапавоз у дарожаньку рушыў...»

У Рыгора Барадуліна ёсць незвычайны верш — «Снапавоз», у якім у даволі экспрэсіўных вобразах падаюцца будні жніва:

«Трасянуў сваім чубам — 

даспелым калоссем,

Падперазаўся вязьмом — 

і ў абоз.

Асмужаны, вусам асцістым калоўся

І шлях па іржышчы 

прамяў снапавоз...

 

Працуе — і ўсё ў яго 

спорыцца, клеіцца.

Вачэй не зажмурыць 

ад рос і да рос.

І круціць баранку, 

натужвае лейцы,

Пыліць па ўсіх бальшаках 

снапавоз.

 

Ад тупату, грукату, гоману — 

тлумна.

І жытам прапахлі утулкі калёс.

Пустыя такі, падхартаныя гумны,

Прымайце, — вязе ураджай 

снапавоз.

 

Зярнятамі зор Млечны Шлях 

зацярушан —

І там снапавоз 

у дарожаньку рушыў.

Шчаслівай дарогі табе, 

снапавоз!»

Давайце ж пажадаем спорнай работы тым, хто сёння працуе ў палях; каб надвор’е спрыяла, каб добрым быў настрой, каб залатымі былі і зернейкі, і зоры, і сэрцы, і рукі.

Людміла РУБЛЕЎСКАЯ

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Чым парадуе «Наш дом»?

Чым парадуе «Наш дом»?

Міжнародная спецыялізіваная выстаўка жыллёва-камунальнай гаспадаркі пройдзе ў Мінску.