Вы тут

Аб чым народны паэт Броўка пісаў першаму сакратару Машэраву


У Нацыянальным архіве Рэспублікі Беларусь захоўваецца ліст народнага паэта да Пятра Міронавіча Машэрава ад 9 кастрычніка 1968 года. Пятрусь Броўка адпачывае ў Сочы. Стан здароўя далёка не лепшы. Можна засяродзіцца на сабе, у лепшым выпадку працягнуць галоўную справу свайго жыцця — пісаць вершы. Альбо проста любавацца хараством узбярэжжа Чорнага мора… Але пісьменнік знаходзіць час і выкладае некаторыя свае думкі Першаму сакратару ЦК Кампартыі Беларусі...


«Дарагі Пётр Міронавіч!

Я ўсё пад уражаннем харошае, цікавае размовы з Вамі ў мінулым месяцы. Але, як заўсёды, хочацца сказаць многа, а не паспяваеш. А пасля думаецца, а чаму я не сказаў пра гэта і пра гэта... Ды, відаць, такая яна і старыкоўская ўласцівасць, калі хочацца пагаварыць больш падрабязна аб усім. Вось і я, карыстаючыся тым, што ў Сочы ў мяне часу многа, на танцы і гулі хадзіць мне позна, хачу адарваць у Вас крыху часу, каб паслухалі пра мае роздумы і развагі. Можа, у іх няма нічога новага, а можа, што-небудзь і будзе заслугоўваць увагі...»

Кастрычнік 1968 года... Кім усё ж на той час быў Пятрусь Броўка, акрамя таго, што займаў пасаду (з 1967 года) галоўнага рэдактара Беларускай Савецкай Энцыклапедыі? Перш за ўсё, аўтарам многіх паэтычных кніг. Дэбютаваў вершамі будучы класік ажно ў 1926 годзе ў газеце «Чырвоная Полаччына» і ў альманаху «Надзвінне». Першыя зборнікі — «Гады як шторм» і «Прамова фактамі» — пабачылі свет у 1930 годзе. Да Вялікай Айчыннай вайны выйшлі кнігі «Цэхавыя будні», «Паэзія», «Так пачыналася маладосць», «Прыход героя», «Вясна радзімы», «Кацярына», «Вершы і паэмы», «Каландры», «Шляхамі баравымі»... У 1934, 1945, 1947, 1948 і 1951 гг. выходзяць яго «Выбраныя творы». У 1957-м — Збор твораў у двух тамах. У 1965—1966 — Збор твораў у 4-х тамах. Двойчы творам Петруся Броўкі прысуджаецца Сталінская прэмія. За раман «Калі зліваюцца рэкі» ў 1959 годзе — Літаратурная прэмія імя Якуба Коласа. У 1962 годзе атрымаў Ленінскую прэмію і званне «Народны паэт БССР». Быў узнагароджаны і трыма ордэнамі Леніна... У 1948—1967 гг. Пятрусь Броўка — старшыня праўлення Саюза пісьменнікаў БССР...

З пісьма Машэраву: «...Надыходзіць свята пяцідзесяцігоддзя рэспублікі. А яно мяне вельмі хвалюе. Можа, асабліва яшчэ і таму, што ўсе пяцьдзясят год прайшлі на маіх вачах. І пяцьдзясят год працы ў мяне. У снежні 1918 года трынаццацігадовым хлапчуком я пачаў працаваць перапісчыкам Вяліка-Далецкага валаснога ваеннага камісарыята, а дайшоў, як ведаеце, да галоўнага рэдактара Беларускай Савецкай Энцыклапедыі. Ёсць аб чым падумаць. Вось што зрабіла са мною родная партыя, родная Савецкая ўлада. Ды хіба я адзін. Колькі нас такіх. Увесь народ узняўся так, што не спазнаць. Нямала гора давялося яму вынесці. Але глянем цяпер на горад і вёску — сэрца радуецца. Лепш, значна лепш сталі жыць людзі, а многія і проста добра! Вось чаму ўсе шчыра радуюцца надыходзячаму вялікаму святу. Чуў я гэта ад пісьменнікаў і калгаснікаў, ад акадэмікаў і рабочых і ад шмат каго, хто сягоння адпачывае са мной у Сочы.

Радуе ўсіх тое, як рэспубліка рыхтавалася да свята. Асабліва хвалюе, што не забыты героі, якія аддалі сваё жыццё, каб мы маглі сустрэць у нашым новым жыцці і нашу слаўную гадавіну. Шмат, вельмі шмат зрабіў ЦК КПБ, каб ніхто не быў забыты і нішто гераічнае не было забыта. На вякі застануцца непаўторныя ў гісторыі курганы славы. А колькі іх па рэспубліцы. А помнікі. А абеліскі. Едзеш па рэспубліцы і праз кожную гадзіну, дзве, тры яны зварочваюць тваю памяць да незабыўных герояў, і сэрца ўсхвалявана б'ецца. Нашто ўжо глухі куток мой на Вушаччыне. Але калі пабачыў на высокім узгор'і над люстраным возерам высозны абеліск, прыбраны кветкамі, з імёнамі загінуўшых герояў, з імёнамі тых, з кім некалі рос і дзяліў лусту чорнага хлеба, на вочы набеглі слёзы...»

Тут, пэўна, аўтарытэтны пісьменнік меў на ўвазе і гістарычную памяць, звязаную з грамадзянскай вайною, падзеямі Кастрычніцкай рэвалюцыі на Беларусі?.. У 1960-я гады гэтая тэма, зразумела, і хвалявала, і адлюстраванне яе ў мастацкіх творах было прыкметным... Варта згадаць кнігу «Рудабельская рэспубліка» Сяргея Грахоўскага!.. А яшчэ ж раней былі створаны «Партызаны» Кандрата Крапівы. У 1960-я гады згадалі і Васіля Гарбацэвіча і яго п'есу, створаную яшчэ ў 1920-я, — «Чырвоныя кветкі Беларусі». Нават самадзейныя тэатры пачалі яе актыўна ставіць на клубных сцэнах.

З ліста ў ЦК: «...Радуе тое, што ў Мінску цудоўны музей Айчыннай вайны, што да свята будзе збудаваны выдатнейшы выставачны зал, што не толькі ў Мінску, а, відаць, у кожным калгасе стараюцца адзначыць гэту выдатную дату, Пётр Міронавіч! Вось калі думаеш пра збудаванае і пра тое, што будуецца, дык на думку перш-наперш прыходзяць тыя, чыімі рукамі гэта зроблена і робіцца — будаўнікі. А тут, Вы лепш ведаеце за мяне, у нас і вузкае месца. Не хоча моладзь ісці ў будаўнікі. І рабочых рук не хапае. Што праца цяжкая? Ды не цяжэй за другія, хоць і не лёгкая. Малы заробак? Відаць, у некваліфікаванай рабочай сілы і невялікі. Ведаю, што прымаюцца розныя захады, каб прыцягнуць патрэбную рабочую сілу на будоўлю. І ўсе яны неабходныя. І добра, што прысвойваецца ганаровае званне: «Заслужаны будаўнік». Але ці не можна было б ажыццявіць яшчэ адну прапанову: абяцаць і гарантаваць сапраўды выдатнаму маладому будаўніку, што яму ў першую чаргу будзе ў свой час дадзена добрая кватэра. Хай бы такіх было на рэспубліку хоць адна сотня. Але, калі б гэта здзейсніць і як след распісаць у друку, мне здаецца, яно вельмі б узняло актыўнасць у будаўніцтве нашай моладзі...»

Варта ўспомніць, што і ў самым пачатку сваёй творчасці Пятрусь Броўка вялікую вагу ўдзяляў ролі мастацкага слова ў грамадскай справе: «Мне трэба, каб слова // падносіла цэглу, // а вершы ў альбом // і другія напішуць...» Таму і ў лісце ў ЦК клопаты паэта пра рабочага чалавека падаюцца цалкам натуральнымі, лагічнымі, яны вынікаюць і з мастацкай пазіцыі пісьменніка.

Чытаем далей: «Пётр Міронавіч! Паколькі я пачаў гаварыць пра моладзь, дазвольце мне пагаварыць і аб нашым камсамоле. Я ведаю, што Вы значна больш ведаеце аб жыцці нашай моладзі. Доўгі час Вы былі першым сакратаром ЦК ЛКСМБ. Можа, тое, што прапаную я, сёння і неапраўдана. Можа, я прымерваюся на сябе, камсамольца дваццатых гадоў, і на сваіх сяброў. А ў сучаснай моладзі другія інтарэсы. Але я не магу не ўспомніць без хвалявання, як мы некалі хадзілі ў камсамольскіх калонах са сцягамі, з плакатамі, з транспарантамі па гарадскіх вуліцах пад свае, хай не зусім сыграныя, духавыя аркестры. Як мы маршыравалі, як мы спявалі. Даставалася ўсім: і папам, і кулакам, і пілсудскім, і чэмберленам. Хадзілі мы ў юнгштурмаўках. Штосьці рэдка, калі пабачыш цяпер камсамольскія калоны на гарадскіх вуліцах і рэдка пачуеш на іх задорныя камсамольскія песні. Думаю, што, можа, якія-небудзь новыя прычыны трэба прыдумаць для камсамольскіх маршаў, але правадзіць іх трэба. І песні, пад якія цікава было б маршыраваць, трэба стварыць. Узніме ўсё гэта здаровы патрыятычны дух у нашай моладзі і будзе добра падрыхтоўваць і да службы ў Савецкай Арміі.

Я ведаю, што наша моладзь цікавіцца не толькі гэтым, але, можа, і гэта не пашкодзіць. А вось што мяне нават непакоіць. Я памятаю, з якім гонарам мы некалі насілі «Кімаўскі» значок. Рэдка хто з камсамольцаў быў без значка. А цяпер, наадварот, рэдка ў камсамольца пабачыш значок «ВЛКСМ». Не добра гэта. Значок «ВЛКСМ» павінен яднаць і дысцыплінаваць».

Пятрусь Броўка сам па жыцці ўяўляў цэльную асобу, не губляў ніколі настойлівасці, разважлівасці, якія дазвалялі адолець многія мэты...

Ісці да мэты — устаць да ўсходу

І даць зямлю адчуць нагам,

Ды, крышачы сцяну нягоды,

Ісці насуперак вятрам.

 

Няхай палохаюць віхуры,

Ты не мяняй кірунак свой,

Бо нават птушкі супраць буры

Сядзяць наперад галавой.

З ліста Машэраву: «...Добра, што пачалі па радыё больш часта перадаваць рэвалюцыйныя песні, песні старых рэвалюцыянераў. Як яны ўздымаюць рэвалюцыйны дух! І, можа, варта было б падкараціць па радыё і тэлебачанні ўсялякую псеўдалюбоўную лірыку, пустату, што толькі размагнічвае душы маладых. І, канечне, як можна менш заходняй «адсябяціны», якая калечыць наша юнацтва.

Пётр Міронавіч! У маіх размовах няма паслядоўнасці. Ды я і не рыхтаваўся да гэтага. Проста пішу ў такім парадку — як думкі прыходзяць. Вось і цяпер ад моладзі мне хочацца перайсці да выхавання нашай дзетвары, да школы. Дрэнна мы вучым, як трэба любіць родны край, шанаваць сваю прыроду. Ды і многія нашы настаўнікі, відаць, не атрымалі належнае падрыхтоўкі ў гэтым вялікім і адказным пачуцці. Іначай чым вытлумачыць той факт, які мне давялося бачыць самому. Неяк увесну ў невялікі лясок, што каля «Мінскага мора», настаўніца, відаць, прыродаведка, прывяла клас вучняў, прыблізна 6-7 кл. Мяне вельмі ўразіла, што ўсе вучні пад яе кіраўніцтвам дралі ад голае зямлі мох, каб выслаць сабе падсцілку ў шматлікіх палатках. Няўжо яна не ведала, што гэтым губіцца лес. Канечне, палалі і кастры... А вось вынікі. Ужо шмат якія верхавіны сосен у гэтым ляску каля «Мінскага мора» сохнуць і многія дрэвы загінуць. Дапамагаюць гэтаму машыны і матацыклы, якія снуюць уздоўж і поперак лесу, нягледзячы ні на якія забаронныя знакі. Лес загубілі, а як цяжка будзе яго адгадаваць. Мне здаецца, што з першага класа, як толькі дзіця пераступіць парог, трэба яго выхоўваць у любові да Айчыны, да роднае прыроды. Скажам так: 

— Дзеці, вы жывяце ў рэспубліцы, за якую аддалі сваё жыццё яе лепшыя людзі, у рэспубліцы, якую стварыў вялікі Ленін. Шмат перанесла яна гора, але вось якая яна магутная і прыгожая. Палі і лясы, рэкі і азёры, гаі і дубравы, нават маленькія ручайкі — усё гэта ваша. Усё гэта трэба шанаваць і берагчы. Не можна ламаць і нішчыць, гэта ж вельмі шкодна... Ды што я спрабую навучаць, настаўнікі самі ведаюць, як гэта рабіць і лепш, але рабіць гэта трэба абавязкова. А, як відаць, не ўсюды яно робіцца».

У нечым наіўныя для сённяшняга часу прыклады не пазбаўляюць грунтоўнасці высноў, якія, пагадзіцеся актуальныя і цяпер. Пятрусь Броўка ўважліва назіраў за жыццём. І ні на хвіліну не хаваўся ў сваёй «мастацкай шкарлупіне»...

З ліста народнага паэта: «Вось ізноў без ніякае паслядоўнасці я пераходжу да наступнага. А штурхнулі мяне на гэта ўспаміны, як дзеці збіраюць жалезны лом. Відаць, гэта справа патрэбная, хоць і нялёгкая для дзяцей. Але чаму ў нас занядбана другое, важнейшае. Чаму ў нас няма барацьбы за рэжым эканоміі? Ужо даўно ні слова не відаць пра гэта і ў нашым друку. А колькі гіне дабра. Калі мы прыгледзімся да таго, колькі гіне толькі ў будаўнікоў, дык ажно жах бярэ. Смела з таго, што раскідаецца на вялікай будоўлі, можна было б пабудаваць і яшчэ дом. А машыны, якія ржавеюць пакінутыя на полі, а машыны, якія ржавеюць на цэнтральных калгасных сядзібах. А эканомія павінна быць ва ўсім. Нават у нашых рэстаранах і сталоўках даецца столькі хлеба на абед аднаму чалавеку, што яго і ўтрох не з'есці. Хлеб застаецца і пасля ідзе ў блот. Можа, дзе ў рабочых сталоўках, людзям цяжкай фізічнай працы і трэба даваць столькі, але не ў рэстаранах. Можна было б многа прыводзіць прыкладаў, але ясна адно — мы павінны больш увагі ўдзяляць рэжыму эканоміі і вучыць гэтаму і нашых дзяцей, і наша
юнацтва».

У такіх клопатах — відавочная праява грамадзянскага стаўлення да навакольнага жыцця. І яшчэ — у малым, у з'явах не надта кідкіх, на першы погляд, пісьменнік паказвае сваё ўменне падкрэсліць сацыяльна значныя праблемы. Такі ўважлівы погляд на жыццё, безумоўна, сілкаваў і саму мастацкую творчасць Петруся Броўкі. Сёння, як правіла, такіх назіранняў ад пісьменніка ні ў яго творах, ні ў яго публіцыстычных выступленнях наўрад ці дачакаешся...

«Пётр Міронавіч! Вельмі я ўжо загаварыўся, — піша народны паэт, — але хацелася ж унесці яшчэ адну прапанову. Добра і вельмі добра, што мы ўстанаўляем помнікі і абеліскі памяці герояў, што ёсць у нас кнігі народнай славы. А чаму б не ажыццявіць яшчэ адну справу. Чаму б на спецыяльных стэндах у калгасных клубах, у дамах сацкультуры не выстаўляць фотапартрэтаў загінуўшых герояў з кароткімі даведкамі іх гераізму. Такія фота, хай вайсковыя, хай яшчэ грамадзянскія, да арміі, можна здабыць у радні. Гэта не цяжка зрабіць, а як бы гэта было дорага!

Хацеў я яшчэ пагаварыць пра наш побыт, пра тое, што вельмі многа ў нас п'юць, можа, варта аднавіць «таварыствы цвярозасці» і забараніць насаджаць п'янства. А вось я сам бачыў, калі ляцеў у Сочы на самалёце АН-10, што сцюардэса разносіла ў час палёту чацвяртушкі сталічнай і многа іх распрадала. Знайшлі найлепшае мейсца для збыту гарэлкі — самалёт!..»

Эпісталярны зварот у ЦК, да першага сакратара, выглядае як спакойная размова, без усялякіх прэтэнзій, без гучнага пафасу. І ў гэтым лісце Пятрусь Усцінавіч Броўка паказаў сябе простым чалавекам, які болей падобны на сціплага селяніна, інтэлігентнага вясковага чалавека, чым літаратурнага «байца» 1920—1930-х гадоў... Дыпламатычнасць вядомага пісьменніка, майстэрства і пра важнае, надзённае, вострае весці размову ў спакойнай танальнасці, канешне ж, не могуць па-добраму не ўражваць.

Мікола БЕРЛЕЖ

Вячаслаў СЕЛЯМЕНЕЎ

Выбар рэдакцыі

Здароўе

Сезон грыпу чакаецца ў студзені — сакавіку. Эпідэміёлаг расказаў, як і калі лепш прышчапіцца

Сезон грыпу чакаецца ў студзені — сакавіку. Эпідэміёлаг расказаў, як і калі лепш прышчапіцца

З пачаткам навучальнага года рэгіструецца і рост захваральнасці на рэспіраторныя інфекцыі.

Жыллё

Кватэры разыходзяцца як гарачыя піражкі. 2023 год можа стаць сапраўды рэкордным

Кватэры разыходзяцца як гарачыя піражкі. 2023 год можа стаць сапраўды рэкордным

Як адзначаюць фінансавыя эксперты, рынак жылой нерухомасці выйшаў на беспрэцэдэнтна высокія паказчыкі па колькасці здзелак.

Культура

Кірыл Халецкі: «Мой дэбют адкрые магчымасці  для іншых маладых кінематаграфістаў»

Кірыл Халецкі: «Мой дэбют адкрые магчымасці для іншых маладых кінематаграфістаў»

З рэжысёрам «Кіношнікаў» — наша размова пра мары і іх увасабленне ў рэальнасць.

Культура

Як пакажуць мінулае ў кінастужцы «На другім беразе»

Як пакажуць мінулае ў кінастужцы «На другім беразе»

Хто здолее змяніць гісторыю ці змяніцца пад яе ўплывам?