Перагортваючы старонкі сваёй памяці, усё часцей прыгадваю тых, з кім быў добра знаёмы і хто ўжо адышоў у лепшы свет. У кагорце іх і Мікола Федзюковіч. Сціплы чалавек, надзіва самабытны паэт — ён, вобразна кажучы, не зоркі запальваў. Ён сам быў зоркай. Той, якую звычайна называюць знічкай. Рана ўзышла, хораша запалілася і… знікла. А след застаўся. Гэтакі ж яркі, як і яна сама.
Спачатку пазнаёміўся з ім завочна, прыехаўшы па размеркаванні працаваць у рэдакцыю драгічынскай раённай газеты «Запаветы Леніна» (сённяшні «Драгічынскі веснік»). Даведаўся, што ён родам з гэтых краёў. Неўзабаве адбылося і яшчэ адно знаёмства, таксама завочнае. У год майго прыезду ў Драгічын (1968) у выдавецтве «Беларусь» у серыі «Першая кніга паэта» якраз выйшла яго кніга «Зямля — магніт».
Вершы спадабаліся. Хоць бы гэты — душэўна-адкрыты. Але прыцягальнасць яго яшчэ і ў той своеасаблівасці настрою, якую перадаць можа толькі сапраўдны паэт:
Неба зоркамі вышыта густа.
Неба мне нагадвае хустку,
хустку ў крапінку,
хустку матчыну…
Кожнай знічкай чыйсь лёс адзначаны.
Пад хусцінай той фіялетавай
ахоўваю планету я.
Выплыў месяц,
вісіць над хвояй.
Відна так —
хоць пішы пісьмо.
Знічка ўпала…
Няўжо,
Няўжо я
Кагосьці зберагчы не змог?..
Асабіста пазнаёміліся ўжо ў Мінску, калі я пачаў працаваць у «ЛіМе». Тады ён падрабязней расказаў і пра сваю малую радзіму.
Нарадзіўся ў вёсцы Гутава 22 мая 1943 года. Скончыўшы мясцовую школу, працаваў у ёй лабарантам. Быў супрацоўнікам іванаўскай раённай газеты «Чырвоная звязда» (цяпер «Янаўскі край»), фотакарэспандэнтам лунінецкай газеты «Ленінскі шлях» («Луненцкія навіны»). Служыў у арміі, скончыў аддзяленне паэзіі Літаратурнага інстытута імя М. Горкага ў Маскве. У Мінску быў рэдактарам выдавецтва «Народная асвета». У час нашага знаёмства працаваў у «Чырвонай змене». Пасля — у бюлетэні «Служба быту Беларусі», літаратурным кансультантам «Сельской газеты» і адначасова ўзначальваў літаб’яднанне пры «Чырвонай змене».
Дэбютаваў у 1962 годзе ў лунінецкай газеце. Пісаў не так і шмат. Апроч кнігі «Зямля — магніт», выйшлі «Мілавіца», «Птушыны грай», «Макаў цвет». На дзвюх пакінуў мне аўтограф. На «Птушыным граі» напісаў: «Дарагому Алесю Марціновічу непарушна!» І дата: «7. 5. 76». На «Макавым цвеце»: «Шаноўнаму Алесю Марціновічу, з сяброўскім прывітаннем, з пажаданнем здароўя і поспехаў. Мікола. 6.8.79».
Аднак тое, што ў 33-гадовым узросце быў заўважаны ў Маскве, шмат гаворыць. Яшчэ больш, што перакладчыкам кнігі «Птичье дерево» быў знакаміты Іван Бурсаў, увагай якога даражылі многія паэты. І, вядома, нямала гаварылі самі вершы Міколы Федзюковіча. Сярод іх і «Зварот да вёскі Гутава» — твор-споведзь:
І не вярнуся я ізноў
у гмах над соннымі бярозамі,
бо я нарэшце тут знайшоў
і сінь вясны і барвы восені.
І не шкадую аб гадах,
калі ты побач, Гута-Гутава…
Мне па тваіх вачах гадаць,
ці многа мне яшчэ кахаць;
табе ў маіх вачах відаць,
ці доўга нам з зямлёю гутарыць…
Гэтае прызнанне ў любові да Гутава — і ў заключных радках верша «Вёска Гутава»: «Блаславёная вёска Гутава, // мне з табою спяваць і гутарыць, // і заўсёды цябе любіць». Твор сімптаматычны самой стыхіяй палескага жыцця, адметнасцю традыцый, вернасцю ім. Узнаўляецца тое, у чым сам дух народны. Верш прывязаны і да канкрэтных гутаўскіх рэалій:
Вёску Гутава ў снег захуталі
давідна свежакі-вятры.
Сустракае нас вёска Гутава
крыкам пеўняў, сталёвым грукатам…
Вёска Гутава — тры вярсты!
Замятуха-завея сцелецца
за аўтобусам наўздагон…
Людна, гоманна за аселіцай —
хлебаробнае ўсё насельніцтва
ў прадчуванні адліжных дзён.
З неба дожджык лагодны капае,
з поўдня хмары плывуць гусцей…
Старшыня Уладзімір Карпавіч
задуменна дыміць цыгаркаю,
пазіраючы на гасцей.
Іванава, па-мясцоваму Янава, прапісалася ў біяграфіі Міколы Федзюковіча і тым, што лёс звёў яго з рэдактарам раённай газеты Аляксеем Каўко. Аляксей Трафімавіч ахвотна падтрымліваў маладыя таленты, стварыўшы літаратурнае аб’яднанне «Ясельда». Свайго роду хросным бацькам стаў і для Міколы. Удзячны вучань падпісаў яму і яго жонцы кніжку «Зямля — магніт»: «З павагай і ўдзячнасцю Надзеі Паўлаўне і Аляксею Трафімавічу ад сэрца. Іванава. 1. VІІ. 68. М. Федзюковіч». У ёй Аляксею Каўко прысвечаны верш «Балада пра буслоў».
Твор пра аднолькава блізкае абодвум, але адначасова і балючае, трагічнае. Аднаму давялося ваяваць. Другі пякельныя жахі вайны зведаў у маленстве. Гэта прысуд вайны, прамоўлены дзіцем. Прамоўлена і ад імя цэлага пакалення, у якога была і ёсць свая ваенная памяць, свае рахункі з фашызмам: «Хто сказаў, // хто сказаў: // “Калі бусел на хаце, // значыць — // хату // ніякае гора // не возьме?” // Тут — // вайна сорак першага, // страшнага года; // я — // апошні ў сям’і мужчына… // Хто сказаў, // што міне // бусліны край // гора? // Бацька мёртвы… // Трываць немагчыма…»
Аўтабіяграфічныя моманты відавочныя і ў вершы-звароце «Да брата Славіка». Калі пачынаеш чытаць яго, у памяці ажываюць радкі Аляксандра Твардоўскага: «Я знаю, никакой моей вины // В том, что другие не пришли с войны…»
Я вінаваты, вінаваты,
што два гады ад роду меў,
што не было ў нас цёплай хаты,
што ўмелі гаварыць гарматы,
а я, бязбацькавіч, не ўмеў.
Я вінаваты, што матуля
так рана пачала сівець,
калі фашысцкай масці куля
ёй засланіла белы свет.
І ты сказаў тады, мой браце, —
мы ў хаце ўдвух былі тады:
— Пара за розум, Коля, брацца,
у нашай мамы —
я ды ты…
Успомні, як у дождж па дровы
брылі з пякельнай цемнаты
апошнія салдаткі-ўдовы,
за імі следам дыбаў ты…
Людзям, у якіх нізкі балявы парог, заўсёды жыць нялёгка і няпроста. Нават і тады, калі боль гэты не фізічны, а маральны. Мікола Федзюковіч менш пра сябе дбаў, больш рупіўся пра сяброў. Калі б не ён, пасмяротны зборнік Яўгена Крупенькі «Жыццём прысягаю» не выйшаў бы.
Далёка не ўсё проста складвалася ў жыцці і самога Міколы Федзюковіча. Старэйшы брат загінуў, а сына ад жонкі Галіны Егарэнкавай забілі ў Расіі, куды яна пасля разводу паехала з ім. Убачыў яго толькі праз шмат гадоў. Калі ён прыехаў у Мінск, узяў з сабой у Люцынку — на радзіме Вінцэнта Дуніна-Марцінкевіча ладзілася паэтычнае свята. Тады і мяне пазнаёміў з ім, напісаў верш «На радзіме Вінцэнта». Збіраўся ўключыць яго ў сваю новую кнігу «Красадзён». Але пры яго жыцці зборнік так і не выйшаў. Ды і рукапіс у выдавецтве пасля яго смерці згубіўся. На шчасце, творы захаваліся. Давёў рукапіс да ладу Віктар Гардзей, дадаў і творы з прыжыццёвых кніг Міколы Федзюковіча. Томік выбранага «Красадзён» у 2009 годзе папоўніў серыю «Беларуская паэзія ХХ стагоддзя» ў выдавецтве «Мастацкая літаратура».
Ёсць у жыцці Міколы Федзюковіча і старонка, пра якую бы наўрад ці хто здагадаўся, калі б не паэт Янусь Малец. Па яго словах, ён «аднойчы даў мне канверт з некалькімі аматарскімі кадрамі фотаплёнкі, на якім было напісана яго каліграфічным почыркам: “Янусь! Зрабі, калі ласка, пару здымкаў. Тут М. Федзюковіч і Я. Янішчыц”». Пра свае стасункі з ёю асабліва не расказваў. Але гэты здымак, а таксама некаторыя факты з яго біяграфіі, калі іх шляхі ў пэўнай ступені перакрыжоўваліся, прымусіў Януся Мальца задумацца, а ці толькі звычайнае знаёмства было ў яго з маладзейшай на пяць гадоў паэтэсай. Распытваць не стаў, а пазней, калі ўжо абаіх не было ў жывых, з’явіўся яго артыкул-досвед «Непрыручаныя птахі» ў часопісе «Маладосць» (2000, № 3).
У ім Янусь Малец вяртаецца ў 1964 год, калі Яўгенія Янішчыц і Мікола Федзюковіч пачалі друкавацца ў рэспубліканскім друку. Удакладняе: «Што сачылі за творчасцю адно аднаго, не сумняваюся». І звяртаецца да «Дня паэзіі-66», дзе ёсць і іх творы. «***Прачыналася рэчка Ясельда…» Міколы Федзюковіча прыводзіць цалкам, будучы ўпэўненым, што гэта «загадкавы верш […], які, як высветліцца праз дзясяткі гадоў, стане страшэнным прароцтвам для абаіх»:
Прачыналася рэчка Ясельда
і цякла ў старажытны бор…
Павандрую —
і зноўку я сюды
прынясу маёй страты боль.
Не сунімецца боль ад дотыку
хвалі ціха, нібы сляза…
Пачыналася песня з досвітку
ў барадатых,
сівых лясах.
О дачка задуменнай вернасці —
ясяльдзянка з касой-красой,
я не веру,
што ты не вернешся
ў гэта мудрае хараство.
А паверу —
дык песняй раненай
на гарачы ўпаду абрус…
Захвалюецца рэчкай ранішняй
у вачах маіх
Беларусь.
Янусь Малец агаворваецца: «Магчыма, зусім іншай дзяўчыне быў прысвечаны верш, а лірычная гераіня існавала толькі ў фантазіі? Магчыма». Але ж і ў вершах Яўгеніі Янішчыц «ёсць радкі пра Ясельду. Рака як бы з’ядноўвала іх рамантычныя, узнёслыя душы». А ці выпадкова тое, што гэты верш Мікола Федзюковіч неаднаразова перадрукоўваў? Апошні раз у «Народнай газеце». У змененым варыянце, пад назвай — «Струна ў тумане», і з прысвячэннем «Яўг. Янішчыц».
Яшчэ больш выразны сэнс гучання гэтай «струны ў тумане» ў вершы «***Прыйшоў не папракаць…». У ім выразна гучыць боль кахання, што не стала ўзаемным:
Прыйшоў не папракаць, не наракаць:
так лёгка разлюбіла
і ранкам галубіным, бы на крылах,
прачнулася ў другога на руках.
Прыйшоў не дамагацца, не маліць…
Няхай, няхай, не знаючы падману,
як век назад —
звініць струна ў тумане,
як тысячу гадоў — душа смыліць…
* * *
Памёр раптоўна 8 студзеня 1997 года за сталом на кухні. Прадчуваннем ранняй смерці жыў. Нават склаў спіс вядомых людзей, якія адышлі ў вечнасць у 53 гады ці блізу гэтага. Напісаў верш з эпіграфам з Максіма Багдановіча: «Паломаны жыццём, чакаючы магілы…»:
Як ні чакаем смерці мы,
яна заўжды прыходзіць рана.
І думкі аб магіле раняць,
як ні чакаем смерці мы…
Таму вось і пішу старанна
я два радкі сярод зімы:
“Як ні чакаем смерці мы,
Яна заўжды прыходзіць рана”.
Гэтае «рана» тым больш відавочна, што пры ўсведамленні ён быў адным з найбольш таленавітых беларускіх паэтаў. Назва яго пасмяротнай кнігі гучыць сімвалічна. Красадзён — шматгадовая травяністая расліна, якая звычайна цвіце ўсяго адзін дзень. Але яе кветкі — буйныя жоўтыя ці аранжавыя — так радуюць сваёй прыгажосцю. Як і паэзія Міколы Федзюковіча.
Алесь МАРЦІНОВІ
Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.
Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!