Вы тут

Алена Брава: Пішу пра бацькоў і дзяцей, мужчыну і жанчыну


 «Якая карысная для мяне кніга — нібы з добрай сяброўкай пагаварыла пра тое, што баліць. Гэта наша пакаленне савецкіх недалюбленых дзяцей... Мы ж не дзелімся гэтым болем у «Інстаграме» і іншых сацсетках — там мы ўсе паспяховыя і шчаслівыя. Няма ў гэтай кнізе рэцэптаў, як стаць шчаслівай, але кожная гісторыя прымушае думаць, самой шукаць выйсце з ценю ў святло», — вось так на маё пытанне: «Цікавая кніга?» адказала жанчына, якая апынулася побач са мной у бібліятэцы.

Кнігу Алены Брава «Імя Ценю — Святло» я прачытала даўно, але меркаванне іншага чытача мне было асабліва цікавае перад сустрэчай з аўтарам.


— На адным з форумаў пішуць: «У Алены Брава няма збітых гісторый «пра Папялушак», але ёсць свой арыгінальны стыль і паказана наша сучаснае жыццё так, як яно ёсць. У яе няма саладжава-прыкрых ці надуманых герояў, а адчуваецца, што гэта людзі з плоці і крыві, і іх перажыванні рэалістычныя». У вашых герояў ёсць прататыпы ці ўсё ж гэта нейкія сканструяваныя пісьменнікам вобразы?

— Наяўнасць канкрэтнага прататыпа, няхай нават з цікавай гісторыяй, зусім не гарантуе, што герой атрымаецца «з плоці і крыві». А сканструяваны пісьменнікам вобраз можа прымусіць чытача ўсклікнуць: дык гэта ж пра мяне (сяброўку, знаёмую)! Калі пачынала пісаць прозу, брала за аснову досвед жанчын з майго роду і свой уласны, але і тады шмат прыдумвала. Персанажам, якія з'яўляюцца плодам уяўлення, і зараз дару свае звычкі, біяграфічныя дэталі. Шмат чаго патрэбна, каб герой і яго/яе гісторыя ўспрымаліся чытачом як рэалістычныя. Важна знайсці дакладную інтанацыю. Ведаць, у які момант даць волю эмоцыі, а калі трэба быць проста назіральнікам. Ну і гэтак
далей.

— Кожны, хто піша, думае аб тым, для каго ён гэта робіць. Ці супадае ваша ўяўленне пра свайго чытача з тымі, хто прыходзіць на сустрэчы з пісьменнікам?

— Я стаўлюся з павагай да сваіх чытачоў. Пісьменніцтва для мяне — спроба разабрацца ў пытаннях, якія хвалююць, спосаб не стаяць на месцы, самарэфлексія і самаразвіццё. Ёсць людзі, якім цікава сачыць за гэтым. Думаю, іх таксама хвалююць тэмы, пра якія я пішу: аб бацьках і дзецях, мужчыне і жанчыне, аб самапазнанні, гарманізацыі ўласнага «я». Чытачкі часам даволі эмацыянальна разважаюць пра маіх гераінь, як гаварылі б пра сваю сяброўку, якой можна вось зараз нешта падказаць ці адгаварыць ад нейкага ўчынку. Мяне гэта, вядома, цешыць.

— Чаму гісторыі вашых герояў часта заканчваюцца вельмі сумна?

— Гэта як паглядзець. Што б ні здаралася з маімі героямі, у фінале яны выходзяць на новы ўзровень, паспяваюць пераацаніць сваё жыццё. У адной аповесці гераіня выказваецца ў тым сэнсе, што яе душа, відавочна, яшчэ да нараджэння выбрала сабе бацькоў, — каб прайсці, дзеля ўласнага развіцця, праз балючы вопыт. Хэпі-энд — гэта, вядома, выдатна, але ў жыцці не заўсёды так бывае. Жыццё трагічнае і цудоўнае адначасова. Людзі сутыкаюцца з крызісамі, складанымі абставінамі, і лагічна, што літаратура адлюстроўвае гэтыя станы. Важна дакапацца, адкуль бяруцца ў стасунках паміж людзьмі тыя ці іншыя хібы, каб іх выправіць. Такое мастацтва мае гуманістычны пасыл. Акрамя таго, фінал твора пішацца ў адпаведнасці з логікай развіцця персанажа і павінен быць як успышка, у святле якой герой, а разам з ім чытач, убачаць і зразумеюць нешта важнае.

— Калі б вас папрасілі ў кнігарні ці бібліятэцы: парэкамендуйце ваш найлепшы твор — гэта быў бы...

— Не стараюся вызначыць свой найлепшы твор. Калі казаць пра любімы, у розныя гады гэта былі розныя тэксты.

— А мне вельмі падабаецца аповесць «Дараванне». Гэта такі шматслойны пірог, у якім кожнага нешта зачэпіць. Пры ўсіх складаных і нават трагічных перыпетыях сюжэта для мяне яна вельмі светлая, таму што ў ёй ёсць героі, якія ў самых цяжкіх абставінах не пахіснуліся, засталіся людзьмі.

— Так, гэта аповесць пра гістарычную, асабістую памяць. Пра каханне і смерць, старасць і суперажыванне. Кніга выйшла ў 2013 годзе ў ВД «Звязда» тыражом 1418 экзэмпляраў — столькі дзён доўжылася Вялікая Айчынная вайна. Крытыкі адзначалі, што сярод людзей, па сутнасці, беспамятных — Ральфа, Лады, Светы — толькі хворы Ганс і яго сядзелка Ларыса жывуць памяццю аб той вайне. Ганс у сваіх упартых блуканнях па ўладаннях Мнемазіны пытаецца выправіць падзеі 1944-га года і адпомсціць за смерць беларускай дзяўчыны Зосі, а Ларыса перажывае трагедыю спаленай фашыстамі вёскі і сваёй сям'і. Чаму Ганс так упарта шукае забойцу Зосі, чаму бачыць яго ў люстэрку? Таму што ўсё жыццё пражыў з пачуццём віны, хоць і зрабіў усё, што мог, у тых абставінах — з рызыкай для жыцця папярэдзіў жыхароў беларускай вёскі аб аблаве, якую рыхтавалі карнікі. Ці зможа стары Ганс дараваць сябе і спакойна памерці? Цяпер гэта залежыць ад таго, ці даруе Гансу Ларыса.

— Памятаеце, герой Рычарда Гіра ў фільме «Збеглая нявеста» кажа, што журналіст — гэта пісьменнік у спешцы. У вас быў перыяд, калі займаліся толькі пісьменніцкай працай ці заўсёды сумяшчалі з журналістыкай?

— Днём праца, па вечарах і выхадных — пісьменніцтва — так і жыву. Калісьці баялася з-за загружанасці ў журналістыцы не паспець напісаць тое, што хацелася. Бо проза — гэта аб'ём, а я доўга працую над тэкстам, шліфую, стараюся дабіцца найлепшага выніку. Цяпер бачу, што ўсё ўдалося, хапіла сіл і здароўя. Кніг магло быць, напэўна, больш, але ж справа не ў колькасці.

— У часопісе «Алеся» вы ініцыявалі літаратурны конкурс. Не баіцеся выгадаваць канкурэнтак?

— Конкурс, і не адзін, ініцыявалі рэдакцыя часопіса і Саюз пісьменнікаў Беларусі. Летась прайшоў літаратурны конкурс, прысвечаны беларускай жанчыне «Вы — пачатак прыгажосці, вы — жыцця першапрычына». А цяпер працягваецца прыём заявак на конкурс «Старэйшыя мае, мне з вамі добра», прысвечаны сям'і, з яго ўмовамі можна пазнаёміцца ў № 1 часопіса «Алеся» за гэты год. Чытачы дасылаюць свае творчыя працы, і гэта здорава. Я буду толькі рада, калі нашы конкурсы дапамогуць адкрыць новыя імёны ў літаратуры.


Цытаты з твораў Алены Брава

«У дакуменце дакладна прапісаны межы сыноўняй любові: Ральф прадастаўляе бацьку гарачае харчаванне адзін раз на дзень. Спецыяльным пунктам агаворана, хто менавіта высаджвае кветкі на магіле маці: гэта прадпісваецца рабіць Ральфу, а калі кветкі раптам уздумаецца пасадзіць сёстрам, ён абавязаны аплаціць гэтую паслугу. Цяпер кветкі на магіле (а таксама іх кампазіцыі, прыкладам, на Вялікдзень) садзіць Ларыса, жонка Ральфа».

****


«Што ж паробіш, калі кожнае новае пакаленне імкнецца пазбавіцца ад памяці пра мінулае... Асабістая памяць, якая ёсць, па сутнасці, набор вопытаў, у маладых пустая, як незапоўнены лазерны дыск. Наколькі больш прадукцыйна чалавек пражываў бы сваё жыццё, калі б нараджаўся by default — менавіта па змоўчанні — з запісанымі ў розуме копіямі файлаў з рэсурсу калектыўнай памяці! Калі б гэта было магчыма, чалавецтву хапіла б адной вайны, якая сталася б апошняй. На жаль, ніхто не можа пакарыстацца чужой памяццю».

****


«Я прыехала да Ганса Краўза». — «Зараз час не для наведванняў, фрау Краўз. Вы можаце пабачыць спадара ўдзень, і доктар павінен...» — «Я мушу ўпэўніцца, што з ім усё добра! Прапусціце мяне!» — «Руская эмацыянальнасць...» — «Я з Беларусі! Гэта іншая краіна!» — «Прабачэнні...»

«Дараванне»


«Яна жыла дзеля сына... Не сунічнае марожанае, між іншым, былі ўсе гэтыя гады: цягалася па польскіх ды расійскіх рынках, валакла на сабе цяжэнныя сумкі, нажыла радыкуліт — затое ў сына яшчэ ў школе было ўсё: і відзік, і джынсы, і камп'ютар з інтэрнэтам, і юркі, як серабрыстая рыбка, мабільнік з каляровымі карцінкамі».

«Сон піянеркі»


Будучы ў добрым настроі, яна пераказвала Вікторыі вычытаныя ў газетах гісторыі пра хлопчыкаў і дзяўчынак, якія ў трынаццаць гадоў перамагалі ў чэмпіянатах, а ў шаснаццаць абаранялі дыпломы па навуковым камунізме. «Ёсць жа шчаслівыя бацькі, — крывадушна-лагодна ўздыхала яна, — а ў мяне дачка — нікчэмнасць».

****


«Абдымі ж тую дзяўчынку, якая жыве ў табе, палюбі яе, бо ніхто, акрамя цябе, не можа гэта зрабіць.

І яшчэ... даруй маме. Яна таксама — ахвяра, бо пражыла не сваё жыццё».

«Імя Ценю — Святло»


P.S. Набыць кнігі Алены Брава па спецыяльным кошце (без гандлёвай нацэнкі) можна ў ВД «Звязда», даведкі па тэл.: +375 17 271-12-94, +375 17 271-79-65 

Маргарыта ДРАЗДОВА

Фота з асабістага архіва Алены БРАВА

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Бачаць вочы, што купляюць? Як спажыўцу абараніць свае правы, набываючы тавары на сайтах

Бачаць вочы, што купляюць? Як спажыўцу абараніць свае правы, набываючы тавары на сайтах

Продаж тавараў праз інтэрнэт у Беларусі актыўна развіваецца. 

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

АВЕН. На гэтым тыдні фартуна ўсміхаецца вам у многіх справах.