Ёсць у Рыгора Іванавіча верш «Партызанская маці» з падзагалоўкам «Ля карціны Юзафа Пучынскага». Памятаю, пры знаёмстве з гэтым творам перажыў такое ўражанне, што і не ў сэнс паэтычных радкоў заглыбляюся, а бачу саму карціну, на якой адлюстравана простая беларуская жанчына. Аднак такой яна была ў жыцці мірным, даваенным. Калі ж чорным крылом накрыла родны небасхіл вайна, гэтая сялянская працаўніца стала гераіняй.
Не, сама яна не ваявала. За зброю — вінтоўкі і аўтаматы — узяліся іншыя. Сярод іх і яе сыны. Не здрадзілі Радзіме, не заплямілі сваё сумленне. Інакш і быць не магло. Так выхавала іх Маці. Гэта таксама подзвіг. Маральны, сапраўдны подзвіг беларускага духу. Само гэтае палатно я не бачыў. Аднак уяўленне аб тым, як выглядае, атрымаў. Дзякуючы гэтаму вершу Рыгора Барадуліна:
Не працэджаны хмар сырадой.
Ці ня купіны закарэлі?
Ступні сталі
Карой цвярдой —
Ад сырой зямлі закарэлі.
Пальцаў скручаныя карані
Намясіліся гною, гліны;
За сыноў
(Божа іх барані!)
Ногі матчыны
Мацалі міны.
Не да сноў —
Сны вяртаюцца зноў.
Допыты,
Катаванні,
Расстрэлы.
Паправодзіла ўсіх сыноў —
Аніводнага
Не сустрэла...
Не расце трава забыцця
Пад балючым карчом —
Пад крэвам.
Захавальніца дрэва жыцця
Стала дрэвам...
Калі падзяліўся сваім уражаннем, Рыгор Іванавіч прапанаваў:
— Хочаце пазнаёміцца з Юзафам Вульфавічам?
— З задавальненнем, — адказаў я, але ўдакладніў, што гэтым днём заняты...
— Ісці далёка не трэба, — ён падышоў бліжэй да лімаўскага акна, што вяло ў рэдакцыйны двор.
— Бачыце двухпавярховік?
— Каля яго ці не штодня праходжу.
— У ім, — удакладніў Рыгор Іванавіч, — майстэрні мастакоў. Адна з іх — Пучынскага. Дарэчы, — заінтрыгаваў ён, — у яго нядаўна і кніга прозы выйшла. Няцяжка было здагадацца, што Рыгор Барадулін хацеў, каб я прарэцэнзаваў яе. Магчыма, аб гэтым ужо нават і паведаміў аўтару.
— Трэба неяк дамовіцца аб сустрэчы, — я, па сутнасці, ужо згадзіўся.
Рыгор Іванавіч усміхнуўся:
— Дамаўляцца не трэба. Юзаф Вульфавіч сёння працуе да вечара. Я на ўсякі выпадак папярэдзіў яго, што вы можаце зайсці.
— Нават так?
— А навошта надоўга адкладваць?
— Што ж, — пагадзіўся я, — рэдакцыйныя справы пачакаюць. Пайшлі разам...
— Разам не атрымаецца.
— Спяшаецеся? — злёгку пакпіў я, бо ўжо неаднаразова ўпэўніўся, што Барадулін пастаянна ў бегу.
— Адзін баіцёся? — Барадулін падтрымаў жарт.
— З вамі было б аўтарытэтней, — я пачаў апранацца.
З «ЛіМа» выйшлі разам. Рыгор Іванавіч накіраваўся ў метро. Я ж павярнуў у двор да будынка, што знаходзіўся непадалёку ў засені дрэў. Патрэбную майстэрню знайшоў без цяжкасці, бо ў гэтым доме працавала не так і шмат мастакоў.
Гаспадар яе адразу зрабіў прыемнае ўражанне. Не сказаць, каб надта гаваркі, ён пра сябе расказваў не так і шмат. У гэтым і мая віна. Ведаючы ўжо, што ў яго выйшла кніга прозы, ці не адразу запытаўся пра яе. Атрымаў у дарунак, зразумела, з аўтографам. Недзе ў мяне захавалася. Кніжка не такая і аб’ёмная, у мяккай вокладцы. Выдавецтва «Мастацкая літаратура» выпусціла яе ў 1990 годзе, — «Смоленское шоссе», складаецца з апавяданняў. У ёй вельмі моцныя аўтабіяграфічныя моманты. Пра гэта я пісаў у адным з нумароў «ЛіМа», рэцэнзуючы яе.
На добры лад, трэба было б напісаць і пра Пучынскага-мастака. І ўвогуле чалавека цікавай біяграфіі. Ды тады пра яго жыццё-быццё шмат не распытаў. Даведаўся пазней, калі Юзафа Вульфавіча ўжо не стала. Ён у 1994 годзе з сям’ёй выехаў у Злучаныя Штаты Амерыкі, памёр у горадзе Чыкага 10 снежня 2007 года.
А нарадзіўся 19 снежня 1922-га ва Уздзе. У сям’і быў малодшым з пяці дзяцей. Яго бацька, па прафесіі каваль, мусіў ашчаджаць кожную капейку. Аднак, заўважыўшы схільнасць Юзіка да малявання, быў не супраць, каб ён паступіў у Віцебскае мастацкае вучылішча, хоць вучоба ў ім была платная. Вучобу перапыніла вайна. Юзаф Пучынскі прымаў удзел у Сталінградскай бітве, дзе быў цяжка паранены. На шчасце, выжыў, а сям’ю напаткала страшная трагедыя: сёстры і бацькі загінулі ва Уздзенскім гета. Адна з найлепшых у яго творчасці карціна — «Пасля вайны». Гэта і памяць аб тым, пра што ніколі нельга забываць. Але гэта і ўпэўненасць, што жыццё ўсё ж перамагае. На першым плане інвалід. Вобраз яго, безумоўна, збіральны, але з аўтабіяграфічнай падсветкай. І тут жа прыгожая жанчына з букетам кветак...
Вучыўся Юзаф Вульфавіч у тэатральна-мастацкім інстытуце, цяперашняя Акадэмія мастацтваў, і адначасова працаваў мастаком у газеце «Зорька», пасля мастацкім рэдактарам у часопісе «Работніца і сялянка» (сённяшняя «Алеся»). Большага поспеху дасягнуў у галіне кніжнай графікі. Аформіў больш чым 100 кніг. Але не забываў аб жывапісе, працуючы ва ўсіх яго жанрах. З творчасцю не развітаўся і на чужыне. Яго карціна «Памяць аб ахвярах Халакосту» была змешчана на вокладцы альбома «Never Forget». А партрэт Янкі Купалы Юзаф Вульфавіч падарыў мясцовай царкве.
Алесь МАРЦІНОВІЧ
У парадку дня — зацвярджэнне Канцэпцыі нацбяспекі і Ваеннай дактрыны.
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.