Вы тут

«Пераканаўча прашу зрабіць мне ласку і выдаць пісталет»


Вялікая Айчынная вайна змяніла стаўленне да праваслаўнай царквы не толькі з боку савецкага ўрада, але нават і з боку Сталіна. Гэта было выклікана, па-першае, патрыятычнай пазіцыяй, занятай кіраўніцтвам Рускай праваслаўнай царквы ў дачыненні да раптоўнага ўварвання фашысцкіх войскаў на тэрыторыю Савецкага Саюза. Па-другое, перапіс насельніцтва 1937 года паказаў: нягледзячы на актыўную палітыку, якую праводзіла бальшавіцкая партыя супраць царквы, амаль усё насельніцтва краіны адкрыта заявіла аб сваёй рэлігійнасці. Па-трэцяе, ва ўсенароднай барацьбе з нямецка-фашысцкімі захопнікамі ўзялі актыўны ўдзел як самі служыцелі рэлігійных культаў, так і мільёны вернікаў.


На акупаванай тэрыторыі Беларусі гітлераўскія ідэолагі спрабавалі выкарыстаць рэлігійны фактар для ўзмацнення варожасці да бальшавізму, драблення рэлігійнага руху і недапушчэння яго кансалідацыі для дапамогі нямецкай адміністрацыі.

Але многія святары падзялілі долю свайго народа. Яны вялі пропаведзі, накіраваныя на непрызнанне чужаземцаў, заклікалі прыхаджан маліцца за доблесных братоў і сясцёр, якія не змірыліся з новай уладай. Многія служыцелі царквы сталі агентамі, партызанскімі сувязнымі і нават партызанамі.

У Нацыянальным архіве Рэспублікі Беларусь захоўваюцца дакументы, якія пацвярджаюць патрыятычныя дзеянні царкоўных служыцеляў, іх імкненне дапамагаць партызанам і выхаваўчае ўздзеянне на прыхаджан.

26 кастрычніка 1943 года сакратар ЦК КП(б)Б Аўхімовіч, пабываўшы ў тыле праціўніка, пісьмова паведамляў першаму сакратару ЦК Беларускай ССР П. К. Панамарэнку аб гутарцы са свяшчэннікам Кашэвіцкай царквы Капаткевіцкага раёна Палескай вобласці (цяпер Петрыкаўскі раён Гомельскай вобласці) Рыгорам Чаусам. У ходзе гутаркі свяшчэннік расказаў, што сваю работу ён праводзіць «у поўнай увязцы з партызанамі», і паведаміў такія дэталі: «Да мяне прыходзіў адзін партызанскі камісар, прагледзеў змест маіх пропаведзяў, сёе-тое закрэсліў, сёе-тое дадаў, і вось я гэтага і прытрымліваюся. Мы ў сваіх малітвах молімся за перамогу нашай зброі, здароўе партызан і ў дадзеным выпадку за здароўе Героя Савецкага Саюза, камандзіра партызанскага атрада Фёдара Паўлоўскага, бо дзякуючы яго атраду наша вёска ўвесь час знаходзіцца пад аховай партызан і засталася цэлая».

І яшчэ паведаміў Рыгор Чаус, што кожную нядзелю ён збірае ў прыхаджан для партызанскага шпіталя яйкі, масла, іншыя прадукты, а таксама перавязачны матэрыял для параненых.

У партызанскай брыгадзе імя Леніна Пінскай вобласці знаходзіўся ўраджэнец вёскі Пунічы Францішак Купш, які перад вайной служыў ксяндзом у мясцовым касцёле. Па заданні камандавання брыгады Купш збіраў звесткі аб злачынствах, учыненых нямецкімі захопнікамі ў Ленінскім (цяпер Жыткавіцкім) раёне. У чэрвені 1943 года ён быў адпраўлены самалётам у савецкі тыл, дзе і паведаміў Беларускаму штабу партызанскага руху сабраныя ім звесткі аб зверствах акупантаў.

У сакавіку 1943 года з пісьмом да вернікаў звярнуўся кіеўскі мітрапаліт Мікалай. У звароце выказваўся боль за шматпакутную зямлю, акупаваную фашыстамі, а таксама ўпэўненасць у перамозе Чырвонай Арміі над праклятым ворагам, гучаў заклік да ўсіх праваслаўных прыхаджан садзейнічаць партызанам: «Святая царква радуецца, што сярод вас на святую справу выратавання Радзімы ад ворага паўстаюць народныя героі, слаўныя партызаны, для якіх няма вышэйшага шчасця, як змагацца за Радзіму, а калі трэба — памерці за яе. Будзьце сапраўднымі хрысціянамі, ратуйце вашу святую маці-царкву праваслаўную на карысць вызвалення нашай радзімы ад фашысцкіх захопнікаў, а яна ніколі не пакіне вас».

Гэты заклік украінскай праваслаўнай царквы разам са зваротамі і заклікамі падпольных райкамаў і абкамаў партыі ў выглядзе лістовак распаўсюджваўся сярод насельніцтва і знаходзіў жывы водгук у сэрцах людзей.

Царкоўныя служыцелі лепш за іншых ведалі не толькі сваіх прыхаджан, але і становішча ў населеных пунктах прыхода, ведалі аб настроі насельніцтва ў дачыненні да акупантаў. Менавіта таму партызанскія камандзіры выкарыстоўвалі царкоўных служыцеляў у якасці сваіх агентаў і сувязных.

Прыкладам патрыятызму, адданасці роднай Айчыне быў свяшчэннік Мала-Плотніцкага прыхода Лагішынскага (цяпер Пінскага) раёна Аляксандр Фёдаравіч Раманушка. Святар актыўна ўключыўся ў барацьбу з нямецкімі акупантамі ў 1942 годзе, з'яўляўся сувязным партызанскага атрада імя Арджанікідзэ. Падазраваўся ў сувязях з партызанамі, за што падвяргаўся ганенню з боку нямецкіх улад, а ў лістападзе 1943 года разам з сям'ёй прыйшоў у штаб партызанскай брыгады імя Куйбышава. Святы айцец, як Раманушку называлі партызаны, праводзіў вялікую выхаваўчую работу сярод байцоў брыгады і мясцовага насельніцтва, заклікаў сялян да барацьбы з акупантамі. У прадстаўленні да ўзнагароджвання Аляксандра Раманушкі гаворыцца: «Бездакорны патрыёт сваёй Радзімы».

11 лютага 1944 года Раманушка звярнуўся з пісьмом да камандзіра Пінскага партызанскага злучэння В. Каржа з просьбай забяспечыць яго і сына зброяй. Вось як тлумачыць святар гэту просьбу:

«Згодна з работай, даручанай мне камандаваннем брыгады, я ўвесь час раз'язджаю па населеных пунктах Лагішынскага і Целяханскага раёнаў і заклікаю насельніцтва да аказання дапамогі партызанам і ўступлення ў атрады для барацьбы з захопнікамі. Хоць наша камандаванне заўсёды накіроўвае са мной для аховы двух байцоў, аднак не выключана магчымасць, што ў адзін момант мы можам быць раздзелены і я акажуся зусім бездапаможным перад ворагам.

У гэтай сувязі, калі ў вас або ў вашым распараджэнні маюцца свабодныя пісталеты сістэмы «ТТ», пераканаўча прашу не адмовіць зрабіць мне ласку і пры першым зручным выпадку пераслаць яго на імя камандзіра брыгады т. Антановіча, а для сына — вінтоўку-дзесяцізарадку».

У канцы пісьма святар абяцаў «і надалей разам з народам і яго найлепшымі сынамі-партызанамі змагацца з гэтымі вылюдкамі роду чалавечага да канчатковага разгрому фашызму».

Невыпадкова партызанская барацьба на тэрыторыі Беларусі ў гады Вялікай Айчыннай вайны ўвайшла ў гісторыю як усенародная. У ёй удзельнічалі ваеннаслужачыя Чырвонай Арміі, якія па волі лёсу апынуліся ў тыле праціўніка, дарослае насельніцтва гарадоў і вёсак, старыя і дзеці. У адзіным страі з гэтымі змагарамі былі і прадстаўнікі царквы.

Генадзь БАРКУН, гісторык

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.