Вы тут

Глядзiм грузiнскую драму, супраць якой пратэставалi самi грузiны


Ён выклiкаў фурор на Канскiм кiнафестывалi, справакаваў скандал i пратэсты ў Грузii i стаў адным з самых чаканых фiльмаў у праграме мiнулага кiнафестывалю «Лiстапад». Для тых, хто не паспеў убачыць «А потым мы танцавалi» шведскага грузiна Левана Акiна, карцiна стала даступная ў сецiве.


«У грузiнскiм танцы геяў няма», — сказалi ў Грузii, калi Леван Акiн стаў працаваць над здымкамi, i пайшлi ў наступленне. Ужо на этапе стварэння фiльма здымачная група сустрэлася з пэўнымi перапонамi i ў адказ на пагрозы мусiла наймаць целаахоўнiкаў i хаваць iмёны датычных да праекта. Нягледзячы на тое што ў свой час «А потым мы танцавалi» быў, напэўна, самым гучным грузiнскiм фiльмам на мiжнароднай прасторы (грузiнскiм паводле тэматыкi, месца здымак, месца дзеяння, нацыянальнасцi рэжысёра i акцёраў, да вытворчасцi ж далучаюцца Швецыя i Францыя), у самой Грузii яго назва суправаджалася непрыманнем, скандаламi, а ўрэшце масавымi пратэстамi.

У дзень прэм'еры ў Тбiлiсi каля аднаго з пяцi кiнатэатраў «Амiранi», дзе мусiў адбыцца паказ, ультраартадоксы сабралiся на акцыю пратэсту з малiтвамi, «каб Бог захаваў Грузiю ад садомскага граху», i намерам прарвацца ў залу i сарваць прэм'еру фiльма. Каля кiнатэатраў з самай ранiцы стаялi кардоны палiцыi i спецназа, пратэстоўцы, сярод якiх былi i святары, паводзiлi сябе агрэсiўна, некаторыя гледачы з бiлетамi не змаглi трапiць на паказ, адзiнаццаць чалавек былi затрыманы, а прэм'ера тым часам прайшла з аншлагам.

Леван Акiн расказвае вельмi прыгожую, кранальную i пластычную гiсторыю Мераба — так бы мовiць, ментальнага аўтсайдара, якi адчувае сваю адрознасць ад iншых, але, здаецца, сам не разумее, у чым яна заключаецца. Пакуль у ансамблi, дзе ён танцуе i мае свае амбiцыi, не з'яўляецца новы чалавек i, дарэчы, канкурэнт Iраклiй. Пасля позiркаў, сустрэч i целарухаў Мераб як бы знаходзiць сваю iдэнтычнасць, але аказваецца, што яна непрыдатная да iснуючага атачэння i нават жыцця ў Грузii. На кiнафестывалi «Лiстапад» у Мiнску выканальнiк галоўнай ролi Леван Гелбахiянi, мiж iншым, атрымаў прыз за найлепшую мужчынскую ролю.

«А потым мы танцавалi» — не драма людзей, што не могуць быць разам, якую можна чакаць пасля сiнопсiса i перадгiсторыi, i ўвогуле фiльм не пра двух. Карцiна стварае шматмерны знешнi i ўнутраны свет галоўнага героя Мераба i становiцца ўважлiвым iх даследчыкам — праз iх каларыт, кантрасты i эмацыянальнасць ва ўсiм, што адбываецца, можна лёгка забыцца. Тут важная кожная дэталь атачэння — прыгатаваная бабуляй вячэра i доўг за электраэнергiю, разбэшчаны брат, праца афiцыянтам па вечарах, апантанасць танцамi, мiмалётныя папрокi суседкi, цыгарэты з Лондана ад дзяўчыны i гэтак далей.

Але «фiшка» карцiны не толькi ў складна прапiсаным сюжэце i шматлiкасцi нi разу не лiшнiх дэталяў палатна, а ў тым, як шмат рэжысёр кажа памiж радкамi, як незаўважна перадае намёкi, думкi i настроi, як пяшчотна прыводзiць да асабiстай драмы i якiм дасцiпным сродкам выразнасцi становiцца танец. Гэта адначасова вiдавочныя i неспасцiжныя хвалi, пад уздзеяннем якiх прыемна знаходзiцца, пакуль не прыходзiць адна з самых блiскучых кiнаканцовак апошняга часу.

«А потым мы танцавалi» прадстаўляе эфектны мiкс грузiнскай эмацыянальнацi — усiх гэтых выбрыкаў з закiдваннем рукi i пагрозлiвымi словамi (хто ведае, як гучыць грузiнская мова, разумее), з унутранай чуллiвасцю Мераба. Нездарма гiсторыя адбываецца з выканаўцам грузiнскiх танцаў, дзе мужчынскую частку прадстаўляюць апрыёры маскулiнныя тыпажы, нездарма ў самым пачатку фiльма чуецца заўвага настаўнiка пра мяккасць Мераба i нездарма ў Грузii карцiну пракаментавалi словамi «У грузiнскiм танцы геяў няма».

Ёсць цi няма, але грузiнскiя ўльтраправыя, пэўна, не ведалi, што сваёй рэакцыяй на фiльм, якi нават не бачылi, пацвярджаюць абгрунтаванасць драмы ў «А потым мы танцавалi», заснаванай не столькi на стасунках з каханым, колькi на адчуваннi сябе, такога, як ёсць, лiшнiм на гэтым грузiнскiм свяце жыцця.

У пачатку карцiны гаворка заходзiць пра адбор танцораў у прэстыжны нацыянальны ансамбль. Можна было падумаць, што аўтары давядуць гэта да сапернiцтва памiж галоўнымi героямi за месца пад сонцам, але рэжысёр абыграў конкурс куды больш выкшталцоным i тонкiм чынам — урэшце Мераб прыходзiць на пробу i робiць карцiну «А потым мы танцавалi» незабыўнай.

Сафiя ПАЛЯНСКАЯ

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.