Вы тут

Інэса Душкевіч: Каму шмат дадзена, да таго шмат патрабаванняў


«Яна танчыць як мара», — выходзілі захопленыя рэцэнзіі падчас гастроляў беларускага балета ў Кітаі ў 1991 годзе. На сцэне Вялікага тэатра Беларусі Інэса Душкевіч бліскуча інтэрпрэтавала няпростыя партыі Адэты-Адыліі, Жызэлі, Джульеты, Фрыгіі, Рагнеды і многія іншыя. Яе майстэрствам захапляліся не толькі беларускія гледачы, але і публіка, тэатральныя крытыкі і прэса ўсяго свету. І сёння, у дні свайго юбілею, народная артыстка Беларусі гаворыць пра высокае мастацтва — таму, што мае асаблівы клопат пра яго.


— З чаго для вас пачынаўся балет?

— Мая мама была вельмі музычнай асобай — пявуння па спадчыне: гэта перадалося ёй ад бабулі, якая валодала добрым голасам і слухам. Іншая мая бабуля была педагогам рускай мовы і літаратуры, яна вельмі любіла класічную музыку, мы пастаянна слухалі што-небудзь з класікі, яна распавядала мне пра музыку і кнігі. Я выхоўвалася не ў прафесійным музычным асяроддзі, але цікавасць да музыкі мне ўвесь час прывівалі, у дзяцінстве я спявала і пры любой магчымасці спрабавала танчыць, пачую мелодыю — і ўсё, панеслася... Гэта бачылі і бацькі, і іх сябры, і незнаёмыя — часам проста падыходзілі да маёй мамы і казалі: «Калі дзяўчынка ў шэсць гадоў такім чынам самавыяўляецца, то вам неабходна яе аддаваць у танцы». Пры Белсаўпрофе ў тыя гады была балетная студыя «Мара», якую ўзначальвала Раіса Львоўна Чарахоўская. У харэаграфічнае вучылішча я паступіла ў 1969 годзе.

— Ці праўда, што для прафесійных заняткаў балетам вызначальныя прыродныя даныя дзіцяці?

— Калі ёсць даныя — гэта добра, але імі ўсё роўна трэба займацца, развіваць. У мяне сапраўды былі здольнасці ад прыроды: вываратнасць, добры крок, прапарцыянальнае цела. Але памятаю, што кожны вечар, яшчэ да паступлення, мы з маёй старэйшай сястрой займаліся дома: рабілі нейкія расцяжкі, масткі... Гэта было свайго роду хобі — сабе ў задавальненне. Мяне ніхто не прымушаў, але гэта працавала на даныя. Колькі маецца прыкладаў, калі дзіця з добрымі данымі ад прыроды нічога не дасягае. У першую чаргу павінна быць вялікая любоў да танца, жаданне займацца.

— Калі вы сталі балерынай, бацькі хадзілі на вашы спектаклі?

— Мама вельмі любіла балет і тэатр, яна жыла гэтымі спектаклямі. Мама была маім вялікім сябрам па жыцці. Тата хадзіў, але не так часта. Ён урач-мікрабіёлаг, скончыў школу з залатым медалём і аспірантуру. Быў вельмі арганізаваны па жыцці, і гэтая яго якасць перадалася мне.

— Што значылі для вас педагогі? Ці атрымалі вы што-небудзь у іх акрамя прафесійных ведаў?

— У вучылішчы першым педагогам была Рафаэліна Мікалаеўна Сінева (але яе ўсе клікалі Эліна). У свой час яна танчыла ў Пецярбургу, таму можна сказаць, што ў мяне пецярбургская школа. Я правучылася ў яе пяць гадоў, яна захапіла мяне прафесіяй. Вучылішча тады знаходзілася ў тэатры, а Эліна Мікалаеўна жыла на круглай плошчы, мы, яе вучні, хадзілі за ёй як кураняты, гулялі па набярэжнай, праводзілі дадому, часта бывалі ў яе ў гасцях, яна распавядала нам шмат пра балет. На рэпетыцыях Эліна Мікалаеўна казала: «Нават калі сцірае пальцы ў кроў, глядач павінен бачыць вашыя ўсмешкі»... «Няма слова “не магу”, ёсць слова “не хачу”»... Яна мела рацыю — інакш у гэтай прафесіі не выжыць.

Не магу сказаць, што адразу зарэкамендавала сябе як паслухмяная выдатніца. Я была такая трошкі раскіданая ў сэнсе ўвагі: калі ў нас праходзілі нейкія канцэрты, усе за кулісамі рыхтаваліся, паўтаралі, а я нешта сабе прыдумляла, марыла, адлюстроўвала. Эліна Мікалаеўна спачатку баялася выпускаць мяне на сцэну ў сольных нумарах, прытрымлівала, таму што не ведала, як я павяду сябе перад гледачом, ці не разгублюся. Але аднойчы рашылася і зразумела, што я змагу сабрацца на сцэне. Гэта нядрэнная якасць для артыста балета. Нягледзячы на тое, што я не заўсёды была ўважлівая ў класе, як казалі часам, «была не з гэтага свету», «недзе лунала», тым не менш сцэна мяне вельмі арганізоўвала.

— А дзе ж вы «луналі»?

— Там, дзе музыка... Апошнія тры гады вучобы мне пашчасціла прафесійна ўдасканальвацца ў заслужанай артысткі БССР Ніны Фёдараўны Младзінскай, якая каля дваццаці гадоў была вядучай балерынай Марыінскага тэатра. Тэатральныя крытыкі пісалі пра яе захопленыя артыкулы. Пра яе прыгажосць складаліся легенды. Найцікавейшы чалавек з вельмі вострай мовай. Калі яна выказвалася пра што-небудзь, трапляла не ў брыво, а ў вока. Прычым вельмі жорстка, у стылі Ранеўскай, многіх гэта крыўдзіла. Калі Эліна Мікалаеўна дала нам аснову прафесіі, то Ніна Фёдараўна з нас зрабіла балерын. Яна заўсёды казала: «Бі якасцю». Сапраўды, калі ты выдаеш якасць, з гэтым складана паспрачацца.

— Калі вы пачалі працаваць у тэатры?

— У 1977 годзе. У тэатры была зорная трупа, у складзе якой — Людміла Бржазоўская, Ніна Паўлава, Таццяна Яршова, Юрый Траян, Уладзімір Камкоў, Уладзімір Іваноў, Аляксандр Мартынаў, узначальваў трупу Валянцін Мікалаевіч Елізар’еў. Спачатку я трапіла ў кардэбалет, потым, дзесьці на другім годзе маёй працы ў тэатры, станцавала Магнолію ў «Чыпаліна», затым партыі Мірты ў «Жызэлі», Уладаркі ў «Дон Кіхоце». Маладому артысту ў тэатры, напэўна, неабходная падтрымка, і мне вельмі дапамагла Ніна Сцяпанаўна Давыдзенка, народная артыстка БССР, яна ўбачыла дзяўчынку здольную, але не зусім ўпэўненую ў сабе, таму вырашыла паспрабаваць папрацаваць са мной над некаторымі вядучымі партыямі.

— Якія прафесійныя веды вы атрымалі ад яе?

— Яна заўсёды ўсяляла пачуццё ўпэўненасці, што ты можаш, што ў цябе ўсё атрымаецца. Наша прафесія досыць жорсткая. Калі педагогі робяць заўвагі: «У цябе гэта не атрымліваецца», «Вось гэта дрэнна», «Гэта не так» — ты ўвесь час нешта пераадольваеш, пераадольваеш... І часам узнікае комплекс: а ці змагу я наогул зрабіць так, як патрэбна? І раптам з’яўляецца Ніна Сцяпанаўна, якая кажа: «У цябе атрымаецца, не спыняйся!» І ты думаеш: «Раптам сапраўды атрымаецца?» Упэўненасць у сабе — гэта вельмі важна. Дзіця можа быць дастаткова адораным, але нейкімі словамі яго можна параніць, таму тут павінна быць тонкая праца педагога.

Першай значнай была партыя Адэты-Адыліі ў «Лебядзіным возеры», мара кожнай балерыны; таксама партыя Кітры з балета «Дон Кіхот», затым я выканала партыю Кармэн у балеце Валянціна Мікалаевіча Елізар’ева «Кармэн-сюіта». Яна мне далася не проста, бо мы выхоўваліся на класічнай лексіцы, а гэта была неакласіка.

У балеце «Кармэн-сюіта» гераіня не цыганка, гэта, хутчэй, нейкі сімвал свабоды, таму сапраўды вобраз блізкі. Я шмат думала над ім, мне было цікава, як яго трактуюць у драматычным тэатры, у оперы.

— Ці здараліся ў вас спектаклі, пасля якіх было цяжка выйсці з вобраза?

— Калі рыхтуеш ролю, вельмі шмат думаеш пра яе: і фізічна рыхтуешся, і духоўна, апускаешся ў пэўную атмасферу — і не толькі ў час рэпетыцыі... Ты ў гэтым жывеш круглыя суткі. Але калі спектакль ужо гатовы і сёння ты танцуеш яго, а заўтра «Рамэа і Джульету», затым «Жызэль», вядома, няма часу знаходзіцца ў трансе тры дні. Неабходна хутка паглыбляцца ў ролю і хутка выходзіць. У гэтым прафесіяналізм. Артысты павінны пражываць ролю на сцэне па-сапраўднаму, каб гэта адчуў глядач, але адначасова бачыць сябе збоку. На сцэне ў мяне ніколі не было рэальных слёз, таму што заўсёды прысутнічаў самакантроль.

Мне блізкая фармулёўка Станіслаўскага пра тое, што герой — гэта я (артыст) у меркаваных абставінах. Усё роўна, зыходзячы са сваіх унутраных пачуванняў, я ніколі не спрабавала нікога пераймаць. Харэограф дае пэўную задачу — знешні малюнак ролі, але ўнутрана гэта толькі я. Нікога не трэба капіраваць. Акцёрскі дарунак — гэта дарунак звыш, але каму шмат дадзена, з таго шмат патрабаванняў. Заўсёды вельмі дапамагала музыка. Для мяне музыка — гэта самае вышэйшае, што можа быць у мастацтве, мне заўсёды хацелася дацягнуцца да яе, выказаць целам, зліцца з ёю, наколькі гэта магчыма.

— Чаму вы не з’ехалі працаваць у Маскву ці Пецярбург?

— Тут было вельмі цікавае творчае жыццё, тут быў Елізар’еў. Мікалай Баярчыкаў запрашаў мяне ў трупу Малога тэатра ў Ленінградзе (цяпер Міхайлаўскі тэатр у Пецярбургу) пасля таго, як я станцавала там «Лебядзінае возера». Але якраз у той момант мы з маім партнёрам па сцэне Аляксандрам Курковым рыхтаваліся да ўдзелу ва Усесаюзным конкурсе артыстаў балета ў Маскве. Сталі лаўрэатамі, а калі вярнуліся ў Мінск, я вырашыла застацца тут. І не шкадую.

— Мастацтва балета сёння на ўзлёце ці наадварот? Ці згодныя вы з тым, што балет набліжаецца да спорту?

— Класічны балет досыць кансерватыўны. Аднак сёння вельмі шмат сінтэзу і ў мастацтве, і ў спорце. Паглядзіце на мастацкую гімнастыку. Там працуюць вельмі добрыя харэографы. Многія гімнасткі гранічна музыкальная, яны ствараюць цікавыя вобразы пры цудоўнай тэхнічнай падрыхтоўцы. Той жа сінтэз мы назіраем і ў балеце: дадаецца акрабатыка, элементы спорту — фізічныя даныя танцоўшчыкаў павінны быць развіты так жа добра, як у спорце. Паглядзіце, што адбываецца ў оперы: у спевакоў павінна быць добрая фізічная форма, яны мусяць умець спяваць і лежачы, і седзячы. А драматычныя акцёры павінны ўмець спяваць і рухацца. Сцэнаграфія сёння — гэта не толькі статычныя дэкарацыі, гэта праекцыі, анімацыі, якія рухаюцца, падмосткі і г. д. Адбываецца пранікненне аднаго мастацтва ў іншае, усе жанры ўзаемазвязаныя. Я вельмі люблю сучасную харэаграфію, асабліва ў выкананні прафесіяналаў: гэта вельмі цікава.

Напрыклад, Дзіяна Вішнёва — класічная балерына, якая, дзякуючы сваёй цікавасці да сучаснай харэаграфіі, па асобасным росце выйшла ў сусветныя лідары. Яна вельмі цікава працуе ў сучаснай харэаграфіі, з вядомымі харэографамі, у яе за плячыма велізарны класічны і сучасны рэпертуар!

— Як гэта — быць зоркай?

— Неяк іду я пасля спектакля з сябрамі, і мы сустракаем іх знаёмых, якія здзіўлена пытаюцца: «Гэта што, Душкевіч?!» На што ім адказваюць: «А вы хочаце, каб яна ў кароне хадзіла?..» Поспех звычайна недзе асобна ад цябе, па адчуваннях ён імгненны, таму што кожны дзень перад табой новыя задачы, над якімі трэба працаваць. З гэтай нагоды я ўспамінаю аповесць балгарскага пісьменніка Багаміла Райнава «Чорныя лебедзі». Там выдатна паказана, што адчуванне шчасця, задавальнення надыходзіць вельмі рэдка — пасля ўдалага спектакля або рэпетыцыі. Потым яшчэ раз — трэба... цяжка... балюча... пераадолець... выспацца. Калі прачытаць гэтую кнігу, будзе зразумела, што наша прафесія — гэта пастаянная праца, адчуванне поспеху імгненна, таму што на наступны дзень зноў трэба ісці ў рэпетыцыйную залу...

— Сёння вы з’яўляецеся мастацкім кіраўніком Беларускай дзяржаўнай харэаграфічнай гімназіі-каледжа. Якія асноўныя крытэрыі адбору навучэнцаў?

— Вядома, дзеці павінны прыходзіць падрыхтаваныя, нешта ўмець, лепш, каб яны да гэтага недзе займаліся, каб яны былі расцягнутыя ў меру. Важная таксама фактура, знешнія даныя. Асабіста я вельмі люблю і цаню эмацыянальных дзяцей. Таму калі яны паказваюць свае нумары, мне гэта вельмі цікава. Таму, што, калі дзіця вырастае, у яго могуць быць прыгожыя прапорцыі і рост выдатны, але калі танцоўшчык пусты ў сэнсе эмоцый, ён часцей за ўсё працуе ў кардэбалеце.

Але ў нас высокі ўзровень падрыхтоўкі, пра што сведчыць і тое, што нашы выхаванцы працуюць сёння ў тэатрах Польшчы і Венгрыі, Аўстрыі і Германіі, у Японіі, ЗША. І, вядома ж, у Вялікім, Марыінскім і іншых тэатрах Расіі. Многія сталі сапраўднымі зоркамі: Іван Урбан, Іван Васільеў, Ігар Колб, Віталь Амялішка, Аляксандр Амельчанка, Алег Івенка, Максім Вайцюль, Аляксей Авечкін. Настасся Лімянько — вядучая балерына ў маскоўскім Музычным тэатры імя К. Станіслаўскага і У. Неміровіча-Данчанкі. Цікавымі балерынамі сталі Ксенія Аўсянік, Любоў Андрэева. І, вядома ж, 95 працэнтаў балетнай трупы ў беларускім Вялікім тэатры — нашы выпускнікі.

Можна сказаць, што ў розныя перыяды ў каледжы былі навучэнцы з усіх куткоў Беларусі. Наш дыплом не патрабуе пацвярджэння за мяжой.

Вольга САВІЦКАЯ

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.