Вы тут

Сакрэты працы маладога педагога


Наталія Семянюк — настаўніца беларускай мовы і літаратуры. Пазалетась, пасля заканчэння Баранавіцкага дзяржаўнага ўніверсітэта, яе размеркавалі ў Раваніцкую сярэднюю школу, што на Чэрвеньшчыне. За час працы дзяўчына асвоілася ў калектыве і абрала ўласны стыль навучання.


— Калі ехала сюды, асабліва нічога не чакала. Думала, будзе што будзе. Але не расчаравалася! Калегі заўсёды дапамагаюць, дзеляцца досведам. А мае вучні — здольныя і таленавітыя.

— Чым захапіла прафесія настаўніка?

— Мне заўсёды падабаліся беларуская мова і гісторыя. Не разумела, чаму людзі саромеюцца размаўляць на роднай мове. Гэта ж тое, што адрознівае нас як нацыю ад іншых! Таму яшчэ ў школе вырашыла, што буду настаўніцай беларускай мовы і літаратуры. Вялікі дзякуй бацькам, якія дапамагалі мне ў гэтым... Цяпер выкладаю ў 6, 8, 9, 10 і 11 класах і маю класнае кіраўніцтва.

— Які падыход да дзяцей вы абралі?

— Спачатку вырашыла быць строгай. Але доўга так не змагла і стала сама сабой. Безумоўна, на мяне паўплывалі мае школьныя настаўнікі і ўніверсітэцкія выкладчыкі. Ці хацела б я быць падобнай на іх? Не ведаю. Усе мы, педагогі, думаем па-рознаму. І ва ўсіх свой, адмысловы падыход да вучняў.

— Першы працоўны дзень запомніўся?

— Так. Я тады вельмі хвалявалася: як успрымуць мяне старэйшыя калегі, клас, у якім далі кіраўніцтва? Да першага ўрока ў пятым класе рыхтавалася некалькі дзён, шукала цікавую інфармацыю. Хацела, каб у вучняў пасля яго засталіся толькі станоўчыя эмоцыі. І здаецца, гэта атрымалася.

— Падрыхтоўка да ўрока — сур'ёзны працэс...

— Безумоўна. У першы год яна займала ў мяне вельмі шмат часу. Цяпер жа, калі набыла пэўны вопыт, рыхтуюся ад 45 хвілін да паўтары гадзіны. Стараюся расказваць вучням штосьці новае і незвычайнае, каб зацікавіць іх. Хочацца, каб іх мысленне выходзіла за межы школьнай праграмы, каб яны былі развітыя ўсебакова, маглі разважаць самастойна і не баяліся выказваць уласнае меркаванне. Напрыклад, аналізуючы прачытаныя творы, вучні могуць паставіць сябе на месца герояў і падумаць, што б яны рабілі ў той ці іншай сітуацыі.

— Ці ёсць у школьнай праграме пісьменнікі і творы, якія вам асабліва цікавыя?

— Найбольш захапляюся Уладзімірам Караткевічам. Вельмі падабаецца яго «Дзікае паляванне караля Стаха». У школе гэтая аповесць не вельмі зачапіла. Але з узростам прыйшло пераасэнсаванне прачытанага: твор прываблівае яркім і незвычайным сюжэтам, вытанчаным апісаннем характараў герояў. Таму раю вучням перачытаць яго праз некалькі гадоў... Таксама не можа пакінуць абыякавым творчасць Васіля Быкава. Лёс яго герояў — жыццёвы і кранальны, а вайна ў творах — не прыхарошаная.

— У педагогаў не так шмат вольнага часу, нават дома. Як яго бавіце?

— Стараюся пабыць з блізкімі людзьмі. Займаюся самаадукацыяй. Вельмі люблю бег на доўгія дыстанцыі. Захапляюся ім са школы, але, на жаль, пакуль яшчэ ні разу не ўдзельнічала ў спаборніцтвах. Саромеюся...

— Аб чым марыце як настаўніца?

— Што пакаленне, якое я вучу роднай мове, будзе карыстацца ёй у паўсядзённым жыцці. І, калі мне выпала магчымасць зараз звярнуцца да вялікай аўдыторыі, скажу: не саромейцеся нашай мовы, любіце яе, падтрымлівайце. Няхай яна гучыць як мага часцей!

Юлія АДАМОВІЧ, студэнтка ІV курса факультэта журналістыкі БДУ

Выбар рэдакцыі

Культура

Больш за 100 літаратараў з усіх рэгіёнаў краіны возьмуць удзел у мерапрыемствах Дня беларускага пісьменства

Больш за 100 літаратараў з усіх рэгіёнаў краіны возьмуць удзел у мерапрыемствах Дня беларускага пісьменства

Свята, якое ўжо традыцыйна ладзіцца ў першую нядзелю верасня, сёлета прымае Слонім.

Грамадства

Як працуюць сядзелкі

Як працуюць сядзелкі

Попыт на сядзелак ці медсясцёр, якія могуць даглядаць цяжка хворых людзей на даму, пастаянна расце.

Культура

Алесь Родзім: Рабілі «афармілаўку» для калгасаў, вярталіся ў свае падвалы і працягвалі маляваць

Алесь Родзім: Рабілі «афармілаўку» для калгасаў, вярталіся ў свае падвалы і працягвалі маляваць

Беларускаму складніку Тахелеса прысвечаны арт-фестываль «Міфалагема тысячагоддзя», што адкрыўся ў прасторы Ок16 15 жніўня.