Вы тут

Каб збор адходаў стаў добрай звычкай


Выхаванне маленькіх грамадзян – справа адказная і пачэсная. “У нашых руках – наша будучыня” – такое крэда ў педагогаў дзяржаўнай установы адукацыі “Спецыяльны дзіцячы сад № 9 г. Бабруйска для дзяцей з цяжкімі парушэннямі маўлення”. Пройдзе зусім няшмат часу, і сённяшнія дашкольнікі стануць гаспадарамі зямлі беларускай. А ў якой краіне – чыстай і зялёнай ці засмечанай і апусцелай – будуць жыць нашы дзеці, залежыць ад нас, дарослых.

На жаль, з кожным годам усё больш актуальнай становіцца праблема назапашвання адходаў. І гэта бяда не аднаго чалавека, і нават не асобнай дзяржавы, а глабальная пагроза для ўсёй планеты. У нашай краіне таксама звяртаюць асаблівую ўвагу на гэта пытанне, у тым ліку і ў галіне адукацыі. Як і многія еўрапейскія дзяржавы, Беларусь прытрымліваецца сучасных тэндэнцый у выхаванні, накіраваных на павышэнне экалагічнай культуры ў сферы раздзельнага збору адходаў.

Спецыялісты нашага дзіцячага сада таксама ўпэўнены, што фарміраванне экалагічнай свядомасці павінна пачынацца з дашкольнага ўзросту. Як жа растлумачыць маленькім выхаванцам такія важныя ісціны? Мы падзелімся сваім вопытам па выкарыстанні розных формаў работы з дзецьмі з цяжкімі парушэннямі маўлення, а таксама з іх бацькамі з групы “Пчолка” (выхавацель дашкольнай адукацыі Алена Стэльмак) па пытаннях раздзельнага збору адходаў.

За аснову правядзення тэматычнага тыдня “Родны горад просіць дапамогі” былі ўзяты словы Канфуцыя: “Скажы мне – і я забудуся, пакажы мне – і я запомню, дай мне зрабіць – і я зразумею”. Спачатку педагогі расказалі выхаванцам пра "жыццё" цэлафанавага пакета, а таксама пра тое, якую шкоду прыносяць адходы і навошта трэба іх раздзяляць. А затым разам з дзецьмі яны наведаліся да месцаў збору адходаў, каб наглядна і ў даступнай форме растлумачыць такія паняцці, як “назапашванне адходаў”, “раздзельны збор”, “экалогія”.

Выдатным працягам гэтай працы сталі дыдактычныя гульні “Раскладзі адходы”, “Што з чаго зроблена”, “Што пераблытаў Нязнайка”, рухомая гульня “Хто хутчэй раскладзе смецце”, сюжэтна-ролевая гульня “Сям’я”. Усе яны накіраваны на фарміраванне першапачатковых уменняў і ўяўленняў, замацаванне пэўных  правілаў.

– Падчас гульні нашы выхаванцы тлумачылі свае дзеянні, актывізавалі слоўнік па тэме, што садзейнічала развіццю маўленчых навыкаў, – расказвае настаўнік-дэфектолаг Таццяна Целепень. – Дзеці не толькі вучыліся правільна збіраць адходы, але і расказвалі сябрам, бацькам і гасцям, як іх выкарыстоўваць далей на карысць людзям.

Наступным крокам стала чытанне мастацкіх твораў пра прыроду, разглядванне экалагічных плакатаў, выдадзеных Міністэрствам прыродных рэсурсаў і аховы навакольнага асяроддзя. На практычных занятках маленькія бабруйчане рабілі кармушкі для птушак з пакетаў з-пад соку, а таксама вырабы з ужо выкарыстаных аднойчы паперы, кардону і поліэтылену.

Добрай традыцыяй у нашай групе стала запрашэнне на мерапрыемствы гасцей. На гэты раз да дзетак завітаў галоўны спецыяліст Бабруйскай гаррайінспекцыі прыродных рэсурсаў і аховы навакольнага асяроддзя Ігар Салановіч. Ён расказаў пра тое, чым займаюцца эколагі, як працуюць “зборшчыкі адходаў”, а таксама навошта інспектарам па ахове прыроды спецыяльны транспарт, адзенне і знак адрознення. Падарункамі для выхаванцаў сталі кнігі, фламастэры, цацкі, расфарбоўкі. Папера, пластык і іншыя матэрыялы, з якіх зроблены гэтыя рэчы, таксама калісьці былі смеццем, але, дзякуючы неабыякавым людзям, атрымалі другое "жыццё”.

Прыемна адзначыць, што ў справе павышэння экалагічнай культуры юных беларусаў бацькі сталі нашымі аднадумцамі. Яны з цікавасцю слухалі выхавацеляў падчас кансультацыі “Экалагічнае выхаванне: 10 пытанняў – 10 адказаў!”, удзельнічалі ў "круглым стале" на тэму “Усё пачынаецца з дзяцінства…”. Мы ўпэўнены, што фарміраванне ў бацькоў элементарных ведаў па пытаннях адходаў дапаможа выхаваць і ў дзяцей экалагічна свядомыя адносіны да збору смецця.

У большасці сем’яў дарослыя зрабілі ўсё, каб раздзельны збор адходаў стаў нормай і карыснай звычкай. Разам з дзецьмі яны ўстанавілі на ўчастках каля сваіх дамоў спецыяльныя ёмістасці для смецця, а на прагулках звярталі ўвагу на экалагічныя плакаты і тлумачылі іх значэнне. З іх дапамогай дзеці вучыліся рабіць рэчы з другасных рэсурсаў. Нават тыя, хто спачатку адмоўна ставіўся да распачатай справы, урэшце сталі нашымі прыхільнікамі. Фотарэпартаж “А мы робім так!” засведчыў, як члены кожнай сям’і робяць свой пасільны ўнёсак у агульную справу.

Напрыканцы тыдня разам з бацькамі і педагогамі выхаванцы сталі выдаўцамі ўласных рэкламных плакатаў, выстава якіх прайшла ў нашым дзіцячым садку.

Выхоўваць падрастаючае пакаленне і быць асабістым прыкладам для дзяцей – вялікая адказнасць. Спадзяёмся, што нашы выхаванцы будуць не спажыўцамі, а руплівымі гаспадарамі на роднай зямлі.

Святлана ГАРЭЛАВА, намеснік загадчыка па асноўнай дзейнасці ДУА “Спецыяльны дзіцячы сад №9 г. Бабруйска для дзяцей з цяжкімі парушэннямі маўлення”

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Як у вясковай школе з'явіўся SТEM-цэнтр

Як у вясковай школе з'явіўся SТEM-цэнтр

З'явіўся ён дзякуючы спонсарскай падтрымцы кампаніі Vіzor Games. 

Грамадства

Як адбываюць пакаранне асуджаныя да абмежавання волі «ў хатніх умовах»

Як адбываюць пакаранне асуджаныя да абмежавання волі «ў хатніх умовах»

«Хатняя хімія» — гэта турма, толькі на свабодзе», — з сарказмам кажуць самі асуджаныя пра абмежаванне волі без накіравання ў папраўчую ўстанову.

Здароўе

​Як абараніць сябе ад кардыялагічных праблем у халодны перыяд?

​Як абараніць сябе ад кардыялагічных праблем у халодны перыяд?

Менавіта зімой павялічваецца колькасць інфарктаў і павышаецца артэрыяльны ціск.

Культура

Успаміны пра Яўгенію Янішчыц

Успаміны пра Яўгенію Янішчыц

Піша Зіновій Прыгодзіч.