Вы тут

Справы і мары Алеся Цыркунова


Жаданне стаць мастаком з’явілася яшчэ ў дзіцячым доме. Тады, падлеткам, Алесь Цыркуноў глядзеў фільмы аб прадстаўніках гэтай прафесіі, чытаў кнігу пра аднаго мастака-праўдалюба, які маляваў так, як думаў, і не выракаўся сваіх ідэй. Падчас знахо-джання ў дзіцячым доме Алесь хадзіў у Ветцы, пад Гомелем, у студыю выяўленчага мастацтва пад кіраўніцтвам Сяргея Палікарпавіча Гаробчанкі. Тады ж пазнаёміўся з мясцовым мастаком Фёдарам Шкляравым. Але... Пасля дзіцячага дома ён паехаў на тры гады на Данбас, каб, працуючы на шахце, спасцігаць жыццё, перш чым стаць мастаком. Там, навучаючыся ў горна-прамысловым тэхнічным вучылішчы, займаўся ў завочным універсітэце імя Крупскай.


Каля партрэта Янкі Купалы

Пасля вяртання на Радзіму служыў у войску. У звальненні аднойчы зайшоў у тэатральна-мастацкі інстытут (цяпер Акадэмія мастацтваў)...

— Я паглядзеў, якія таленавітыя вісяць на сценах работы студэнтаў, якія прыгожыя на калідорах стаяць скульптуры. Адчуў, што гэта Храм мастацтваў, — успамінае творца. — Пасля дэмабілізацыі хадзіў па вечарах у студыю выяўленчага мастацтва на Трактарным заводзе да Анатоля Васільевіча Бараноўскага. Праз год паступіў у Беларускі дзяржаўны тэатральна-мастацкі інстытут і скончыў яго ў 1976 годзе. Размеркаваўшыся ў Гомель, праз год мусіў вярнуцца ў Мінск, бо там не было ні жылля, ні майстэрні, ні заказаў. У 1983 годзе ўступіў у Саюз мастакоў. Рэкамендацыі для ўступлення мне далі Уладзімір Стальмашонак, Пётр Крахалёў і Васіль Шаранговіч.

— Што Вас натхняе?

— Наша гісторыя і прыгажосць. У Дастаеўскага было такое выказванне: «Прыгажосць душы выратуе свет», з чым я цалкам згодны. А пад словам «гісторыя» трэба найперш разумець не голую храналогію падзей, што складае, умоўна кажучы, шкілет нашай мінуўшчыны, які па-свойму надзвычай прывабны тымі выкрунтасамі, кантрастамі і шмат чым яшчэ, — а іншае. Гэтае іншае скрозь у схаваным духоўна-генетычным патэнцыяле нашага народа, які фактычна і ўтрымлівае, ці зберагае, загадку, таямніцу неўміручасці нашага этнасу і складае яго сутнасць. Як бы нас ні пазначалі, якія б найменні ці ярлыкі ні прычэплівалі, а мы ёсць. Мы жывём і ўпэўнены: калі ўжо калісьці і мусім знікнуць на гэтай Богам створанай планеце, то будзем да апошняга суднага часу...

— Якія аспекты нацыянальнага жыцця знайшлі ўвасабленне на Вашых карцінах?

— Пішу найчасцей такія сюжэты, у якіх праяўляюцца духоўныя памкненні чалавека, незалежна ад яго ўзросту і прафесіі.

— Як прыходзіць задума напісаць тую ці іншую карціну?

— Ідэя прыходзіць нечакана. Звычайна творчыя імпульсы атрымліваеш, калі інтэлект ужо працуе ў пэўным кірунку. Мы маем ад Бога дар прадчування пэўных падзей. Імпульс да творчасці можа даць лінія, пляма, творча-нечаканы сон. Так, напрыклад, я сасніў сюжэт сваёй карціны «Бульба» пра вяртанне блуднага сына. Бульба тут як сімвал мацярынскай і беларускай дабрыні. Дарэчы, быў такі выпадак, што падчас выстаўкі ў музеі менавіта да гэтай карціны прыходзіў ледзь не кожны дзень мужчына як на пакаянне да сваёй маці.

— Дзе вам лепш «пішацца»?

— Ад афіцыйнай майстэрні давялося адмовіцца: дужа шмат каштуе. Цяпер эпізадычна для рэалізацыі бягучых задум выкарыстоўваю прыватнае памяшканне. Працую і дома. На лецішчы ў мяне ёсць «кузня духу». Там апрацоўваю задумы, разважаю, ці варта іх рэалізацоўваць.

— Што прыцягвае акрамя жывапісу?

— З даўніх часоў у мяне была цікавасць да розных народных рамёстваў: сталярскіх, разьбярскіх. Тое-сёе здзейсніў на лецішчы. З 2000 г. пачаў працаваць над шэрагам работ, звязаных з гісторыяй кутка Беларусі, дзе я знаходзіўся. Такім чынам, мной устаноўлена каля дзясятка памятных мемарыяльных знакаў: Вацлаву Ластоўскаму ў Курапатах, у Мядзельскім, Астравецкім і Пастаўскім раёнах — і знакаў рэлігійна-гістарычнага характару. Часам у гэтым мне дапамагаюць сябры-аднадумцы. У 2017 годзе завітаў у Томск на міжнародны пленэр па разьбе — і там усталяваў памятны знак, прысвечаны Міколу Гусоўскаму з яго «Песняй пра зубра».

— Якія славутыя дзеячы культуры і навукі знайшлі ўвасабленне на Вашых карцінах?

— Усіх тут і не пералічыш. Гэта Еўфрасіння Полацкая, Францыск Скарына, Вітаўт, Магдалена Радзівіл, Янка Купала, Уладзімір Дубоўка, Барыс Кіт, Міхал Клеафас Агінскі і інш.

— Якое месца паэзіі ў Вашай душы?

— Паэзія і музыка ідуць поруч у кожнага творцы. Яны сёстры жывапісу. Ва ўсякіх мастацкіх вобразах ёсць паэзія і музыка, і іх трэба адчуваць. Калі чалавек пазбаўлены такой здольнасці, ён будзе прыземлены, не зможа адчуваць палёт зораў у небе. Я напісаў партрэты Янкі Купалы, Якуба Коласа, Максіма Багдановіча, Цёткі, Ларысы Геніюш, Дануты Бічэль, Максіма Танка, Уладзіміра Дубоўкі... Хацелася б многіх яшчэ напісаць, бо іх паэзія — голас Божы.

У мяне ёсць шасцітвор, дзе Еўфрасіння Полацкая стаіць, быццам маці з вярыгамі, расставіўшы рукі, нібыта абдымаючы свет, і ад яе ў розныя бакі разыходзяцца промні святла. Ніжэй размешчаны партрэты яе «дачок», якія сімвалізуюць духоўна-творчую пераемнасць спадчыны Еўфрасінні Полацкай у розныя перыяды станаўлення нашай нацыі.

— Над чым працуеце цяпер?

— Калі ўпершыню, мусіць, гадоў 20 таму, пазнаёміўся з паэмай Янкі Купалы «На куццю», быў глыбока ўзрушаны тым глыбінным, філасофска-алегарычным падтэкстам з выразна патрыятычнай узнёсласцю. Тады ўжо ўзнікла жаданне стварыць штосьці аналагічнае, але ў жывапісе, выкарыстоўваючы падтэксты купалаўскай паэмы як паходню ў блуканнях па лабірынтах пошуку адпаведных пластычна-выяўленчых сродкаў для раскрыцця гіганцкага зместу, які фактычна выкрывае ўсю нашу нацыянальна-гістарычную місію. Пры гэтым абмінаючы банальную ілюстратыўнасць, пазбягаючы небяспекі трапіць як у пусты, голы фармалістычны пошук, так і ў бязглузда-прымітыўны натуралізм, чым цяпер так нашпігаваны шмат якія нашы мастацкія выстаўкі.

Багата часу было страчана на вырашэнне пластычна-жывапіснага стылю і сродкаў, перавыбрана шмат варыянтаў, ды ўрэшце мусіў спыніцца і вызначыцца ў варыянце, які выпрацаваўся спакваля амаль самастойна. Гэта нізка твораў лікам у 1+12. Калі работа будзе завершана, — невядома, мо гады праз 2—3...

— А вы хацелі б, каб вашы дзеці і ўнукі сталі мастакамі?

— Чаму беларусы з’язджаюць за мяжу? Як гэта спыніць? Як зрабіць так, каб Айчына не станавілася нашым дзецям мачахай? Мабыць, таму і працяг мастакоўскай традыцыі ў маім родзе пакуль не прадбачыцца. Хай адпачне род, каб не паўтарацца.

— Ці займаліся вы радаводнымі пошукамі?

— Усе мае бацькі і дзяды былі, як мне вядома, сялянскага паходжання, чым і ганаруся. Лічу, што і сярод сялян былі і ёсць дастаткова высакародныя людзі. Далей прадзедаў ніякай інфармацыі не засталося.

— Ёсць жаданне вярнуцца ў маладосць і пачаць усё спачатку?

— У прынцыпе, хацелася б вярнуцца ў маладосць, каб пазбегнуць памылак. З захаваннем жыццёвага вопыту. Але Бог стварыў чалавека, каб не ведаў, што будзе заўтра. І даў магчымасць выбару. І я свой выбар ужо зрабіў у маладосці. Самае мудрае, лічу, — заставацца самім сабой, жывучы па хрысціянскіх запаветах, не губляючы веру ў свае здольнасці. Бо, адстойваючы індывідуальнасць, мы дамагаемся справядлівасці, бо кожная асоба ў сваёй арыгінальнасці ёсць непаўторнасць нашага народа, выяўляе яго непаўторна багатае аблічча.

Запісала Таццяна БАРЫСЮК, фота аўтара

Выбар рэдакцыі

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.