Хочацца пяшчотнай цішыні? Сустракайце “вясковы” нумар “Маладосці”!
Вялікія гарады заўсёды адзначаны вялікай мітуснёй. Незалежна ад таго, які месяц на календары, яны жывуць па ўласнаму графіку, непадуладнаму ні прыродзе, ні чалавеку. І нават у канцы лістапада, калі сонца ўсё раней змяняецца месяцам, гэты рытм непарушны: горад запальвае тысячы ліхтароў і працягвае бег па колу бясконцых спраў. У такія вечары, напоўненыя стомай і восеньскай хандрой, хочацца пяшчотнай цішыні, цёплай печы, бабуліных пірагоў... Адным словам, хочацца ў вёску. Што ж, “М”ы заўсёды рады выканаць жаданні нашых чытачоў – сустракайце “вясковы” нумар!
Можна не сумнявацца, што самы светлы, кароткі і зручны шлях да вёскі праходзіць праз дзіцячыя ўспаміны. Не верыце? Спытайцеся ў палешука Віктара Вабішчэвіча: “Мы хадзілі ў школу пастаянна; пропускаў, якія сёння сабе вучні дазваляюць, не рабілі. Чаму я гэта асабліва адзначаю? У нас бурныя, паўнаводныя рэкі. Палескія рэкі такія, як у Коласа Прыпяць апісваецца. Наша рака, якой ні на адной карце няма і якую мы называем адным з рукавоў Гарыні, калі вясною разлівалася і ўсё затапляла, стварала нам праблему: як трапіць у школу. Ад маёй хаты трэба было кіламетр ехаць лодкай па разлітай вадзе, а потым яшчэ больш за кіламетр ісці пехатою. Цяперашні вучань разважае так: «Ясна ж усім, што нас затапіла, ясна, што ад школы адрэзала, дык куды мне ісці?» А мы ж ішлі.”
Рамантыка -- гэта цудоўна, але ці можна, напрыклад, разглядаць сялянскае жыццё з пункту гледжання навукі? Доктар філалалагічных навук, фалькларыст і этналінгвіст Таццяна Валодзіна лічыць, што не толькі можна, але і патрэбна: “Як бы сучасніку ні падавалася, што вёска — гэта вузка і нецікава, але калі ўзяць прадстаўніка ранейшай вясковай супольнасці і паглыбіцца ў яго свет, то стане зразумелым: практычна кожны вясковец насіў у сваёй свядомасці, а папросту кажучы, у сваёй галаве цэлую сістэму ведаў, пачынаючы ад будзённа-гаспадарчых — калі трэба сеяць, калі касіць, калі капаць, калі карова ацеліцца (календароў жа не было) — і завяршаючы незлічонай колькасцю правіл, забарон, рэкамендацый, проста ведаў пра абсалютна кожны складнічак жыцця: пра зоркі, з’явы надвор’я, расліны, жывёл і ўсё-усё, што ўвогуле можа быць. Прычым гэта веды не адмысловыя, не веды асобных людзей, імі валодала практычна ўсё насельніцтва вёскі. Болей за тое, глыбіня гэтых ведаў дазваляла рабіць прадказанні: калі здарылася А, то абавязкова здарыцца В, а калі здарылася В, то здарыцца С і гэтак далей. Вось характэрная рыса такой свядомасці — разуменне і практычнае выкарыстанне сувязі ўсяго з усім”.
І сапраўды, кожная вёска гэта асобны мікракосмас са сваімі традыцыямі. У гэтым лішні раз пераканался Настасся Яльніцкая, якая падчас сваёй фальклорнай практыкі ў вёсцы Бабовічы Гомельскай вобласці назбірала шмат цікавага матэрыялу:
«Мароз, мароз! Хадзі гушчу есць!
Летам не бывай, цвятоў не збівай,
А то будзе табе ўюга, жалезная пуга!
А вы, куркі, чуйце ды яйцы гатуйце!
Мае сыпце, як мак, а чужыя будзьце так».
Зразумела, што нумар, прысвечаны беларускай вёсцы, не можа абысціся без згадвання нашых класікаў. Уладзімір Цвірка запрашае ў захапляльнае падарожжа па месцах Якуба Коласа:
“Я праехаў усю Беларусь. Ёсць на яе карце такія мясцінкі, на якія хочацца зірнуць яшчэ, і мо нават крыху іначай, чым першы раз. Быццам нічога асаблівага ў іх няма: прырода, лес, дрэвы, хаты... Хоць пра месцы, якія памятаюць Якуба Коласа, так сказаць не атрымліваецца. Яны асаблівыя нават тым, што трапіўшы ў любое з іх, чуеш унутры паэтычнае слова”.
Акрамя “вясковых” матэрыялаў у лістападаўскай “Маладосці” знайшлося месца і для “гарадскіх” паэзіі, прозы, крытыкі і калумністыкі.
Кірыл Мяцеліца
У парадку дня — зацвярджэнне Канцэпцыі нацбяспекі і Ваеннай дактрыны.
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.