Вы тут

Пра што дзеці здымаюць уласныя мультфільмы?


Глядзець мульцікі, бадай, любімы дзіцячы занятак. Лепей толькі здымаць іх... самому. Набор спісаных алоўкаў, тысяча малюнкаў, тры месяцы работы — і маленькі шэдэўр гатовы. Якія сюжэты прыдумляе малеча? І чаму дарослым лепш не ўмешвацца ў дзіцячую творчасць? Пра гэта расказалі ў Школе дзіцячай мультыплікацыі.


Пластылінавыя героі, манныя берагі

— Я не вучу дзяцей акадэмічнаму малюнку. Мая задача — разняволіць іх творча, а не «прычасаць». Многія прыходзяць і кажуць, што не ўмеюць маляваць, ляпіць. А потым праз месяц выдаюць такія вынікі, што дзіву даешся. У гэтых дзяцей атрымліваецца больш арыгінальна, бо іх не стрымліваюць правілы, — кажа кіраўнік студыі «Энфіс» Наталля КУЛІБАВА.

Па адукацыі яна псіхолаг і арт-тэрапеўт. Пасля ўніверсітэта працавала ў дашкольнай установе, але зразумела, што стандартныя методыкі не заўсёды дзейсныя. І пачала шукаць іншыя спосабы дастукацца да дзіцячай душы. Наткнулася на прапанову паўдзельнічаць у курсах па мульттэрапіі, якія былі арганізаваны расійскім Фондам кіно. А пасля гэтага загарэлася ідэяй стварыць студыю дзіцячай анімацыі, дзе малеча можа выліць сваю энергію, набалелае праз творчасць. Да таго ж дзядзька Наталлі працаваў мультыплікатарам на «Беларусьфільме», таму яна добра знаёмая з гэтым мастацтвам.

У школе дзеці вучацца асновам кінадраматургіі, напісанню сцэнарыяў. Асвойваюць розныя тэхнікі мультыплікацыі: папяровае перакладанне (так здымаўся «Вожык у тумане»), пластылінавую анімацыю, сыпучую (выкарыстоўваюць пясок, грэчку, манную крупу). Самая працаёмкая тэхніка — маляваная. Па стандарце павінна быць 25 кадраў у секунду, але дзеці робяць лягчэйшы варыянт — у сярэднім 8—12 кадраў.

— Хлопчыкі любяць яшчэ лега-анімацыю, але мне канструктар не вельмі падабаецца: можна зняць толькі экшэн, а эмоцыі на твары не пакажаш, — заўважае кіраўнік студыі.

— А камп'ютарнай графіцы вучыце?

— Не, гэта больш падыдзе старэйшым дзецям. А ў малодшым узросце (у нас займаюцца з трох гадоў) лепш пачынаць з прыкладной анімацыі, бо вельмі важныя тактыльныя адчуванні. Тут кожны персанаж памятае цяпло дзіцячых рук, перадаецца энергетыка. Камп'ютарныя героі, на маю думку, усё ж больш сухія.

Калі створаныя персанажы і дэкарацыі знятыя, пачынаецца мантаж і агучванне. Усё па максімуме робіць сама малеча. «Педагогі выключна дапамагаюць. Дарослыя, мне здаецца, толькі псуюць дзіцячую творчасць сваім поглядам», — усміхаецца Наталля.

Летась, дарэчы, групавы мульцік навучэнцаў студыі — «Кляксандыя» — быў паказаны на міжнародным фестывалі анімацыйных фільмаў «Анімаёўка» і атрымаў у сваёй узроставай намінацыі ўзнагароду — «Хрустальны аловак». А сёлета на гэтым жа конкурсе іх карціну «Гузікі» прызналі найлепшым дзіцячым анімацыйным фільмам.

Прэм'еры для ўсёй сям'і

У студыі якраз ідуць заняткі. Дзяўчаткі 3—5 класаў натхнёна малююць прыдуманых персанажаў. На прыход журналіста не звяртаюць ніякай увагі: паглыблены ў творчы працэс.

Сюжэты ў юных аніматараў даволі цікавыя. Віка, напрыклад, стварыла гісторыю пра жырафу Макарону. Яна была вельмі высокай, бачыла месяц, зоркі, вясёлку, але астатнія жывёлы ёй не верылі. Пакуль сонейка не паказалася з-за аблокаў і не прайшоў дождж. Тады ўсе зразумелі, што жырафа мела рацыю, і сталі з ёй сябраваць.

— А чаму ў жырафы такое імя дзіўнае?

— Бо яна жоўтая, як макарона, — з усмешкай адказвае Віка.

З дакладам пра мультыплікацыю дзяўчынка выступала нават на школьнай канферэнцыі. Заняла другое месца і ў якасці бонуса атрымала сертыфікат на 10 балаў, які можна прымяніць на любым прадмеце. А яшчэ кажуць, што мульцікі вучобе перашкаджаюць!

Вера мінулы раз рабіла міні-фільм у тэхніцы папяровага перакладання, расказвала пра краіну, дзе ўсё было шэрае, галоўнай славутасцю лічылася дрэва без лісця. А яе суседка Рамана любіць ляпіць персанажаў з пластыліну. На паказ сваіх новых мульцікаў збірае ўсю сям'ю: маму, тату, брата, сястру.

— Кветкі на прэм'еры табе дораць?

— Не, — смяецца. — Проста кажуць, што я малайчына і што будуць чакаць новых мульцікаў.

Самыя папулярныя персанажы ў дзяцей — супер-героі (у хлопчыкаў) і феі (у дзяўчатак). Летась героямі анімацыі былі нават бонсты. Здымаючы свае ўласныя кінакарціны, малыя становяцца больш назіральнымі: вучацца заўважаць цікавыя дэталі ў паўсядзённым жыцці.

На групавы анімацыйны фільм, які ствараюць 4—5 чалавек, у навучэнцаў ідзе два месяцы (тут галоўнае — размеркаваць абавязкі: усе ж хочуць маляваць галоўнага персанажа). Аўтарскія рыхтуюцца не менш чым за тры месяцы. «Мульцікі ў нас кароткія: ад хвіліны да трох, — тлумачыць Наталля Кулібава. — Дзеці ў малодшым узросце не здольныя на працяглую работу — ім хочацца хутчэй убачыць вынік. Я іх супакойваю тым, што «Галаваломка» здымалася чатыры гады, хоць над яе стварэннем працавала тысяча чалавек».

Разрадка... праз сюжэт

Праз мульцікі бацькі даведваюцца новае пра сваіх дзяцей. Бо персанажы, якіх стварае малеча, — праекцыя іх унутранага свету. Калі герой сумны, то, напэўна, і дзіця нешта турбуе. Праз сюжэт яно вырашае свае ўнутраныя канфлікты — такая своеасаблівая разрадка. Да таго ж педагогі дадаюць у праграму практыкаванні, якія носяць дыягнастычны характар.

— У кожным дзіцячым мульціку можна знайсці глыбокую думку, — упэўнена кіраўнік студыі. — Неяк малеча прыдумала сюжэт пра папулярную камп'ютарную гульню «Майнкрафт». Сутнасць такая: хлопчык загуляўся і трапіў у віртуальны свет. Глядзіць: а ён стаў квадратным, тата з мамай таксама квадратныя. Потым аказалася, што гэта ўсяго толькі сон. Але хлопчык стаў больш цаніць жыццёвыя моманты: пачаў ганяць мяч з сябрамі, кнігамі зацікавіўся.

— Калі бацькі аддаюць дзіця на айці-курсы, яны спадзяюцца, што з яго вырасце добры праграміст. Такі зачын на будучыню. Анімацыя ж развівае найперш фантазію. Якое яе практычнае прымяненне ў дарослым жыцці?

— Фантазія ратуе нас і дае сілы спраўляцца з цяжкасцямі, — лічыць Наталля Кулібава. — Без яе чалавек становіцца робатам, які рухаецца па маршруце «дом — работа — дом», а сапраўдныя радасці праходзяць міма. Калі творча ставішся да жыцця, тады яно набывае сэнс. Гэта як чорна-белая размалёўка: калі яе не запоўніць яркімі фарбамі, яна так і застанецца пустой.

Наталля ЛУБНЕЎСКАЯ

lubneuskaya@zvіazda.by

Загаловак у газеце: Жырафа па мянушцы Макарона

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.