Вы тут

Некалькі парад прадпрымальнікам ад вядомага расійскага практыка


Пра тое, як, калі і навошта трэба нешта перакройваць у рабоце прадпрыемства, расказвае стваральнік і саўладальнік кансалтынгавай кампаніі «Bеrnеr & Stаffоrd», аўтар збытавай тэхналогіі Вадзім Дазорцаў.

Як зразумець, што ў арганізацыі наспела неабходнасць перамен? Як вылічыць, дзе менавіта і што менавіта прыйшла пара мяняць? Як забяспечыць уцягванне супрацоўнікаў у працэс змен? Ці рэальна зрабіць так, каб кожны супрацоўнік разумеў сваю ролю ў поспеху кампаніі? На прамыя пытанні павінны быць шчырыя адказы.


Сігналы да перамен можна падзяліць на дзве групы, лічыць Вадзім Дазорцаў. Першая — рацыянальныя: стагнуюць або падаюць продажы, сыходзяць кліенты або запавольваецца дынаміка іх прыцягнення, мяняюцца паказчыкі цякучкі кадраў у аддзеле продажаў. Прычым апошняе не абавязкова азначае частую змену персаналу. Калі супрацоўнікі вельмі доўга працуюць на адным месцы і калектыў не абнаўляецца — гэта таксама нядобра.

5 ці 10 гадоў — і ў зону рызыкі?

Ёсць адзін вельмі адчувальны момант — выгаранне супрацоўнікаў у продажах. Кіраўнікі часта не хочуць гэтага ўсведамляць. Спікер лічыць, што ў такой нашай постсавецкай рэчаіснасці сярэдні жыццёвы цыкл чалавека на адным месцы ў адной кампаніі складае пяць гадоў. Якая з гэтага напрошваецца выснова? Што трэба абнаўляць аддзел продажаў. А ўявіце кампанію, паспяховую, дзе супрацоўнікі працуюць па 10 гадоў? Рэзаць прыйдзецца па жывым. Але гэта — ужо асобная гісторыя кіраўніцкай смеласці і мудрасці — умець глядзець аб'ектыўна на рэаліі. Ёсць і выключэнні, калі такія старажылы выступаюць ініцыятарамі змен. Калі кіраўнік асцерагаецца такіх сітуацый, то перад укараненнем змяненняў лепш за ўсё запрасіць бізнес-псіхолага і высветліць стан кожнага супрацоўніка. Гэта дазволіць убачыць людзей, якія знаходзяцца ў зоне рызыкі, і з імі лепш расстацца да пачатку змен.

Рынкавае акно магчымасцяў

Другая група сігналаў аб неабходнасці перамен — ірацыянальныя. «На мой досвед магу сказаць, што прадпрымальнікам варта давяраць сваёй інтуіцыі. Бывае, кіраўнік кампаніі адчувае, што вось-вось будуць нейкія вялікія праблемы. Ці наадварот: па справаздачах выходзіць, што ўсё добра, але ёсць адчуванне, што магло быць яшчэ лепш, што патэнцыял кліентаў, патэнцыял рынку не выкарыстоўваецца ў патрэбнай меры. І вось гэтаму пачуццю дакладна трэба давяраць», — лічыць Вадзім Дазорцаў. Ёсць так званае рынкавае акно магчымасцяў, і яно адкрываецца нячаста. Таму, калі ў кампаніі сёння ёсць магчымасці працаваць больш інтэнсіўна і расці, іх абавязкова трэба выкарыстоўваць. Бо, калі акно магчымасцяў зачыніцца, канкурэнцыя вырасце і вы будзеце змагацца ўжо за кожнага кліента. І атрымліваецца, што, не даверыўшыся інтуіцыі, можна страціць час, калі вы маглі «зняць вяршкі з рынку».

Статус лідара ў кампаніі

Перамены заўсёды выклікаюць супраціўленне персаналу. Як правільна падрыхтаваць ключавых супрацоўнікаў?

Прыватны бізнес, часцей за ўсё, уладкаваны аўтарытарна, на аўтарытэце кіраўніка. Таму першы пасыл менавіта да яго: трэба думаць пра ваш статус у кампаніі, трэба яго разумнымі спосабамі заваёўваць. Асабліва ў добры перыяд для бізнесу. І калі наступаюць цяжкія часы, вы з дапамогай свайго аўтарытэту можаце данесці да супрацоўнікаў, што трэба рабіць і навошта. Ствараеце ў іх нейкі вобраз будучыні. Гэта значыць можаце прадаць ім ідэю перамен. У рэшце рэшт паказваеце, што вы, як лідар, разумееце сутнасць таго, што адбываецца вакол, каб людзі вам верылі. Наступны крок — план змен. Іх трэба прадумаць у «штабе» — як падчас вайны. Так, частка рашэнняў будзе балючая, і пра гэта трэба адразу адкрыта сказаць супрацоўнікам.

У любых зменах самае праблемнае — гэта злом старой звычкі і фарміраванне новай. Вельмі важна скласці разумны, плаўны, але няўхільны план іх укаранення. Людзі не могуць за адзін дзень перабудавацца. Кожны тыдзень крок за крокам вам прыйдзецца іх мяняць. І ўвесь аўтарытэт лідара заключаецца ў тым, каб выразна даць зразумець камандзе, што дарогі назад няма — ні ў іх, ні ў вас.

Чаму важная плаўнасць змен? Людзі павінны бачыць прамежкавыя дасягненні. Але тут вельмі важна даць зразумець, што яны — гэта прыступкі вялікай лесвіцы на шляху да агульнай мэты. Колькі часу запланаваць на правядзенне змен? Практыка паказвае, што людзі прывыкаюць не хутка — прыкладна 100 дзён, такая вось магічная лічба.

Работа «па-новаму» — да аўтаматызму

Кіраўнік павінен разумець, што зменам людзей трэба навучыць. Не варта спадзявацца, што яны самі разбяруцца, прымуць іх. Просты прыклад. Вы ўкараняеце новую сістэму. Супрацоўнікаў трэба навучыць ёю карыстацца, а гэта 10—20 гадзін трэніровак. Уявіце жыццёвую сітуацыю. У вашага супрацоўніка праз паўгадзіны сустрэча з кліентам, адначасова ў яго звоніць тэлефон і прыходзіць ліст на е-mаіl. І ў гэты момант яму трэба стварыць картку кліента ў сістэме. А яму толькі сёння растлумачылі, як гэта рабіць. І што, ён будзе глядзець у інструкцыю?

Не, у яго павінен быць гэты працэс ужо даведзены да аўтаматызму. Таму, перш чым патрабаваць ад супрацоўніка працы «па-новаму», пераканайцеся, што ён усё дакладна засвоіў і давёў свае дзеянні да «раз-два». Ёсць кіраўнікі, у якіх пастаяннае жаданне нешта палепшыць, памяняць, паспрабаваць. Гэта выдатна, але трэба разумець, што не ўсе супрацоўнікі — такія ж. Трэба даць ім час папрацаваць у спакойным рэжыме.

Прымусіць варушыцца

Як праводзіліся змены ў рэальных арганізацыях? Раскажам на адным цікавым прыкладзе. Кампанія «А» шмат гадоў займаецца дыстрыбуцыяй прамысловай сантэхнікі. Па ўсіх фінансавых паказчыках гэта паспяховая кампанія, абарот — некалькі дзясяткаў мільёнаў еўра ў год. Пры гэтым росту ўжо даўно няма, і кіраўніцтва разумее, што доўга так працягвацца не можа, — трэба нешта рабіць і падымаць продаж. Але штат прадаўцоў кампаніі — гэта супрацоўнікі, якія тут вельмі даўно, яны кансерватыўныя ў дачыненні да змен. І тады было прынята цікавае рашэнне.

Сумесна з уладальнікамі кампаніі мы вырашылі стварыць паралельны, новы аддзел продажаў, пакінуўшы стары. Дамовіліся падзяліць рэгіёны працы (навічкам аддалі менш прыбытковую частку). Калі сталі набіраць новых людзей, адзін з уладальнікаў прапанаваў для іх аддзела зняць нават іншае памяшканне, каб яны не мелі зносін фізічна  (у курылках)  са старымі супрацоўнікамі. Усё атрымалася проста ідэальна. Праз тры месяцы ў пачаткоўцаў назіралася станоўчая дынаміка продажаў. Прыкладна праз 4—5 месяцаў некаторыя з іх сталі прыносіць такі ж вынік, як і старыя супрацоўнікі, якія працавалі з больш прыбытковымі кліентамі. «Стараслужачыя» пачалі дазнавацца пра гэта па справаздачах, сталі «падглядаць» за навічкамі. У выніку праз нейкі час адбылося аб'яднанне гэтых аддзяленняў і частка старых супрацоўнікаў сышла. Але частка — перабудавалася і стала працаваць у новым тэмпе. Усяго гэтая гісторыя доўжылася прыкладна год.

Натхніць ідэяй найлепшых

Што зрабіць, каб работнікі разумелі сваю ролю ў поспеху кампаніі? Гэта аўтарытэт кіраўніка: сапраўднаму лідару многія супрацоўнікі проста павераць і пойдуць за ім. Другое — навучанне. Перш чым патрабаваць ад супрацоўніка што-небудзь, яго гэтаму трэба навучыць і разам з ім замацаваць вынік. Трэцяе — трэба ўцягнуць паспяховых супрацоўнікаў у працэс змен. Пры гэтым кіраўнік паказвае, што яму важнае іх меркаванне, і яны ў такім выпадку менш супраціўляюцца пераменам. А акрамя таго, яны аўтарытэты для ўсіх астатніх, хай і асабістае стаўленне да іх не заўсёды добрае.

Галоўнае — своечасова пачаць

А цяпер пра тры галоўныя памылкі, якія здзяйсняюць кіраўнікі. Першае — яны рашаюцца на змены занадта позна. Калі продажы падаюць — гэта значыць, што час ужо ўпушчаны. Мяняцца трэба, калі ўсё стабільна добра. Але гэта і цяжэй за ўсё зрабіць. Другое — кіраўнікі спадзяюцца, што супрацоўнікі самі правядуць усе змены. Але без уцягвання кіраўніка нічога не адбудзецца. Трэцяе — непадрыхтаванасць. Нельга «нахрапам» за тыдзень усё змяніць, вы працуеце не з праграмай, а з людзьмі, з іх звычкамі і натурай. Таму да змен трэба рыхтавацца, гэта доўгая гісторыя.

Даведка

Вадзім Дазорцаў — саўладальнік шэрагу паспяховых расійскіх кампаній, валодае вопытам аператыўнага і стратэгічнага кіраўніцтва прадпрыемствамі, якія працуюць у сферы вытворчасці, дыстрыбуцыі і паслуг. Кіраўнічы вопыт, шырокі кругагляд і валоданне сусветнымі практыкамі арганізацыі і павелічэння продажаў адчынілі яму дзверы ў свет бізнес-кансультавання. У сапраўдны момант Вадзім з'яўляецца вядучым кансультантам у галіне кіравання продажамі ў Расійскай Федэрацыі.

Аўтар выказвае ўдзячнасць супрацоўнікам прэс-службы ЗАТ «Інфапарк-праект» за дапамогу ў падрыхтоўцы матэрыялу.

Сяргей КУРКАЧ

kurkасh@zvіаzdа.bу

Загаловак у газеце: Змяняцца трэба, калі ў бізнесе ўсё добра

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.