Вы тут

Наталля Кульгавая. Хвароба ХХІ стагоддзя


Сучаснае чалавецтва, нягледзячы на пастаяннае развіццё, увесь час сутыкаецца з праблемай новых захворванняў. Адной з масавых хвароб ХХІ стагоддзя навукоўцы называюць стрэс.

Дыягназ пацыенту паставіць не складана. Чалавек прачынаецца з ад­чуваннем, што ўсю ноч цягаў мяхі з бульбай, а ў вочы яму пры гэтым сыпалі пясок. Ён паводзіць сябе агрэсіўна, шмат лаецца ці наадварот становіцца маўклівым. Не хоча нічога рабіць і марыць пра тое, каб яго ніхто не чапаў. Стрэсаголік мае зменлівы настрой і нестабільны апетыт: ён ці ўвогуле губляе смак да ежы, ці пачынае есці як не ў сябе.

Амаль для кожнага з нас такі стан арганізму настолькі звыклы, што часта мы нават не звяртаем на яго ўвагі. Тым не менш, вучоныя лічаць стрэс галоўнай прычынай развіцця мноства захворванняў. Нездарма ў народзе кажуць: усе хваробы ад нерваў.

Калі паглядзець на статыстыку, у той ці іншай ступені ад стрэсу на працы пакутуе больш за 90 працэнтаў насельніцтва нашай краіны. Прыкладна 30 працэнтаў работнікаў знаходзяцца ў напружанні штодня, каля паловы — сутыкаюцца
з падобнымі сітуацыямі час ад часу.

А каб засцерагчы сябе ад стрэсу, прапаноўваем вам прытрымлівацца наступных правілаў:

· Рыхтуйцеся да раніцы напя­рэдадні вечарам (каб не шукаць паў­гадзіны згубленую шкарпэтку);

· Прызначайце сустрэчы загадзя (не прымушайце людзей чакаць і думаць пра вас дрэнна);

· Не спадзявайцеся на сваю памяць (нездарма ж чалавецтва прыдумала штодзённікі);

· Навучыцеся часцей ад­маўляць людзям (на ўсіх мо­цы не хопіць);

· Расстаўляйце прыярытэты ў сваім жыцці (зразумейце, што «разарвацца» вы не здолееце);

· Пазбягайце негатыўных асоб (абыходзьце іх за не­калькі кіламетраў);

· Выкарыстоўвайце час разумна (узгадайце першы пункт);

· Не забывайце своечасова паесці (навакольныя спужаюцца, калі ваш жывот пачне з імі размаўляць);

· Вырашайце вялікія задачы маленькімі порцыямі (піць ваду ж прасцей глыткамі, чым залпам);

· Глядзіце на праблемы як на часовыя складанасці (чорная паласа заўсёды змяняецца белай);

· Баўце час з дзецьмі (зносіны з малечай і гульня ў канструктар здымаюць стрэс, можаце праверыць);

· Дарыце ласку хатнім жывёлам (яны адкажуць вам тым жа);

· Заўсёды шукайце ў дрэнным добрае (з аптымізмам, безумоўна, прасцей ісці па жыцці);

· Уключайце ў свой штодзённы расклад вольны час (сон – гэта не вольны час);

· Верце ў сябе (завучыце, як мантру: «я самы прыгожы, самы разумны, самы лепшы», паўтарайце яе кожны дзень перад люстэркам);

· Стаўце мэты (і запісвайце іх у штодзённік, каб не забыцца);

· Уяўляйце сябе пераможцам (і прагаворвайце прыведзеную вышэй мантру);

· Часцей абдымайцеся з сяб­рамі і роднымі (абдымкі зробяць вас шчаслівымі);

· Вучыцеся дыхаць павольна і спакойна (вы ж не сабака);

· Увесь час бярыцеся за не­шта новае (але не кі­дайце гэта адразу);

· Пазбаўляйцеся шкодных звычак (лепш набывайце доб­рыя);

· Перастаньце разводзіць плёт­кі (стварайце іх);

· Імкніцеся да дасканаласці, а не да ідэалу (магчыма, што дасканаласць і стане для вас ідэалам);

· Рабіце зарадку (а можаце проста патанцаваць);

· Заўсёды прадумвайце план «Б» (а лепш і «В», і «Г»);

· Ведайце свае слабасці і не бойцеся паказваць іх іншым (яны могуць прыняць гэта за моцны бок вашага характару);

· Пішыце лісты сябрам, якія зараз далёка (і адпраўце ім поштай канструктар);

· Памятайце, што заўсёды ёсць выбар (а часам да­волі шырокі);

· Пакіньце спробы выправіць іншых (не псуйце сабе нервы);

· Высыпайцеся, як след (без захаплення, канешне ж);

· Менш размаўляйце і больш слухайце (так вы зберажэце сілы);

· Шчодра хваліце людзей (і частуйце цукеркамі);

· Часцей усміхайцеся (нічога страшнага, калі нехта пакруціць ля скроні);

· Ніколі не губляйце пачуцця гумару (тут вам дапаможа «Вожык»).

 

Наталля КУЛЬГАВАЯ.

 

Дадаць каментар

Выбар рэдакцыі

Эканоміка

Новабудоўлі: бюджэтных прапаноў амаль не засталося

Новабудоўлі: бюджэтных прапаноў амаль не засталося

Але на другасным рынку «хапун» на нерухомасць хутка скончыцца, лічаць эксперты.

Грамадства

Што прыводзіць да траўмаў на вытворчасці?

Што прыводзіць да траўмаў на вытворчасці?

Летась на вытворчасці адбылося амаль 1400 няшчасных выпадкаў. Многа гэта ці мала? 

Палітыка

Прэзідэнт узяў удзел у форуме экспертнай ініцыятывы «Мінскі дыялог»

Прэзідэнт узяў удзел у форуме экспертнай ініцыятывы «Мінскі дыялог»

Сёлета ён атрымаў назву «Усходняя Еўропа: у пошуках бяспекі для ўсіх».