Янка Купала быў самым вядомым дэндзі ў беларускай гісторыі. Але не першым. Нашы шляхціцы і магнаты напярэдадні Першай сусветнай вайны таксама апраналіся па такой модзе. Чаму? Проста нацыянальнае адзенне з-за шматлікіх паўстанняў і іншых гістарычных абставін было фактычна забаронена. Вось і даводзілася перадавой частцы грамадства калі не бараніць сваё, то хаця б прытрымлівацца моднага трэнду, пацвярджаючы прыналежнасць да еўрапейскай прасторы.
Многія чулі пра тое, што Янка Купала апранаўся элегантна. Аднак каб зразумець, што гэта насамрэч значыць, варта ўбачыць прадметы з яго гардэроба (ці аналагічныя) на выставе «На старасвецкі лад» у Літаратурным музеі Янкі Купалы, што ў беларускай сталіцы.
Густоўна апрануты і стыльны. З палкай у руках і цыліндрам на галаве. З прыгожым партсігарам і кішэнным гадзіннікам. Менавіта такім паўстае вобраз паэта. Гледзячы на рэчы гардэроба Купалы, адразу можна ўявіць утульныя салоны, накрухмаленыя строі паненак і добрае віно. Аднак у яго вершах такое атачэнне не фігуруе. Муза накіроўвае паэта да мужыка — «пана сахі і касы». Відавочна, што класік жыў дзеля ідэі, кіраваўся бачаннем звыш. Знешне ў модным юнаку ўжо нічога не нагадвала хлопчыка са звычайнай вясковай хаты ў Вязынцы. Аднак у яго сэрцы, яго творчасці жыла спагада да гаротнага мужыка, да яго мовы...
Янка Купала працягваў традыцыю шляхецкага літаратарства, закладзеную Вінцэнтам Дуніным-Марцінкевічам і Францішкам Багушэвічам. Гэта значыць, што шляхта, больш адукаваная, прагрэсіўная частка грамадства, якая мела і большыя фінансавыя і адукацыйныя магчымасці, ахвяроўвала сваю творчасць народу.
Кожная раніца дэндзі, якая астранамічна магла наступіць абсалютна ў любы час (нават пад вечар), пачыналася з навядзення лоску і прыгажосці. Трэба было мець акуратна дагледжаныя вусы, але барада тады не дапускалася. Куратар выставы «На старасвецкі лад» Марыя Барткова адзначыла:
— Каля 300 аўтэнтычных аксесуараў прыбылі да нас з Тракайскага музея, што недалёка ад Вільнюса. Ёсць сярод іх і цыліндры — яскравая прыкмета дэндзі. Гэта самы маляўнічы галаўны ўбор мужчыны, які рабіў яго высокім і стройным. Моцная палова карысталася імі амаль 100 гадоў. А дыпламаты насілі да 1970-х гадоў XX стагоддзя, бо гэтага патрабаваў этыкет. Ёсць вельмі арыгінальны від цыліндра — механічны капялюш, які называецца «шапакляк». Такі галаўны ўбор можна было проста ўдарам далоні ператварыць з высокага аб'ёмнага ў «блін». Гэта было вельмі зручна, калі чалавек ішоў у тэатр або ў госці — мог узяць яго проста пад паху, а калі трэба было, надаваў разгорнутую форму і надзяваў.
Кожная рэч, прадстаўленая на выставе, перадае шарм той эпохі і энергетыку майстра — можа быць, яна адзінкавая ў свеце. Прадметы зроблены з абсалютна розных матэрыялаў, багата аздоблены. Эпоха дэндзі скончылася з часам Першай сусветнай вайны.
На адкрыцці выставы ў Літаратурным музеі Янкі Купалы прысутнічаў пасол Літвы ў Беларусі Эвалдас ІГНАТАВІЧУС. Ён адзначыў:
— Прыгадваючы выставу асабістых рэчаў і прадметаў гардэроба Янкі Купалы, якая летась праходзіла ў музеі, я раблю выснову, што ён любіў прыгожа і якасна апранацца. Дагэтуль я думаў, што мужчыны не маюць патрэбы ва ўпрыгожаннях, але цяпер, калі бачу гэтую калекцыю, я вымушаны змяніць погляд. Дасягнуўшы такога ўзросту, калі амуніцыі натуральнай прыгожасці пачынае не хапаць, я буду больш актыўна цікавіцца прадстаўленымі тут атрыбутамі мужнасці. Гэтыя рэчы таксама нагадваюць нам пра якасць і прыгажосць ручной працы. Думаецца, нам трэба як мага часцей знаходзіць месца для такой прыгажосці ў кожным дні свайго жыцця.
Ніна ШЧАРБАЧЭВІЧ
Інтэрв'ю з алімпійскім чэмпіёнам па фехтаванні.
Прафесійна, аператыўна, па-добраму.