Вы тут

Цацкі і забавы савецкага дзяцінства


Дня­мі ка­ля кра­мы ў чар­го­вы раз на­зі­раў, як дзі­ця лі­та­раль­на за­хо­дзі­ла­ся ў пла­чы, па­тра­бу­ю­чы ад баць­коў ма­шын­ку. «У ця­бе іх до­ма — без­ліч», — мар­на спра­ба­ва­лі су­па­ко­іць тыя хлоп­чы­ка… Час­та чую і на­зі­раю, якія га­джэ­ты па­тра­бу­юць і атрым­лі­ва­юць ад да­рос­лых ця­пе­раш­нія дзе­ці. А по­тым малыя  не мо­гуць ада­рвац­ца ад іх эк­ра­наў.

31-14

…А ў ма­ім дзя­цін­стве боль­шасць ца­цак бы­лі драў­ля­ны­мі. Больш за тое — са­ма­роб­ны­мі. А яшчэ мы гу­ля­лі на гро­шы. У пэў­ным уз­рос­це ў кож­на­га з ву­ліч­най кам­па­ніі ў кі­шэ­нях ля­жа­лі на­па­чат­ку на­жы і «пу­га­чы», а по­тым — ка­ло­да карт…

Мо­да на гуль­ню на гро­шы — «у ка­пей­кі» — уз­нік­ла, ка­лі ву­чыў­ся, ма­быць, кла­се ў пя­тым-шос­тым. Сут­насць яе вель­мі прос­тая. На пе­ра­мен­цы не­дзе ў ці­хім мес­цы на ку­кіш­ках збі­ра­лі­ся ах­вот­ныя хлап­чу­кі. У за­ціс­ну­тым ку­ла­ку трэ­ба бы­ло вы­ста­віць сваю «стаў­ку». Звы­чай­на гэ­та бы­лі ма­не­ты па 1, 2, 3, 5, ра­дзей па 10, 15 і 20 ка­пе­ек. 50‑ка­пе­еч­ны­мі амаль ні­ко­лі ні­хто не гу­ляў, тым больш ме­та­ліч­ны­мі руб­ля­мі. Як пра­ві­ла, пе­ра­ва­жа­лі жоў­тыя ме­дзя­кі — су­ма не­вя­лі­кая, а ма­не­так маг­ло быць шмат. А чым іх больш, тым ці­ка­вей. У ка­го су­ма бы­ла най­боль­шай, той па­чы­наў гуль­ню. Усе ма­нет­кі пры­сут­ных ён збі­раў у пры­гар­шчы, трос іх, а по­тым кам­пакт­на кі­даў на пад­ло­гу. Дзі-н‑нь… Бы­ла да­мо­ва на­конт «ар­ла» і «рэш­кі». На­прык­лад, іг­рок ад­ра­зу за­бі­раў са­бе ўсе ма­не­ты, якія ля­жа­лі «ар­лом» уверх, і меў пра­ва на пер­шы ход. Лю­бой ін­шай ма­не­тай з куч­кі трэ­ба бы­ло ўда­рыць па ас­тат­ніх, каб ад­на (ці як ма­га больш), пад­ско­чыў­шы, пе­ра­вяр­ну­ла­ся з «рэш­кі» на «ар­ла». Ка­лі гэ­та­га не ад­бы­ва­ла­ся, пра­ва хо­ду ад­да­ва­лі ін­ша­му. Але спрак­ты­ка­ва­ныя, па­чаў­шы гуль­ню, маг­лі скон­чыць яе з пер­ша­га хо­ду…

Трэ­ба ска­заць, што на­стаў­ні­кам та­кая на­ша за­ба­ва не па­да­ба­ла­ся ка­тэ­га­рыч­на і ах­вот­ных згу­ляць «у ка­пей­кі» пе­ры­я­дыч­на «га­ня­лі» і ўшчу­ва­лі. Ха­ця ў гуль­ні бы­ло больш аза­рту, чым ма­тэ­ры­яль­на­га склад­ні­ка. Коль­кі ў та­га­час­ных школь­ні­каў маг­ло быць кі­шэн­ных гро­шай?

…Ха­ця б адзін сці­зо­рык меў кож­ны па­ва­жа­ю­чы ся­бе хлап­чук. Ка­лі нех­та за­бы­ваў­ся но­жык до­ма, яму маг­лі па­зы­чыць, але гэ­та не вель­мі ві­та­ла­ся. Па-пер­шае, сці­зо­ры­кі ме­лі ўты­лі­тар­нае зна­чэн­не: на ры­бал­цы ад­рэ­заць з лёс­кі зла­ма­ны кру­чок, вы­ра­заць якую свіс­туль­ку. Па-дру­гое, бы­ла та­кая за­хап­ляль­ная гуль­ня, якая так і на­зы­ва­ла­ся — «но­жы­кі». Гэ­та ка­лі той са­мы но­жык трэ­ба бы­ло ад­мыс­ло­вым чы­нам ува­ткнуць ля­зом у зям­лю: з ка­ле­на, з ку­ла­коў, з абедз­вюх ба­коў да­ло­няў, з кож­на­га паль­ца рук, з лок­цяў, з пля­ча і, на­рэш­це, ад іл­ба. Пад лі­пай, дзе мы пра­седж­ва­лі за гэ­тай не­муд­ра­ге­ліс­тай гуль­нёй, не­ўза­ба­ве ўтва­ры­ла­ся доб­рая ям­ка, зям­ля ў якой ад бяс­кон­ца­га кі­дан­ня на­жоў бы­ла мяк­кая як пух. Што толь­кі шко­дзі­ла: руч­ка пе­ра­веш­ва­ла ля­зо, сці­зо­рык па­даў, ход ад­да­ваў­ся ін­ша­му. Але і тут так на­лаў­чы­лі­ся, што вель­мі час­та гуль­ня іш­ла, як той ка­заў, у ад­ны ва­ро­ты.

Больш сур'­ёз­най і не та­кой бяс­печ­най за­ба­вай бы­лі «пу­га­чы», з якіх «стра­ля­лі» пры да­па­мо­зе сер­кі ад за­па­лак. «Пу­гач» — гэ­та не­вя­лі­кі ка­ва­лак ме­та­ліч­най труб­кі ад па­ліў­най сіс­тэ­мы аў­та­тэх­ні­кі. Га­лоў­нае, каб яна бы­ла без шва, інакш «зброю» маг­ло ра­за­рваць у ру­ках. Адзін ка­нец труб­кі сплюшч­ва­лі і за­гі­на­лі пад вуг­лом 90 гра­ду­саў. По­тым бра­лі звы­чай­ны цвік, верх­нюю част­ку з плеш­кай так­са­ма згі­на­лі на 90 гра­ду­саў і гэ­ты «ба­ёк» устаў­ля­лі ў труб­ку. На за­гну­тыя сплю­шча­ны ка­нец труб­кі і цвік на­кід­ва­лі шы­ро­кае каль­цо гу­мы, ад­рэ­за­най ад ста­рой ве­ла­сі­пед­най ка­ме­ры. Дзе­ля бяс­пе­кі труб­ку аб­мот­ва­лі тоў­стым сло­ем іза­ля­цый­най стуж­кі і — мож­на бы­ло пра­во­дзіць «пры­стрэл­ку». Доб­ра на­ла­джа­ны «пу­гач» ад ад­ной за­пал­кі моц­на ба­ба­хаў на ўсё на­ва­кол­ле. Толь­кі шы­зы дым ста­яў на ву­лі­цы. Яшчэ больш яго бы­ло ад «ды­ма­вух» з плас­ты­ка­вых лі­не­ек, але на ву­лі­цы мы іх амаль не па­лі­лі. Вы­бух-па­ке­ты — вось гэ­та ін­шая спра­ва! Га­лоў­ным бы­ло да­стаць маг­ній і мар­ган­цоў­ку. За­тое по­тым якая ка­на­на­да ста­я­ла! Яшчэ каш­тоў­ным зда­быт­кам быў кар­бід. З не­шмат­лі­кіх та­ды ста­рых ме­та­ліч­ных фла­ко­наў ад ла­ку ці дэ­за­да­ран­ту ра­бі­лі не­вя­лі­кія «мар­цір­кі». Быў і больш прос­ты ва­ры­янт — кі­нуць вы­ка­ры­ста­ныя фла­ко­ны ў вог­ні­шча…

Гуль­ні, як я ця­пер ра­зу­мею, ча­сам бы­лі да­во­лі жорст­кія, ха­ця на той мо­мант мы іх та­кі­мі не ўспры­ма­лі. Прос­та за­баў­ля­лі­ся — і ўсё. На­прык­лад, адзін час за­ха­пі­лі­ся вы­ра­бам ра­га­так і на­ват ад­мыс­ло­вых піс­та­ле­таў са стрэль­ба­мі, якія стра­ля­лі «пра­бой­чы­ка­мі» — не­вя­лі­кі­мі ка­ва­лач­ка­мі на­се­ча­на­га алю­мі­ні­е­ва­га дро­ту, са­гну­ты­мі пад вост­рым вуг­лом па­па­лам. Вы­ка­рыс­тоў­ва­лі ай­чын­ную гум­ку для ма­дэ­ля­ван­ня («квад­рат­ную»), але са­май «кру­той» і даў­га­веч­най лі­чы­ла­ся ім­парт­ная («круг­лая»). Кам­па­ні­яй на­ся­ка­лі га­ру дро­ту, по­тым гну­лі яго — таў­клі ма­ла­тка­мі і, на­біў­шы «пра­бой­чы­ка­мі» кі­шэ­ні, іш­лі «ва­я­ваць» па­між са­бой. Як адзін ад­на­му во­чы не па­вы­бі­ва­лі, да­гэ­туль здзіў­ля­ю­ся…

А як мы на­тхнё­на «рэ­за­лі­ся» ў кар­ты на ра­гу ву­лі­цы і за­вул­ка на на­шай лаўцы,  якую ж са­мі кам­па­ні­яй і зра­бі­лі! У звы­чай­на­га пад­кід­но­га «дур­ня». Адзін на адзін, два на два, тры на тры. Да­рэ­чы, да­рос­лыя — і баць­кі, і мі­на­кі — на наш за­ня­так гля­дзе­лі па­блаж­лі­ва, а ў шко­лу мы кар­ты не на­сі­лі. Як і са сці­зо­ры­кам, ка­ло­ду трэ­ба бы­ло аба­вяз­ко­ва мець сваю. І не вя­лі­кіх, а ма­лень­кіх па па­ме­ры карт, па­жа­да­на — яшчэ і доб­ра рас­пляс­ка­ных ад шмат­лі­кіх пар­тый. Та­кі­мі ад­ра­зу па­га­джа­лі­ся гу­ляць усе — яны не сліз­га­це­лі на ад­па­лі­ра­ва­най на­шы­мі шта­на­мі лаў­цы.

Хтось­ці мо­жа ска­заць, што атрым­лі­ва­ец­ца ней­кі су­цэль­ны воб­раз заў­зя­тых ву­ліч­ных ху­лі­га­наў. На­са­мрэч, боль­шасць з нас бы­ла звы­чай­ны­мі ак­цяб­ра­та­мі, по­тым пі­я­не­ра­мі, кам­са­моль­ца­мі. У шко­ле мы бы­лі та­кі­мі. А на ву­лі­цы — не­каль­кі ін­шы­мі. Тут і пер­шыя спро­бы ку­рыць, і вы­лаз­кі ў чу­жыя са­ды па яб­лы­кі і віш­ні.

…Ка­лі ча­сам хо­чуць не­ка­га «за­ча­піць» у спрэч­цы, мож­на па­чуць фра­зу кштал­ту «што тут га­ва­рыць, у яго ж у дзя­цін­стве бы­лі драў­ля­ныя цац­кі». У тым сэн­се, што апа­нент не­ча­га не­да­атры­маў, штось­ці пра­пус­ціў. Аса­біс­та мя­не та­кія сло­вы не крыў­дзяць, бо ў ма­ім дзя­цін­стве са­праў­ды бы­ло шмат драў­ля­ных ца­цак. І ўспа­мі­ны пра іх — ад­ны з са­мых пры­ем­ных.

…Не па­ду­май­це, у нас, вяс­ко­вай дзят­вы, ха­па­ла ца­цак і з кра­мы. Мо­жа, баць­кі куп­ля­лі нам іх і не ў та­кой коль­кас­ці, як ця­пе­раш­нім дзе­цям, але аб­дзе­ле­ны­мі мы дак­лад­на не бы­лі. І ма­шын­кі, і аў­та­ма­ты з піс­та­ле­та­мі — усё ме­ла­ся. І з пласт­ма­сы, і з жа­ле­за, і прос­тыя, і за­вад­ныя. Але драў­ля­ныя цац­кі зай­ма­лі асаб­лі­вае мес­ца. Бы­лі ся­род іх і куп­ле­ныя, але рас­ка­жу пра тыя, што мы ра­бі­лі сва­і­мі ру­ка­мі. Для вяс­ко­вай дзят­вы гэ­ты бы­ло цал­кам нар­маль­най з'я­вай. Па­трэб­ны бы­лі толь­кі на­жоў­ка, ся­кер­ка, ма­ла­ток, ста­мес­ка ды ціс­кі, якія заў­сё­ды мож­на бы­ло «па­зы­чыць» з баць­коў­скіх ін­стру­мен­таў.

Без­умоў­на, са­мы­мі па­пу­ляр­ны­мі цац­ка­мі ў нас бы­лі роз­на­га кштал­ту стрэль­бы. Пры­чым, гэ­та бы­ла не аб­стракт­ная «зброя». Мы дак­лад­на ве­да­лі, чым ад­роз­ні­ва­ец­ца він­тоў­ка ад ка­ра­бі­на, піс­та­лет ад рэ­валь­ве­ра, коль­кі па­тро­наў бы­вае ў ма­га­зі­не ці абой­ме. Ад­куль? Мы яшчэ і чы­та­лі шмат. Не­як я вы­ра­заў з ад­шка­да­ва­най баць­кам дош­кі ППШ амаль у на­ту­раль­ную ве­лі­чы­ню — «аў­та­мат» толь­кі кры­ху боль­шым за ары­гі­нал атры­маў­ся. А сяб­ра зноў жа амаль у на­ту­раль­ную ве­лі­чы­ню са­ма­стой­на вы­ра­заў і па­фар­ба­ваў у чор­ны ко­лер ня­мец­кі «шмай­сер». І мы імі… аб­мя­ня­лі­ся. А ад­ной­чы я зра­біў з бя­ро­за­вай цур­кі «про­ці­тан­ка­вую гра­на­ту» і пад­час «бою» кі­нуў яе на скры­жа­ван­не. «Усё, мы пе­ра­маг­лі!» — «З ча­го б гэ­та?» — спы­та­лі­ся «пра­ціў­ні­кі». Да­вёў ім, што та­ко­га ма­гут­на­га «бо­еп­ры­па­су» мы яшчэ не вы­ка­рыс­тоў­ва­лі. Па­чу­хаў­шы па­ты­лі­цы, усе па­га­дзі­лі­ся з гэ­тым ар­гу­мен­там.

Аб­са­лют­на кож­ны ў ма­ім дзя­цін­стве хлоп­чык умеў вы­ра­заць лоб­зі­кам, вы­паль­ваць. Пры­чым, зай­ма­лі­ся гэ­тым не толь­кі ў шко­ле на ўро­ках пра­цы, але і до­ма, бо, як пра­ві­ла, баць­кі на­бы­ва­лі ўвесь па­трэб­ны рыш­ту­нак ці ін­стру­мен­ты. У стар­шых кла­сах мно­гія за­хап­ля­лі­ся фа­та­гра­фа­ван­нем. Па­чы­на­лі са «Зме­ны 8М» ці «Ві­ліі». Гэ­та бы­лі, на­пэў­на, са­мыя «на­ва­ро­ча­ныя» га­джэ­ты на­ша­га дзя­цін­ства. Зноў жа баць­кі не шка­да­ва­лі гро­шай: у юных фо­та­ама­та­раў бы­ло ўсё ці амаль усё па­трэб­нае для гэ­та­га за­ня­тку. Боль­шасць збі­ра­ла мар­кі (не ве­да­ю­чы мо­вы, наз­ву кра­і­ны CUBA на іх чы­та­лі як «Сі­ва»), ма­не­ты, паш­тоў­кі, ка­лян­да­ры­кі.

…Па­мя­та­е­це анек­дот, які на­са­мрэч з'яў­ля­ец­ца праў­дай жыц­ця? «Нас у дзя­цін­стве не маг­лі за­гнаць да­до­му, каб ха­ця б па­елі. За­раз дзя­цей не мо­гуць вы­гнаць на ву­лі­цу, каб яны ха­ця б па­ды́­ха­лі». Так і бы­ло. Ле­там з ран­ку да поз­ня­га ве­ча­ра мы ба­ві­лі час на ву­лі­цы. За­ско­чыш на хвіль­ку, аб­мак­неш лус­ту ба­то­на ў ва­ду, па­сып­леш цук­рам і — на­зад. Або на чор­ны хлеб — мас­ла з тым жа цук­рам. А сяб­ры ўжо су­стра­ка­юць заў­сёд­ным: «Дай ад­ку­сіць!» Ка­лі па­сва­рыў­ся з кім — ні­за­вош­та!.. Ка­лі ста­на­ві­ла­ся ўжо зу­сім цём­на, на га­нак вы­хо­дзі­ла ма­ці і кры­ча­ла: «Ся-ро-жа! Да­моў!» А з ін­ша­га бо­ку чу­ла­ся: «Ко-ля!..» А ты ў ад­каз: «Ну, яшчэ кры­шач­ку!» Най­леп­шым «сяб­рам» ле­там быў ве­ла­сі­пед, мы з двух­ко­ла­вых ма­шын лі­та­раль­на не зла­зі­лі. Прос­та гой­са­лі па па­сёл­ку, ез­дзі­лі на ры­бал­ку, на­пе­ра­гон­кі — да най­блі­жэй­ша­га ле­су (дзе тым са­мым сці­зо­ры­кам за­ад­но мож­на бы­ло вы­ра­заць арэ­шы­ну на ву­ду). Ры­ба­ка­мі бы­лі ўсе. Да­гэ­туль па­мя­таю, дзе зла­віў свай­го пер­ша­га ля­шча, і лі­ня, і ве­лі­зар­на­га аку­ня. Па гры­бы зноў жа ез­дзі­лі кам­па­ні­яй на ве­ла­сі­пе­дах.

Зі­мой пас­ля шко­лы — ад­ра­зу на гор­ку. І да са­май цем­ры хто на лы­жах, хто на сан­ках, хто на «ка­зе», а хто і прос­та на ка­вал­ку цэ­ла­фа­ну сноў­даў. У вы­хад­ныя, дык уво­гу­ле, увесь дзень мож­на бы­ло так пра­вес­ці. Вяр­та­еш­ся да­до­му, а на па­лі­то, шта­нах, шап­цы, ру­ка­ві­цах — су­цэль­ны пан­цыр з ужо не сне­гу, а лё­ду. Пе­рад тым, як пус­ціць у ха­ту, ма­ці ці баць­ка (або сам) на ву­лі­цы напа­чат­ку гэ­тую «збрую» спра­ба­ва­лі ад­чыс­ціць ве­ні­кам-«дзер­ка­чом». А по­тым пе­ра­апра­не­шся ў су­хое і ад­ра­зу на цёп­лую печ — грэц­ца. Пас­ля шко­лы маг­лі вы­пра­віц­ца ў не­вя­лі­кі лыж­ны па­ход, пры­чым, без ані­я­ка­га пры­му­су. Мно­гія з тых, хто блі­жэй да ра­кі жыў або да «ка­роб­кі» на тэ­ры­то­рыі ву­чы­лі­шча, у ха­кей гу­ля­лі. У на­шай кам­па­ніі «лёд» хлоп­цы спра­ба­ва­лі за­лі­ваць прос­та ў два­ры — на ага­ро­дзе. Да­рэ­чы, і клюш­кі драў­ля­ныя са­мі май­стра­ва­лі. Без­умоў­на, і тут не ўсе на­шы за­баў­кі бы­лі та­кі­мі бяс­крыўд­ны­мі. Увес­ну спра­ба­ва­лі ка­тац­ца на… кры­гах. Але, на шчас­це, ха­пі­ла і шан­ца­ван­ня, і ро­зу­му — ад­мо­віц­ца ад гэ­тай ду­рас­ці.

У шко­ле на пе­ра­пын­ках або пас­ля ўро­каў лю­бі­лі з ад­на­клас­ні­ка­мі гу­ляць у тэ­ніс. Пас­ля за­ня­ткаў маг­лі за­ві­таць у спарт­за­лу, але мне больш па­да­баў­ся цір: мог га­дзі­на­мі там пра­па­даць. На­па­чат­ку стра­ляў з пнеў­ма­тыч­най він­тоў­кі, по­тым з ма­ла­ка­лі­бер­най, на­ват раз­рад ней­кі да­лі.

…Усё гэ­та ра­зам і бы­ло на­шым са­вец­кім дзя­цін­ствам, у якім не іс­на­ва­ла ай­фо­наў, ін­тэр­нэ­ту і спай­саў. Гэ­та бы­ла шчас­лі­вая па­ра… Як спя­вае Алег Газ­ма­наў (ні­я­кай па­лі­ты­кі, гэ­та ж на­сталь­гіі «пост»): «Сде­лан я в Со­вет­ском Со­ю­зе, сде­лан я в СССР». Ана­ла­га­вая ма­дэль, ця­пер та­кіх ужо не ро­бяць…

Сяр­гей РА­СОЛЬ­КА.

Фо­та аў­та­ра

 

Іншыя матэрыялы рубрыкі «Узровень-40″

Смаленне вепрука, або Чаго не ведае пакаленне-ХХІ

Бульба, яблыкі, каменне, або «Сельгасрамантыка» колішніх школьнікаў і студэнтаў

Верасень, які пахне драўнінай і сокам…

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.