З надакучлівай ці незаконнай рэкламай не толькі можна, але і трэба змагацца
На што толькі не ідуць рэкламадаўцы, каб павялічыць прыбытак свайго прадпрыемства! Выкарыстоўваецца велізарны арсенал хітрыкаў: ад занадта літаральнага разумення заканадаўства, да адмаўлення ад нормаў этыкі і маралі. Аднак пакупнік не дрэмле, а ўслед за ім заўсёды ідзе і Міністэрства гандлю, гатовае паспрыяць таму, каб закон аб рэкламе выконваўся. Пра тое, хто больш строгі, чым Мінгандаль, у пытанні адпаведнасці рэкламы, колькі артыкулаў адказнасці для нядбайнага рэкламадаўцы, як змагацца з несанкцыянаванай рэкламай і чаму нядаўна ўносіліся папраўкі ў закон аб рэкламе — даведаўся карэспандэнт "Звязды".
Закон суровы, але павінен быць выкананы
На пасяджэнні парламента, якое адбылося 22 кастрычніка, разглядаліся папраўкі ў Закон "Аб рэкламе". Яны прадугледжваюць ўнясенне змен выключна для "парасонавых брэндаў". А гэта, дарэчы, стратэгія пашырэння брэнда, якая заключаецца ў выпуску пад адной маркай адразу некалькіх груп тавараў або таварных катэгорый. Пры гэтым у назве тавараў дамінуе імя кампаніі-вытворцы, а ў рэкламе прадукцыі кампаніі дэманструецца яе лагатып. Гэты праект закона гаворыць пра тое, што пад брэндамі алкагольнай і тытунёвай прадукцыі нельга будзе рэкламаваць іншыя тавары, якія ніяк не абмежаваны для рэкламавання. У адпаведнасці з нормай, папраўкі, якія ўнеслі ў закон, уступяць у сілу праз 3 месяцы пасля апублікавання. Аднак у СМІ было мноства заяў, якія тычыліся таксама і забароны на рэкламу лекавых прэпаратаў. Па словах Іны Гаўрыльчык, кансультанта ўпраўлення абароны правоў спажыўцоў і кантролю за рэкламай Міністэрства гандлю, міністр гандлю выказаў пазіцыю, што ён гатовы падтрымаць забарону рэкламы лекавых сродкаў, аднак канкрэтнага праекта яшчэ няма. Адзін з важкіх аргументаў для такога кроку — барацьба з самалячэннем. Год таму таксама былі ўнесены змены ў падобным кірунку. З ліпеня 2013 года ўказанне на лячэбныя ўласцівасці тавараў, якія не з'яўляюцца лекавымі сродкамі і медыцынскай тэхнікай, забаронена цалкам. Гэтым раней грашылі вытворцы зубной пасты, ёгуртаў, малочных вырабаў. Ужо цяпер, напрыклад, у рэкламе электронных цыгарэт нельга сказаць, што яны пазбавяць ад тытунёвай залежнасці. Дарэчы, у сувязі з папраўкамі ў законе аб рэкламе, знікне рэклама электронных цыгарэт, бо яны маюць падабенства са звычайнымі цыгарэтамі.
Апошняя кропля
А што ж менавіта стала падставай для ўнясення новых паправак у Закон "Аб рэкламе"? Закон больш за год працаваў стабільна. "Хутка будзе забаронена рэкламаваць таварны знак, які выкарыстоўваецца для абазначэння алкагольных напояў, на пітной вадзе. Мабыць, калі вытворцы алкаголю ўчыталіся ў закон і зразумелі, што можна рэкламаваць іншы тавар пад падобным брэндам, то ўсе алкагольныя кампаніі пайшлі па шляху вытворчасці пітной вады. Гэта не зусім карэктна ў дачыненні да спажыўцоў таму, што многія скардзяцца на адсутнасць рэкламуемай вады ў продажы. І магчыма, калі б спажывец быў бы задаволены, гэтую рэкламу не ўспрымалі б як скрытую рэкламу спіртных напояў, дэфіцыту якіх у продажы няма", — патлумачыла Іна Гаўрыльчык.
Таксама існуюць прыклады і больш крэатыўнага падыходу ў скрытай рэкламе спіртных і тытунёвых вырабаў. Адзін з вытворцаў алкагольных напояў зарэгістраваў пад таварным знакам правядзенне спартыўнага турніру. Рэклама была аформлена спецыфічна: на працягу ўсяго відэароліка ляталі кубікі лёду, якраз тое, што асацыюецца з алкагольным напоем пры чытанні рэкламы той кампаніі. Адна з тытунёвых кампаній рэкламавала паляўнічую гаспадарку, якая намякала на асацыяцыю з цыгарэтамі.
"Адной з апошніх кропель, што прымусілі прыняць папраўкі ў закон аб рэкламе, стаў паказ па тэлебачанні рэкламнага роліка, дзе бутэлька для пітной вады была стылізавана пад форму бутэлькі для гарэлкі. Фармальна, па старым заканадаўстве рэклама нічога не парушала. Але яна ў гэтым выпадку парушала заканадаўства аб скрытай рэкламе. Уся астатняя інфармацыя роліка працавала на падтрымку асацыяцыі з алкагольным напоем", — расказала Іна Гаўрыльчык.
Хто больш строгі?
Многія рэкламадаўцы, якія трапляюць у поле зроку кантралюючых органаў, вельмі часта кажуць, што, напрыклад, тэкст, візуальны рад не супярэчаць заканадаўству. Аднак рэклама разглядаецца ў сукупнасці. "Таксама існуе меркаванне, што Міністэрства гандлю — самы строгі орган, які займаецца выяўленнем недабраякаснай рэкламы. Аднак псіхолагі і сацыёлагі, да якіх накіроўваецца падобная рэклама для заключэння, яшчэ больш строгія. Яны сочаць за прамымі заклікамі, якія адыгрываюць ролю на падсвядомым узроўні. Таму, калі пішуцца рэкламныя тэксты, трэба быць вельмі асцярожным у сваіх рашэннях. Бо рэклама моцна ўздзейнічае на падсвядомасць чалавека, з-за яе высокай перыядычнасці", — адзначыла Іна Гаўрыльчык.
У Беларусі ажыццяўляецца прэвентыўны кантроль за рэкламай. Калі рэкламадаўца размяшчае знешнюю рэкламу, гэта ўзгадняецца з мясцовымі органамі ўлады. Што таксама датычыцца і рэкламы на транспарце. Перш чым размясціць рэкламу, патрэбна мінімальная юрыдычная кансультацыя. Гэтая мера засцеражэ рэкламадаўцу. Таксама варта адзначыць, што рэклама медыцынскіх прэпаратаў узгадняецца з Міністэрствам аховы здароўя. Усё астатняе — самастойная адказнасць суб'екта гаспадарання, які павінен кіравацца законам аб рэкламе".
Якая адказнасць?
Парушэнні выяўляюцца Міністэрствам гандлю і ўпраўленнямі гандлю і паслуг аблвыканкамаў і райвыканкамаў.
"Ёсць грамадзяне, якія вельмі ўважліва ставяцца да рэкламы. На форумах у інтэрнэце існавала меркаванне, што гэта пенсіянеры. Аднак са скаргамі звяртаюцца грамадзяне ва ўзросце ад 25 да 40 гадоў. Вельмі часта абгрунтавана. Наперадзе ўсіх па скаргах — канкурэнты. Яны сочаць за рэкламай адзін аднаго і пішуць у адпаведныя інстанцыі, каб парушальніка прыцягнулі да адказнасці. Аднак гэта не падстава адразу забараніць рэкламу. Кожны выпадак разглядаецца з удзелам абодвух бакоў і аналізуецца на адпаведнасць рэкламы заканадаўству. У выпадку, калі знаходзяцца парушэнні, вінаватых прыцягваюць да адказнасці", — удакладніла Іна Гаўрыльчык.
Ёсць 2 артыкулы Адміністрацыйнага кодэкса, якія прадугледжваюць адказнасць па заканадаўстве аб рэкламе: артыкул 12.15, калі гаворка ідзе аб парушэннях агульнага характару, і артыкул 12.26, калі мы гаворым пра парушэнні ў рэкламе алкагольных напояў, піва, слабаалкагольных напояў і тытунёвых вырабаў. Часам робяцца толькі прадпісанні. Многія прадпісанні разглядаліся ўжо як пакаранне. Усё таму, што, калі прыбіраюць рэкламу паводле загаду, рэкламадаўца ўжо губляе грошы, бо рэклама не адпрацавала запланаваны перыяд. Таксама ў гэтым выпадку можа дадавацца адміністрацыйнае пакаранне ў выглядзе штрафу. Згодна з артыкулам 12.15, штраф для юрыдычнай асобы складае ад 20 да 50 базавых велічынь, для індывідуальнага прадпрымальніка — ад 10 да 20, для фізічнай асобы — ад 5 пачынаецца мінімальны штраф. У артыкуле 12.26 нясе адказнасць службовая асоба юрыдычнай асобы (напрыклад, начальнік аддзела рэкламы). Штрафы — ад 50 да 100 базавых велічынь. Адной з мер, накіраваных на аднаўленне правоў спажыўцоў, калі была запушчана недакладная рэклама, дзяржаўны орган можа абавязаць парушальніка размясціць контррэкламу. Гэта калі за ўласныя сродкі парушальніка ў тым жа месцы і ў тым жа выглядзе размяшчаецца рэклама з заявай, што парушальнік прадаставіў недакладную інфармацыю спажыўцу. Такіх выпадкаў няшмат, але яны мелі месца.
Як змагацца са спамам?
Барацьба з несанкцыянаванай рэкламай досыць цяжкая. Асабліва калі гэта тычыцца лістовак невялікага фармату. З ліпеня мінулага года рэклама, якая мае плошчу да 0,5 кв. м, ні з кім не ўзгадняецца. Нормы заканадаўства ў гэтым выпадку не дзейнічаюць. Але дзейнічаюць нормы Грамадзянскага кодэкса. Напрыклад, калі без дазволу ўласніка наклеіць рэкламу на сцяну яго будынка. Можна падаць грамадзянскі іск, які будзе суправаджацца дастаткова працяглым судовым працэсам. Як патлумачыла Іна Гаўрыльчык, хутчэй за ўсё, разабрацца з гэтай праблемай можна толькі ў тым выпадку, калі вы добра ведаеце заканадаўства аб рэкламе і знойдзеце там парушэнне такога характару.
Таксама Закон "Аб рэкламе" абавязвае распаўсюджвальніка рэкламы спыніць рассылку яе на адрас спажыўца, калі той не жадае яе атрымліваць. "Вельмі часта распаўсюджвальнікі кажуць, што не маюць тэхнічных сродкаў для адключэння рассылкі на ваш тэлефон. Магчымасць заўсёды ёсць, і, калі вам рэклама не падабаецца, звяртайцеся да таго, хто рассылае рэкламу. Па першым вашым патрабаванні ён абавязаны спыніць рассылку рэкламы. І ў практыцы было некалькі выпадкаў, калі мабільныя аператары прыцягваліся да адміністрацыйнай адказнасці на падставе звароту грамадзяніна. Для таго, каб адключыць рэкламу на мабільным тэлефоне, у выпадку, калі яе дасылае мабільны аператар, не трэба запаўняць дакументы. Дастаткова патэлефанаваць і адмяніць гэтую функцыю. Сёння закон аб рэкламе патрабуе, каб аператар (пад подпіс) азнаёміў абанента, што ён мае права адмовіцца ад рассылкі", — падкрэсліла Іна Гаўрыльчык.
Ілья КРЫЖЭВІЧ.
Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны.
Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.
Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.