Вы тут

Як з ва­ды га­рэл­ку ро­бяць


З на­да­куч­лі­вай ці не­за­кон­най рэ­кла­май не толь­кі мож­на, але і трэ­ба зма­гац­ца

На што толь­кі не ідуць рэ­кла­ма­даў­цы, каб па­вя­лі­чыць пры­бы­так свай­го прад­пры­ем­ства! Вы­ка­рыс­тоў­ва­ец­ца ве­лі­зар­ны ар­се­нал хіт­ры­каў: ад за­над­та лі­та­раль­на­га ра­зу­мен­ня за­ка­на­даў­ства, да ад­маў­лен­ня ад нор­маў эты­кі і ма­ра­лі. Ад­нак па­куп­нік не дрэм­ле, а ўслед за ім заў­сё­ды ідзе і Мі­ніс­тэр­ства ганд­лю, га­то­вае па­спры­яць та­му, каб за­кон аб рэ­кла­ме вы­кон­ваў­ся. Пра тое, хто больш стро­гі, чым Мін­ган­даль, у пы­тан­ні ад­па­вед­нас­ці рэ­кла­мы, коль­кі ар­ты­ку­лаў ад­каз­нас­ці для ня­дбай­на­га рэ­кла­ма­даў­цы, як зма­гац­ца з не­санк­цы­я­на­ва­най рэ­кла­май і ча­му ня­даў­на ўно­сі­лі­ся па­праў­кі ў за­кон аб рэ­кла­ме — да­ве­даў­ся ка­рэс­пан­дэнт "Звяз­ды".

За­кон су­ро­вы, але па­ві­нен быць вы­ка­на­ны

На па­ся­джэн­ні пар­ла­мен­та, якое ад­бы­ло­ся 22 каст­рыч­ні­ка, раз­гля­да­лі­ся па­праў­кі ў За­кон "Аб рэ­кла­ме". Яны пра­ду­гледж­ва­юць ўня­сен­не змен вы­ключ­на для "па­ра­со­на­вых брэн­даў". А гэ­та, да­рэ­чы, стра­тэ­гія па­шы­рэн­ня брэн­да, якая за­клю­ча­ец­ца ў вы­пус­ку пад ад­ной мар­кай ад­ра­зу не­каль­кіх груп та­ва­раў або та­вар­ных ка­тэ­го­рый. Пры гэ­тым у наз­ве та­ва­раў да­мі­нуе імя кам­па­ніі-вы­твор­цы, а ў рэ­кла­ме пра­дук­цыі кам­па­ніі дэ­ман­стру­ец­ца яе ла­га­тып. Гэ­ты пра­ект за­ко­на га­во­рыць пра тое, што пад брэн­да­мі ал­ка­голь­най і ты­ту­нё­вай пра­дук­цыі нель­га бу­дзе рэ­кла­ма­ваць ін­шыя та­ва­ры, якія ні­як не аб­ме­жа­ва­ны для рэ­кла­ма­ван­ня. У ад­па­вед­нас­ці з нор­май, па­праў­кі, якія ўнес­лі ў за­кон, ус­ту­пяць у сі­лу праз 3 ме­ся­цы пас­ля апуб­лі­ка­ван­ня. Ад­нак у СМІ бы­ло мност­ва за­яў, якія ты­чы­лі­ся так­са­ма і за­ба­ро­ны на рэ­кла­му ле­ка­вых прэ­па­ра­таў. Па сло­вах Іны Гаў­рыль­чык, кан­суль­тан­та ўпраў­лен­ня аба­ро­ны пра­воў спа­жыў­цоў і кант­ро­лю за рэ­кла­май Мі­ніс­тэр­ства ганд­лю, мі­ністр ганд­лю вы­ка­заў па­зі­цыю, што ён га­то­вы пад­тры­маць за­ба­ро­ну рэ­кла­мы ле­ка­вых срод­каў, ад­нак кан­крэт­на­га пра­ек­та яшчэ ня­ма. Адзін з важ­кіх ар­гу­мен­таў для та­ко­га кро­ку — ба­раць­ба з са­ма­ля­чэн­нем. Год та­му так­са­ма бы­лі ўне­се­ны зме­ны ў па­доб­ным кі­рун­ку. З лі­пе­ня 2013 го­да ўка­зан­не на ля­чэб­ныя ўлас­ці­вас­ці та­ва­раў, якія не з'яў­ля­юц­ца ле­ка­вы­мі срод­ка­мі і ме­ды­цын­скай тэх­ні­кай, за­ба­ро­не­на цал­кам. Гэ­тым ра­ней гра­шы­лі вы­твор­цы зуб­ной па­сты, ёгур­таў, ма­лоч­ных вы­ра­баў. Ужо ця­пер, на­прык­лад, у рэ­кла­ме элект­рон­ных цы­га­рэт нель­га ска­заць, што яны па­зба­вяць ад ты­ту­нё­вай за­леж­нас­ці. Да­рэ­чы, у су­вя­зі з па­праў­ка­мі ў за­ко­не аб рэ­кла­ме, знік­не рэ­кла­ма элект­рон­ных цы­га­рэт, бо яны ма­юць па­да­бен­ства са звы­чай­ны­мі цы­га­рэ­та­мі.

Апош­няя кроп­ля

А што ж ме­на­ві­та ста­ла пад­ста­вай для ўня­сен­ня но­вых па­пра­вак у За­кон "Аб рэ­кла­ме"? За­кон больш за год пра­ца­ваў ста­біль­на. "Хут­ка бу­дзе за­ба­ро­не­на рэ­кла­ма­ваць та­вар­ны знак, які вы­ка­рыс­тоў­ва­ец­ца для аба­зна­чэн­ня ал­ка­голь­ных на­по­яў, на піт­ной ва­дзе. Ма­быць, ка­лі вы­твор­цы ал­ка­го­лю ўчы­та­лі­ся ў за­кон і зра­зу­ме­лі, што мож­на рэ­кла­ма­ваць ін­шы та­вар пад па­доб­ным брэн­дам, то ўсе ал­ка­голь­ныя кам­па­ніі пай­шлі па шля­ху вы­твор­час­ці піт­ной ва­ды. Гэ­та не зу­сім ка­рэкт­на ў да­чы­нен­ні да спа­жыў­цоў та­му, што мно­гія скар­дзяц­ца на ад­сут­насць рэ­кла­му­е­май ва­ды ў про­да­жы. І маг­чы­ма, ка­лі б спа­жы­вец быў бы за­да­во­ле­ны, гэ­тую рэ­кла­му не ўспры­ма­лі б як скры­тую рэ­кла­му спірт­ных на­по­яў, дэ­фі­цы­ту якіх у про­да­жы ня­ма", — па­тлу­ма­чы­ла Іна Гаў­рыль­чык.

Так­са­ма іс­ну­юць пры­кла­ды і больш крэ­а­тыў­на­га па­ды­хо­ду ў скры­тай рэ­кла­ме спірт­ных і ты­ту­нё­вых вы­ра­баў. Адзін з вы­твор­цаў ал­ка­голь­ных на­по­яў за­рэ­гіст­ра­ваў пад та­вар­ным зна­кам пра­вя­дзен­не спар­тыў­на­га тур­ні­ру. Рэ­кла­ма бы­ла аформ­ле­на спе­цы­фіч­на: на пра­ця­гу ўся­го ві­дэа­ро­лі­ка ля­та­лі ку­бі­кі лё­ду, як­раз тое, што аса­цы­ю­ец­ца з ал­ка­голь­ным на­по­ем пры чы­тан­ні рэ­кла­мы той кам­па­ніі. Ад­на з ты­ту­нё­вых кам­па­ній рэ­кла­ма­ва­ла па­ляў­ні­чую гас­па­дар­ку, якая на­мя­ка­ла на аса­цы­я­цыю з цы­га­рэ­та­мі.

"Ад­ной з апош­ніх кро­пель, што пры­му­сі­лі пры­няць па­праў­кі ў за­кон аб рэ­кла­ме, стаў па­каз па тэ­ле­ба­чан­ні рэ­клам­на­га ро­лі­ка, дзе бу­тэль­ка для піт­ной ва­ды бы­ла сты­лі­за­ва­на пад фор­му бу­тэль­кі для га­рэл­кі. Фар­маль­на, па ста­рым за­ка­на­даў­стве рэ­кла­ма ні­чо­га не па­ру­ша­ла. Але яна ў гэ­тым вы­пад­ку па­ру­ша­ла за­ка­на­даў­ства аб скры­тай рэ­кла­ме. Уся ас­тат­няя ін­фар­ма­цыя ро­лі­ка пра­ца­ва­ла на пад­трым­ку аса­цы­я­цыі з ал­ка­голь­ным на­по­ем", — рас­ка­за­ла Іна Гаў­рыль­чык.

Хто больш стро­гі?

Мно­гія рэ­кла­ма­даў­цы, якія трап­ля­юць у по­ле зро­ку кант­ра­лю­ю­чых ор­га­наў, вель­мі час­та ка­жуць, што, на­прык­лад, тэкст, ві­зу­аль­ны рад не су­пя­рэ­чаць за­ка­на­даў­ству. Ад­нак рэ­кла­ма раз­гля­да­ец­ца ў су­куп­нас­ці. "Так­са­ма іс­нуе мер­ка­ван­не, што Мі­ніс­тэр­ства ганд­лю — са­мы стро­гі ор­ган, які зай­ма­ец­ца вы­яў­лен­нем не­даб­ра­якас­най рэ­кла­мы. Ад­нак псі­хо­ла­гі і са­цы­ё­ла­гі, да якіх на­кі­роў­ва­ец­ца па­доб­ная рэ­кла­ма для за­клю­чэн­ня, яшчэ больш стро­гія. Яны со­чаць за пра­мы­мі за­клі­ка­мі, якія ады­гры­ва­юць ро­лю на пад­свя­до­мым уз­роў­ні. Та­му, ка­лі пі­шуц­ца рэ­клам­ныя тэкс­ты, трэ­ба быць вель­мі асця­рож­ным у сва­іх ра­шэн­нях. Бо рэ­кла­ма моц­на ўздзей­ні­чае на пад­свя­до­масць ча­ла­ве­ка, з-за яе вы­со­кай пе­ры­я­дыч­нас­ці", — ад­зна­чы­ла Іна Гаў­рыль­чык.

У Бе­ла­ру­сі ажыц­цяў­ля­ец­ца прэ­вен­тыў­ны кант­роль за рэ­кла­май. Ка­лі рэ­кла­ма­даў­ца раз­мя­шчае знеш­нюю рэ­кла­му, гэ­та ўзгад­ня­ец­ца з мяс­цо­вы­мі ор­га­на­мі ўла­ды. Што так­са­ма да­ты­чыц­ца і рэ­кла­мы на транс­пар­це. Перш чым раз­мяс­ціць рэ­кла­му, па­трэб­на мі­ні­маль­ная юры­дыч­ная кан­суль­та­цыя. Гэ­тая ме­ра за­сце­ра­жэ рэ­кла­ма­даў­цу. Так­са­ма вар­та ад­зна­чыць, што рэ­кла­ма ме­ды­цын­скіх прэ­па­ра­таў уз­гад­ня­ец­ца з Мі­ніс­тэр­ствам ахо­вы зда­роўя. Усё ас­тат­няе — са­ма­стой­ная ад­каз­насць суб'­ек­та гас­па­да­ран­ня, які па­ві­нен кі­ра­вац­ца за­ко­нам аб рэ­кла­ме".

Якая ад­каз­насць?

Па­ру­шэн­ні вы­яў­ля­юц­ца Мі­ніс­тэр­ствам ганд­лю і ўпраў­лен­ня­мі ганд­лю і па­слуг абл­вы­кан­ка­маў і рай­вы­кан­ка­маў.

"Ёсць гра­ма­дзя­не, якія вель­мі ўваж­лі­ва ста­вяц­ца да рэ­кла­мы. На фо­ру­мах у ін­тэр­нэ­це іс­на­ва­ла мер­ка­ван­не, што гэ­та пен­сі­я­не­ры. Ад­нак са скар­га­мі звяр­та­юц­ца гра­ма­дзя­не ва ўзрос­це ад 25 да 40 га­доў. Вель­мі час­та аб­грун­та­ва­на. На­пе­ра­дзе ўсіх па скар­гах — кан­ку­рэн­ты. Яны со­чаць за рэ­кла­май адзін ад­на­го і пі­шуць у ад­па­вед­ныя ін­стан­цыі, каб па­ру­шаль­ні­ка пры­цяг­ну­лі да ад­каз­нас­ці. Ад­нак гэ­та не пад­ста­ва ад­ра­зу за­ба­ра­ніць рэ­кла­му. Кож­ны вы­па­дак раз­гля­да­ец­ца з удзе­лам абод­вух ба­коў і ана­лі­зу­ец­ца на ад­па­вед­насць рэ­кла­мы за­ка­на­даў­ству. У вы­пад­ку, ка­лі зна­хо­дзяц­ца па­ру­шэн­ні, ві­на­ва­тых пры­цяг­ва­юць да ад­каз­нас­ці", — удак­лад­ні­ла Іна Гаў­рыль­чык.

Ёсць 2 ар­ты­ку­лы Ад­мі­ніст­ра­цый­на­га ко­дэк­са, якія пра­ду­гледж­ва­юць ад­каз­насць па за­ка­на­даў­стве аб рэ­кла­ме: ар­ты­кул 12.15, ка­лі га­вор­ка ідзе аб па­ру­шэн­нях агуль­на­га ха­рак­та­ру, і ар­ты­кул 12.26, ка­лі мы га­во­рым пра па­ру­шэн­ні ў рэ­кла­ме ал­ка­голь­ных на­по­яў, пі­ва, сла­ба­ал­ка­голь­ных на­по­яў і ты­ту­нё­вых вы­ра­баў. Ча­сам ро­бяц­ца толь­кі прад­пі­сан­ні. Мно­гія прад­пі­сан­ні раз­гля­да­лі­ся ўжо як па­ка­ран­не. Усё та­му, што, ка­лі пры­бі­ра­юць рэ­кла­му па­вод­ле за­га­ду, рэ­кла­ма­даў­ца ўжо губ­ляе гро­шы, бо рэ­кла­ма не ад­пра­ца­ва­ла за­пла­на­ва­ны пе­ры­яд. Так­са­ма ў гэ­тым вы­пад­ку мо­жа да­да­вац­ца ад­мі­ніст­ра­цый­нае па­ка­ран­не ў вы­гля­дзе штра­фу. Згод­на з ар­ты­ку­лам 12.15, штраф для юры­дыч­най асо­бы скла­дае ад 20 да 50 ба­за­вых ве­лі­чынь, для ін­ды­ві­ду­аль­на­га прад­пры­маль­ні­ка — ад 10 да 20, для фі­зіч­най асо­бы — ад 5 па­чы­на­ец­ца мі­ні­маль­ны штраф. У ар­ты­ку­ле 12.26 ня­се ад­каз­насць служ­бо­вая асо­ба юры­дыч­най асо­бы (на­прык­лад, на­чаль­нік ад­дзе­ла рэ­кла­мы). Штра­фы — ад 50 да 100 ба­за­вых ве­лі­чынь. Ад­ной з мер, на­кі­ра­ва­ных на ад­наў­лен­не пра­воў спа­жыў­цоў, ка­лі бы­ла за­пу­шча­на не­дак­лад­ная рэ­кла­ма, дзяр­жаў­ны ор­ган мо­жа аба­вя­заць па­ру­шаль­ні­ка раз­мяс­ціць контр­рэ­кла­му. Гэ­та ка­лі за ўлас­ныя срод­кі па­ру­шаль­ні­ка ў тым жа мес­цы і ў тым жа вы­гля­дзе раз­мя­шча­ец­ца рэ­кла­ма з за­явай, што па­ру­шаль­нік пра­да­ста­віў не­дак­лад­ную ін­фар­ма­цыю спа­жыў­цу. Та­кіх вы­пад­каў ня­шмат, але яны ме­лі мес­ца.

Як зма­гац­ца са спа­мам?

Ба­раць­ба з не­санк­цы­я­на­ва­най рэ­кла­май до­сыць цяж­кая. Асаб­лі­ва ка­лі гэ­та ты­чыц­ца ліс­то­вак не­вя­лі­ка­га фар­ма­ту. З лі­пе­ня мі­ну­ла­га го­да рэ­кла­ма, якая мае пло­шчу да 0,5 кв. м, ні з кім не ўзгад­ня­ец­ца. Нор­мы за­ка­на­даў­ства ў гэ­тым вы­пад­ку не дзей­ні­ча­юць. Але дзей­ні­ча­юць нор­мы Гра­ма­дзян­ска­га ко­дэк­са. На­прык­лад, ка­лі без да­зво­лу ўлас­ні­ка на­кле­іць рэ­кла­му на сця­ну яго бу­дын­ка. Мож­на па­даць гра­ма­дзян­скі іск, які бу­дзе су­пра­ва­джац­ца да­стат­ко­ва пра­цяг­лым су­до­вым пра­цэ­сам. Як па­тлу­ма­чы­ла Іна Гаў­рыль­чык, хут­чэй за ўсё, ра­за­брац­ца з гэ­тай праб­ле­май мож­на толь­кі ў тым вы­пад­ку, ка­лі вы доб­ра ве­да­е­це за­ка­на­даў­ства аб рэ­кла­ме і зной­дзе­це там па­ру­шэн­не та­ко­га ха­рак­та­ру.

Так­са­ма За­кон "Аб рэ­кла­ме" аба­вяз­вае рас­паў­сюдж­валь­ні­ка рэ­кла­мы спы­ніць рас­сыл­ку яе на ад­рас спа­жыў­ца, ка­лі той не жа­дае яе атрым­лі­ваць. "Вель­мі час­та рас­паў­сюдж­валь­ні­кі ка­жуць, што не ма­юць тэх­ніч­ных срод­каў для ад­клю­чэн­ня рас­сыл­кі на ваш тэ­ле­фон. Маг­чы­масць заў­сё­ды ёсць, і, ка­лі вам рэ­кла­ма не па­да­ба­ец­ца, звяр­тай­це­ся да та­го, хто рас­сы­лае рэ­кла­му. Па пер­шым ва­шым па­тра­ба­ван­ні ён аба­вя­за­ны спы­ніць рас­сыл­ку рэ­кла­мы. І ў прак­ты­цы бы­ло не­каль­кі вы­пад­каў, ка­лі ма­біль­ныя апе­ра­та­ры пры­цяг­ва­лі­ся да ад­мі­ніст­ра­цый­най ад­каз­нас­ці на пад­ста­ве зва­ро­ту гра­ма­дзя­ні­на. Для та­го, каб ад­клю­чыць рэ­кла­му на ма­біль­ным тэ­ле­фо­не, у вы­пад­ку, ка­лі яе да­сы­лае ма­біль­ны апе­ра­тар, не трэ­ба за­паў­няць да­ку­мен­ты. Да­стат­ко­ва па­тэ­ле­фа­на­ваць і ад­мя­ніць гэ­тую функ­цыю. Сён­ня за­кон аб рэ­кла­ме па­тра­буе, каб апе­ра­тар (пад под­піс) азна­ё­міў аба­не­нта, што ён мае пра­ва ад­мо­віц­ца ад рас­сыл­кі", — пад­крэс­лі­ла Іна Гаў­рыль­чык.

Ілья КРЫ­ЖЭ­ВІЧ.

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.