Ушынскі, Сухамлінскі, Макаранка, Спок. А яшчэ кіношны «вусаты нянь» Кеша і загадчык садка ў фільме «Джэнтльмены ўдачы». Што паміж імі агульнага? Усе гэтыя мужчыны — педагогі, што называецца, ад Бога.
Мужчын, якія працуюць у беларускіх дзіцячых садках не дворнікамі ці вартаўнікамі, а педагогамі — лічаныя адзінкі. Але яны ўсё ж ёсць. Што прываблівае іх у «тыпова жаночай» прафесіі, як складваюцца стасункі з бацькамі і дзецьмі і ці адчуваюць садкі неабходнасць у мужчынах-выхавальніках? Каб знайсці адказы на гэтыя пытанні, давялося выправіцца ў сад. Прабачце, у садок — адзін з тых, дзе працуе «вусаты нянь».
Сталічны дзіцячы садок №152 Маскоўскага раёна месціцца ў кварталах старой забудовы, ён малакамплектны — усяго 6 груп — і не перапоўнены. Але кваліфікаваныя кадры тут ніколі не лішнія.
— Сяргей Анатольевіч у нас працуе з верасня 2012 года, — пакуль дзеці абедаюць, завочна знаёміць мяне з выхавальнікам загадчыца садка Алена Латыгоўская. — Шчыра прызнацца, спачатку з'яўленне мужчыны ў жаночым калектыве выклікала неўразуменне і пэўную насцярожанасць. Памятаю, да мяне прыходзілі бацькі, асабліва мамы дзяўчатак: «А як жа ён будзе пераадзяваць малых, мыць, на гаршчок саджаць?!». Але паступова прыгледзеліся, убачылі, якая ў групе дысцыпліна, як дзеці выхавальніка паважаюць, з якой фантазіяй і гумарам арганізаваны заняткі, як Сяргей Анатольевіч уладжвае канфлікты, ніколі не раздражняючыся і не павышаючы голасу... І цяпер, калі ён ідзе на сесію, зноў ідуць да мяне дэлегацыі: «Калі ж наш выхавальнік вернецца?» Хоць на замене працуюць таксама вельмі добрыя педагогі.
Пра невыпадковы выбар
...У старэйшай 4-ай групе на крэслах акуратна раскладзена адзенне, але ў спальні яшчэ стаіць гоман і 13 пар вачэй пільна сочаць — куды гэта незнаёмая цётачка зводзіць іх выхавальніка? Але варта толькі Сяргею Ётчыку павярнуцца і строга загадаць: «Усім легчы, зараз праверу!» — як малеча сціхае і паслухмяна робіць выгляд, што ўжо даўно спіць.
— Для мяне ўжо ў 11 класе пытанне, куды ісці вучыцца, было вырашана — ведаў, што хачу быць настаўнікам, — узгадвае Сяргей Анатольевіч. — Быў у нашай школе ў вёсцы Дзераўная Слонімскага раёна настаўнік, які выкладаў фізіку і інфарматыку, — і пры тым, што я не надта ўжо любіў гэтыя прадметы, само яго стаўленне да дзяцей, уменне зрабіць нашы ўрокі цікавымі запала ў сэрца.
Праўда, спачатку Сяргей збіраўся вучыцца на настаўніка пачатковых класаў, але набор ужо быў завершаны, і яму прапанавалі паспрабаваць на дашкольнае выхаванне. «А я нават не ўяўляў, як можна маленькага чалавечка ўсяму навучыць, падрыхтаваць да школы. Мы ў свой час хіба клеілі, ляпілі, малявалі, а сучасным дзецям трэба ведаць асновы матэматыкі, чытання, прыродазнаўства. Напэўна, гэта цікавасць і падштурхнула пайсці вучыцца ў Гродзенскі педкаледж. Дарэчы, хлопцаў у нас хапала, але, наколькі я ведаю, амаль ніхто не пайшоў працаваць па спецыяльнасці, толькі я паехаў у суседнюю вёску». Выхавальнікам Сяргей Ётчык працуе ўжо больш як 5 гадоў — спачатку ў сельскім дзіцячым садку, дзе быў наогул адзіным педагогам у групе дзяцей ад 3 да 6 гадоў, потым у Слоніме, апошнія некалькі гадоў — у Мінску, «бо тут лепшыя перспектывы і магчымасці працаўладкавання». Паралельна ўзнімае прафесійную планку — вучыцца ў Гродзенскім дзяржуніверсітэце імя Янкі Купалы на псіхолага, выкладчыка псіхалогіі.
— На першым месцы маёй працы кіраўніцтва вельмі здзівілася. Адразу ўзгадалі фільм «Вусаты нянь» — не тое каб дражнілі, так, жартавалі. Сумняваліся, ці спраўлюся я. А як не справіцца, калі я сам са шматдзетнай сям'і, і хоць брат з сястрой старэйшыя за мяне, затое ўсе 5 пляменнікаў вось тут выраслі, — усміхаючыся, разводзіць рукі выхавальнік. — Наогул, мне здаецца, выхальнікі-мужчыны абавязкова павінны быць у дзіцячых садках. Узяць хаця б арганізацыю святаў, ранішнікі — малыя вельмі добра адчуваюць, мужчына перад імі або пераапранутая выхавальніца. Дый у будзённых справах, калі дзеці сварацца, б'юцца адно з адным, часта толькі мужчыну ўдаецца ўладзіць канфлікт, каб нікога не пакрыўдзіць. Баяцца? Не, зусім не. Думаю, усё ж паважаюць. Бывае, калі крыху нездаровіцца, папросіш: давайце сёння ціхенька пасядзім. Сядзяць, як зайчаняткі, стараюцца ўсё рабіць па першай просьбе. Ну і я да «сваіх» за два гады прыкіпеў, ведаю, з кім трэба больш строга, а на каго лепш уздзейнічаць ласкай.
Пра падыход і аддачу
Знайсці падыход, кажа выхавальнік, больш складана не да выхаванцаў, а да іх бацькоў. На жаль, многія прызвычаіліся ставіцца да супрацоўнікаў дзіцячых садкоў, як да абслугі («Вы павінны забяспечыць!»). Любую просьбу дапамагчы ў самых элементарных рэчах такія барацьбіты за свае правы ўспрымаюць як «паборы і вымаганне». Даводзіцца нагадваць пра іх уласную бацькоўскую адказнасць. Патрабуюць пастаяннай увагі шматдзетныя сем'і, абавязкова трэба працаваць з неўладкаванымі і няпоўнымі, дзеткі з якіх цяжэй адаптуюцца ў дзіцячым садку...
«Калі я толькі прыйшоў весці групу, з яе якраз сышла на пенсію выхавальніца, і дзеці, якія прывыклі да яе «бабулінай» мяккасці і ліберальнасці, выпрабоўвалі новага педагога, спрабавалі падладзіць пад сябе, свае жаданні, — прыгадвае Сяргей Ётчык. — Давялося крок за крокам мяняць гэтую сітуацыю, пакрысе прывучаць і малых, і бацькоў да сваіх патрабаванняў, да дысцыпліны. Затое потым, калі знайшлі агульную мову, усім стала лягчэй — цяпер і дзецям надзвычай цікава ў садку (асабліва любяць заняткі па матэматыцы), і бацькі са мной усім дзеляцца і раяцца, і я сам шмат чаму навучыўся. Хіба толькі модныя косы дзяўчаткам не запляту, абыходзімся «хвосцікамі».
Сяргей у размове сціпла абышоў гэты момант, але загадчыца садка ўдакладніла — мамы і таты, бабулі і дзядулі «яго» групы выхавальніка вельмі цэняць, нават пішуць лісты ў раённы аддзел адукацыі — з падзякамі і просьбамі яго прэміраваць. Дый самі ці не штодня затрымліваюцца ў групе, ведучы задушэўныя размовы пра сваю малечу.
— Удзячнасць бацькоў — гэта, безумоўна, вельмі прыемна, але аднымі падзякамі не наясіся. Заробкі педагогаў — балючае пытанне для ўсёй сістэмы адукацыі, але для мужчыны, мне здаецца, гэта наогул прынцыповы момант. Напэўна, мужчыны-выхавальнікі ў садках так рэдка сустракаюцца ці не ў першую чаргу з-за нізкіх заробкаў? — пытаюся ў Сяргея Анатольевіча.
— Вы, можа, не паверыце, але мне хапае, — ашаламляе ён. — Безумоўна, адыгрывае сваю ролю, што я яшчэ не жанаты, не трэба думаць аб тым, як пракарміць сям'ю. Але на сябе аднаго мне хапае.
Дзеля справядлівасці дадам, што працуе выхавальнік на паўтары стаўкі, выкладваецца «на дзвесце працэнтаў» і знаходзіцца ў садку 12 гадзін, літаральна з ранку да позняга вечара — таму і выходзіць у яго 4 мільёны з «хвосцікам».
Пра ўчора і сёння
— На ваш погляд, што мужчына-выхавальнік можа і павінен даць дзецям?
— Найперш навучыць усяму, што звязана з дысцыплінай, распарадкам. А для тых дзетак, у каго па той ці іншай прычыне няма бацькі, быць пастаянным прыкладам, узорам паводзінаў мужчыны. Прычым гэта мадэль паводзін аднолькава важная і для хлопчыкаў, і для дзяўчатак. Бо не сакрэт, многія дзяўчаты выбіраюць потым сабе ў спадарожнікі жыцця тых, хто чымсьці падобны на бацьку. У нашай групе ёсць дзве сям'і, адначасова шматдзетныя і няпоўныя, — зразумела, што матулям проста нестае часу на выхаваўчы працэс, і мая здача — не толькі перадаць дзецям пэўныя веды і ўменні, але таксама кампенсаваць дэфіцыт увагі, займацца разам з імі тымі справамі, якім звычайна вучыць бацька — напрыклад, збіраць канструктары, майстраваць, вывучаць тэхніку...
— Дарэчы, пра тэхніку. У сучасных дашкольнікаў адчуваецца схільнасць да «тэхнагеннасці», жадання бавіць з гульнявымі прыстаўкамі і камп'ютарнымі прыладамі больш часу, чым з аднагодкамі?
— Крыху ёсць. У мяне на гэты конт цвёрдае перакананне — дзяцей трэба знаёміць з камп'ютарнымі гульнямі, тэлефонамі, планшэтамі як мага пазней. Параўноўваю са сваім дзяцінствам, калі найгоршым пакараннем было: «Застанешся дома, не пойдзеш на вуліцу». Зімой, вясной, летам дадому дзятву было не загнаць. А цяпер наадварот — не выганіш з-за камп'ютара. Прыехаўшы дадому якраз у час школьных канікул, быў уражаны: на вуліцы цудоўнае надвор'е — і ніводнага дзіцяці, падлетка, пустая вуліца!
«Што я тут раблю?»
— Вядома, спачатку ў мяне была такая думка: што я тут раблю, гэта, здаецца, наогул не маё... Прыехаўшы ў Мінск, збіраўся папрацаваць месяцы з два і пайсці ў іншую сферу, але загадчыца і бацькі вельмі прасілі не кідаць групу, тым больш што звольнілася асноўная выхавальніца. Так гэтыя два месяцы і расцягнуліся на два гады, — мякка ўсміхаецца Сяргей Анатольевіч.
На пытанне, ці застанецца ён у дзіцячым садку пасля атрымання вышэйшай адукацыі, мой суразмоўца адказвае няпэўна: як атрымаецца. Але мы абое разумеем, што гэта, бадай, пытанне часу. Мужчын у дашкольнай адукацыі ўсё менш, не ў апошнюю чаргу з-за таго, што на заробак выхавальніка ці кіраўніка фізвыхавання цяжка ўтрымліваць сям'ю... Пры тым, што загадчыцы дзіцячых садкоў, дзе працуюць такія «унікумы», сцвярджаюць, што гатовы насіць іх на руках. «Мужчыны-выхавальнікі, мужчыны-настаўнікі вельмі патрэбны нашым дзецям, — пераканана загадчыца ДДУ №152 Алена Латыгоўская. — Вельмі хацелася б, каб іх у адукацыі было больш — а для гэтага, безумоўна, трэба цаніць і ацэньваць належным чынам іх працу».
Вікторыя ЦЕЛЯШУК.
Фота аўтара.
Педсавет
«Калі ласка, не пазбаўляйце сваіх дзетак увагі. Цікаўцеся не толькі тым, ці елі, ці спалі яны ў садку, ці слухаліся; не шкадуйце часу на тое, каб пагаварыць з імі пра ўсё-ўсё, адказаць на іх бясконцыя «чаму». Малыя вельмі добра адчуваюць, калі ад іх аднекваюцца — «ідзі лепш мульцікі паглядзі», «не перашкаджай» ці наогул «адчапіся». Як без 5 хвілін дыпламаваны псіхолаг, паўтару тое, што гаварылі нашы выкладчыкі ва ўніверсітэце: пасля трох гадоў выхоўваць дзіця ўжо позна. Нельга спадзявацца, што гэта зробяць у садку ці школе — усе тыя найлепшыя якасці, унутраную культуру, якую вы хочаце бачыць у сваім дзіцяці, трэба ўкласці ў яго самім да 3 гадоў, увесь час кантактаваць з ім і самому быць узорам. І не бойцеся памыліцца альбо прызнацца, што чагосьці не ведаеце — вы не страціце ваш бацькоўскі аўтарытэт, наадварот».
Колькі мужчын працуюць у дзіцячых садках Беларусі?
Як паведамілі «СГ» спецыялісты камітэта па адукацыі Мінгарвыканкама, на пачатак 2013/2014 навучальнага года ў сталіцы было 8 выхавальнікаў-мужчын. Гэта абсалютны рэкорд па краіне.
У Мінскай вобласці выхавальнікі ёсць у 2 садках — у Мядзеле і Слуцку, адзін чалавек працуе ў садку настаўнікам-дэфектолагам, таксама даволі шмат кіраўнікоў фізвыхавання.
Ажно 5 чалавек шчыруюць на ніве дашкольнай адукацыі ў Брэсцкай вобласці, 1 нават у ясельнай групе. 35 мужчын выкладаюць у дзіцячых дашкольных установах фізвыхаванне, 4 — загадчыкі садкоў.
У Віцебскай вобласці па стане на верасень 2013 года было ўсяго 2 выхавальнікі-мужчыны, але адзін з іх, па звестках упраўлення адукацыі аблвыканкама, ужо звольніўся, таму застаўся толькі адзін выхавальнік — у Шумілінскім раёне.
Супрацоўнікі ўпраўлення адукацыі Гомельскага аблвыканкама ў адказ на запыт толькі развялі рукамі: «У нас такіх прыкладаў няма. Ёсць хіба кіраўнікі фізвыхавання, але іх не вельмі шмат».
У Гродзенскай вобласці ў дашкольнай сістэме адукацыі заняты 106 мужчын, 2 з якіх — загадчыкі садкоў, 30 — кіраўнікі фізвыхавання, астатнія інструктары па плаванні і г.д. Мужчын-выхавальнікаў у рэгіёне няма.
У Магілёўскай вобласці дастаткова фізрукоў-мужчын, але выхавальнікаў сярод іх, па афіцыйных звестках, няма. Праўда, «СГ» удалося высветліць, што ёсць выхавальнік у Горках, у новым дзіцячым садку.
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!
Ідэнтычнасць праз спадчыну.
Беларусь — у тройцы лідараў па захваральнасці.